Hop til indhold

HJÆÆÆÆÆÆLP


Gæst Winston
 Share

Recommended Posts

Gæst Winston

Hej allesammen,

 

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp ang. foder. Jeg har den dejligste Engelske springerspaniel hanhund på 15 mdr.

 

Jeg har lige været til dyrlægen med ham idag da han for 4 gang har fået en omgang hudbetændelse :(

 

Dyrlægen ville ikke udelukke at det kan være tegn på allergi :cry: Dog siger han vi skal slå koldt vand i blodet da han ellers ser godt ud og trives. Han har aldrig problemer med ørene og klør sig ikke mere end normalt. Kun en gang imellem har han lidt irritation omkring hans anus, men der er pga af lidt fyldte analkirtler mener min dyrlæge og jeg.

 

Nu til det med foderet....

 

Jeg har prøvet følgende på ham: Eukanuba, Eaglepackog Acana og ligeledes har jeg givet ham Hokamix en overgang og sammen med eaglepack foderet dorwest urter. Har ikke stort lyst til at prøve BARF, så håber på at finde frem til det bedste tørfoder;)

 

Altsammen fordi jeg gerne vil give ham det bedste og forsøge at forebygge at hans "allergi" skulle udvikle sig (hvis jeg kan) Jeg synes bare ikke at nogen af dem har været perfekt til ham. Enten har det været svært at holde ham i god foderstand eller hans pels har ikke været super flot og blank.

 

 

 

Er der nogle af jer som selv har erfaringer med det helt rigtige foder eller kender nogen som har set mirakler på deres hund med allergiske tendenser??????????

 

Jeg ved godt at hver enkelt hund kan trives forskelligt på det samme foder.

 

Synes bare det hele er en jungle og har sådan brug for et godt råd :)

 

HÅBER I VIL HJÆLPE MIG :)

 

Mange hilsner og fortsat god dag til jer alle.

 

En ejer som KUN ønsker det bedste for sin ven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige om lidt kommer der 5 forskellige debattører - hver og en lige fanatiske omkring deres egne fodermetoder :lol: så bare hold fast :lol:

 

Nej spørg til side..

 

Hele foder-aspektet er svært. Nogle sværger til et bestemt mærke tørfoder, andre til BARF og andre igen til hjemmelavet mad.

 

Når din hund er så slemt påvirket, ville jeg prøve at finde en dyrlæge der har forstand på ernæring, og starte et samarbejde op med denne.

 

Umiddelbart er BARF jo et rigtigt godt bud, og hjemmelavet mad også. Men jeg synes det er lidt uansvarligt at rådgive i øst og vest uden at kende andet til din hunds baggrund end hvad du skriver her :)

 

Allergi er jo typisk udtryk for at der er noget galt andetsteds i systemet. Jeg tror ikke på symptombehandling - det kommer man ikke langt med :)

 

Jeg aner ikke hvor du bor henne i landet, men jeg kan anbefale "Din Alternative Dyrlæge" i Beder, hun er dygtig og ser på den enkelte hund inden hun anbefaler noget som helst!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige om lidt kommer der 5 forskellige debattører - hver og en lige fanatiske omkring deres egne fodermetoder :lol: så bare hold fast :lol:

 

Nej spørg til side..

 

Hele foder-aspektet er svært. Nogle sværger til et bestemt mærke tørfoder, andre til BARF og andre igen til hjemmelavet mad.

 

Når din hund er så slemt påvirket, ville jeg prøve at finde en dyrlæge der har forstand på ernæring, og starte et samarbejde op med denne.

 

Umiddelbart er BARF jo et rigtigt godt bud, og hjemmelavet mad også. Men jeg synes det er lidt uansvarligt at rådgive i øst og vest uden at kende andet til din hunds baggrund end hvad du skriver her :)

 

Allergi er jo typisk udtryk for at der er noget galt andetsteds i systemet. Jeg tror ikke på symptombehandling - det kommer man ikke langt med :)

 

Jeg aner ikke hvor du bor henne i landet, men jeg kan anbefale "Din Alternative Dyrlæge" i Beder, hun er dygtig og ser på den enkelte hund inden hun anbefaler noget som helst!

 

Der står midtjylland under "geografisk placering" - og jeg har da lokket mennesker fra Esbjerg op til Gudrun (næsten).. Såå, jeg stemmer i med dig og anbefaler en dyrlæge med forstand på ernæring

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står midtjylland under "geografisk placering" - og jeg har da lokket mennesker fra Esbjerg op til Gudrun (næsten).. Såå' date=' jeg stemmer i med dig og anbefaler en dyrlæge med forstand på ernæring[/quote']

 

:)

 

Og med dyrlæge med forstand på ernæring, mener jeg én der rent faktisk har en eller anden ernæringsmæssig overbygning til sin dyrlægeuddannelse.

 

Alt for mange dyrlæger kloger sig omkring diverse fodermærker - desværre ligger basis for dette mere i omsætning end den gør egentlig viden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Mange dyrelæger har ikke den viden om foder, som det lyder som om de har ;)

 

Jeg synes, det lyder lidt underligt at din dyrelæge siger ting som f.eks. 'det KAN være analkirtlerne" osv. Jeg ville få fat i en der kunne give mig mere konkrete svar.

 

Hvis nu din hund har allergi, så pas på med at skifte for meget rundt med foder (ingredienser) nu, for så kan det bliver sværere at finde ud af hvad den er allergisk overfor og derfor finde et foder den kan bruge uden at reagere på det.

 

Jeg har også brugt dyrelæge gudrun frandsen og er meget glad for hende, men jeg har så ikke brugt hende med hensyn til allergi.

 

Jeg håber du finder en losning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winston

Hej igen,

 

Tusind tak til jer der allerede har svaret :)

 

Til Loke som spørg hvorfor jeg ikke er så hot på BARF vil jeg sige at det nok mest er fordi jeg er nervøs for om det er til at styre , så han får alt hvad han har behov for og så meget som han har behov for.

 

Men måske ville det være løsningen.... Som sagt er det 4 gang han har hudbetændelse( sidste gang for 6 mdr siden) , men ellers er han en frisk og dejlig hund, som egentligt ikke har andre gener end som før nævnt lidt fyldte analkirtler af og til.

 

Vil overveje at finde en dyrlæge med speciale i ernæring. Ville bare høre , hvilket tørfoder I andre havde gode erfaringer med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Barf er ikke nødvendigvis løsningen :)

 

De fodertyper du har prøvet ligger bestemt i den bedre ende :)

 

Selv har jeg brugt Gudrun Frantsen med stor succes :)

 

Jeg er faktisk lidt skyld i at de andre bruger hende, når så mange bruger en dyrlæge (som det er tilfældet, også mange fra sjælland) så er det fordi hun kan noget :D

 

Her har du hendes hjemmeside som du ikke kan bruge til meget mere end at hendes telefonnummer er der :lol:

 

http://www.hunde-forum.dk/hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden-vt579.html

 

Hun har flyttet sin praksis til Beder ved Århus.

 

Hun har som andre skriver faktisk uddannet sig i foder, og hun kan en masse andet, jeg ved at hun har haft succes med symptomer som de du beskriver, hun går så modsat mange andre behandlere ind og ændre i årsager og selve problemet, hun symptombehandler ikke bare :D

 

Det hun ofte anbefaler er dette, opskrifter jeg har lavet i samarbejde med hende :)

 

http://www.hunde-forum.dk/hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden-vt579.html

 

Det er ikke kun sådan foder hun arbejder med, hun kan vurdere hvad der vil være optimalt for lige netop din hund :)

 

Du kan bruge din sygeforsikring :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej igen,

 

Tusind tak til jer der allerede har svaret :)

 

Til Loke som spørg hvorfor jeg ikke er så hot på BARF vil jeg sige at det nok mest er fordi jeg er nervøs for om det er til at styre , så han får alt hvad han har behov for og så meget som han har behov for.

 

Men måske ville det være løsningen.... Som sagt er det 4 gang han har hudbetændelse( sidste gang for 6 mdr siden) , men ellers er han en frisk og dejlig hund, som egentligt ikke har andre gener end som før nævnt lidt fyldte analkirtler af og til.

 

Vil overveje at finde en dyrlæge med speciale i ernæring. Ville bare høre , hvilket tørfoder I andre havde gode erfaringer med :)

 

Når han over så kort tid har haft det samme problem så mange gange, er det fordi der er en grundlæggende ubalance, det skal behandles med andet end et skift til et andet tørfodermærke, jeg kan ikke andet end anbefale dig at kontakte Gudrun :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre tror jeg slet ikke, at der er tale om fødevareallergi, for det udvikler en hund som regel først efter mange år.

Det er snarere inhalationsallergi.

 

Hvis din hund er sygeforsikret, så find en dyrlæge med speciale i hudsygdomme. Og gå i gang med at få testet din hund for, hvilke ting han ikke kan tåle..... --Min egen dejlige han-berner fik allergi overfor støv- lagermider da han var et års tid....... :cry:

Han fældede ret voldsomt. Og så fik han udslet især i armhuler og lysken og mellem trædepuderne...

 

Først når I har fundet ud af, hvad din hund ikke kan tåle, så kan I gøre noget ved det.

Enten fjerne de ting han ikke kan tåle, eller give ham indsprøjtninger med fortyndede opløsninger af stoffet, så han lærer at kunne tåle det (desinsibilisering). Det er dyrt.

 

Alternativet er medicin, der fjerner symptomerne, men som i længden kan skade din hund.....

Men det er den billigste løsning. Og det lindrer symptomerne uden problemer ret hurtigt...

 

Det er valg, du skal træffe. Og det er ikke særlig sjovt... Men økonomien KAN betyde meget, uanset hvor meget vi hader det.

 

Det værste, du kan gøre er at gøre ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er uhyre sjældent, at spaniels har allergi, hvis de ikke klør sig og har problemer med ørene, men det er da en mulighed.

 

Min tæve var omkring din hanhunds alder, da hun fik konstateret allergi og hun udviklede meget hurtigt fødevareallergi oveni støvmider og lagermider.

 

Hun har haft utallige øreinfektioner (hendes øregange er blevet fortykkede og hun ender nok som døv, hvis hun bliver ved med at få infektioner i ørene) og hun klør sig, men hun så faktisk ganske fin ud, da hun fik det konstateret ved hjælp af en blodprøve. Hun har til gengæld sluppet uden al for mange hudinfektioner.

 

Jeg ville finde en dyrlæge (Gudrun er et godt bud) med god erfaring indenfor ernæring og også gerne med erfaring indenfor hudlidelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også kun anbefale Gudrun, så hvis du har mulighed for det synes jeg du skal overveje det :wink:

 

Jeg fodrer selv med hjemmelavet, efter Gudruns opskrift, Anne Maries link.

 

Det har gjort meget godt for mine hunde, samtidig med behandling hos Gudrun.

 

Det er godt at gå til en dyrlæge med erfaring i kost, hun vil anbefale, det er passer til din hund. Ring evt. og få en snak med hende :wink:

Hvis der skal medicin eller andre undersøgelser til vil hun selvfølgelig anbefale det, da hun er dyrlæge.

Jeg ved der er en hund herinde fra forummet, der har gået hos Gudrun netop pga. hudbetændelse.

 

God bedring :wink:

 

Hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover at En dygtig dyrlæge med erfaringe med allergi kan anbefales, så kan jeg lige fortælle kort om min hunds allergihistorie.

 

Hun er 7 år nu og har hele sit liv med jævne mellemrum fået ørebetændelse. Ikke noget man spekulere så meget over de første gange. Tror måske bare hun har badet for meget eller lignende. Men efterhånden som det blev ved og blev oftere, så synes jeg jo selv der måtte være noget galt. Foreslog selv min dyrlæge at det måske var allergi, hvilket han ikke ville høre på i første omgang. Men to ørebetændelser og en nældefeberreaktion senere, hidkaldte han en dyrlæge med mere erfaring med allergi.

 

Og ja, efter hans vurdering var det tydeligt foderallergi. Udover ørebetændelserne døjede hun med røde poter og senere har jeg opdaget at hun også klør sig mere inden hun begynder på alt det andet.

 

HUn blev sat på d/d fra dyrlægen med laks og blev stort set symtomfri. Poterne drillede stadig lidt.

 

Jeg ville dog gerne have et foder som jeg selv kunne skaffe og ikke have dyrlægen til at skaffe i dyre domme, så jeg prøvede med regal med laks og kartofler. Laks fordi det er det fedeste allergivenlige variant der er. Det kørte også rigtig fint. Nu for hun nutra gold med laks og selvom smagen åbenbart ikke er den bedste, så hun skal have blandet lidt guf i, har hun sjældent haft bedre afføring og ingen allergisymtomer:)

 

Hun har så haft nogle små tilbagefald når hun får noget hun ikke skal, feks et halvt stykke brød eller for meget af en anden hunds mad og hun klør sig inden for 24 timer.

 

Nu da den "berømte" dyrlæge er flyttet her til mit område, skal jeg dog der forbi på et tidspunkt for at se om hun kan rettes op på på nogen måde.

 

Men det var bare min erfaring og så husk at godbidderne er mindst lige så vigtige som foderet :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Satine

Som de andre siger herinde, tal med en dyrlæge. Jeg arbejder selv som veterinærsygeplejerske elev, og jeg har set mange allergiske hunde der havde gavn af Royal Canin's Hypoallergenic. Måske er det et forsøg værd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karen

Du kan gå ind og kigge på naturels hjemmeside, det er råt færdigfoder som laves i Sverige. Jeg har fodret med det nu i 2 1/2 år og mine hunde trives godt på det. Det kræver du har noget fryseplads til rådighed. Mine hunde får 275 gr i døgnet og det er collier.

 

Hilsen Karen.

 

http://www.naturel.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Ninjamor
jeg ville klart vælge barf det er noget af det bedste man kan give sin hund :vinken:

 

Velkommen til :-)

 

Det er en holdning mange deler.

 

Selv mener jeg at hunde er lige så individuelle som mennesker og nogle kan klare råt andre ikker så godt.

 

Jeg fodrer med hjemmelavet foder 2/3 og 1/3 tørfoder, når han gider æde sidstnævnte.

 

Råt og tørfoder kan være hårdt at fordøje for nogle hunde hvor hjemmelavet foder ikke belaster systemet så meget.

 

Trådstarter: Jeg ville give Gudrun Frantsen chancen for at rette op på din hund.

Hun kan andet og mere end blot vejlede i fodring.

 

Hyposensibilisering ville for mig være absolut sidste udvej.

 

Allergi er en ubalance og hvorfor medicinere hvis hundens systemer kan komme i balance uden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

tak for det er også helt ny herinde

jeg tror langt over flertallet af hunde kan tåle råt men det er måden man starter på

jeg startede også forkert med det resultat at hunden havde diarre hele tiden :roll:

man skal starte rigtig fra start ad og give hundens mave en chance for at omstille sig fra tørt til råt

forresten hvordan får i et billede frem af hunden når i skriver

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej allesammen,

 

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp ang. foder. Jeg har den dejligste Engelske springerspaniel hanhund på 15 mdr.

 

Jeg har lige været til dyrlægen med ham idag da han for 4 gang har fået en omgang hudbetændelse :(

 

Dyrlægen ville ikke udelukke at det kan være tegn på allergi :cry: Dog siger han vi skal slå koldt vand i blodet da han ellers ser godt ud og trives. Han har aldrig problemer med ørene og klør sig ikke mere end normalt. Kun en gang imellem har han lidt irritation omkring hans anus, men der er pga af lidt fyldte analkirtler mener min dyrlæge og jeg.

 

Nu til det med foderet....

 

Jeg har prøvet følgende på ham: Eukanuba, Eaglepackog Acana og ligeledes har jeg givet ham Hokamix en overgang og sammen med eaglepack foderet dorwest urter. Har ikke stort lyst til at prøve BARF, så håber på at finde frem til det bedste tørfoder;)

 

Altsammen fordi jeg gerne vil give ham det bedste og forsøge at forebygge at hans "allergi" skulle udvikle sig (hvis jeg kan) Jeg synes bare ikke at nogen af dem har været perfekt til ham. Enten har det været svært at holde ham i god foderstand eller hans pels har ikke været super flot og blank.

 

 

 

Er der nogle af jer som selv har erfaringer med det helt rigtige foder eller kender nogen som har set mirakler på deres hund med allergiske tendenser??????????

 

Jeg ved godt at hver enkelt hund kan trives forskelligt på det samme foder.

 

Synes bare det hele er en jungle og har sådan brug for et godt råd :)

 

HÅBER I VIL HJÆLPE MIG :)

 

Mange hilsner og fortsat god dag til jer alle.

 

En ejer som KUN ønsker det bedste for sin ven.

Hvordan går det nu, har i fundet nogle løsninger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
tak for det er også helt ny herinde

jeg tror langt over flertallet af hunde kan tåle råt men det er måden man starter på

jeg startede også forkert med det resultat at hunden havde diarre hele tiden :roll:

man skal starte rigtig fra start ad og give hundens mave en chance for at omstille sig fra tørt til råt

forresten hvordan får i et billede frem af hunden når i skriver

 

Jeg har ikke haft problemer med opstarten af BARF, men min nuværende hund trives ikke godt nok på den diæt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
der er sikkert hunde som er kommet meget langt væk fra naturen at de ikke tåler råt mad

desværre:megaked:

 

Nej det tror jeg ikke, det handler om nogle andre ting, vi er alle forskellige, og har forskellige behov, man kan ikke finde en sandhed der gælder alle, der er flere, både hvad angår menneskekost og hvad angår hundekost :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...