Hop til indhold

Planlægning og udførelse af træning


Lonny
 Share

Recommended Posts

Den første tråd jeg lavede blev jo slettet, så jeg må hellere fortælle hvad den går ud på :blink:

 

Både Amocca og jeg havde samme mål for år 2010, nemlig at blive bedre til at planlægge vores træning, så vi kunne blive bedre til at få nogle færdige øvelser, i stedet for en masse halvfærdige øvelser :oops:

 

I den forbindelse aftalte vi at lave træningsskemaer og følge op på hinanden :-D

 

Alle andre der er interesserede er selvfølgelig velkommen til at være med på vores lille træningshold :-D

 

Her er mine første træningsplaner.

Redigeret af Lonny
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 129
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

dine skemaer ser rigtigt fine ud Lonny, men et spørgsmål, hvorfor vil du have hovedet ned mellem forbenene i hendes smæk-dæk?

 

Fordi at det ifølge denne artikel skulle hjælpe hende med ikke at rejse sig i en evt. fællesdæk

 

Smækdæk

 

Til brug for langtids-dæk kan det være en fordel, at hunden placerer sit hoved mellem forbenene. Ved det nyligt overståede VM i lydighed i Polen, blev der trukket ganske mange point for at hundene bevægede sig, snusede og for at de lagde sig på siden. Hvis man vil satse på toppoint i dækøvelsen, kan man derfor gøre som flere og flere, der lærer hunden at ligge med hovedet mellem forbenene. På den måde opnår man to fordele, hunden ligger ikke på siden og den ligger stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så må vi jo lave en ny tråd :blink:

 

Jeg starter lige med at lægge mine skemaer ind, og der er kommet 2 nye siden HF gik ned :-D

 

Smart :5up:

Tror det har været noget lignende vores træner til klikker snakkede om igår da han snakkede om at "træningsskemaer" var en god idé så man havde målet for øje og samtidig havde styr over alle delelementerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi trænet starten til smæk-dæk, altså det lille hop.

I forhold til at det er første gang, så syntes jeg egentlig at det gik meget godt

Dog overså jeg hendes hop en enkelt gang, til gengæld klikkede jeg hende på et andet tidspunkt hvor hun ikke hoppede, så det må vel gå lige op :blink:

I den sidste del forsøger jeg at se om hun selv kan tilbyde adfærden, og det kan hun tydeligvis ikke, det var for hurtigt at forsøge det, så hun blev lidt forvirret.

Jeg havde i min plan skrevet at hendes bagpart ikke måtte forlade gulvet, men jeg ændrede mening da vi trænede, fordi at det ville resultere i for få succes oplevelser, så derfor valgte jeg at belønne alle hop. Jeg forsøger så at få hende til at gøre dem så små som muligt, og jeg tror nok at det skal lykkedes.

smæk-dæk hop.wmv from Lonny on Motionbox

Link til indlæg
Del på andre sites

De er faktisk rigtig gode de der skemaer :5up:

 

De kan ikke bare hjælpe mig til at gøre en øvelse færdig, de kan også hjælpe mig med min tålmodighed. Jeg er sådan en der gerne vil det hele på en gang og Dumle er sådan en der ikke kan have for meget i hovedet på en gang (ikke den bedste kombination), men ved at dele øvelsen op i delelementer bliver mine mål mindre og kravene også, det gør at Dumle har nemmere ved at udføre opgaven og det gør faktisk at vi kommer hurtigere frem på en nemmere måde :-D

 

Jeg har nu skrevet "følg hånden" og "elefanten" op i delelementer og har nu noget at gå efter så jeg kan se hvordan det går frem ad og så jeg ikke sætter kravene for højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er faktisk rigtig gode de der skemaer :5up:

 

De kan ikke bare hjælpe mig til at gøre en øvelse færdig, de kan også hjælpe mig med min tålmodighed. Jeg er sådan en der gerne vil det hele på en gang og Dumle er sådan en der ikke kan have for meget i hovedet på en gang (ikke den bedste kombination), men ved at dele øvelsen op i delelementer bliver mine mål mindre og kravene også, det gør at Dumle har nemmere ved at udføre opgaven og det gør faktisk at vi kommer hurtigere frem på en nemmere måde :-D

 

Jeg har nu skrevet "følg hånden" og "elefanten" op i delelementer og har nu noget at gå efter så jeg kan se hvordan det går frem ad og så jeg ikke sætter kravene for højt.

 

De er nemlig rigtig gode til at man sørger for at gennemtænke øvelsen før man starter, og rent faktisk gjort klar for sig selv hvilke delmål man skal have nået før man går videre med næste skridt.

 

Så selvom det tager et stykke tid at lave skemaet (og det er kedeligt...), så tror jeg rent faktisk at man sparer tid (og ærgelser) i sidste ende.

 

Og kan du så lige kommentere min video, der er ikke en eneste der har gidet sige noget om den :megaked: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Videoen går desværre i stå for mig hele tiden - tror jeg må se den senere.... men fik lige set starten...

 

tænker... Kan du ikke få hende til at tilbyde hop, hvis du bruger legetøj som belønning istedetfor mad? mens jeg så starten af filmen, så jeg lige i tanken Karla lave de der siddende hop foran mig - som jeg forsøger at undgå :lol: ... sådan hopper hun nemlig når jeg har et pivedyr i hænderne....

Link til indlæg
Del på andre sites

Videoen går desværre i stå for mig hele tiden - tror jeg må se den senere.... men fik lige set starten...

 

tænker... Kan du ikke få hende til at tilbyde hop, hvis du bruger legetøj som belønning istedetfor mad? mens jeg så starten af filmen, så jeg lige i tanken Karla lave de der siddende hop foran mig - som jeg forsøger at undgå :lol: ... sådan hopper hun nemlig når jeg har et pivedyr i hænderne....

 

Jeg tror slet ikke at jeg vil have kontrol over hendes bevægelser og hvor højt hun hopper hvis jeg bruger legetøj :lol:

 

Så normalt bruger jeg kun legetøj for at få fart på en allerede indlært øvelse.

 

Men på videoer er det også svært at bruge legetøj som belønning, det tager jo lang tid at belønne på den måde, og videoerne skal jo helst ikke være alt for lange når I nu også skal bruge tid på at se dem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

De er nemlig rigtig gode til at man sørger for at gennemtænke øvelsen før man starter, og rent faktisk gjort klar for sig selv hvilke delmål man skal have nået før man går videre med næste skridt.

 

Så selvom det tager et stykke tid at lave skemaet (og det er kedeligt...), så tror jeg rent faktisk at man sparer tid (og ærgelser) i sidste ende.

 

Og kan du så lige kommentere min video, der er ikke en eneste der har gidet sige noget om den :megaked: :blink:

 

Undskuld :oops: Hun er dygtig :klap: Jeg syntes det er rigtig flot af at være første gang :5up: nu ved jeg desværre ikke så meget om hvordan det skal udføres præcis, så det undlader jeg at kommentere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskuld :oops: Hun er dygtig :klap: Jeg syntes det er rigtig flot af at være første gang :5up: nu ved jeg desværre ikke så meget om hvordan det skal udføres præcis, så det undlader jeg at kommentere :blink:

 

Det ved jeg da heller ikke, det er jo vores første forsøg, og jeg har bare læst på en hjemmeside hvordan man gør :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg da heller ikke, det er jo vores første forsøg, og jeg har bare læst på en hjemmeside hvordan man gør :lol:

 

Så forstår jeg slet ikke hvordan du kan finde ud af at dele det op... Jeg er først ved at lære det og jeg skal gerne have både træner og HF medlemmer til at fortælle mig præcis hvad jeg skal starte med og præcis hvordan :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så forstår jeg slet ikke hvordan du kan finde ud af at dele det op... Jeg er først ved at lære det og jeg skal gerne have både træner og HF medlemmer til at fortælle mig præcis hvad jeg skal starte med og præcis hvordan :oops::lol:

 

Nu har jeg jo klikkertrænet en masse andre øvelser, så jeg har jo erfaring i at lave øvelsen om hvis det jeg laver ikke lige virker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Til brug for langtids-dæk kan det være en fordel, at hunden placerer sit hoved mellem forbenene. Ved det nyligt overståede VM i lydighed i Polen, blev der trukket ganske mange point for at hundene bevægede sig, snusede og for at de lagde sig på siden. Hvis man vil satse på toppoint i dækøvelsen, kan man derfor gøre som flere og flere, der lærer hunden at ligge med hovedet mellem forbenene. På den måde opnår man to fordele, hunden ligger ikke på siden og den ligger stille.

 

Det er korrekt der bliver trukket for det, men jeg synes faktisk at kravende til eliteklassen er begyndt at gå ud over hundene :cry:

 

Hvorfor skal jeg fiksere min hund i over 4 min. for at den kan få top point i denne klasse :confused:

 

Jeg synes faktisk det er på grænsen til at være synd for hunden at dommerne kræver at hund skal forholde sig fuldstændig stille i præcis stamme stilling i så lang tid.

 

Det byrde være tilstrækkeligt at hunden forholder sig i ro (dvs. ikke skifter stilling eller flytter på sig, hverken med kroppen eller poterne) i en naturlig stilling og det byrde være OK at den f.eks. vender hovedet let til at følge ejerens kommen, en anden hund som gør i nærheden mv.

 

Jeg ved godt at det tæller ned for mig, men jeg har nægtet at lære nogle af mine hunde dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...