Hop til indhold

Udstilling, Brugsprøve & Markprøver


Gæst Rasm
 Share

Recommended Posts

Hvis det er en hvalp endnu, så er der ikke noget som helst der "virker". Så er der givetvis noget der er under indlæring og rutinering, men det sidder ikke endnu.

 

Det er ikke så meget mængden jeg tænker på, men mere hundens øverste etage. Jeg ville ikke begynde på C-markprøverne, førend hunden var ihvertfald 1½.

Retrievere er ikke så hurtigt modne, og de er reelt først færdige i hovedet omkring 3 års alderen.

Begynder du at presse hunden for tidligt, og for hurtigt, så risikerer du at ende med en hund der for det første slet slet ikke har styr på noget som helst, og for det andet en hund der begynder at flå vildtet, elelr lave andre underlige ting med vildtet.

Og sikkert flere andre ting.

 

Følg derfor ikke strømmen, men tag den tid det tager, og giv hunden lidt pause indimellem, så det hele ligesom kan "sætte" sig, hvis du forstår hvad jeg mener. .

 

Forstår fuldt ud :-). Men da jeg sagde i det nye år, så vil det også være imellem 1½-2 år han ville være. (Set fra den synsvinkel han er parat/klar der.)

 

Når jeg så begynder til træning én gang om ugen. Ville det så være at køre for hårdt på hvis man sådan lige i 5 minutter 3 gange om dagen lige øver lidt de øvelser man har lavet på den forige træning? (Ved det er svart at svare på, da der ikke er to hunde der er ens.)

 

 

For nogle er markprøverne nærmest en sport (de folk ser du ofte i vinderklassen, og endnu oftere i unghundemesterskaberne) og det lyder da sikkert fedt for dem, hvis de har en hund der i en alder af et år har vundet unghundemesterskaberne....

Det sjove er så at de hunde der er kørt så hurtigt i stilling..... dem ser du bare ikke mere på markprøverne, for de "brænder sammen" på øverste etage.

 

Hvad gør disse sportfolk så med hunden? Sælger den videre, og får en ny og laver samme nummer?

 

Jeg ved det ikke. Jeg ved der har været forskel for nogen tid siden, hvor RJK bl.a. havde forhindringsforcering med på programmet.

Dén har de så fjernet, fordi risikoen for skader var for stor, og det har da også kostet et par hunde.

Jeg syntes det er ærgeligt, for det var netop sådanne ting der var med til at skille de store tunge uanvendelige lokummer fra.

Men omvendt kan jeg også godt se at det er ærgeligt at en ellers god hund, pludselig bliver gjort uanvendelig pga en forhindring.

 

I store træk ved jeg det er det samme, men i enkeltdele ved jeg det ikke.

Okay, men det er jo til at finde ud af ved lige at smide en mail eller lign. efter dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår fuldt ud :-). Men da jeg sagde i det nye år, så vil det også være imellem 1½-2 år han ville være. (Set fra den synsvinkel han er parat/klar der.)

:5up:

 

Når jeg så begynder til træning én gang om ugen. Ville det så være at køre for hårdt på hvis man sådan lige i 5 minutter 3 gange om dagen lige øver lidt de øvelser man har lavet på den forige træning? (Ved det er svart at svare på, da der ikke er to hunde der er ens.)

Man træner jo i det onfang man nu engang kan derhjemme. Til selve træningen får du jo kun vist og forklaret øvelsen, samt forhåbentlig nogle tips til indlæringen, og så afprøvet det du skulle have trænet med hunden derhjemme i den forgangne uge.

 

Men lad endelig være med at sætte tidshorisonter og planer osv op for hunden. De holder med al sandsynlighed ikke alligevel, hvis du vil have noget fornuftigt ud af hunden.

Og vær ikke bange for at holde helt træningsfrit i en uge elelr 2, hvis hunden, og du selv, er ved at køre sur i en eller anden ting.

Bare det ikke sker alt for tit, så sker der ikke noget ved dét.

 

 

 

 

Hvad gør disse sportfolk så med hunden? Sælger den videre, og får en ny og laver samme nummer?

Noget i den stil, ja.

 

Okay, men det er jo til at finde ud af ved lige at smide en mail eller lign. efter dem.

Og del endelig svaret, når du har det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men lad endelig være med at sætte tidshorisonter og planer osv op for hunden. De holder med al sandsynlighed ikke alligevel, hvis du vil have noget fornuftigt ud af hunden.

Og vær ikke bange for at holde helt træningsfrit i en uge elelr 2, hvis hunden, og du selv, er ved at køre sur i en eller anden ting.

Bare det ikke sker alt for tit, så sker der ikke noget ved dét.

 

Planer er jo til for at se hvor meget man undviger dem :-D. Kan godt se at sådan kan man ikke gøre det op.

 

 

Men glæder mig skam til at starte på et hold.

Det er dog ikke "rigtig træning", nærmere et hvalpemotivations hold.

Men det hele tæller jo både for mig, og for hunden :-)

 

 

 

 

Noget i den stil, ja.

 

Det var da vildt! Sådan havde jeg alligevel ikke troet at sportsfolkene behandlede deres hund. Det er til sammenligning af badminton, når ketcheren har sprunget en streng udskifter man hele ketcheren.

 

Og del endelig svaret, når du har det :)

 

Det vil jeg gøre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Dennis skriver så er C-prøverne jo uofficielle prøver som derfor godt engang imellem kan afvige lidt fra de officielle prøver (B-prøver) mht de forskellige regler.

 

Men der er stadig krav om at hunden skal have bestået brugsprøve eller kvalifikationsprøve inden man kan stille på C-prøve (men jeg tror aldrig jeg har oplevet at nogen har spurgt om det, hvorimod man jo skal angive det på tilmeldingen ved B-prøverne).

 

Til gengæld gives der ofte dispensation for alder på C-prøverne. Normalt skal hundene jo være 12 mdr. inden de kan meldes til markprøver, men jeg har oplevet en del yngre hunde på C-prøverne (om det så er hensigtsmæssigt kan jo diskuteres, for jeg er enig med Dennis i at en del hunde kommer alt for tidligt på prøver).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Skal ud og se en C-prøve idag. Glæder mig meget til, og se hvordan det er :-)

 

Endvidere har jeg lige et spørgsmål mere ang. prøver.

Danmarks Jægerbunds apporteringsprøver, og den udviddet. Er der aldersgrænse på disse? Jeg har forsøgt at finde det, men uden held. Har også kun fundet reglsæt på disse prøver, men kun for den stående hund.

 

Nogle der kan hjælpe mig? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en bekendt der bestod den lille apporteringsprøve, med sin hund på ½ år, (med max point) så den er der ihvertfald ikke aldersgrænse på.

Og den anden prøve er lidt mere kompliceret, så når den kan klare den er den gammel nok :blink:

 

Okay. Dygtigt makkerpar :).

Tak for hjælpen.

 

Har du nogen idé hvordan prøvens sværhedsgad er, i forhold til eks. c-prøven? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Skal ud og se en C-prøve idag. Glæder mig meget til, og se hvordan det er :-)

 

Endvidere har jeg lige et spørgsmål mere ang. prøver.

Danmarks Jægerbunds apporteringsprøver, og den udviddet. Er der aldersgrænse på disse? Jeg har forsøgt at finde det, men uden held. Har også kun fundet reglsæt på disse prøver, men kun for den stående hund.

 

Nogle der kan hjælpe mig? :)

 

DJU er jo en interesseorganisation dannet af Dansk Kennel Klub, Dansk Jægerforbund og FJD (Fællesrepræsentationen for specialklubber for stående jagthunde i Danmark). Derfor er regelsættet som udgangspunkt nævnt for den stående hund. Spaniel Klubben bruger også DJU prøver i prøvestrukturen og under samme regelsæt som de stående hunde.

 

Så de regler du har fundet, er dem der gælder. Mener ikke der står noget om alder for deltagelse. Apporteringsprøven med en retriever er en walkover og handler ikke så meget om at bestå, men handler om at bestå med maksimum point. Hver gang.

 

Prøven er relativ enkel. Dobbeltmarkering på duer på 50 meter, dirigering på blindt udlagt kanin på 40 meter og apportering af fulg (and eller due) på 40 meter på vand, men hvor den falder synligt for hunden.

 

Den udvidede stiller større krav til lydighed og dirigerbarhed.

 

Nu fandt jeg ikke ud af om du havde fundet reglerne, men de kan findes her Danmarks Jægerforbund : Om prøverne i højre kolonne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Lab'Buddy
§ 23. Stk. 1. Der kan tildeles 2 typer nationale markprøve-championater til retrievere, nem- lig brugschampionat og jagtchampionat.

Stk. 2. Krav: a. Brugschampionat - tildeles retrievere, der har opnået tre placeringer med certifi- kat. Heraf mindst en på A-prøve, mindst en på B-prøve og mindst en på prøve fælles for alle retrieverracer, og under mindst to forskellige dommere. Desuden gælder følgende eksteriørkrav: Flatcoat, chesapeake bay og curlycoated: Hunden skal have opnået mindst en præmiering ”good”, efter den er fyldt 24 måne- der, på en af DKK anerkendt udstilling. Golden og Labrador: Efter fyldt 24 mdr.: be- stået kvalifikationsprøve eller min. ”good” præmie på officiel udstilling

 

Det med fed skrift forstår jeg ikke.

 

Må alle retrieverracerne ikke stille op til alle prøverne i DRK - og hvordan finder man ud af på forhånd at det er en prøve for alle retrieverracerne? Eller hvordan skal det med fed skrift forståes?

 

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rikke Bruun
Jeg ved det ikke. Jeg ved der har været forskel for nogen tid siden, hvor RJK bl.a. havde forhindringsforcering med på programmet.

Dén har de så fjernet, fordi risikoen for skader var for stor, og det har da også kostet et par hunde.

Jeg syntes det er ærgeligt, for det var netop sådanne ting der var med til at skille de store tunge uanvendelige lokummer fra.

Men omvendt kan jeg også godt se at det er ærgeligt at en ellers god hund, pludselig bliver gjort uanvendelig pga en forhindring.

 

I store træk ved jeg det er det samme, men i enkeltdele ved jeg det ikke.

 

 

Det syntes jeg da godt nok er diskreminerende at udtale sig om andre hunde på den måde - mener du hermed at det kun er de små formel 1 Labber der bør bruges til jagt og prøver???

 

Det kan godt være at de store hunde ikke har samme speed som de små, men de kan da lave et mindst lige så godt arbejde.

 

Jeg regner med at min egen curly-han ender på ca. 45kg (vejer pt. 22kg som 20 uger) og jeg vil da forsøge at nå så langt som muligt med ham og indtil videre, så er han ihvertfald ikke bagefter labberne på vores træningshold.

 

Jeg har bevist ønsket en stor hund og iforhold til racen - for gider ikke de der små energibundter - får simpelthen stress af at se på dem ;-) Syntes det er SÅ fedt at se SÅ forskellige hunde ude på prøverne og at folk kan glædes på hinandens vegne og at alle syntes at deres egen type er den bedste.

 

Mvh

 

Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
Det syntes jeg da godt nok er diskreminerende at udtale sig om andre hunde på den måde - mener du hermed at det kun er de små formel 1 Labber der bør bruges til jagt og prøver???

 

Det kan godt være at de store hunde ikke har samme speed som de små, men de kan da lave et mindst lige så godt arbejde.

 

Jeg regner med at min egen curly-han ender på ca. 45kg (vejer pt. 22kg som 20 uger) og jeg vil da forsøge at nå så langt som muligt med ham og indtil videre, så er han ihvertfald ikke bagefter labberne på vores træningshold.

 

Jeg har bevist ønsket en stor hund og iforhold til racen - for gider ikke de der små energibundter - får simpelthen stress af at se på dem ;-) Syntes det er SÅ fedt at se SÅ forskellige hunde ude på prøverne og at folk kan glædes på hinandens vegne og at alle syntes at deres egen type er den bedste.

 

Mvh

 

Rikke

 

Sakset fra Labrador Retriever - Danmarks populæreste jagt og familie hund :

Størrelse Idealhøjde (skulderhøjde) er: For hanner 56-57 cm. for tæver 54-56 cm

 

 

Størrelse Ideel skulderhøjde for hanner 67,5 cm (27 ins.), for tæver 62,5 cm (25 ins.). kilde: Racestandard og beskrivelse | dansk-retriever-klub.dk

 

Curly'en er 10cm højere end lab'eren. Du kan altså ikke helt sammenligne deres vægt. Eller regne med at når DKWiechert siger det var med til at skille de store lokummer fra, at det så er til din race - da den er større end labradoren af natur.

Man ville nok kigge noget hvis der kom en formel 1 der vejede 45kg der stillede op til markprøve ;-)

 

Men jeg giver DKWiechert ret i at nogle der burde skilles fra på prøverne - hvis de ikke viser gnist, iver eller lyst, underordnet om de er formel 1 eller af gammel type.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rikke Bruun

Jeg læser bare at DKWiechert, mener alle store tunge retriever burde holdes væk fra terrænet... Jeg havde selv en lab af den store type tidlige, han var høj ca. 63-34 og med en vægt på 40kg når han var tunet og han var aldrig for tyk.

 

Jeg mener at der skal være plads til alle typer både hunde og mennesker - så længe de har lysten og gnisten... som du selv skriver. En dygtig hund behøver ikke løbe med 100km i time og lave 10 meter lange bremsespor og vende tilbage i en markering.... den kan godt gå i et roligere tempo og stoppe når områdefløjtet lyder og faktisk være tæt på objektet.

 

Min curly er allerede større/højere end de unghunde labber på vores hold op til 1 år. De arbejder MEGET forskelligt og de har hver deres fordele og ulemper.

 

Når vi træner ex. område-fløjt. Min hund bliver sat i midten af feltet på 3x3 meter og går stille rundt og ofte direkte efter fært og har endnu ikke været mere end max. 1 meter fra feltet. Deres speed-hunde løber lynhurtigt feltet igennem/over/og uden om flere gange - fordi de er så hurtige og lynhurtigt får tilbagelagt store afstande, når de får fært i næsen.

 

Jeg så det samme ved prøvere ved Birkesø og det frie søg. Nogle hunde var området over mange gange og fik løbet mange mange meter. Nogle hunde tog det roligt og løb ikke unødigt... resultatet blev oftet at de havde noglelunde lige mange dyr til slut - men man kunne godt se hvem der havde arbejdet hårdest for det og det hang ofte sammen med typen/størrelsen af den enkelte hund.

 

Men jeg giver ret i at tunge hunde ikke har godt af for mange spring, da det slider dem unødigt.

 

Nu får jeg skrevet alt for meget igen - i bund og grund vil jeg bare gerne at der er plads til alle og vi kan glædes på hinandens vegne og være bevist om egne og andres styrker og svagheder.... Pt. glæder jeg mig til unghundemesterskabet, hvor jeg skal være hjælper og få mulighed for at se alle de forskellige hunde og jeg har da en klar formodning om hvilken type hund som render med titlen :slem:

 

Mange hilsner

Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med fed skrift forstår jeg ikke.

 

Må alle retrieverracerne ikke stille op til alle prøverne i DRK - og hvordan finder man ud af på forhånd at det er en prøve for alle retrieverracerne? Eller hvordan skal det med fed skrift forståes?

 

 

:vinken:

 

Tror der menes racearrangementerne..

 

Hver race har jo 1-2 gange om året, en weekend hvor de har markprøver lørdag og udstilling søndag.

 

Så er det kun for pågældende race. Men eftersom hver race har sine arrangementer, er der jo ingen der bliver snydt..

Der plejer at stå, når det er racearrangement..

 

F.eks. har labrador racearrangement i Nordsjælland 28.-29. August

Ved at Golden også har deres i samme weekend, bare i Midtsjælland

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...