Hop til indhold

Har vi problemer?


Gæst Picasso
 Share

Recommended Posts

Gæst Picasso

Hej allesammen :vinken:,

 

Efter at have luret herinde siden vi i søndags blev ejere af en glad lille hvalp, så er det vist på sin plads at skrive et indlæg herinde.

 

Vores problem er at vi ikke ved om der er et ;-) - og det er jo ikke sådan så man selv skal skabe sine egne problemer, men vi er nysgerrige efter om der er noget vi umiddelbart gør forkert eller overser.

 

Vores hvalp er en han og en blanding af labrador og border collie - han er 11 uger gammel og var 10 uger gammel da vi fik ham. Han kom fra et privat hjem med 5 andre hvalpe samt moderen. Han har været vant til god plads og en stor have - det samme har han her.

 

Efter et par dages tilvænning færdes han nu overalt både indendørs og udendørs - at gå ture er stadig en stor oplevelse for ham. Mange fremmede lyde og lugte, og det er ikke her han er den aller mest modige lille hund.

 

Om natten har vi fået at vide at det er en god ide at gå ud med ham hver 2.-3. time - men er det ikke bare en vane man vænner ham til? og hvor lang tid går der før man kan forøge det tidsrum?

 

Om dagen er han ude ca. hver time eller når han beder om det - det er han så småt begyndt på indenfor de sidste døgn. Selvom han glemmer det - blandt andet er der i dette øjeblik lige sket et "uheld" :roll:

 

Når han er alene hjemme har det været mellem 30 min til 3 timer - og det er gået over al forventning. Han har fri adgang til entre, gang, stue og køkken - det er en fysisk umulighed at spærre af.

Han har ikke haft bidt eller ødelagt noget - der har kun været en hilsen i form af tis og bæ.. Området hvor det er sket bliver vasket med Rodalon, så lugtene burde være væk, så det ikke går hen og bliver en vane.

Men hvornår kan vi forvente at der ikke er hilsner fra ham mere?

 

Han har en del bideting og vi efterlader godbidder og griseører til ham når han er alene, for at holde ham beskæftiget og udover det så har han en gammel sko han godt må bide i.

 

Kan nævne at vi starter træning med ham i februar og at han får Hills hvalpefoder til large breed (har set at det er oplysninger der tit efterlyses herinde) ;-)

 

I må meget gerne byde ind hvis der er noget I falder over eller mener vi skal være opmærksomme på!

 

Mange hilsner

 

Picassos ejere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se, I har nogle problemer:-D

 

Luna var ca 5-6 mdr gammel før hun var renlig. Bideriet skal nok komme, når der bliver skiftet tænder og teenage alderen kommer;-):cool:

 

Luna sov igennem fra første nat. Jeg var hjemme de første 3 uger og der kom hun ned 6-7 gange i timen i dagstimerne.. Men vi sov fra 22.30 til kl 6.30:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget forskellig hvor hurtig en hvalp bliver renlig, men indtil den er ca. 4 måneder har den ikke kontrol over sin blære og det er derfor hvalpen skal hurtig ud, når den viser tegn på at skulle tisse, man kan sammenligne det med spædbørn, som jo hellere ikke har styr på blæren.

 

Jeg kan anbefalde jer at læse hvalpen, skrevet af Lone Greva. Der står rigtig mange gode ting i den bog.

 

Og forresten velkommen herinde. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

årh de kære tisseproblemer :blink: det skal nok komme, masser af tålmodighed og ros når han tisser udenfor og ignorering når han tisser indenfor. Så skal det nok komme :5up:

 

Min hund var 7-8 måneder før hun var 100% renlig :engel: men det er jo individuelt hvor længe de er om at blive renlige.

 

Fra Izzie var 8 uger og ca 2 måneder frem skulle hun ud midt om natten, men sov så resten af natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund, Pajko, er 9 uger og er blevet ret god til at gå hen til døren, hvis han skal ud og tisse, men hvis vi ikke er hurtige nok til at få ham ud går han bare ud i gangen og laver hvad han skal ha' lavet :blink:

 

Han sover nogengange igennem og nogengange vågner han og vil ud om natten..... Men regner da med han nok skal sove igennem hver nat på et eller andet tidspunkt :mrgreen:

 

 

 

Må vi ikke se et billede af Picasso?:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se, I har nogle problemer:-D

 

Luna var ca 5-6 mdr gammel før hun var renlig. Bideriet skal nok komme, når der bliver skiftet tænder og teenage alderen kommer;-):cool:

 

Luna sov igennem fra første nat. Jeg var hjemme de første 3 uger og der kom hun ned 6-7 gange i timen i dagstimerne.. Men vi sov fra 22.30 til kl 6.30:-D

 

Ak ja, det har vi søreme også erfaret heroppe. Baldur er nu 5,5 mdr. og kan stadig godt finde på at tisse indenfor. Men jeg har endnu aldrig behøvet tage bæ op efter ham. Men mht til tisseri, har det nok også noget at gøre med at han har skiftet bosted fra mine forældre hjem til os.

 

Ja bideriet kommer uden tvivl, når tandskift er i gang! Vi er lige ved at komme over det stadie :banan:

 

 

og udover det så har han en gammel sko han godt må bide i.

:confused:

Har du tænkt på, at din hvalp alså ikke kan se forskel på en god/ny og en slidt/gammel sko? Og at hvalpen vil opleve det som det naturligste i verden, at den kan gå i gang med at bide enhver sko, der står indenfor dens rækkevidde...

 

Jeg kan anbefalde jer at læse hvalpen, skrevet af Lone Greva. Der står rigtig mange gode ting i den bog.

:5up:

 

Ja det er en dejlig bog, mange gode tips. Men den er mindst lige så god at læse, før man anskaffer hvalpen, og giver stof til eftertanke. Familiehunden, også skrevet af Lone Greva, er også absolut værd at anbefalle, og giver masse indput til hverdagen sammen med hunden.

 

Hvalpen indeholder en del racebeskrivelse og forskellige indput til, hvilke tanker man skal gøre sig inden anskaffelse af hund. Og når man har anskaffet hunden, er dette måske lidt irrelevant.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

:confused:

Har du tænkt på, at din hvalp alså ikke kan se forskel på en god/ny og en slidt/gammel sko? Og at hvalpen vil opleve det som det naturligste i verden, at den kan gå i gang med at bide enhver sko, der står indenfor dens rækkevidde...

 

:shock: okay den var lige smuttet fra mig :genert: er HELT enig med aka-fo her :5up:

 

Det er knap så skægt at komme hjem til at se ens ynglings støvler fuldstændig smadret til ukendelighed. Og hvis han skal passes et eller andet sted og de ikke lige ved det, eller i er på besøg et sted.

 

Hvis i har set Sex & the City hvor Carrie mister et par sko, ved i vist godt hvad sådan noget kan gøre ved ens venskab... :blink::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Picasso

Det med skoen stammer faktisk fra en tidligere hund, samt anbefaling fra en dyrlæge.. Ideen skulle være at når den har fået lov til at bide i en sko, så lader den resten være så længe man sørger for at der hele tiden er en "lovlig" sko i bideafstand.

Det virkede fint med en tidligere hund - men kan godt være det ikke er jordens bedste ide.

 

Det med renligheden ved vi godt kommer - kan bare være frustrerende at man tilbyder den mulighed for at tisse 5 gange uden resultat, lukker døren - og vupti så er der tis på gulvet.

 

Det med natten - Lader I dem bare sove og så håber på at de vækker Jer? Vi sætter uret og så står vi op og lukker ham ud, lader ham tisse og så ind igen - uden at snakke, tænde lys eller lege med ham. Altså udover den obligatoriske ros når sneen bliver gul :klap:

 

Billeder skal der nok komme - skal bare lige ind på computeren først

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde Izzie i sengen og på trods af mit usædvanlige gode sovehjerte :engel: vågnede jeg hver gang hun rørte på sig :blink: idag kan jeg mærke forskel på om hun ligger ned, eller om hun står op i sengen :lol:

 

Ved jo selvfølgelig ikke hvor i har ham til at sove henne, men med tiden kan i lære at reagere når han reagere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Picasso

For os er det ikke en mulighed at have ham i sengen. Som det er nu er han i et bur (der står åbent) i soveværelset. Med tiden er tanken at det skal stå i entreen - som jo så bevirker at han har adgang til soveværelse, entre, gang, stue og køkken....

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt så enig i alt det de andre har skrevet om tis. Nyd det mens det varer... agtigt.. Vi bliver vækket af Motor når han skal ud om morgenen, men han skal så også begge ting på det tidspunkt, og ja, det skal gå forholdsvist hurtigt med at komme ud for han har jo holdt sig hele natten.

 

Stil skoene i er glade for hvor han ikke kan nå dem - så slipper i for at blive irriterede, og hvalpen slipper for fristelsen :-D Sådan gør vi... og de sko der står i hvalpehøjde, dem må han såmænd gerne tygge lidt i. Nogle gange vil han faktisk gerne have en sko med på gåtur :mrgreen:

 

Tillykke med hvalpen! Han ser sød ud :-D

 

Det med gåturene, og at han ikke er så modig, i skal bare tage det stille og roligt og give ham nogle lækre godbidder, ros og fred til at gå og snuse. En tur som normalt vil tage jer 5 min at gå, kan en hvalp sagtens bruge 1/2 time på, så meget er der at opleve for den.

Tænk på at alt er nyt, han har aldrig set en skraldespand stå udenfor, ikke set særlig mange biler (som både larmer, lugter, lyser og farer lige i mod ham), busser som pruster, høje mænd med skæg, skrald (skrald er altid det bedste hehe) osv osv - alt det skal han lære er normalt, og det gør han jo bedst ved at få lov til at snuse og sidde og kigge på det, eventuelt i sikker afstand, hvis det er ting han er lidt bange for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222

Har i alenehjemme trænet? Hvis i ikke har gjordt det kan i få problemer når jeres hvalp bliver lidt ældre. Seperationsangst viser sig ofte først når hvalpen kommer i den første lømmelalder og det er ikke sjovt hverken for hunde, jer ellers jeres ting/ pengepung.

 

Hvordan kan det være at i på sigt vil have hunden ud af soveværelset? Det er ikke naturligt for hunde at sove alene og desudens skal man jo ligge de timer hunden er alene om natten til de timer den er alene om dagen, og så er vapsen pludselig alene rigtig mange timer på et døgn.

 

Held og lykke med vapsen! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

...og manden -ved ikke om det er dig eller din kæreste- men mums :mums:

 

EJ Tonks DET sagde du bare ikke :stupid::oops::lol:

 

 

:shock::shock::shock::lol::mrgreen: Man skal sige hvad man tænker - ellers eksploderer man jo! Eller var det, man skal prutte når man trænger..... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det med skoen stammer faktisk fra en tidligere hund, samt anbefaling fra en dyrlæge.. Ideen skulle være at når den har fået lov til at bide i en sko, så lader den resten være så længe man sørger for at der hele tiden er en "lovlig" sko i bideafstand.

Det virkede fint med en tidligere hund - men kan godt være det ikke er jordens bedste ide.

 

Det med renligheden ved vi godt kommer - kan bare være frustrerende at man tilbyder den mulighed for at tisse 5 gange uden resultat, lukker døren - og vupti så er der tis på gulvet.

 

Det med natten - Lader I dem bare sove og så håber på at de vækker Jer? Vi sætter uret og så står vi op og lukker ham ud, lader ham tisse og så ind igen - uden at snakke, tænde lys eller lege med ham. Altså udover den obligatoriske ros når sneen bliver gul :klap:

 

Billeder skal der nok komme - skal bare lige ind på computeren først

 

Velkommen til :-D

 

Jeg har kun gode erfaringer med at give mine hvalpe en slidt sko. Skoen får en speciel duft som hvalpen sagtens kender.

 

Hvis hvalpen sover kan den garanteret holde sig længere end hver 2. - 3- time.

Jeg har ikke haft stået op for at vække mine hvalpe og lufte dem, men jeg sover også let nok til at kunne høre den hvis den vågner.

 

Til gengæld kan du være ved at styre mod problemer ifm. 3 timers alenetid allerede.

Har du haft optaget ham på video/lyd så du kan se/høre, om han bare sover mens han er alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til:D

 

Et RIGTIGT godt råd er at læse op på hvad collien er for en hund. Vi har selv en lab/collie, og vi har haft vores problemer.

 

Collien KAN, jeg siger ikke den vil, men den KAn skinne igennem den søde rolige lab:D

 

Vores træner gav os det råd ikke at spille bold med hunden hver dag, da den adrenalin hunden frigiver, når den leger, sidder i kroppen på den 2-3 dage efter. Det kan være med til at stresse den.

 

Aktiver hunden ved at gemme dens mad eller smide det på græsset eller i stuen.

 

Vores lab/collie, den sorte hævner, er nu 8 mdr. og vi har haft en del problemer med den, fordi vi ikke forstod hvad collien i den gjorde ved adfærden. Han er ved at blive en god hund, men det har taget tid, blod, sved og tårer. Måske ikke lige blod, men masser af tid. :-D

 

Lad være med at have 1001 stykker legetøj liggende til den. Hav selv et specielt stykke legetøj som I bestemmer hvornår skal frem og leges med. 5-10 min leg og så væk med det.

 

Aktivering er nøgelordet:D

 

Der er vist et par tråde i forum, der om handler blandingen retriever/collie og lab/collie. Dem kunne i måske have gavn af at læse.

 

Igen... Velkommen til og god fornøjelse med hunni:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til:D

 

Et RIGTIGT godt råd er at læse op på hvad collien er for en hund. Vi har selv en lab/collie, og vi har haft vores problemer.

 

Collien KAN, jeg siger ikke den vil, men den KAn skinne igennem den søde rolige lab:D

 

Vores træner gav os det råd ikke at spille bold med hunden hver dag, da den adrenalin hunden frigiver, når den leger, sidder i kroppen på den 2-3 dage efter. Det kan være med til at stresse den.

 

Aktiver hunden ved at gemme dens mad eller smide det på græsset eller i stuen.

 

Vores lab/collie, den sorte hævner, er nu 8 mdr. og vi har haft en del problemer med den, fordi vi ikke forstod hvad collien i den gjorde ved adfærden. Han er ved at blive en god hund, men det har taget tid, blod, sved og tårer. Måske ikke lige blod, men masser af tid. :-D

 

Lad være med at have 1001 stykker legetøj liggende til den. Hav selv et specielt stykke legetøj som I bestemmer hvornår skal frem og leges med. 5-10 min leg og så væk med det.

 

Aktivering er nøgelordet:D

 

Der er vist et par tråde i forum, der om handler blandingen retriever/collie og lab/collie. Dem kunne i måske have gavn af at læse.

 

Igen... Velkommen til og god fornøjelse med hunni:D

 

Det må være blandingen, der giver problemer. For en ægte collie er bestemt en nem hund, der ikke ødelægger noget, og som meget hurtigt bliver renlig.

 

Derimod kan en labrador godt være destruktiv, fordi det er en aktiv hund, som mange fejlagtigt mener er en sofahund.

 

Man kan aldrig forvente et bestemt temperament hos en blandingshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det må være blandingen, der giver problemer. For en ægte collie er bestemt en nem hund, der ikke ødelægger noget, og som meget hurtigt bliver renlig.

 

Derimod kan en labrador godt være destruktiv, fordi det er en aktiv hund, som mange fejlagtigt mener er en sofahund.

 

Man kan aldrig forvente et bestemt temperament hos en blandingshund.

 

Omtalte Picasso er en border collie blanding :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...