Hop til indhold

øv altså..


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Vi har lige været på en lang tur i sneen. Skulle fodre heste, da ingen andre kunne komme frem pga sne. Jeg kan da så heldigvis på gåben. 3 km hver vej.

 

Mysla er løs det meste vejen, men skal så i snor, da vi kommer til en mere trafikeret vej. Jeg har lige kaldt mysla ind, da der pludselig står en løs schæfer i rumpen på hende. Sheila gøer, jeg prøver med et "kan du så gå hjem" uden effekt. Så hilser den på Mysla, som klarer det så fint at hilse igen på trods af at sheila stadig gøer.

Hunden har dog ikke opgivet at hilse på sheila og bliver ved med at nærme sig både forfra og bagfra og sheila gøer og laver udfald og er Ikke interesseret. Hun har jo ikke just gode erfaringer med løse hunde og slet ikke dem der pludseligt kommer bagfra!

 

Når den indimellem kommer lidt på afstand, slapper sheila af, men så er den der igen med det samme.

Jeg har efterhånden indset at denne hund er ung og ikke vil gøre noget, hun har bare stadig ikke tænkt sig at holde den mindste afstand.

 

Måske man kan se kaos for sig, 3 hunde, hvoraf de to er løse på en vej hvor der også jævnligt kommer biler, der dytter af os!

 

Til sidst er der en mand der kommer ud fra et hus og hjælper med at holde hunden. Jeg får den fanget ved at bede alle hunde sitte og blive og så kan jeg tage schæferen i halsbåndet og give hende til manden.

 

Han finder så hendes hundetegn og ringer til ejer.

Jeg står lidt og venter og hundene når at slappe af, men så indfinder chokket sig og jeg har bare lyst til at komme væk, plus jeg ligesom har 16 heste, der venter på at blive fodret, så jeg går.

 

Det var så løse hund nummer 2 idag og jeg ved da virkelig ikke hvordan jeg nogensinde skal få lært sheila at det ikke er farligt med fremmede hunde, så længe vi på mærkværdigvis hele tiden render ind i løse eksemplarer af slagsen.:damn:

Det hjælper jo ikke så meget at de er fredelige, det synes sheila jo ikke, når de kommer helt tæt på hende:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv altså :( Stakkels Sheila :ae: håber hurtigt hun glemmer det :ae:

Kender det godt, vi har nøjagtig samme problem med Dumle. Ved virkelig ikke hvad det er med folk, men her i byen er der mange der tror de bare kan have hunden til at rende løs, selv ude ved den store vej :shock:

 

Den anden dag havde vi Dumle med i Viborg hvor vi var i den store hundeskov (med masser af "gå til en anden side" veje hvis der kommer en anden hund). Bagefter skulle vi ind og handle og da vi kom ind på parkeringspladsen kunne jeg godt høre at Dumle skulle ud, så jeg tager ham ud og han får tisset og pludselig står der en meget stor golden og stirrer på os :shock: Dumle går helt amok og Bjørn går hen og får jaget den væk. Vi sætter Dumle i bilen og bagefter går jeg hen for at kigge tegn på hunden, men så kommer en gammel dame gående meget langsomt og siger at det er hendes hund og han er bare på vej hjem :confused:

 

Da vi en halv time senere står ud af bilen i gågaden kommer der en yorkshire terrier farende hen til Dumle og den var gal. Havde Dumle været en smule mere selvsikker tror jeg så gu han havde ædt kræet :shock: En ung fyr kommer hen og samler den op og siger "den plejer ellers altid at gå pænt uden snor" :shock:

 

Hvad sker der lige for folk og løse hunde?! :confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih da... Du klarer det også altid så flot, og Mysla også! :5up:

 

Og stort :ae: til Jer alle, især til stakkels eftertragtede Sheila! :vuf:

Tak,

Jeg ved nu ikke om det her var flot! Havde det været tidligere i sheilas liv, så var hun sikkert blevet bedste venner med den her hund, ligesom hun engang blev med en løs rotte, vi fik følgeskab af:)

Det er jo ikke så stort et problem at møde en løs venlig hund, hvis ens egen kan takle det.

 

Og hun er lieg præcis eftertragtet! På mærkelig vis så virker hun som magnet på alle mulige hunde, de bare må og skal over til hende. En medvirkende årsag til at jeg fortrækker når jeg ser løse hunde, har erfaring for at de kommer alle sammen.

 

Sheila siger at hun er glad for at have Mio og at hun gerne snart vil gå tur igen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak,

Jeg ved nu ikke om det her var flot! Havde det været tidligere i sheilas liv, så var hun sikkert blevet bedste venner med den her hund, ligesom hun engang blev med en løs rotte, vi fik følgeskab af:)

Det er jo ikke så stort et problem at møde en løs venlig hund, hvis ens egen kan takle det.

 

Og hun er lieg præcis eftertragtet! På mærkelig vis så virker hun som magnet på alle mulige hunde, de bare må og skal over til hende. En medvirkende årsag til at jeg fortrækker når jeg ser løse hunde, har erfaring for at de kommer alle sammen.

 

Sheila siger at hun er glad for at have Mio og at hun gerne snart vil gå tur igen:)

 

Det er da vildt flot, at du (selvom du ved, at en løs hund er et stort problem for dine vovser) tager overblik, får Mysla beroliget, undviger dyttende biler, og får fanget alle tre sammen, selvom de to er løse - det får du karma for! :vinder: Hold da op jeg var gået i panik tror jeg.. :shock:

 

Og Mio er jo lige så belastende som den løse hund var, kan ik forstå at hun gider ham :genert:, men han er også bare væk i dejlige Sheila :lun: og vil helt sikkert gerne på gåtur igen! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da vildt flot, at du (selvom du ved, at en løs hund er et stort problem for dine vovser) tager overblik, får Mysla beroliget, undviger dyttende biler, og får fanget alle tre sammen, selvom de to er løse - det får du karma for! :vinder: Hold da op jeg var gået i panik tror jeg.. :shock:

 

Og Mio er jo lige så belastende som den løse hund var, kan ik forstå at hun gider ham :genert:, men han er også bare væk i dejlige Sheila :lun: og vil helt sikkert gerne på gåtur igen! :vuf:

 

Sheila gider ham fordi hun kender ham, så kan de jo være nok så belastende, hun har jo en engels tålmodighed, når hun bare føler sig sikker på ikke at blive bidt. Fuldstændig ligesom hun gider belastende hvalpe, der hopper og springer rundt om hende. De er jo ikke potientielt farlige;-)

 

Og indtil jeg fandt ud af at lige denne hund ikke havde ondt i sinde, så var jeg også en smule i panik, ellers var chokket jo ikke kommet bagefter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du sådan en standard nødplan for hvad du gør når I møder en løs hund? Jeg tænker i retning af at bede Sheila om at sætte sig og blive, hvorefter du kan gå imod den løse hund og enten skræmme den væk eller håbe at den kender kommandoen "sit" ?

 

Jeg tænker bare at det måske ville være lettere for dig, og Sheila hvis I havde en nødplan udtænkt på forhånd, og på denne måde ville hele situationen måske blive lidt mindre stressende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du sådan en standard nødplan for hvad du gør når I møder en løs hund? Jeg tænker i retning af at bede Sheila om at sætte sig og blive, hvorefter du kan gå imod den løse hund og enten skræmme den væk eller håbe at den kender kommandoen "sit" ?

 

Jeg tænker bare at det måske ville være lettere for dig, og Sheila hvis I havde en nødplan udtænkt på forhånd, og på denne måde ville hele situationen måske blive lidt mindre stressende?

 

tak for tippet:) Og i hovedet kan jeg sagtens have en plan, så er der bare det problem at ting sjældent går så man kan bruge sin plan til noget som helst.

Den her hund igår eller faktisk dem begge to, for vi blev også indhentet af en løs hund om morgenen, de stod bare lige pludselig i rumpen på mysla og så er det for sent at begynde at forberede noget som helst.

 

Og løse hunde kommer sjældent i et tempo hvor du kan nå ret meget. Det jeg som regel kan nå, og gør, er at tage fat i sheilas sele og tale roligt til hende og så stille jeg mig foran hende. Mysla slipper jeg så vidt muligt, eller forsøger også at holde hende bag mig, hvilket er umuligt.

Og så forsøger jeg at komme på afstand med sheila, hvis jeg kan.

Hun vil hellere end gerne med, så det er ikke svært at få hende med mig.

Det er bare sjældent at det får den anden hund til at gå væk!

 

For ikke så lang tid siden var sheila med vores hundetræner som tante for nogle hvalpe. Og mens vi står der og de lægger spor, så kommer der to med løse hunde (et sted hvor de skal være i snor). Jeg trækker så langt væk som jeg kan og sheila ikke så meget som kigger hen på de hunde. Alligevel er det hende som den ene hund skal hen til, da den får chancen. Da blev vi reddet af vores træner, der kom løbende og bad den gå hjem i bestemt tonefald. jeg nåede bare at fortælle sheila at der var en hund og tage fat i hendes sele, hun gøede dog et par gange. Hunden trak sig tilbage.

 

Så lige i det tilfælde virkede et "kan du så gå hjem" og så er det jo nok det man prøver næste gang. Denne gang så uden effekt. Og jeg KAN altså ikke nå igennem 7 forskellige metoder for at se hvilken der virker på denne hunde, inden sheila er kommet helt op i det røde felt.

 

Og det er jo det der er så irriterende og frustrerende.:damn: Jeg kan træne nok så meget mod at få hende til igen at acceptere løse hunde, men så slås man tilbage hver gang en hund jo netop kommer inden for den afstand hun kan klare.

 

Men jeg VIL så gerne have en plan og gerne en der virker og tænkte netop på hvad andre mon gør ved løse hunde, hvis deres egne ikke kan lide dem.

 

Så hvad gør i andre, eller der det simpelthen kun mig der er så uheldig.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det letteste vil være, hvis man kan sætte sine egne hunde af, og stole på at de bliver, så man på denne måde kan fokuserer helt på den tilløbne hund, og forhindre den i at kontakte ens egen hund.

 

Den ene gang jeg mødte en løs hund sammen med Baldur, og jeg ikke ville have han hilste, der var jeg så heldig at jeg havde en ekstra snor. Den snor gav jeg den anden hund på, og så bandt jeg den til et træ. Efterfølgende gik jeg hjem med Baldur, hvorefter jeg gik tilbage til den afbundne hund.

 

Jeg ved ikke om det måske var en løsning, på denne måde kan du effektivt forhindre den anden hund i at kontakte Sheila.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det letteste vil være, hvis man kan sætte sine egne hunde af, og stole på at de bliver, så man på denne måde kan fokuserer helt på den tilløbne hund, og forhindre den i at kontakte ens egen hund.

 

Den ene gang jeg mødte en løs hund sammen med Baldur, og jeg ikke ville have han hilste, der var jeg så heldig at jeg havde en ekstra snor. Den snor gav jeg den anden hund på, og så bandt jeg den til et træ. Efterfølgende gik jeg hjem med Baldur, hvorefter jeg gik tilbage til den afbundne hund.

 

Jeg ved ikke om det måske var en løsning, på denne måde kan du effektivt forhindre den anden hund i at kontakte Sheila.

 

Faktisk havde jeg en ekstra snor med igår, men den kom jeg først i tanke om bagefter, da manden skulle holde den.:roll:

 

Men lige i det øjeblik hunden kommer, kan jeg ikke forestille mig at jeg kan få fat i hunden eller skræmt den væk inden den er løbet rundt om mig og over til sheila, selv om vi forudsætter at hun (og mysla) kunne finde ud af at blive siddende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi jo ofte to, så som regel holder jeg hundene mens Bjørn går frem med udstrakte arme, puster sig op og siger "GÅ HJEM!". Er jeg alene med Dumle forsøger jeg desperat at holde ham bag mig mens jeg stiller mig bukket over den løse hund, med hånden strakt frem som til "stå" kommando og siger "AYGH" (eller noget der ligner, svært at skrive på skrift, men det der minder om en mand der brøler så godt jeg nu kan :lol: ).

 

Indtil videre har det virket, men det er vist en ret risikabel metode der måske ikke bliver sjov hvis vi møder en meget selvsikker hund.

 

Så sent som i dag da vi skulle ned på marken mødte vi en løs hund, en sort cocker som Dumle hader. Den var på vej hen mod Dumle og Bjørn, men jeg stilte mig ind foran den og afspærrede den vejen mens jeg holdte Nova (hun ville bare gerne hilse). Jeg gjorde ikke andet end at stirre på den og så gik den hjem igen, men jeg havde nok været noget mere streng og ikke haft Nova med hvis ikke det var fordi jeg vidste at den har samme nervøse sind som Dumle.

 

Vi bliver efterhånden bedre og bedre til at få jaget løse hunde væk inden de når hen til Dumle. Er der en ejer med bliver de som regel skide sure, men jeg er ligeglad, jeg gider simpelthen ikke at min hund skal have flere dårlige oplevelser med løse hunde.

 

Så mit råd vil være at være streng og jage dem væk. Nu ved jeg jo ikke hvordan Sheila er i situationen, men jeg ved at kommer der en løs hund rendende direkte mod Dumle så flipper han ud ligemeget hvad, så jeg kan ligeså godt gøre mig streng og jage den væk, nu er han endda begyndt at trække om bag Bjørn eller mig når der kommer en løs hund imod ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BigKibaFan

Det er så træls nå folk ikke kan holde styr på sine hunde:evil:

 

Min gamle hund kunne ikke lide fremmede hunde også var der jo de mennesker som ikke gad kalde deres hunde til sig hvor de så bare sagde "Det er okay, min hund gør ikke noget" nej det er flot, dygtig hund.. Men min hund hader altså andre hunde og hun er mere end villig til at gå i kødet på din lille pjuske pels...:damn: Nogle folk er virkelig utrolige... Ligeglade med andre folk og deres hunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er vi jo ofte to, så som regel holder jeg hundene mens Bjørn går frem med udstrakte arme, puster sig op og siger "GÅ HJEM!". Er jeg alene med Dumle forsøger jeg desperat at holde ham bag mig mens jeg stiller mig bukket over den løse hund, med hånden strakt frem som til "stå" kommando og siger "AYGH" (eller noget der ligner, svært at skrive på skrift, men det der minder om en mand der brøler så godt jeg nu kan :lol: ).

 

Indtil videre har det virket, men det er vist en ret risikabel metode der måske ikke bliver sjov hvis vi møder en meget selvsikker hund.

 

Så sent som i dag da vi skulle ned på marken mødte vi en løs hund, en sort cocker som Dumle hader. Den var på vej hen mod Dumle og Bjørn, men jeg stilte mig ind foran den og afspærrede den vejen mens jeg holdte Nova (hun ville bare gerne hilse). Jeg gjorde ikke andet end at stirre på den og så gik den hjem igen, men jeg havde nok været noget mere streng og ikke haft Nova med hvis ikke det var fordi jeg vidste at den har samme nervøse sind som Dumle.

 

Vi bliver efterhånden bedre og bedre til at få jaget løse hunde væk inden de når hen til Dumle. Er der en ejer med bliver de som regel skide sure, men jeg er ligeglad, jeg gider simpelthen ikke at min hund skal have flere dårlige oplevelser med løse hunde.

 

Så mit råd vil være at være streng og jage dem væk. Nu ved jeg jo ikke hvordan Sheila er i situationen, men jeg ved at kommer der en løs hund rendende direkte mod Dumle så flipper han ud ligemeget hvad, så jeg kan ligeså godt gøre mig streng og jage den væk, nu er han endda begyndt at trække om bag Bjørn eller mig når der kommer en løs hund imod ham.

 

Jeg gør jo egentlig det samme kan jeg se. Gad godt have sådan en bodyguard som Bjørn med, så var mysla også fri for at tro hun skal have den opgave:ae:

 

Men i bundt og grund har jeg det svært med det, da jeg kan mærke at det påvirker sheila negativt at jeg råber. Tidligere, da hun bedre kunne klare løse hunde, selvom det ikke var hendes yndlingsbeskæftigelse, der kunne hun beroliges til at tro på at den var sød og så til sidst kunne enes med den, selvom hun evt startede med at gø.

 

Og oplevelsen har desværre påvirket hende ret meget:cry: Jeg ved godt det sidder i kroppen, men hun er stresset og ret opfarende. I morges flippede hun totalt over en hund på den anden side af gaden, børsterne stod også bagpå, som hos hende er tegn på at der er frygt involveret :cry: og hun var slet ikke til at få kontakt med.. Og så har hun stort set gøet af hver hund vi har set til eftermiddag også hundetyper hun normalt ikke ville ofre megen opmærksomhed. Heldigvis har hun også hygget sig vældig med Mio:5up:

 

Mysla har til gengæld demonstreret igen at slevom hun kan flippe skråt sammen med sheila over en hund, så kan hun kort efter mødes med en ny legekammerat og lege som om intet var hændt:5up: Det er da en trøst at hun ikke helt bliver ødelagt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør jo egentlig det samme kan jeg se. Gad godt have sådan en bodyguard som Bjørn med, så var mysla også fri for at tro hun skal have den opgave:ae:

 

Men i bundt og grund har jeg det svært med det, da jeg kan mærke at det påvirker sheila negativt at jeg råber. Tidligere, da hun bedre kunne klare løse hunde, selvom det ikke var hendes yndlingsbeskæftigelse, der kunne hun beroliges til at tro på at den var sød og så til sidst kunne enes med den, selvom hun evt startede med at gø.

 

Og oplevelsen har desværre påvirket hende ret meget:cry: Jeg ved godt det sidder i kroppen, men hun er stresset og ret opfarende. I morges flippede hun totalt over en hund på den anden side af gaden, børsterne stod også bagpå, som hos hende er tegn på at der er frygt involveret :cry: og hun var slet ikke til at få kontakt med.. Og så har hun stort set gøet af hver hund vi har set til eftermiddag også hundetyper hun normalt ikke ville ofre megen opmærksomhed. Heldigvis har hun også hygget sig vældig med Mio:5up:

 

Mysla har til gengæld demonstreret igen at slevom hun kan flippe skråt sammen med sheila over en hund, så kan hun kort efter mødes med en ny legekammerat og lege som om intet var hændt:5up: Det er da en trøst at hun ikke helt bliver ødelagt:)

 

Ja det kan jeg godt se :( Det er altså også meget nemmere når man har Bjørn med :lol:

 

Vi har trænet en hel del kontakt med Dumle når vi skal forbi andre hunde i snor og så har vi trænet at inden han får lov til at hilse på en venlig hund skal han tage kontakt og have et "værsgod". Den sidder der langt fra endnu, men det bliver bedre og bedre og jeg tror det hjælper ham til at forstå at vi har styr over situationen, så han skal ikke stresse op, men tage kontakt til os. Måske det er noget du kan øve med Shelia på en måde? At du nok skal styre situationen og passe på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...