Hop til indhold

Hvor mange har hund i lejlighed ?

Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Ja her er en nysgerrighedstråd :wink:

Hvor mange har hund i lejlighed og hvilken sal bor i på ?

Jer i lejlighed, har i haft problemer med klager over larm, når hunden leger eller gøer ?

Til alle: Er der flere end jeg, der tøver med hund i lejlighed og hvad mener i om det?

Jeg har ikke hund endnu. Det kommer helt sikkert. Men er ikke så sikker på, det bliver før jeg får et rækkehus eller lign om et par år.

Vi bor pt på 2. sal og ved at mange trapper ikke er godt for de fleste hunderacer. Og man bærer ikke lige en lab eller anden mellemstor hund op af trapperne 10 gange dagligt :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg får lejlighed, ville jeg slet ikke tøve med at få hund, på baggrund af at jeg bor i lejlighed.

Så længe hunden får gåture (hunde i lejlighed får somregel flere end dem der har have), motion og aktivering nok.

Jeg ser ingen problemer ved det.

Nu vil jeg så gerne have en lille hund. Men hvis man vil have en stor, skal der måske lige tænkes en ekstra gang. Hunde skal helst ikke gå på trapper det første år. Så hvis man vil bærer en hund på 40 kg. op til 3. sal, er det jo fint nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i lejlighed. på 1 sal, så det er ikke så højt oppe. gudskelov, for vores hund er en schæfer/labrador, så når hun blir større kan jeg da slet ikke bære hende ned at trapperne.

Indtil videre har vi ikke fået klager eller noget, og vi spørger vores naboer om hun lamer, og om hun hyler når hun er alene hjemme. men der er intet. alle folk i vores boligblok elsker hende, og det gør det nok også bedre af at hun ikke hyler eller gør hele tiden..

Dog tror jeg ikke ham nedenunder os hører så meget, han er vist lidt meget døv, hvad man kan hører på tv'et volume :D. så det er ikke så galt, når hun taber sine ben eller andet.

Vi har også sagt at vi meget gerne vil vide, hvis der er for meget larm, gøen og hylen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg bor i en 2. sals-lejlighed og det fungerer fint at have hund. Jeg bærer ham altid op og ned og det er egentlig ikke særlig besværligt. Man vænner sig jo hurtigt til det. Men det kræver selvfølgelig at det er en lille hund.

Vi har ikke fået nogen klager, heldigvis. Men min hvalp gøer når han er alene og han er derfor aldrig alene i lejligheden udover når vi træner. Dvs. max 1-2 timer, hvor vi er i nærheden i tilfælde af, at han skulle begynde at gø.

Når vi er på arbejde er han alene hos mine forældre, der bor i hus. Der generer han ingen når han gøer og så har vi mulighed for at træne alene-hjemme i lejligheden uden stress! Desuden har han faktisk lært at være alene uden at gø ved mine forældre. Men det tog godt nok nogle dage med intensiv gøen før han begyndte at lægge sig til at sove i stedet for.

Min hund kan godt finde på at gø når vi er hjemme - i leg osv., men vi har heldigvis ret tolerante naboer. Nogle spiller klaver, nogle hører høj musik og vi har så en hund, der siger vuf indimellem (det er aldrig vedvarende gøen)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg bor i hus nu, men har boet i 1. sals lejligheder med to - tre hunde + hvalpekuld + to katte i sammenlagt 18 år.

Mine naboer havde ingen grund til at brokke sig, for jeg tog langt mere hensyn til dem, end de tog til mig.

Mine hunde lærte, at vild aktivitet hører til udenfor og de gøede kun et bjæf eller to, når nogen ringede på dørklokken.

Hunde kan sagtens leve et godt liv i lejlighed - og endda lever de oftere et bedre liv end hunde i huse med haver, for når man bor i lejlighed er man pisket til at gå ture med sin hund uanset vejret og uanset om man er syg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg bor i lejlighed i stuen. Naboer har aldrig klaget, selvom hun da kan gø lidt når nogen kommer hjem eller posten kommer eller lignende.

Ville dog foretrække en have, eller i det mindste bare en altan/terasse hvo hunden kan slikke solskin om sommeren. Ikke til aktivitet, men min hund savner at være udenfor, selvom jeg er ude med hende mellem mindst 3 timer om dagen.

Og så er det nødvendig at tænke over at når man bor i lejlighed så skal stort set al aktivering komme fra en selv. Det vil sge man skal have god tid til at aktivere hunden hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på 45 kvm lejlighed, men med en indhegnet gårdhave-terrasse.

OG ud til rigtig gode hundevenlige områder.

Men al udendørs aktivering foregår på tur.

Da Silke var ung betød det at vi "gik tur" -altså var udenfor lejligheden-- i 6-7 timer daglig... Det lyder meget for en hvalp, men når det er sommer, så er der altså behageligere under en bænk på marken eller i skoven, end der er i en lille varm have/lejlighed.

Nu går vi tur 3 gange daglig HVER dag . Ialt 2-3 timer. Men hun ER osse lige blevet 6 år. Der er lidt mere ro på hende nu...

Jeg tror at noget af det, der kan være et problem med en hund i lejlighed uden have, det er vist at lære den renlighed...

Mine hunde har altid lært renlighed ved i første omgang at bruge haven. Senere har de så selv fravalgt at bruge haven og har i stedet holdt sig til vi skulle ud og gå...

Hvis man har f.eks. en lab-hvalp i en lejlighed, så er det altså en rimelig stor mængde lorte og liter tis, der vil komme indendørs i stedet for i haven til den er gammel nok til at holde sig.. :P

:oops: Jeg har hørt om chihuahua-er der har lært at bruge en kattebakke... Men det går vist ikke med en større hund.. :lol:

Jeg har ikke haft racer, der har været slemme til at gø. Ramses (berner sennen) kunne finde på at tude ved en kombination af kirkeklokker og tæver i løbetid..... Men det lød SÅ sørgmodigt/ grinagtigt, så det var der da ikke nogen, der kunne finde på at klage over..

Silke (golden) gøer hver aften kl. 23 ude i haven mens jeg er på badeværelset. Men hun er så fornuftig at hun bruger lyddæmper: Hun brøøler med munden fuld af bamse... Det skræmmer kattene væk. Men generer ikke naboer indendørs.

Det, der klages mest over når man har hund i lejlighed, det er lortene! Jeg er lige kommet hjem fra en tur, hvor jeg greb formanden for kvarteret i at luske væk fra hans kæmpeshæferhunds efterladenskaber på min lille græsplæne... Og det er altså lorte i fler-kilos-klassen.... :?

Han fik selvfølgelig en pose.. Det er bare ikke første gang... :evil:

Man SKAL altså samle op efter sig! Hver gang! OGSÅ hvis man får andre til at lufte hunden!

Når der ligger lorte, så bliver der kikket skævt til ALLE med hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille pip fra mig.

jeg bor ikke i lejlighed men i et rækkehus med have. Men derfor kommer taco altså ud og gå mindst 3 gange om dage. det er lufteture og oveni det kommer skovture og træningsture og planlagte hunde-lege ture. Så selv om man bor i hus kan man godt bruge tid på sin hund. Tacco gider i øvrigt ikke rigtig være i haven hvis ikke vi er derude så det med at aktivere ham, det er også noget vi skal sørge for selv om vi har have.

Jeg er enig med birgitta om at man skal samle op efter sin hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg aldrig prøvet at have hund i lejlighed.

Men jeg synes man fint kan have det, netop fordi den slags hunde da i hvert fald kommer ud og får læst avis flere gange dagligt.

Jeg kender en villa-hund eller to, der kun kommer ud i deres have, det synes jeg er mere dyrplageri end at have hund i lejlighed.

Jeg kan dog godt nikke genkendende til det Luckyluna skriver. Min tidligere hund, newfoundlænder, ville helst bo ude året rundt, hvis han havde kunnet bestemme :) Han sad på vinteraftenerne gerne udenfor ved glas-terrassedøren og skrabede dovent på med den ene pote. Og når vi åbnede døren, blev han siddende, for han ville ikke ind. Han ville bare gerne have selskab derude i frostgraderne :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik Ascha da jeg boede på 1 sal i en stor 2-værelses, men uden altan, og gr. alle de trapper blev hun senere renlig end hvis jeg havde haft en have. Det var også lidt tungt den sidste tid jeg skulle bære hende, for hun vejede 26 kg i en alder af 7 mdr.

Så flyttede jeg ned til jorden i en 1-værelses hvor jeg så også fik Thailo. Det var bare lykken. :D Det var dejligt med den lille have vi fik og Ascha nød at overnatte derude om sommeren.

Nu bor jeg i en 2- værelses med en lille have og det virker perfekt. Har fået en enkelt klage over at Ascha gik uden snor, (i de 10 år jeg har boet her) i en periode hvor der blev sat fælder op til kattene, fordi folk følte sig generede af dem. Der var en katteejer der fik ondt bagi over at jeg også brød husordenen og så skulle jeg da også lige have en. Fred være med det. :)

Jeg synes det er rart at bo nede ved jorden. For det første er der ingen trapper man skal bære hunden opad mens den vokser eller hvis den får skader. For det andet behøver man ikke tage hensyn til underboere når hunden gnaver kødben, klør sig mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor på 2 sal med Bitten og Dolph, da jeg fik Bitten boede jeg i en lille lejlighed ved jorden - men egentlig passer 2. sal mig fint, og med en lille fransk altan er der mulighed for at Bitten og Dolph kan langdistance-jage katte :D

Jeg ville aaaaldrig have en stor hund heroppe, ville dø af at skulle bære den op og ned hehe - men boede jeg ved jorden, så synes jeg det ville være helt ok..

Mine får mange lange ture hver dag, og en helt masse aktivering - det får de ikke så meget af når vi er hos mine forældre, for de har en stor have som hundene kan fræse rundt i..

Bitten elsker at være i haven, der føler hun sig meget sikker - og vi kan fx lave en masse fodersøg, mens Dolph også gerne vil ud og tisse på andet tis ;)

Så - alt i alt, synes jeg at det er underordnet om man bor i lejlighed eller hus - det handler vel egentlig om hvad man kan tilbyde vufferen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille pip fra mig.

jeg bor ikke i lejlighed men i et rækkehus med have. Men derfor kommer taco altså ud og gå mindst 3 gange om dage. det er lufteture og oveni det kommer skovture og træningsture og planlagte hunde-lege ture. Så selv om man bor i hus kan man godt bruge tid på sin hund. Tacco gider i øvrigt ikke rigtig være i haven hvis ikke vi er derude så det med at aktivere ham, det er også noget vi skal sørge for selv om vi har have.

Jeg er helt enig.

Vi har i alle de 6 år vi har haft hund gået med hunden 3 gange hver dag, også på trods af en stor have ! 8)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i lejlighed på 2. sal. Det giver da selvfølgelig lidt problemer i forhold til renlighedstræningen af Noomi (også fordi jeg er alene om det og dermed ikke har nogen til at "vende bunden i vejret" på hende mens jeg tager tøj på, men det har jeg accepteret. Sådan må det bare være, det skal nok komme (og er da også blevet meget bedre allerede :D ).

Jeg ville da elske at have en have som hun kunne være i (og Futte før hende), men sådan er det ikke. Vi har dog en dejlig fælleshave som hun kan være i til sommer (sammen med mig).

Det gav mig ingen problemer at bo på 2. sal med Futte og skulle der komme problemer i forhold til Noomi, så flytter jeg ned i en stuelejlighed når der bliver sådan en ledig. Trapperne/lejlighed skal i hvert fald ikke afholde mig fra at have hund, jeg mener at jeg har så meget andet at tilbyde :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille pip fra mig.

Absolut enig :D

Jeg bor i et hus med en forholdsvis lille have, men derfor fik Lucki og Bondo sine daglige gårture alligevel - også når jeg var syg, for kræene ville absolut ikke gøre sig rene i egen have :lol: Så jeg har udover den første tid efter indflytning altid skulle et godt stykke hjemmefra, inden de ville gøre sige rene, og når man har tøjet på og er ude, kan man lige så godt fortsætte :wink: lungebetændelse eller ej :?

Men det er da en stor fordel at have en have, især i hvalpe tiden :wink: Lucki eeeeelskede at ligge i skyggen lige uden for bagdøren - og Bondo eeeeeelskede at rulle sig i græsset

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, ja, jeg glemte lige det med naboerne... Jeg har aldrig haft problemer med naboerne i forhold til mine hunde og det på trods af, at jeg har en temmelig støjsvag nabo, som mener at hun skal kunne være i sin lejlighed uden at kunne høre mig i min (lidt svært når man har vægge som pap :shock: ) Futte sagde stort set aldrig noget, han gøede hvis det ringede på, men ellers ikke og Noomi er, (indtil videre?? :shock: ) heller ikke voldsomt larmende og jeg forsøger da også at holde det på et minimum. Faktisk er det eneste pæne min nabo nogensinde har sagt til mig (og hun er ellers ikke synderligt begejstret for at have mig til nabo) at jeg har en dejlig hund, og det BÅDE om Futte og Noomi. Så selv om man er menneskefjensk kan man åbenbart godt være hundeelsker :D

Jeg gør da også alt hvad jeg kan for at mine hunde ikke generer mine omgivelser, samler altid op osv. Så for mit vedkommende er det gået fint med at have hund og naboer samlet på samme sted :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene - spændende læsning :D

Ja det kommer jo meget an på naboerne og hunden osv. Jeg har ikke fysik til at bære en mellemstor hund op af trapperne, når den får lidt vægt bag sig :?

Men dejligt at der er en del, der ikke har problemer med naboer osv :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en i rækken af os der bor i lejlighed her. Jeg bor på 1. sal og ja, det har været liiidt hårdt at bære Ozzie op og ned af trapperne de få gange det har været nødvendigt hvor hun har været udvoksen. (hun er en schæfer for dem der ikke ved det)

I forhold til naboer så har jeg aldrig haft problemer, men Ozzie er så også en meget stille hund herhjemme, hun gør fx ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandra_olesen

Hvor mange har hund i lejlighed og hvilken sal bor i på ?

- Jeg bor ikke i lejlighed, men jeg har gjort.. med Hannibal, min store blandningshund på omkring 60 kg. Vi boede på 3 sal, i et kæmpe byggeri.

Jer i lejlighed, har i haft problemer med klager over larm, når hunden leger eller gøer ?

- Jeg har personlig aldrig fået klager. Selvom vi dengang havde trægulv i stuen osv. Jeg tror nu, riksikoen for larm ved leg osv, er når det er det. Så jeg ville foretrække, hvis jeg havde en hund der var meget aktiv indendørs, vælge gulvtæppe i lejligheden.

Til alle: Er der flere end jeg, der tøver med hund i lejlighed og hvad mener i om det?

- Jeg syntes alle der er kompitable til det, skal have lov til at have hund.. ligemeget hvor de bor.. Hvis man opdrager sin hund til at kunne være alene hjemme, samt til at leg er noget der foregår udenfor, og ikke inde, så tror jeg såmænd ikke, at lejlighed er nogen hindring. Mange hunde er gladere for at have små hjem... Så længe hunden blir aktiveret rigeligt udenfor.. :)

Jeg tøvede mest, mht. trapperne dengang... netop fordi at hvalpe ikke må gå i trapper...

Link til indlæg
Del på andre sites

Stasia og jeg bor på 3. sal, og det er ret problemfrit. Vi har ingen klager fået, men hun gør også kun, når det ringer på.

Når det er sagt, så vil jeg da indrømme, at jeg meget gerne ville have haft en have til Stasia. Heldigvis tager vi tit forbi mine forældre, hvor hun kan hygge sig i haven. Jeg ser haven og gåture som to helt forskellige aktiviteter, der ikke kan erstatte hinanden. Det gode ved haven er, at hun kan få lov at gå rundt i fred og snuse i meget lang tid - når vi går tur, står vi jo ikke to timer på det samme sted :lol: På den anden side kan hun også komme til at se haven som et område, hun har ansvar for at holde solsortefrit. Så det er måske meget godt at skifte fra det ene til det andet, som vi gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor også i lejlighed med Herr Flick og i starten var jeg også meget spændt på om hvordan mine naboer og underboer ville tage det og om han ville lave "råbe-koncert" sammen med dem - men det er gået over al forventning, umiddelbart så tror jeg bare at han trækker torsk i land eller leger "trafikkontrollør" i vinduet ned mod hovedgaden når jeg ikke er hjemme - han elsker at sidde og kigge ud af vinduet :-D

jeg går også med ham i 3-4 timer om dagen - han er en af de heldige, hans "baghave" er en kæmpe brakmark han kan boltre sig på, også besøger vi jævnligt mine forældre der har en formel1'er, så han mangler bestemt ikke noget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor også i lejlighed med Herr Flick og i starten var jeg også meget spændt på om hvordan mine naboer og underboer ville tage det og om han ville lave "råbe-koncert" sammen med dem - men det er gået over al forventning, umiddelbart så tror jeg bare at han trækker torsk i land eller leger "trafikkontrollør" i vinduet ned mod hovedgaden når jeg ikke er hjemme - han elsker at sidde og kigge ud af vinduet :-D

jeg går også med ham i 3-4 timer om dagen - han er en af de heldige, hans "baghave" er en kæmpe brakmark han kan boltre sig på, også besøger vi jævnligt mine forældre der har en formel1'er, så han mangler bestemt ikke noget ;-)

Mine sidder også i vinduet og holder øje :D Bitten eeeelsker det når hun får øje på kattene, så skææælder hun ud - så med god grund er der rullet for når de er alene ;)

Ellers sidder de bare hale mod hale og kigger ud på mennesker og fugle.. Og så knurrer hun helt vildt.. Fordi hun ved jeg ruller for hvis hun gør :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites