Hop til indhold

Hund i bil..


Gæst Zeph
 Share

Recommended Posts

Hej folks.

 

Her den 12 eller 13 februar skal vi op og hente det lille vidunder, og jeg har lige brug for lidt råd.

 

Når i skal afsted med hundene i bil, hvordan har i dem så ?

Normalt når vi skal/skulle afsted med hundene, på lidt længere afstande har de altid bare været helt omme bag i, hvor de alligevel bare lagde sig til at sove på nogle tæpper, men synes jeg ikke helt er optimalt med en lille 12 ugers hvalp, og en tur på 2-2½ time.. :???: Og dengang Flossy skulle hjem tog det ikke engang et kvarter, så der var han bare på skødet..

 

Opdrætterne foreslog et transportbur(hvad vi så egentlig ikke har, men kan self købes), også hvis han var urolig og sådan, men så er han jo egentlig alligevel bare "pakket væk" omme bag i.. Ville egentlig hellere have ham foran ved passagersædet sammen med mig. Men er det helt hen i vejret?

 

Hvad gjorde I ?

 

Skal lige siges jeg godt kan følge burene osv, især når man er selv, men når jeg nu er der, og alligevel bare skal sidde og blomstre(jeg kører derop, kæresten kører hjem), vil jeg egentlig hellere have ham ved mig, selvom han måske er urolig, eller skal trøstes eller andet.. Så kan jeg også holde lidt øje med ham uden at få hold i nakken. :rolleyes:

 

Men ja, lad høre? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med Tonks :5up:

Jeg synes faktisk det ville være synd at sætte sådan en lille ny helt alene på sådan en lang tur.

 

Den skal selvfølgelig lære at sidde hvor den nu skal, men lige nu skal den frem for alt være tryg :lun:

Så lad den sidde på passager- eller bagsæde sammen med den der nu skal være far/mor.

Der skal nok blive tid til at lære den at sidde i bur, eller hvor man nu ønsker.

 

Og glædelig hvalp :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Både Baldur og Luna sad på mit skød hele vejen hjem (Bo kørte bilen), for Luna var det kun en kort tur på 45 minutter, men for Baldur var det 1,5 -2 timer.

 

Personligt kan jeg ikke nænne at placere så lille en hvalp i et bur på dens første køretur med mig, og udover det, så kan jeg ikke nænne overfor mig selv, at jeg ikke får lov til at kramme og nusse min hvalp så meget så muligt første dag jeg henter den hjem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Aah, perfekt at høre ! Det var også lidt det jeg håbede på jeg skulle.. :lun::hjerte:

De har så godt nok køretrænet en del, hvor de var med søskende og mor i et transportbur, ikke mindst til kiropraktor, kattebesøg og dyrlæge osv, men nu ved jeg at jeg med god samvittighed kan have ham på skødet, og lade kæresten køre hjem ! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad også bagi med Mio på skødet, men han havde en sikkerhedssele på, da vi fx skulle på motorvej, og jeg ikke havde lyst til at have en lille vapse i forruden.. :shock:

Man skal huske på, at en lille hund og en sød lille vaps, kan brække nakken på en person ved et voldsomt sammenstød - ikke at det lige sker (7-9-13), men jeg har været i et biluheld før, og derfor er jeg ekstra obs på sådan noget.. Både for Mios og vores egen skyld. :vuf:

 

Held og lykke med hjemturen og den lille ny! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også anbefale skødet, evt på bagsædet, når nu den bette skal ud på sin første køretur.

Jeg sad i små 14 timer med Asta på den måde, og det gik bare perfekt!

 

På sigt synes jeg det er uhensigtsmæssigt og vil til hver en tid anbefale bur til transport af hunden. Det er IMO både den sikreste og mest praktiske løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Sid med den lille på skødet og så kør forsigtigt, sådan den ikke ryger ud af forruden, i tilfældet af et sammenstød. Vi har en Hund som bliver direkte bange, når vi køre i bilen, hvis hun sidder i en kørekasse. Løsningen for hende har været at sidde på passagersædet i en køresele. De kan fåes i Land og Fritid (tror jeg nok den hedder, men det er dlg´s butikker), for under 100 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej folks.

 

Her den 12 eller 13 februar skal vi op og hente det lille vidunder, og jeg har lige brug for lidt råd.

 

Når i skal afsted med hundene i bil, hvordan har i dem så ?

Normalt når vi skal/skulle afsted med hundene, på lidt længere afstande har de altid bare været helt omme bag i, hvor de alligevel bare lagde sig til at sove på nogle tæpper, men synes jeg ikke helt er optimalt med en lille 12 ugers hvalp, og en tur på 2-2½ time.. :???: Og dengang Flossy skulle hjem tog det ikke engang et kvarter, så der var han bare på skødet..

 

Opdrætterne foreslog et transportbur(hvad vi så egentlig ikke har, men kan self købes), også hvis han var urolig og sådan, men så er han jo egentlig alligevel bare "pakket væk" omme bag i.. Ville egentlig hellere have ham foran ved passagersædet sammen med mig. Men er det helt hen i vejret?

 

Hvad gjorde I ?

 

Skal lige siges jeg godt kan følge burene osv, især når man er selv, men når jeg nu er der, og alligevel bare skal sidde og blomstre(jeg kører derop, kæresten kører hjem), vil jeg egentlig hellere have ham ved mig, selvom han måske er urolig, eller skal trøstes eller andet.. Så kan jeg også holde lidt øje med ham uden at få hold i nakken. :rolleyes:

 

Men ja, lad høre? :-D

 

Da jeg hentede Diva (12uger) Der lå hun ved mine fødder foran hele turen.. Mest sov hun, men når hun så lige var vågen blev hun jo nusset.. Det var en tur på 4-5 timer.. Og så havde vi et par korte pauser tiol vand og tisse tur :)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sid med den lille på skødet og så kør forsigtigt, sådan den ikke ryger ud af forruden, i tilfældet af et sammenstød. Vi har en Hund som bliver direkte bange, når vi køre i bilen, hvis hun sidder i en kørekasse. Løsningen for hende har været at sidde på passagersædet i en køresele. De kan fåes i Land og Fritid (tror jeg nok den hedder, men det er dlg´s butikker), for under 100 kr.

 

Det hjælper bare ikke noget at køre forsigtigt, hvis det er en anden billist med høj fart, der er skyld i ulykken.. :(

 

Så igen fra mig: Sikkerhedssele er altså en god ide, også selvom det kun er en kort tur på skødet - man kan ikke holde en hvalp i sine arme, når kræfterne bliver sluppet løs i et evt. sammenstød..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper bare ikke noget at køre forsigtigt, hvis det er en anden billist med høj fart, der er skyld i ulykken.. :(

 

Så igen fra mig: Sikkerhedssele er altså en god ide, også selvom det kun er en kort tur på skødet - man kan ikke holde en hvalp i sine arme, når kræfterne bliver sluppet løs i et evt. sammenstød..

 

Jeg er sådan set enig.

MEN på afhentningsturen af hvalpen, mener jeg det er vigtigere at tage sig af hvalpen.

Man skal selvfølgelig hurtigst muligt begynde at vende hvalpen til at køre bil - på den rigtige måde, men ikke ved det første møde.

Risikoen er selvfølgelig tilstæde, men mener ikke den er særlig stor for at blive udsat for et uheld under lige den tur, slet ikke hvis man tænker lidt over det og kører forsigtigt og er særlig opmærksom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Det hjælper bare ikke noget at køre forsigtigt, hvis det er en anden billist med høj fart, der er skyld i ulykken.. :(

 

Så igen fra mig: Sikkerhedssele er altså en god ide, også selvom det kun er en kort tur på skødet - man kan ikke holde en hvalp i sine arme, når kræfterne bliver sluppet løs i et evt. sammenstød..

 

Helt enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Jeg er sådan set enig.

MEN på afhentningsturen af hvalpen, mener jeg det er vigtigere at tage sig af hvalpen.

Man skal selvfølgelig hurtigst muligt begynde at vende hvalpen til at køre bil - på den rigtige måde, men ikke ved det første møde.

Risikoen er selvfølgelig tilstæde, men mener ikke den er særlig stor for at blive udsat for et uheld under lige den tur, slet ikke hvis man tænker lidt over det og kører forsigtigt og er særlig opmærksom.

 

En køresele til hunden, kan fint sættes fast i den sikkerhedssele, som man selv har på og derved stadig sidde på skødet og blive nusset bag ørene. Man sætter bare remmen fra hundens køresele rundt om den del af sikkerhedsselen som går tværs over maven og spænder den fast i karabinhagen, som sidder fast i hundens sele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvf en vurderingssag udfra hvalpen, om den kan klare at være i sele.

 

Vi gav Mio selen på lidt før vi skulle køre fra opdrætteren, og der var ingen problemer da vi skulle i bilen.

Jeg sad med ham på skødet, og hans sele-line sad i midter-spændet ved siden af mit (som Klüssendorf nævner, kan nogle modeller også sættes igennem ens egen sele).

 

Det var også rigtig praktisk undervejs, da vi stoppede for at lade ham tisse/drikke lidt, for så havde han jo allerede sele på! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

[media]
[/media]

Fin video :-)

 

Jeg mangler dog en klarlægning af hvad der sker med hundens krop, når den får det kæmpe tryk ind på sig via selen!

Kan selvfølgeligt ikke finde den nu :roll: men jeg har set en undersøgelse - og det er ikke kønt!

 

Jo, sikkerhedsseler er bedre end ingenting - når det gælder om at beskytte bilens øvrige passagerer og modkørende. Men de laver meget nemt voldsomme skader på hunden!

 

Hvis man virkeligt går op i det, så skal man IMO have et crash-testet bur som er sikkert fastspænt i bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er jo fastspændt.

Både hunden og buret med katten har sele på.

Hundens virker dog lidt lang synes jeg :hmm:

 

:hmm:Der kan man så se hvor meget det hjælper at spænde dem fast :roll:

 

Kunne være sjovt at se crashtests af forskellige seler/bure, nogle er forhåbentligt bedre :!:

 

I slutningen af videoen er der vist en test af en anden sele, der gøres fast to steder.

Det ser stadig voldsomt ud, men meget bedre...

 

Her er den sele, der anbefales:

[media]

[/media]

 

Læg mærke til, hvordan hunden fastspændes og sikres i bilen sidst i DEN video.

 

De mest almindelige hundeseler, der bare sættes i en sikkerhedssele er ikke en dyt værd... Hvad angår sikkerhed for hunden. De er kun beregnet til at forhindre, at hunden ryger frem og rammer dem der sidder på forsæderne.

 

Hvis jeg havde bil, så ville jeg såsørme indrette den bedst muligt for min hund. Med fast bur i den rigtige retning og uden for meget plads.

 

Angående at pyssenysse hvalpen fordi det er første tur i bil hjem fra opdrætter: Ville I også sidde med et spædbarn på skødet på vej hjem fra FØDEKLINIKKEN?? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

I slutningen af videoen er der vist en test af en anden sele, der gøres fast to steder.

Det ser stadig voldsomt ud, men meget bedre...

 

Her er den sele, der anbefales:

[media]

[/media]

 

Læg mærke til, hvordan hunden fastspændes og sikres i bilen sidst i DEN video.

 

De mest almindelige hundeseler, der bare sættes i en sikkerhedssele er ikke en dyt værd... Hvad angår sikkerhed for hunden. De er kun beregnet til at forhindre, at hunden ryger frem og rammer dem der sidder på forsæderne.

 

Hvis jeg havde bil, så ville jeg såsørme indrette den bedst muligt for min hund. Med fast bur i den rigtige retning og uden for meget plads.

 

Angående at pyssenysse hvalpen fordi det er første tur i bil hjem fra opdrætter: Ville I også sidde med et spædbarn på skødet på vej hjem fra FØDEKLINIKKEN?? :shock:

 

Nu er mine børn fra den tid, hvor man ikke gik helt så højt op det :blink:

Så flere af mine børn er fragtet hjem uden at være fastspændt.

Den ene gang var vist i en taxi - den gang kunne det slet ikke lade sig gøre at spænde dem fast i sådan en.

 

Men jeg mener ikke du kan sammenligne det.

Barnet har været i moderens mave i 9 måneder. De ER ved at lære hinanden at kende :blink:

Hvalpen er det første gang man er sammen med. (man har nok set den før under udvælgelsen, men ikke på samme måde)

Men det er jo så bare min mening.

 

Jeg har ikke lige fået set den sidste video endnu.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mine børn fra den tid, hvor man ikke gik helt så højt op det :blink:

Så flere af mine børn er fragtet hjem uden at være fastspændt.

Den ene gang var vist i en taxi - den gang kunne det slet ikke lade sig gøre at spænde dem fast i sådan en.

 

Men jeg mener ikke du kan sammenligne det.

Barnet har været i moderens mave i 9 måneder. De ER ved at lære hinanden at kende :blink:

Hvalpen er det første gang man er sammen med. (man har nok set den før under udvælgelsen, men ikke på samme måde)

Men det er jo så bare min mening.

 

Jeg har ikke lige fået set den sidste video endnu.....

 

Ja... Tiderne var anderledes engang...

Men det var trafikken altså osse.:shock:

 

Hvordan vil en 8-ugers hvalp reagere på at blive kastet gennem bilen bare ved et mindre uheld? ER det at foretrække frem for at vente med at lære hvalpen at kende til den er kommet til sit nye hjem?

Man kan jo holde pauser undervejs. Evt. sidde på en parkeringsplads og nusse for hver time? Det er jo kun når man KØRER, det er så farligt ikke at være spændt forsvarligt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan en hvalp på 8 uger vil reagere på at flyve igennem kabinen, kommer lidt an på hastigheden.

Jeg vil tro de fleste hvalpe ved en hastighed på 50 km. vil ryge gennem forruden, selvfølgelig har de nok brækket nakken på dem der sider på forsæderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Tiderne var anderledes engang...

Men det var trafikken altså osse.:shock:

 

Hvordan vil en 8-ugers hvalp reagere på at blive kastet gennem bilen bare ved et mindre uheld? ER det at foretrække frem for at vente med at lære hvalpen at kende til den er kommet til sit nye hjem?

Man kan jo holde pauser undervejs. Evt. sidde på en parkeringsplads og nusse for hver time? Det er jo kun når man KØRER, det er så farligt ikke at være spændt forsvarligt fast.

 

Det har jeg kommenteret længere oppe i tråden....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...