Hop til indhold

Tilfældighed eller noget jeg bør være obs på?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu er stakkels lille Karla jo syg - betændte analkirtler og så er hun åbenbart en sart lille sjæl, der reagerer meget voldsomt på alle former for injektioner :cry:

 

Hun tog meget længere tid om at vågne efter den beroligende og muskelafslappende indsprøjtning hun fik, inden de lagde penicilindepot, og har været sløv hele dagen...

 

Det er ca 2,5 måned siden hun var i løb - så hun er samtidig en lille smule falsk drægtig. Dette kunne jo selvfølgelig bare være et uheldigt sammenfald...

 

Men sidst hun var syg, dengang var det høj feber og hævede mælkekirtler, faldt det også sammen med ca det samme tidspunkt efter løbetid. Dengang var hun dog ikke ellers plaget af at være falsk drægtig. Denne gang har hun lagt en smule mælk ned og pylrer lidt om et pivedyr...

 

Det er selvfølgelig 2 helt forskellige "sygdomme" hun har været ramt af, og det kan jo bare være en tilfældighed, at hun lige er blevet ramt på samme tid i cyklus de 2 gange...

 

Men, er der nogen der ved, om der er større risiko for infektion i denne periode? For jeg overvejer virkelig at sterilisere hende, hvis det skal blive ved. Hun er ellers ikke plaget af sin løbetid og den er heller ikke en plage for os, da hun holder sig pænt ren og ikke har nogen problemer udover lidt ekstra kæleri...

 

Men det er da synd, hvis hun skal blive syg hver gang :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forestille mig at imunforsvaret er lettere nedsat i den periode, men hvis hun ligefrem bliver syg hver gang, så skulle det måske overvejes om hendes imunforsvar generelt er lavt, fordi så meget tror jeg altså heller ikke at det burde nedsættes i denne periode.

 

Men for at være ærlig, så ved jeg det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige været ved Gudrun, og hun synes helt sikkert det er noget jeg skal være opmærksom på i fremtiden, så vi arbejder nu på at få hende i balance inden næste "falsk drægtighedstidspunkt" og se om det kan gøre en forskel...

 

Ellers vil jeg kigge lidt på at overveje sterilisation

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig ville svaret være soleklart, jeg ville vælge sterilisation...

 

Jeg har haft en tæve som havde mange hormonelle ubalancer, og døjede meget med det i sin løbetid. Hun udviklede mælkekirtelsvulster og fik efterfølgende kræft pga. dette - på trods af at hun blev steriliseret lige efter operationen for mælkekirtelsvulsterne, men det var for sent, det havde nået at udvikle sig :cry:

 

Så jeg har også besluttet, at hvis jeg fremover har en tæve som ikke kan/skal bruges i avl, så bliver den steriliseret mellem 2. og 3. løbetid. Vil simpelthen ikke løbe risikoen, og hvis tæven er meget plaget af sine løbetider, så er det slet ikke et spørgsmål om enten eller for mig - så skal den bare steriliseres, og ikke igennem et "løbetids-helvede" hver gang. Ved selv hvordan det er at være påvirket hormonelt i forbindelse med mens, og det er dælme ikke fedt.

 

 

Ved ikke om du kan bruge mit indlæg til noget, men hvis Karla ligefrem bliver syg af sine løbetider, så ville jeg helt sikkert vælge at få hende steriliseret, hurtigst muligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens bruge dit svar :-)

 

"problemet" om man så må sige er, at Karla jo ikke overhovedte er mærket af sin løbetid og egentlig heller ikke af den falske drægtighed - og måske er det bare tilfældighedernes spil der har gjort, at hun er blevet syg på samme tidspunkt i cyklus 2 gange...

 

Var hun meget plaget af løbetiderne eller af falsk drægtighed havde der ikke været noget som helst at rafle om i mit hoved, så var hun blevet steriliseret allerede...

 

Men som det er, ser jeg ingen grund til at udsætte hende for en operation (især ikke når hun synes at reagere utroligt dårligt på bedøvelse og andre former for medikamenter), hvis det ikke er løbetiden / den efterfølgende falske drægtighed der er problemet...

 

Nu prøver vi at se om vi kan få hende i balance via Gudrun, hvis det ikke hjælper, så vil jeg overveje kniven - men jeg vil være ved at dø hele vejen igennem...

 

Det muskelafslappende og beroligende hun fik burde hun være vågnet af efter 5-10 minutter ifølge dyrlægen - det tog hende 40 minutter bare at vågne og 5 timer før hun var stabil på sine ben :???: deres mål er, at hunden skal kunne gå fra konsultationen selv efter ca 15 minutter....

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv hende tid, hun kan også sagtens vokse fra det. Stellas løbetider stabiliserede sig først kort tid inden jeg kom af med hende...

Asta har der ikke været problemer med af nogen art, men hun er også en "jordbunden hund med meget fine balancer" - taget fra Gudrun's mund :lol: .. Hvem havde troet at nogen skulle sige jordbunden om Asta hva!? :lol:

 

Nå men, jeg ville hvis jeg var dig, tænke mig rigtigt rigtigt godt om inden jeg steriliserede en hund som Karla. Forskning viser jo desværre at tæver ofte har en tendens til at blive mere usikre og direkte skarpe ovenpå sterilisation.

Om dette er baseret på noget hormonelt eller blot en bivirkning af den øgede uønskede interesse steriliserede tæver og kastrater ofte tiltrækker sig fra andre hunde er mig uvist - måske det er kombinationen af de to der gør udslaget :hmm:

 

Uanset så synes jeg i hvert fald ikke du skal vælge den løsning som den første. Karlas personlighed taget i betragtning, ville jeg træde ret varsomt her :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det muskelafslappende og beroligende hun fik burde hun være vågnet af efter 5-10 minutter ifølge dyrlægen - det tog hende 40 minutter bare at vågne og 5 timer før hun var stabil på sine ben :???: deres mål er, at hunden skal kunne gå fra konsultationen selv efter ca 15 minutter....

Ja, det er for lang tid :???: Asta vågnede få minutter efter at opvågningssprøjten var givet og var i stand til selv at hoppe ind i bilen 10 minutter efter dét :-)

At hun så 30 minutter senere væltede da hun skulle skide, er en anden historie :roll:

 

Men hvis hende imunforsvar er betydeligt svækket af infektion, kan det også have indflydelse på organerne, som vil have sværere ved at arbejde narkosen ud af kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv hende tid, hun kan også sagtens vokse fra det. Stellas løbetider stabiliserede sig først kort tid inden jeg kom af med hende...

Asta har der ikke været problemer med af nogen art, men hun er også en "jordbunden hund med meget fine balancer" - taget fra Gudrun's mund :lol: .. Hvem havde troet at nogen skulle sige jordbunden om Asta hva!? :lol:

 

Nå men, jeg ville hvis jeg var dig, tænke mig rigtigt rigtigt godt om inden jeg steriliserede en hund som Karla. Forskning viser jo desværre at tæver ofte har en tendens til at blive mere usikre og direkte skarpe ovenpå sterilisation.

Om dette er baseret på noget hormonelt eller blot en bivirkning af den øgede uønskede interesse steriliserede tæver og kastrater ofte tiltrækker sig fra andre hunde er mig uvist - måske det er kombinationen af de to der gør udslaget :hmm:

 

Uanset så synes jeg i hvert fald ikke du skal vælge den løsning som den første. Karlas personlighed taget i betragtning, ville jeg træde ret varsomt her :-)

 

og der var så svaret på mit næste spørgsmål ;-) Om der var nogen der vidste om usikre tæver synes at forværres ved sterilisation - som man ser det med usikre hanner og kastration...

 

Hvis dette er en tendens forskningen peger på, så skal hun holdes intakt for så vidt det overhovedet er lad-sig-gørligt og humant overfor hunden... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

og der var så svaret på mit næste spørgsmål ;-) Om der var nogen der vidste om usikre tæver synes at forværres ved sterilisation - som man ser det med usikre hanner og kastration...

 

Hvis dette er en tendens forskningen peger på, så skal hun holdes intakt for så vidt det overhovedet er lad-sig-gørligt og humant overfor hunden... :shock:

 

Silke er nærmest blevet mere flegmatisk efter sterilisationen. Tidligere var der nogle unge tæver som hun absolut ikke brød sig om.

Nu ignorerer hun dem.

Silke var meget usikker og underdanig da hun var helt ung.

 

Men det pokkers er jo, at man aldrig kan vide hvordan sterilisationen vil påvirke lige netop ens egen hund.

 

Sæt dig ned og skriv to lister over fordele og ulemper ved sterilisation/ikke sterilisation. Så kan det være, du får et bedre overblik over, hvad der er det rigtige for lige netop DIN hund.

 

Det er DIG, der skal træffe beslutningen. For der er ikke noget, der kun er rigtigt eller forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...