Hop til indhold

Indslag på DR1 om hundefoder og priser, onsdag


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

De er på størrelse med hundepiller, men porøse i det.

 

Hvis det udelukkende var størrelsen der var forskellen, behøvede samme producent ikke både have t/d og "oral care"

 

Oral cares indhold er langt mere specificeret: Malet majs, malet ris, tørret kylling og kalkun protein, cellulose, animalsk fedt, sojabønneskalder (fiberkilde), proteinhydrolsat, tørrede hele æg, vegatabilsk olie, kaliumklorid, hørfrø, dinatriumsfosfat, salt og så er prisen for 2 kg 169 kr

 

 

 

Dejligt for dine katte :-D

 

De er i hvert fald større end Hill's andre prescription kattefoder der ikke er til tænderne, f.eks C/D og S/D som er hhv. blærestensforebyggende og blærestensopløsende. Det er små piller på størrelse med fine ærter. Men jeg har ikke fodret med det, kun konstateret "nøj sikke nogle store knasere" og tilbudt hankatten et par stykker som snacks :blink:

 

Umiddelbart skal man jo ikke være ekspert for at se at den anden version lyder bedre.

 

Ja det er fint, når de nu er nødt til at få diætmad, så er det fint med plaque off, men doseringen holder ikke, man skal bruge dobbelt så meget som der står :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 183
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Indholdet ift prisen og så står der iøvrigt på posen: Fodr kun med dette foder.

 

Jeg kan ikke se, hvad der er i foderet der gør det specielt velegnet til katte med tandlidelser?

 

Prescription Diet varianterne henvender sig primært til syge eller svækkede dyr. Bør disse dyr ikke have de bedste råvarer?

 

For nogle år siden kunne PD kun købes med dyrlægens velsignelse netop fordi der skulle være en diagnose på dyret. En lidelse PD skulle holde nede eller kurere sammen med andre tiltag.

 

Dengang spurgte jeg til hvad der var så specielt ved dette foder og fik svaret, at det var langt mere nøjagtigt i afvejningen af ingredienserne ift. hinanden end Hills andre produkter.

 

Jeg har ikke set på PD i nogle år, men er lidt rystet over at foder til dyr med lidelser og sygdomme er lavet på nævnte ingredienser.

 

Tager man og sammenligner med samme producents "natures best", så er der ifølge deklarationen ingen bi- produkter i men flest navngivne ingredienser - til en billigere pris.

 

Sidstnævnte produkt henvender sig til katte uden sygdomme.

 

Synes du ikke det virker skævt?

 

Jo det virker både skævt og helt hen i vejret:hmm:

 

Blev blot bekymret for om du var gået hen og blevet tosset på din søn:-D

 

Selv har jeg altid undret mig over at foder som skulle gøre noget specielt for dyret, har de dårligste ingredienser, og sælges hos dyrlæger..........totalt ulogisk, men som du ofte selv siger, dyrlægerne ved ikke for meget om ernæring:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
De er i hvert fald større end Hill's andre prescription kattefoder der ikke er til tænderne, f.eks C/D og S/D som er hhv. blærestensforebyggende og blærestensopløsende. Det er små piller på størrelse med fine ærter. Men jeg har ikke fodret med det, kun konstateret "nøj sikke nogle store knasere" og tilbudt hankatten et par stykker som snacks :blink:

 

Umiddelbart skal man jo ikke være ekspert for at se at den anden version lyder bedre.

 

Ja det er fint, når de nu er nødt til at få diætmad, så er det fint med plaque off, men doseringen holder ikke, man skal bruge dobbelt så meget som der står :-)

 

Nogle fastholder at lidt æbleeddike i drikkevandet dagligt skulle holde tandsten væk.

 

Om kattene så vil drikke det ved jeg ikke. Mange hunde vil godt

 

Ellers skulle BARF jo være rigtig godt som tandrensningsmiddel

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jo det virker både skævt og helt hen i vejret:hmm:

 

Blev blot bekymret for om du var gået hen og blevet tosset på din søn:-D

 

 

Du godeste nej :shock:

 

Han har gjort det bedste han kunne i situationen

 

Selv har jeg altid undret mig over at foder som skulle gøre noget specielt for dyret, har de dårligste ingredienser, og sælges hos dyrlæger..........totalt ulogisk, men som du ofte selv siger, dyrlægerne ved ikke for meget om ernæring:-D

 

Nah, hvis jeg har overskud på mandag går jeg nok i kødet på dyrehospitalet med en masse spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle fsatholder at lidt æbleeddike i drikkevandet dagligt skulle holde tandsten væk.

 

Om kattene så vil drikke det ved jeg ikke. Mange hunde vil godt

 

Ellers skulle BARF jo være rigtig godt som tandrensningsmiddel

 

Jeg tror ikke jeg tør tilsætte eddike når jeg har en kat der skal have så og så meget vand, de er jo nogle ørkendyr :blink:. Har i forvejen vandfontæner for at de skal drikke ekstra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Fik vist kun skrevet et indlæg om hønsefødder og ikke noget der ellers var brugbart...hehe....

 

Kigger ikke på indholdet...burde nok interessere mig mere for det...men det vigtigste er vel at hundene trives...Og Pablo trives langt bedre på proformance end han gjorde på hills, og Victoria trives bedst på Henne petfood....ved ikke hvad der gør det hvis jeg skal være helt ærlig...hehe...men det virker for os....tror aldrig der kommer nogen endelig konklusion på hvad der er bedst, for det afhænger af hvad vores hunde trives på....

 

Har jeg noget nyt at bidrage med til debatten? Næppe...:mrgreen:

 

Fik et sjovt billede i hovedet af en hund der spiser en søstjerne...:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

For Fabian hvor er jeg tosset.

 

Min søn skulle tage kattefoder med hjem i dag og tog forbi dyrehospitalet. Han havde tænkt sig at købe en "oral care"" men den havde de ikke hjemme.

 

Desværre ringede han ikke hjem, men blev hjulpet af den søde vet. sygeplejerske, som "hjalp" ham til at købe 2 kg prescription t/d for over 200 kr :evil:

 

Nå, jeg skal ikke mukke, det er hans penge, men jeg skulle da lige se hvad det var der var så dyrt:

 

KORN, kød- og animalske biprodukter, vegetabilsk proteinekstrakt, cellulosepulver, olie og fedtstoffer, mineraler DL- methionin

 

På engelsk fortælles der på hjemmesiden at foderet gives til katte med tandproblemer.

På dansk er det blevet til at foderet er forebyggende. Men det har de oral care til.

 

Nå, første ingrediens til kattene er altså uspecificeret korn, det kan være hvad som helst lige fra fint og helt korn til affaldskorn.

Hvis det var fint korn havde der nog stået f.eks. "malet byg"

 

Anden ingrediens er det gammelkendte affaldsprodukt: Kød- og animalske biprodukter, hvilket er betegnelsen for alt der der bliver tilbage når det reelle kød er taget fra dyret. Og efter maksinudbeningen har været i gang.

 

Orv vi kunne lege en leg: Gæt et biprodukt!

 

Vegetabilsk proteinekstrakt på 3. pladsen, kan være udtrukket protein fra en hvilken som helst plante, frø eller kornsort.

 

På 4. pladsen kommer cellulosepulver: Cellulose er et kulhydrat, der udgør hovedparten af plantefibre. Bomuld er næsten 100% ren cellulose, mens det i andre planter udgør 50% af cellevæggene. Cellulosepulver fremstilles ud fra træmasse eller bomuld. Fra cellulosepulver fremstilles mikrokrystallinsk cellulose ved behandling med syre.

Det bruges som binde- eller fortykningsmiddel.

 

5. Ingrediens er olie- og fedtstoffer. Igen, det kan være hvad som helst lige fra den ædleste olie (så havde det nok været angivet som sådan) til f.eks. margarine, svinefedt. oksetalg...

 

Så kommer et aminosyre DL-methionin som samtidig kan være en smagssætter.

 

Nå ja og så står der længere nede at foderet er konserveret med EU godkendte antioxidanter. Der står intet om hvorvidt det er E320, E321, vitaminer eller hvad.

 

Tidligere konseverede HILLS med E324 som var et meget omdiskuteret middel.

Senere gik de over til E320 og E321. Næsten lige så omdiskuteret.

 

Nå, venner, hjælp mig lige med at finde ud af hvad der nøjagtigt gør dette foder til et i klasssen "over 100kr/pr kg" og HVAD er det i foderet der er så gavnligt for katte med tand og gummesygdomme? :hmm:

 

For mig ligner deklarationen betænkeligt den på "Nettos den bedste"

 

Mon ikke jeg finder vej til dyrlægen med et foder kattene ikke gider æde på mandag :roll:

 

Puha, jeg har svært ved at gennemskue de ingredienser. Men det foder virker rigtig godt på vores kat og hun elsker det!! (hun er ellers kræsen). Vi havde hende med til dyrlægen grundet tandkødsbetændelse. Hun var bare 1 år gammel. Hun havde tandsten, den karakteristiske røde tråd rundt i tandkødet (tandkødsbetændelse) og havde tabt 2 tænder. :shock: Hun fik en 1/3 /d hills t/d og resten notrmalt foder og der har overhovedet ikke været problemer siden. Jeg havde jo set for mig at hun skulle i fuld narcose og have renset tænderne. Jeg købte det siden på en tysk hjemmeside, hvor jeg kunne spare noget. Siden har jeg indimellem været ovre på noget oral care fra RC. Og der er også nogen, der har foreslået mig main coon fodder pga de store kroketter (men det har jeg ikke rigtig turdet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i forvejen vandfontæner for at de skal drikke ekstra.

 

OT: Hvad med at hælde en lille smule mælk eller fløde i vandet, det virkede godt når jeg skulle have min gamle hund til at drikke mere end hun drak af sig selv..... eller øl, men det er katte vist ikke så begejstrede for. :lol:

 

Alternativt er der også meget væske i youghurt og A38.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Fik vist kun skrevet et indlæg om hønsefødder og ikke noget der ellers var brugbart...hehe....

 

Så er alt jo ved det gamle :engel:

 

Kigger ikke på indholdet...burde nok interessere mig mere for det...men det vigtigste er vel at hundene trives...Og Pablo trives langt bedre på proformance end han gjorde på hills, og Victoria trives bedst på Henne petfood....ved ikke hvad der gør det hvis jeg skal være helt ærlig...hehe...men det virker for os....tror aldrig der kommer nogen endelig konklusion på hvad der er bedst, for det afhænger af hvad vores hunde trives på....

 

Det viser bare, endnu engang, at hundes behov er individuelle, en debat vi har haft flere gange med store udsving på "Richterskalaen" :mrgreen:

 

 

Fik et sjovt billede i hovedet af en hund der spiser en søstjerne...:banan:

 

 

Kæmpe søstjerne som sætter sig fast om hundens hoved?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Så er alt jo ved det gamle :engel:

 

hehe...ja typisk Briansk..:-P

 

Det viser bare, endnu engang, at hundes behov er individuelle, en debat vi har haft flere gange med store udsving på "Richterskalaen" :mrgreen:

 

Nemlig...var også min pointe...:-D...så hvis nogen har en hund der trives bedst på fit+fun eller alnutra ville det ikke komme som en overraskelse for mig...:-D...

 

 

 

 

 

Kæmpe søstjerne som sætter sig fast om hundens hoved?

 

hehe...ja hvorfor ikke? :mrgreen:...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Puha, jeg har svært ved at gennemskue de ingredienser. Men det foder virker rigtig godt på vores kat og hun elsker det!! (hun er ellers kræsen). Vi havde hende med til dyrlægen grundet tandkødsbetændelse. Hun var bare 1 år gammel. Hun havde tandsten, den karakteristiske røde tråd rundt i tandkødet (tandkødsbetændelse) og havde tabt 2 tænder. :shock: Hun fik en 1/3 /d hills t/d og resten notrmalt foder og der har overhovedet ikke været problemer siden. Jeg havde jo set for mig at hun skulle i fuld narcose og have renset tænderne. Jeg købte det siden på en tysk hjemmeside, hvor jeg kunne spare noget. Siden har jeg indimellem været ovre på noget oral care fra RC. Og der er også nogen, der har foreslået mig main coon fodder pga de store kroketter (men det har jeg ikke rigtig turdet).

 

Dejligt du kan holde missen stænder i form vha foder.

 

Men så er spørgsmålet: Er det ingredienserne i foderet eller pillerned størrelse der gør forskellen?

 

For jeg kan virkelig ikke finde noget i t/d som ikke findes i de billigste kattefodere.

 

Jeg har iøvrigt længe søgt efter et hundefoder med STORE "piler" som er rigtigt hårde at tygge. Men endnu uden held.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt du kan holde missen stænder i form vha foder.

 

Men så er spørgsmålet: Er det ingredienserne i foderet eller pillerned størrelse der gør forskellen?

 

For jeg kan virkelig ikke finde noget i t/d som ikke findes i de billigste kattefodere.

 

Jeg har iøvrigt længe søgt efter et hundefoder med STORE "piler" som er rigtigt hårde at tygge. Men endnu uden held.

 

Prøv at finde en prøvepose af Markus-Mühle, og se om de ikke lever op til dine krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Nemlig...var også min pointe...:-D...så hvis nogen har en hund der trives bedst på fit+fun eller alnutra ville det ikke komme som en overraskelse for mig...:-D...

 

Jamen igen, hvad er "trives"? Hunden kan trives på kort sigt men ikke på længere på affaldsprodukter.

 

Og jeg fastholder terrierstædigt, at ingen hund har godt af en diæt udelukkende bestående af ensidigt affald.

 

Når vi giver barf sørger vi for at komme hele dyret rundt så hunden både får store muskelstykker, de rene meget møre stykker og det mere seje kød.

Hvorfor skulle det være anderledes for tørfoderhunde?

 

Jeg vil gerne inviteres til den foderfabrik som bruger hele kødlunser af sunde dyr (i USA må de bruge selvdøde (er veldød) dyr også hunde og katte og andre kæledyr) til dyrefoder.

 

Hvis producenterne brugte muskelkød i foderet ville der garanteret stå "yderlår af okse" i stedet for bare okseprotein, kød- og animalske biprodukter (heraf mindst 4% okse), kødmel og hvad har vi ellers i deklarationen.

 

Ingen producent lider af falsk beskedenhed er jeg sikker på, men fremhæver i stedet gode råvarer, hvis de findes i foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Jamen igen, hvad er "trives"? Hunden kan trives på kort sigt men ikke på længere på affaldsprodukter.

 

Og jeg fastholder terrierstædigt, at ingen hund har godt af en diæt udelukkende bestående af ensidigt affald.

 

Når vi giver barf sørger vi for at komme hele dyret rundt så hunden både får store muskelstykker, de rene meget møre stykker og det mere seje kød.

Hvorfor skulle det være anderledes for tørfoderhunde?

 

Jeg vil gerne inviteres til den foderfabrik som bruger hele kødlunser af sunde dyr (i USA må de bruge selvdøde (er veldød) dyr også hunde og katte og andre kæledyr) til dyrefoder.

 

Hvis producenterne brugte muskelkød i foderet ville der garanteret stå "yderlår af okse" i stedet for bare okseprotein, kød- og animalske biprodukter (heraf mindst 4% okse), kødmel og hvad har vi ellers i deklarationen.

 

Ingen producent lider af falsk beskedenhed er jeg sikker på, men fremhæver i stedet gode råvarer, hvis de findes i foderet.

 

 

Det har du selvfølgelig ret i...for mit vedkommende handler det om at Pablo slet ik kunne holde vægten på hills da han fik det...man kan selvfølgelig argumentere for at jeg så bare kunne give ham mere...men når han nu både har mere lækker pels og holder vægten på proformance får han selvfølgelig det...men jeg skal, som tidligere ærligt erkende at jeg ikke rigtigt har tjekket indholdet til bunds...:oops:

 

Burde nok gå mere op i det...kan godt se fornuften i det med Barf, for der ved man jo hvad der er i....

 

Er også ret overbevist om at alt hvad der måtte være "godt" ville blive fremhævet, og ikke skjult...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Når vi giver barf sørger vi for at komme hele dyret rundt så hunden både får store muskelstykker, de rene meget møre stykker og det mere seje kød.

Hvorfor skulle det være anderledes for tørfoderhunde?

 

Altså det kan godt være jeg så er en dårlig Barfer, men mine hunde får sgi ikke hverken inderlår, mørbrad eller andre af de "lækre" kødstykker.

 

Egentlig kan man vel sige at de får affaldet = det jeg ikke selv gider spise af dyret, de ringere stykker kød.

 

Ud over fjer, næb og negle er der ikke noget på dyret som ikke i andre lande spises med velbehag, og som oftest er en delikatesse, men hos os er det affald:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ninjamor:

Royal canin´s Giant serie har de store piller:-D men det ved du jo:-D

 

Jo, og det har Hills også, men de er ikke hårde så hundene virkelig skal tygge.

 

Pelle har iøvrigt været på RC i efteråret.

Gudrun havde i sin tid anbefalet RC's racespecifikke serie og da Pelle er mildest taget selektiv i sin tilgang til tørmad tænkte jeg "hm... RC er ikke mig, men så prøver vi".

Du ved, det ikke er mit favoritmærke :-D

 

Nå, hjem med sækken og Pelle KASTEDE sig ræbende over det :evil:

Dumme hund! :-D

 

Det var i perioden hvor mine ben og hænder krøllede sammen i smerter så han måtte undvære hjemmelavet mad et par måneder.

3 uger gik sådan, han gad endda også søge efter det, hvilket han normalt ikke gider efter en uges tid med et nyt produkt.

 

Men samtidig tabte han sig. Han skulle have meget større mængder for at holde huldet og han virkede konstant sulten og tiggede mad.

 

Samme dag jeg startede med at lave foder igen var sidste dag han åd RC.

 

De andre varianter plejer han dog at spise et måltid af om dagen.

 

Jeg fortalte siden Gudrun om det og hun kunne så fortælle mig, at hun ikke anbefaler mærket mere, andet end deres intestinal, som hun synes er rigtig god, da hun havde fået mange lignende historier fra sine klienter.

 

Men disse foderkugler var også større end normalt og det syntes jeg var dejligt :-D 5 - 8 tyg skulle der til hver enkelt foderring. De var formet som frolic.

 

 

I gamle dage havde jeg en moster som arbejdede hos Bob's (hundekiks). De fremstillede nogle store hårde sataner af foderkiks beregnet til grønlandske slædehunde.

Kiksene var ca 10 x 10 cm og en cm tyk og tog lang tid at tygge i sig.

 

Sådan noget kunne jeg tænke mig, så hundene fik brugt deres tænder og dagligt får dækket deres tyggebehov, for det behov findes jo.

 

Muligvis, kun mulighvis, kunne dette afhjælpe nogle hundes vane med at tygge i uønskede ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Altså det kan godt være jeg så er en dårlig Barfer, men mine hunde får sgi ikke hverken inderlår, mørbrad eller andre af de "lækre" kødstykker.

 

Egentlig kan man vel sige at de får affaldet = det jeg ikke selv gider spise af dyret, de ringere stykker kød.

 

Ud over fjer, næb og negle er der ikke noget på dyret som ikke i andre lande spises med velbehag, og som oftest er en delikatesse, men hos os er det affald:hmm:

 

Jeg ved ikke hvad du er :-D

 

Jeg forsøger at komme hele vejen rundt og en mørbrad, kalveculotte mv ryger også med. Men mest af det andet og de dyre ting kun når de er allermest nedsat. Det koster jo kassen det skidt og især i de mængder store hunde skal have :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Det viser bare, endnu engang, at hundes behov er individuelle, en debat vi har haft flere gange med store udsving på "Richterskalaen" :mrgreen:

 

Uden at skulle ryste noget.:slem:

 

Jeg mener så at hundenes behov er ret ens.

Men deres præferencer for smag kan være forskellig.

 

For de kan jo tydeligvis fungere på hvad som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad du er :-D

 

Jeg forsøger at komme hele vejen rundt og en mørbrad, kalveculotte mv ryger også med. Men mest af det andet og de dyre ting kun når de er allermest nedsat. Det koster jo kassen det skidt og især i de mængder store hunde skal have :-D

 

Faktisk er det ikke så meget prisen, for når man køber en ½ ko af gangen koster den kun 35 kr pr kilo ( også for mørbraden)

 

Men i min verden er feks nakkekødet ikke af en ringere kvalitet end inderlår, eller mørbrad fra samme ko, og hundene er sørme lige glade med om de skal tygge en gang ekstra:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Faktisk er det ikke så meget prisen, for når man køber en ½ ko af gangen koster den kun 35 kr pr kilo ( også for mørbraden)

 

Men i min verden er feks nakkekødet ikke af en ringere kvalitet end inderlår, eller mørbrad fra samme ko, og hundene er sørme lige glade med om de skal tygge en gang ekstra:-D

 

Ja, da de tygger gerne.

 

Pointen var såmænd bare at komme hele vejen rundt som hunden sikkert ville hvis den selv skulle rende dyret op :-D

 

Næh, suppe kan være lige så godt som tournedos...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Uden at skulle ryste noget.:slem:

 

Jeg mener så at hundenes behov er ret ens.

Men deres præferencer for smag kan være forskellig.

 

For de kan jo tydeligvis fungere på hvad som helst.

 

Definer "fungere" :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...