Hop til indhold

Udstilling, Brugsprøve & Markprøver


Gæst Rasm
 Share

Recommended Posts

Hej derude :rolleyes:.

 

Hvor ser jeg hvor der bliver afholdt udstillinger, brugsprøver, og markprøver?

 

Jeg har undersøgt DKK's hjemmeside, meen synes ikke at have kunne finde noget?

RJK har jeg også været inde på. Men der er kun for markprøver, som foregår fra oktober - synes det er lige længe nok at vente.

 

Det skal foregå på sjælland :-).

 

Det er ikke for at jeg skal deltage (endnu), men vil gerne ud og kigge på hvordan det foregår :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

udstillinger kan du se her Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

Under aktiviteter inde på DKKs side er der også et punkt der hedder "markprøver" desværre er der kun links til prøver afholdt i 2009 - men mon ikke de opdaterer siden? Ellers kunne du jo prøve at kontakte dem ansvarlige derinde...

drivende og apporterende jagthunde: http://dansk-kennel-klub.cms123.com/0/745

Stående jagthunde: http://dansk-kennel-klub.cms123.com/0/746

 

Lokalkredsenes aktiviteter skal du desværre ind på deres lokale hjemmesider for at se: http://dansk-kennel-klub.cms123.com/413

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Der må da være nogle flere udstillinger? Er de bare ikke kommet på listen endnu?

 

Eller er udstillinger der ikke står på listen ikke DKK-udstillinger?

 

# Bonus spørgsmål.

Må man gerne tage en hund med til udstilling, brugs- eller markprøve selvom man ikke stiller op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Der må da være nogle flere udstillinger? Er de bare ikke kommet på listen endnu?

 

Eller er udstillinger der ikke står på listen ikke DKK-udstillinger?

 

# Bonus spørgsmål.

Må man gerne tage en hund med til udstilling, brugs- eller markprøve selvom man ikke stiller op?

 

Der er flere udstillinger... du kan prøve at gå ind på hundeweb (underside for DKK) og taste din race ind... så kommer alle int. nat og spec. udstillinger frem:5up:.... også nogle skuer.

 

Du må gerne have din hund med, men det koster et lille beløb... kan ikke helt huske hvor meget.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må da være nogle flere udstillinger? Er de bare ikke kommet på listen endnu?

 

Eller er udstillinger der ikke står på listen ikke DKK-udstillinger?

 

# Bonus spørgsmål.

Må man gerne tage en hund med til udstilling, brugs- eller markprøve selvom man ikke stiller op?

 

Dem der er på listen er DKK nationale og internationale udstillinger - derudover bliver der jo lavet masser af lokale skuer og udstillinger i lokalkredsene og special-klubberne.

 

På de store nationale og internale udstillinger må du gerne have en gæstehund med - men det koster 135 kr - og du skal medbringe gyldig vaccination og forsikringspapirer - hvis han nu spurter i ringen og æder dommeren eller noget... Jeg har haft Karla med på Vejen sidste år - det var en stor oplevelse for hende :-D

 

Jeg ved ikke med skuer og specialklubsudstillingerne - men der er masser af udstillingsfolk herinde, så mon ikke de ved mere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Dem der er på listen er DKK nationale og internationale udstillinger - derudover bliver der jo lavet masser af lokale skuer og udstillinger i lokalkredsene og special-klubberne.

 

På de store nationale og internale udstillinger må du gerne have en gæstehund med - men det koster 135 kr - og du skal medbringe gyldig vaccination og forsikringspapirer - hvis han nu spurter i ringen og æder dommeren eller noget... Jeg har haft Karla med på Vejen sidste år - det var en stor oplevelse for hende :-D

 

Jeg ved ikke med skuer og specialklubsudstillingerne - men der er masser af udstillingsfolk herinde, så mon ikke de ved mere :-)

 

Gæstehunde på spec. udstillingerne plejer at være gratis... Eller det er de ihvertfald i samojedhundeklubben... ved ikke med de andre:oops:

 

Det er forkelligt fra kreds til kreds om de tager noget for en gæstehund på et skue.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere udstillinger... du kan prøve at gå ind på hundeweb (underside for DKK) og taste din race ind... så kommer alle int. nat og spec. udstillinger frem:5up:.... også nogle skuer.

 

Okay, mange tak :-).

 

På de store nationale og internale udstillinger må du gerne have en gæstehund med - men det koster 135 kr - og du skal medbringe gyldig vaccination og forsikringspapirer - hvis han nu spurter i ringen og æder dommeren eller noget... Jeg har haft Karla med på Vejen sidste år - det var en stor oplevelse for hende :-D.

 

Haha, ja det ville nok ikke være så heldigt! - Snupti, og så er han spist.

 

Min tanke var også at Max skulle ud se hvad han nok bliver udsat for ved udstillingen. Og mon ikke også at jeg lige lurre folk lidt af, så jeg også kan se hvad jeg bliver udsat for :blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

På hundeweb.dk finder du også listen over kommende prøver i de forskellige disipliner, gå ind uder "aktiviteter" og vælg så den ønskede prøveform i listen :blink:

 

På hundeweb.dk under udstillinger er der også også en liste over alle internationale og nationale, samt specielklub udstillinger og de fleste (hvis ikke alle :hmm: ) skuer.

 

Så bare ind på hundeweb, der kan du finde det meste :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK.

 

 

 

Hvis du vil have mulighed for at se alle tingene (dvs Brugsprøve, markprøver og udstilling) på én gang så tag ud til en af retrieverdagene/triplearrangementerne. Det er godt nok en uofficiel prøvedag, altså c-prøver, og skue, ikke a- og b-prøver og udstilling.

 

Men indholdet er det samme. Dog kan man hér forvente en sjælden gang imellem at se markprøvefolket stille deres hunde i en udstillingsring.

 

 

 

Glem jagthundeudvalget, og glem danmarks jægerforbund hvad dén slags angår, hvis det er retrieverarbejdet du er interesseret i, imo. (og det må det jo være, hvis du kigger på RJK i første omgang)

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK.

 

 

 

Hvis du vil have mulighed for at se alle tingene på én gang, så tag ud til en retrieverdag. Det er godt nok en uofficiel prøvedag, altså c-prøver, og skue, ikke a- og b-prøver og udstilling.

 

Men indholdet er det samme. Dog kan man hér forvente en sjælden gang imellem at se markprøvefolket stille deres hunde i en udstillingsring.

 

 

 

Glem jagthundeudvalget, og glem danmarks jægerforbund hvad dén slags angår, hvis det er retrieverarbejdet du er interesseret i, imo. (og det må det jo være, hvis du kigger på RJK i første omgang)

 

Ja! Selvfølgelig! :5up:

På DEN side står alle arrangementerne jo.. Endda opdelt i regioner. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

På hundeweb.dk finder du også listen over kommende prøver i de forskellige disipliner, gå ind uder "aktiviteter" og vælg så den ønskede prøveform i listen :blink:

 

På hundeweb.dk under udstillinger er der også også en liste over alle internationale og nationale, samt specielklub udstillinger og de fleste (hvis ikke alle :hmm: ) skuer.

 

Så bare ind på hundeweb, der kan du finde det meste :-D

 

Super, tak :5up:.

 

Hvad med sådan noget som Dansk Jagthundeudvalg ? Har du kigget der?

Troede faktisk jeg havde søgt nettet tyndt for jagtrelateretting. Tak :-)

 

DRK.

 

Hvis du vil have mulighed for at se alle tingene (dvs Brugsprøve, markprøver og udstilling) på én gang så tag ud til en af retrieverdagene/triplearrangementerne. Det er godt nok en uofficiel prøvedag, altså c-prøver, og skue, ikke a- og b-prøver og udstilling.

 

Men indholdet er det samme. Dog kan man hér forvente en sjælden gang imellem at se markprøvefolket stille deres hunde i en udstillingsring.

 

Glem jagthundeudvalget, og glem danmarks jægerforbund hvad dén slags angår, hvis det er retrieverarbejdet du er interesseret i, imo. (og det må det jo være, hvis du kigger på RJK i første omgang)

 

Det er nemlig retrieverarbejdet jeg er meget intresseret i. Jeg har fundet den første c-prøve, som jeg godt kunne tænke mig at komme ud og se på.

(Glæder mig allerede.)

 

Pinligt, har været inde på DRK mindst.. tre milliarder gange, men gået direkte ind på kalenderen istedet for at læse forsiden min region har igennem :damn:.

 

 

Når man så vil have sin vaps med sig, skal man så ringe til dem der afholder prøven? Eller træder man bare op, og så betaler evt. gebyr for at have hund med sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man så vil have sin vaps med sig, skal man så ringe til dem der afholder prøven? Eller træder man bare op, og så betaler evt. gebyr for at have hund med sig?

 

Hvis det "bare" er for at have hunden med, så tager du den sådan set bare med. Jeg har ikke oplevet at dét koster noget nogen steder, undtaget til udstillinger (pføj)

 

Vær dog lige obs på almindelig og god gammeldags høflighed og etik. Dvs. at gå med rundt på posterne i de enkelte klasser, kan du så ikke.

 

 

Hvis det er for at gå op til prøver, så er det sædvanligvis en god ting at forhåndstilmelde sig. Hvordan og hvorledes man gør dét, og til hvem, står under beskrivelsen for det enkelte arrangement.

 

Når så man tager hunden med sig til prøven, for at gå op, så skal du huske at medbringe dels betalingen, og dels hundens stamtavle og dyrlægekort/sundhedsbevis/vacc.kort hvad man nu kalder det.

Går op til tilmeldingsstanden i god tid, melder din ankomst, betaler, fremviser stamtavle hvis de beder om det, og får udleveret dit startnummer.

 

Herefter er der sædvanen tro parole. Vær nu tilstede! Ikke mindst fordi det er hér du får oplysningerne for dagens aktiviteter, men også fordi det er tradition og almindelig høflighed at være der.

Ganske som man ikke deltager på en fællesjagt, uden at have været der under parolen, både før og efter!

 

 

 

 

 

Hvis det udelukkende er for at tage ud at kigge, så medbring hunden hvis du vil. Jeg vil anbefale dig at lade den blive hjemme, eller alternativt at sætte den i bilen mens du går ud og kigger på markprøverne. For méd hund, kommer du ikke ud at se de ting der er gode og interessante at se.

 

Hvis det er for hundens skyld du har den med, for at den kan prøve at være et sted hvor der er mange hunde, og mange mennesker, og skud og vildtduft osv osv, så tag den med, lad den sidde i bilen, først/sidst på dagen hiver du den ud, tisser den af i det område man må dét i,

 

går stille og roligt ud til én af klasserne, sætter dig ned ved ventelinien og snakker lidt med folk en tid, og så går du roligt tilbage igen, tisser hunden af igen, sætter den i bilen, og går til parolen. Har hunden ikke prøvet at være emd ud sådanne steder før, så har den fået nok nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det "bare" er for at have hunden med, så tager du den sådan set bare med.

 

Vær dog lige obs på almindelig og god gammeldags høflighed og etik. Dvs. at gå med rundt på posterne i de enkelte klasser, kan du så ikke.

 

Hvis det er for at gå op til prøver, så er det sædvanligvis en god ting at forhåndstilmelde sig. Hvordan og hvorledes man gør dét, og til hvem, står under beskrivelsen for det enkelte arrangement.

 

Når så man tager hunden emd sig til prøven, for at gå op, så skal du huske at medbringe dels betalingen, og dels hundens stamtavle og dyrlægekort/sundhedsbevis/vacc.kort hvad man nu kalder det.

Går op til tilmeldingsstanden i god tid, melder din ankomst, betaler, fremviser stamtavle hvis de beder om det, og får udleveret dit startnummer.

 

Herefter er der sædvanen tro parole. Vær nu tilstede! Ikke mindst fordi det er hér du får oplysningerne for dagens aktiviteter, men også fordi det er tradition og almindelig høflighed at være der.

Ganske som man ikke deltager på en fællesjagt, uden at have været der under parolen, både før og efter!

 

Hvis det udelukkende er for at tage ud at kigge, så medbring hunden hvis du vil. Jeg vil anbefale dig at lade den blive hjemme, eller alternativt at sætte den i bilen mens du går ud og kigger på markprøverne. For méd hund, kommer du ikke ud at se de ting der er gode og interessante at se.

 

Det er udelukkende for at kigge på hvordan det foregår, og se retrieverne arbejde sammen med deres føre. Da min stadig kun er en lille hvalp, og ikke selv kan deltage endnu. :-)

 

Hvorfor vil jeg ikke kunne se de samme ting, hvis jeg valgte og tage hunden med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor vil jeg ikke kunne se de samme ting, hvis jeg valgte og tage hunden med?

 

Fordi du da kun kan komme til "ventelinien" i de enkelte klasser.

 

Lidt ligesom at blive standset ved indgangen til tivoli. ALt det spændende foregår bagved dén linie.

 

Og dér tager man ikke sin hund med, medmindre man er oppe til prøve. Men man kan, og må, følge med, hvis man kan holde sin mund, kan finde ud af at holde sig lidt væk, og generelt opfører sig ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi du da kun kan komme til "ventelinien" i de enkelte klasser.

 

Lidt ligesom at blive standset ved indgangen til tivoli. ALt det spændende foregår bagved dén linie.

 

Og dér tager man ikke sin hund med, medmindre man er oppe til prøve. Men man kan, og må, følge med, hvis man kan holde sin mund, kan finde ud af at holde sig lidt væk, og generelt opfører sig ordentligt.

 

Okay, tak for svarende :blink:

 

troede slet ikke man måtte komme så tæt på. Troede det var mere begrænset område. Vil klart lade hunden blive hjemme, så jeg kan komme så tæt på som muligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tak for svarende :blink:

 

troede slet ikke man måtte komme så tæt på. Troede det var mere begrænset område. Vil klart lade hunden blive hjemme, så jeg kan komme så tæt på som muligt :-)

 

Super :5up:

 

EN gylden regel der er værd at huske, særligt på c-prøver i begynderklassen (unghunde, og knapt så rutinerede hunde)

Hold dig bag hundeføreren, lidt på afstand, og lad være at glo på hunden/knæle ned og andet i dén dur, når kræet er på vej tilbage med en fugl.

 

Det ér unghunde, og det ér begynderklassen, og enkelte af dem kan blive distraheret og begynde at rende til dig istedet. Det giver ikk eblot en uheldig oplevelse med dig som tilskuer, det giver også en lidt ærgelig hundefører, og dét har man ikke behov for.

 

Opfør dig ordentligt, og spørg endelig folk om tingene. De fleste markprøvefolk er som regel ganske villige til at forklare tingene ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Super :5up:

 

EN gylden regel der er værd at huske, særligt på c-prøver i begynderklassen (unghunde, og knapt så rutinerede hunde)

Hold dig bag hundeføreren, lidt på afstand, og lad være at glo på hunden/knæle ned og andet i dén dur, når kræet er på vej tilbage med en fugl.

 

Det ér unghunde, og det ér begynderklassen, og enkelte af dem kan blive distraheret og begynde at rende til dig istedet. Det giver ikk eblot en uheldig oplevelse med dig som tilskuer, det giver også en lidt ærgelig hundefører, og dét har man ikke behov for.

 

Opfør dig ordentligt, og spørg endelig folk om tingene. De fleste markprøvefolk er som regel ganske villige til at forklare tingene ;)

 

Tak for de gode råd, dem vil jeg helt sikkert huske! :5up:

 

 

Tænkte på hvilket krav er der for at stille op til en c-prøve? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte på hvilket krav er der for at stille op til en c-prøve? :-)

 

Der er ingen.

C-prøver er uofficielle prøver, og fungerer reelt set som træning/rutinering/afprøvning af hundene og førerne, inden de begynder at stille i officielle prøver.

 

undtaget er brugsprøven, naturligvis.

 

 

det kan være, og jeg siger kan, fordi jeg faktisk ikke pt kan huske det (:rolleyes:) at hunden skal have en brugsprøve før den kan gå på en c-prøve. Umiddelbart mener jeg den skal, men jeg er ikke helt sikker.

Hvis Juelsgaard logger på og ser dén her tråd, så er jeg ret sikker på hun kan huske det.

 

Det betyder iøvrigt ikke noget, for du vil alligevel skulle tage brugsprøven inden du kan fortsætte i træningen, hvis du træner i DRK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen.

C-prøver er uofficielle prøver, og fungerer reelt set som træning/rutinering/afprøvning af hundene og førerne, inden de begynder at stille i officielle prøver.

 

undtaget er brugsprøven, naturligvis.

Okay, glæder mig til at starte op med nogle i det nye år så :-)

 

Det betyder iøvrigt ikke noget, for du vil alligevel skulle tage brugsprøven inden du kan fortsætte i træningen, hvis du træner i DRK.

Jeg har planer om at starte på et hold her i feb. Men i RJK, men har det den store forskel? Og så tage brugsprøven så hurtigst som muligt (af den forudsætning at han er klar selvfølelig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, glæder mig til at starte op med nogle i det nye år så :-)

Ro på.

Den største fejl folk begår, er at de begynder alt for tidligt, og kører alt for hårdt på, alt for hurtigt.

 

Det eneste dén fejl resulterer i, er en hund der ikek får det lært godt nok, og som med stor sandsynlighed kommer til at blive næsten ubrugelig, både på prøver, og på jagt.

 

Tag den med ro, og giv hunden den tid den har behov for.

 

Jeg har planer om at starte på et hold her i feb. Men i RJK, men har det den store forskel? Og så tage brugsprøven så hurtigst som muligt (af den forudsætning at han er klar selvfølelig).

 

Jeg kender ikke til træningen i RJK, desværre. Men det er det samme arbejde de trænes til.

 

Brugsprøven skal bare tages. Nu kender jeg ikke omfanget af RJK's brugsprøve, men DRK's er reelt set basel lydighed. Ikke andet.

Lidt lineføring, lidt fri ved fod, et bliv, et hjemkald, en apportering, og et skud med en knaldpistol.

Så er dén hjemme. Må tages når hunden er 8 måneder, og du skal virkelig have gjort noget forkert i træningen, for ikke at kunne få den brugsprøve på hunden. (elelr være én af dem der bryder sammen, bare fordi der er tale om en prøve)

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro på.

Den største fejl folk begår, er at de begynder alt for tidligt, og kører alt for hårdt på, alt for hurtigt.

 

Det eneste dén fejl resulterer i, er en hund der ikek får det lært godt nok, og som med stor sandsynlighed kommer til at blive næsten ubrugelig, både på prøver, og på jagt.

 

Tag den med ro, og giv hunden den tid den har behov for.

 

Jeg har også kun lært den 3 ting, som også virker tilgengæld. Og så starter jeg jo som sagt på et hold, og følger med strømmen der :-).

 

 

 

Jeg kender ikke til træningen i RJK, desværre. Men det er det samme arbejde de trænes til.

 

Brugsprøven skal bare tages. Nu kender jeg ikke omfanget af RJK's brugsprøve, men DRK's er reelt set basel lydighed. Ikke andet.

Lidt lineføring, lidt fri ved fod, et bliv, et hjemkald, en apportering, og et skud med en knaldpistol.

Så er dén hjemme. Må tages når hunden er 8 måneder, og du skal virkelig have gjort noget forkert i træningen, for ikke at kunne få den brugsprøve på hunden. (elelr være én af dem der bryder sammen, bare fordi der er tale om en prøve)

 

:-D

Troede prøven var den samme om det var RJK eller DRK? :vedikke:

Har nemlig været inde og læse den tekst omkring prøverne inde på DRK, og så har jeg bare troet at sådan foregik prøverne.

 

Det må undersøges nærmere! :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også kun lært den 3 ting, som også virker tilgengæld. Og så starter jeg jo som sagt på et hold, og følger med strømmen der :-).

Hvis det er en hvalp endnu, så er der ikke noget som helst der "virker". Så er der givetvis noget der er under indlæring og rutinering, men det sidder ikke endnu.

 

Det er ikke så meget mængden jeg tænker på, men mere hundens øverste etage. Jeg ville ikke begynde på C-markprøverne, førend hunden var ihvertfald 1½.

Retrievere er ikke så hurtigt modne, og de er reelt først færdige i hovedet omkring 3 års alderen.

Begynder du at presse hunden for tidligt, og for hurtigt, så risikerer du at ende med en hund der for det første slet slet ikke har styr på noget som helst, og for det andet en hund der begynder at flå vildtet, elelr lave andre underlige ting med vildtet.

Og sikkert flere andre ting.

 

Følg derfor ikke strømmen, men tag den tid det tager, og giv hunden lidt pause indimellem, så det hele ligesom kan "sætte" sig, hvis du forstår hvad jeg mener.

 

 

For nogle er markprøverne nærmest en sport (de folk ser du ofte i vinderklassen, og endnu oftere i unghundemesterskaberne) og det lyder da sikkert fedt for dem, hvis de har en hund der i en alder af et år har vundet unghundemesterskaberne....

Det sjove er så at de hunde der er kørt så hurtigt i stilling..... dem ser du bare ikke mere på markprøverne, for de "brænder sammen" på øverste etage.

 

 

Troede prøven var den samme om det var RJK eller DRK? :vedikke:

Har nemlig været inde og læse den tekst omkring prøverne inde på DRK, og så har jeg bare troet at sådan foregik prøverne.

 

Det må undersøges nærmere! :hmm:

Jeg ved det ikke. Jeg ved der har været forskel for nogen tid siden, hvor RJK bl.a. havde forhindringsforcering med på programmet.

Dén har de så fjernet, fordi risikoen for skader var for stor, og det har da også kostet et par hunde.

Jeg syntes det er ærgeligt, for det var netop sådanne ting der var med til at skille de store tunge uanvendelige lokummer fra.

Men omvendt kan jeg også godt se at det er ærgeligt at en ellers god hund, pludselig bliver gjort uanvendelig pga en forhindring.

 

I store træk ved jeg det er det samme, men i enkeltdele ved jeg det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...