Hop til indhold

Klikker ?


Gæst Tinka
 Share

Recommended Posts

Hvorfor / hvorfor ikke? :)

 

Selv har jeg brugt klikker en del til Tinka, synes det er et godt princip :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg SVÆRGER til klikkeren - det er simpelthen en genial opfindelse!

Indlæringen af nye ting går bare 100 gange så hurtigt når man bruger den.

 

Her er en super god artikel om klikker-træning: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/073A929FFCAC36FEC1256B7B007E298C/B16D24490C3DE447C125711C003B53A3?opendocument

 

Jeg ved ikke om jeg har noget imod den... Nej, den er bare genial! :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Klikker er en genial opfindelse, men jeg synes så også man skal sætte sig godt ind i brugen af klikker, før man går i gang.

Det bedste er nok at melde sig på et klikkerkursus, for at få den optimale brug og start af klikkeren. 01.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Klikker er en genial opfindelse, men jeg synes så også man skal sætte sig godt ind i brugen af klikker, før man går i gang.

Det bedste er nok at melde sig på et klikkerkursus, for at få den optimale brug og start af klikkeren. 01.gif

 

Enig. Der er SÅ mange der bruger klikkeren forkert. Skal ikke sige mig selv fri for at have lavet fejl, men der burde simpelthen følge mega information med når man køber den.

Ved du noget om hvor man kan komme på klikker-kursus, og det er da også for almindelige hundeejere, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Enig. Der er SÅ mange der bruger klikkeren forkert. Skal ikke sige mig selv fri for at have lavet fejl, men der burde simpelthen følge mega information med når man køber den.

Ved du noget om hvor man kan komme på klikker-kursus, og det er da også for almindelige hundeejere, ikke?

Jo det er også for alm. hundeejere :)

 

Man kan kigge på forskellige træningspladser om de har klikkerhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel

Når det kommer til klikker er der intet "hvorfor ikke" :)

 

Jeg kan ikke komme i tanke om nogle som helst grunde til ikke at bruge klikkertræning. Jeg synes det er den mest effektive og sjove måde at tæne, det er også det mest komplette system for dyretræning og det system der er bedst knyttet til "cold facts" og videnskab.

 

Hvis I spørger mig er det meget simpelt: Den der siger at klikker ikke fungerer, eller at det ikke virker på alle hunde, har bare ikke nok kendskab til hvordan det skal bruges...

Link til indlæg
Del på andre sites

Klikker er en genial opfindelse, men jeg synes så også man skal sætte sig godt ind i brugen af klikker, før man går i gang.

Det bedste er nok at melde sig på et klikkerkursus, for at få den optimale brug og start af klikkeren. 01.gif

 

Jeg mødte en gang (længe siden) en dame i skoven, hendes hund gik "amok" på Tinka og hun stod med sin KLIKKER og klikkede hunden !! Omg jeg havde lyst til at slå hende ned ! (ja undskyld sproget)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg mødte en gang (længe siden) en dame i skoven, hendes hund gik "amok" på Tinka og hun stod med sin KLIKKER og klikkede hunden !! Omg jeg havde lyst til at slå hende ned ! (ja undskyld sproget)

Okay :shock:

 

Hun havde da vidst ikke helt forstået, hvad det gik ud på, må man sige. Der havde jeg vidst ikke kunne holde min kæft (jeg undskylder også sproget ;))

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay :shock:

 

Hun havde da vidst ikke helt forstået, hvad det gik ud på, må man sige. Der havde jeg vidst ikke kunne holde min kæft (jeg undskylder også sproget ;))

 

På daværende tidspunkt tror jeg at jeg var 12 år gammel, der har man altså ikke lyst til at stå og råbe ad en voksen dame :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
På daværende tidspunkt tror jeg at jeg var 12 år gammel, der har man altså ikke lyst til at stå og råbe ad en voksen dame :confused:

:lol: ej okay det kan jeg godt se.

Havde jeg været 12, så havde jeg nok også bare holdt min mund lukket :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mødte en gang (længe siden) en dame i skoven, hendes hund gik "amok" på Tinka og hun stod med sin KLIKKER og klikkede hunden !! Omg jeg havde lyst til at slå hende ned ! (ja undskyld sproget)

 

Hun må have misforstået det grundlæggende brug af klikkeren. Umiddelbart lyder det som om hun har brugt den som opmærksomhedsredskab... tsk tsk...

 

Jeg bruger også klikker til Oscar, og jeg synes den er genial! Jeg har læst meget om brugen af den, men har ikke været på nogle deciderede kurser i brugen af den. Synes dog det går ganske fint alligevel, men jeg vil gerne være bedre, og overvejer derfor også et decideret klikker-kursus :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, den almindeligste fejl er nok, at man kommer til at bruge klikkeren som en fløjte... :pift:

Og det virker jo til dels, for klikkeren betyder jo også "GODT! belønning i vente.." Og så kommer man jo naturligvis styrtende...:stupid:

 

Nå, men jeg har gået til klikkertræning med Silke, da hun var ung. Hos Christina Ingerslev, som jo også står for bladet "Hund og træning". Og hun har også skrevet en række bøger.

 

Og jeg må bare sige, at det ikke passer til os. :hmm:

Silke lader sig alt for let distrahere af de andres klikkere. Og der var alt for megen irettesættelse på holdet til at hun nogensinde kom til at holde af at gå der.

 

Hjemme kan jeg godt bruge klikker til hende. Men vi hygger os mere ved at tale sammen. Hun reagerer meget på min stemme. Og hun er meget opmærksom på både min stemme og på mit kropssprog.

 

Men jeg VED at rigtig mange har stor nytte af klikkertræning. Og som alternativ til tidligere "kæft trit og retning-træning" så er det jo en vidunderlig opfindelse. :klap:

 

---Selv om jeg har oplevet, at klikkertræningen ikke var "blød" nok i praksis på træningspladsen, så er den jo langt bedre end den tvang, der STADIG er på de fleste træningspladser. :cry:

 

 

(:klovn: Hvor herligt med nye smileyer..:banan:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, den almindeligste fejl er nok, at man kommer til at bruge klikkeren som en fløjte... :pift:

Og det virker jo til dels, for klikkeren betyder jo også "GODT! belønning i vente.." Og så kommer man jo naturligvis styrtende...:stupid:

 

Nå, men jeg har gået til klikkertræning med Silke, da hun var ung. Hos Christina Ingerslev, som jo også står for bladet "Hund og træning". Og hun har også skrevet en række bøger.

 

Og jeg må bare sige, at det ikke passer til os. :hmm:

Silke lader sig alt for let distrahere af de andres klikkere. Og der var alt for megen irettesættelse på holdet til at hun nogensinde kom til at holde af at gå der.

 

Hjemme kan jeg godt bruge klikker til hende. Men vi hygger os mere ved at tale sammen. Hun reagerer meget på min stemme. Og hun er meget opmærksom på både min stemme og på mit kropssprog.

 

Men jeg VED at rigtig mange har stor nytte af klikkertræning. Og som alternativ til tidligere "kæft trit og retning-træning" så er det jo en vidunderlig opfindelse. :klap:

 

---Selv om jeg har oplevet, at klikkertræningen ikke var "blød" nok i praksis på træningspladsen, så er den jo langt bedre end den tvang, der STADIG er på de fleste træningspladser. :cry:

 

 

(:klovn: Hvor herligt med nye smileyer..:banan:)

 

Irettesættelse?! Det er ellers noget af det sidste man bør møde på en klikkertræningsplads...!

Klikkertræning går jo netop ud på at styrke hundens egetinitiativ, så det chokerer mig da at høre. Irettesættelse vil jo netop ødelægge dette...! Positiv belønning (hunden får godbid/ros/kæl) og negativ straf (udeblivelse af godbid/ros/kæl) kendetegner jo netop denne træningsform :)

Var det din træner der opfordrede til irettesættelse? Og hun har skrevet flere bøger?! Hm... Hvis det er sådan du tror klikkertræning er så kan jeg anbefale "Klikkertræning for din Hund" af Cecilie Køste og Morten Egtved - den bog er simpelthen genialt skrevet :-D Og der står netop at man IKKE må irettesætte hunden, kun ignorere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, den almindeligste fejl er nok, at man kommer til at bruge klikkeren som en fløjte... :pift:

Og det virker jo til dels, for klikkeren betyder jo også "GODT! belønning i vente.." Og så kommer man jo naturligvis styrtende...:stupid:

 

Nå, men jeg har gået til klikkertræning med Silke, da hun var ung. Hos Christina Ingerslev, som jo også står for bladet "Hund og træning". Og hun har også skrevet en række bøger.

 

Og jeg må bare sige, at det ikke passer til os. :hmm:

Silke lader sig alt for let distrahere af de andres klikkere. Og der var alt for megen irettesættelse på holdet til at hun nogensinde kom til at holde af at gå der.

 

Hjemme kan jeg godt bruge klikker til hende. Men vi hygger os mere ved at tale sammen. Hun reagerer meget på min stemme. Og hun er meget opmærksom på både min stemme og på mit kropssprog.

 

Men jeg VED at rigtig mange har stor nytte af klikkertræning. Og som alternativ til tidligere "kæft trit og retning-træning" så er det jo en vidunderlig opfindelse. :klap:

 

---Selv om jeg har oplevet, at klikkertræningen ikke var "blød" nok i praksis på træningspladsen, så er den jo langt bedre end den tvang, der STADIG er på de fleste træningspladser. :cry:

 

 

(:klovn: Hvor herligt med nye smileyer..:banan:)

 

Jeg bruger også helst mine stemme :)

 

Jeg har betinget de ord jeg bruger, på samme måde som man betinger klikkeren, og hvis man bare er hurtig med sin ros og ord, så er det efter min mening rarere (for os 3) :)

 

Ordene har jeg desuden altid i min mund, praktisk :-D

 

Irettesættelser synes jeg ikke hører til ved træning, hvem skulle kunne lære af det, og det genere i hvert fald andre :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne bestemt ikke forstille mig Christina irettesætte hunde under træning :shock:

 

Jeg har lige taget hendes klikker uddannelse, og der var kun irettesættelse til os selv, hvis hunden ikke gjorde, hvad vi havde forventet.

Vi måtte selvfølgelig ikke bruge nej, under indlæring, men bare prøve igen, eller sænke kriterierne, eller forberede os bedre.

 

Jeg synes klikkeren er genial til indlæring, der kommer en god timing. :blink:

 

Hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne bestemt ikke forstille mig Christina irettesætte hunde under træning :shock:

 

Jeg har lige taget hendes klikker uddannelse, og der var kun irettesættelse til os selv, hvis hunden ikke gjorde, hvad vi havde forventet.

Vi måtte selvfølgelig ikke bruge nej, under indlæring, men bare prøve igen, eller sænke kriterierne, eller forberede os bedre.

 

Jeg synes klikkeren er genial til indlæring, der kommer en god timing. :blink:

 

Hilsen Susanne.

 

Det er 5 år siden at jeg gik hos Christina. Det glæder mig, hvis hun er blevet bedre siden da.

 

Selvfølgelig opfordrer klikkertræneren ikke til irettesættelse.

 

Men Christina var ikke særlig god til holdundervisning. Hendes træning gik ud på, at hun satte os i gang ved at fortælle os, hvad vi skulle gøre. Og så gik hun rundt fra hund til hund og korrigerede hvis vi gjorde noget galt. Jeg tror, vi var 8-10 stk. pr. hold. På en stor plæne.

 

Så hun så det mindste af, hvad der foregik rundt omkring. Og almindelige mennesker er altså tilbøjelige til at lade deres frustrationer over mislykkede øvelser gå ud over deres hund.

 

Jeg havde på forhånd sikret mig, at vi ikke behøvede at bruge klikkeren hvis det viste sig at det ikke var noget for os, for vi havde ikke prøvet det før. Og jeg var først og fremmest ude efter en "blød træning" på højt niveau, klasse 1-2. Med henblik på at gå op til prøve.

 

Men jeg var indstillet på at forsøge. Og jeg købte de bøger, Christina anbefalede og læste dem. Og trænede også hjemme, hvor det gik sådan nogenlunde... Men jeg synes det er unaturligt og for besværligt når jeg føler trang til at sige: "dygtiiig.." -så at klikke i stedet for... Min stemme er mere præcis.

--Nå, men da jeg opgav efter 4-5 træningsgange og ville fortsætte uden klikker, så mistede Christina også interessen for vores træning. Så hun nåede ikke mere rundt til os ved den ugentlige træning.

Den eneste grund til at jeg kom var, at jeg havde betalt dyrt (800kr) for kurset. Og jeg ville ikke kunne finde en ledig plads alligevel på et andet hold. Og slet ikke på et godt hold.

 

Så vi trænede bare selv i vores lille "parallelunivers". Næste sæson var det, at vi fik vores livs oplevelse på DKK træningspladsen i Ølstykke.

 

--Nå, men det viser bare det jeg hele tiden siger: VI er forskellige. HUNDE er forskellige. Og det, der er rigtig for den ene er måske forkert for en anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige en indskudt bemærkning:

 

Man kan sagtens vælge at klikkertræne ved at bruge et bestemt ord/lyd fra munden, f.eks. "X" (Altså "eks") i stedet for at rende rundt med en dims i hånden ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er 5 år siden at jeg gik hos Christina. Det glæder mig, hvis hun er blevet bedre siden da.

 

Selvfølgelig opfordrer klikkertræneren ikke til irettesættelse.

 

Men Christina var ikke særlig god til holdundervisning. Hendes træning gik ud på, at hun satte os i gang ved at fortælle os, hvad vi skulle gøre. Og så gik hun rundt fra hund til hund og korrigerede hvis vi gjorde noget galt. Jeg tror, vi var 8-10 stk. pr. hold. På en stor plæne.

 

Så hun så det mindste af, hvad der foregik rundt omkring. Og almindelige mennesker er altså tilbøjelige til at lade deres frustrationer over mislykkede øvelser gå ud over deres hund.

 

Jeg havde på forhånd sikret mig, at vi ikke behøvede at bruge klikkeren hvis det viste sig at det ikke var noget for os, for vi havde ikke prøvet det før. Og jeg var først og fremmest ude efter en "blød træning" på højt niveau, klasse 1-2. Med henblik på at gå op til prøve.

 

Men jeg var indstillet på at forsøge. Og jeg købte de bøger, Christina anbefalede og læste dem. Og trænede også hjemme, hvor det gik sådan nogenlunde... Men jeg synes det er unaturligt og for besværligt når jeg føler trang til at sige: "dygtiiig.." -så at klikke i stedet for... Min stemme er mere præcis.

--Nå, men da jeg opgav efter 4-5 træningsgange og ville fortsætte uden klikker, så mistede Christina også interessen for vores træning. Så hun nåede ikke mere rundt til os ved den ugentlige træning.

Den eneste grund til at jeg kom var, at jeg havde betalt dyrt (800kr) for kurset. Og jeg ville ikke kunne finde en ledig plads alligevel på et andet hold. Og slet ikke på et godt hold.

 

Så vi trænede bare selv i vores lille "parallelunivers". Næste sæson var det, at vi fik vores livs oplevelse på DKK træningspladsen i Ølstykke.

 

--Nå, men det viser bare det jeg hele tiden siger: VI er forskellige. HUNDE er forskellige. Og det, der er rigtig for den ene er måske forkert for en anden.

 

 

Puha, det glæder mig at høre - synes også at at det lød fuldstændig absurd at en klikkertræner skulle opfordre til irettesættelse! :)

 

Men trist at hun var så meget "efter" kursisterne, at det direkte har fået dem i "dårligt" humør :( Men hun er da forhåbentligt blevet bedre til den del på 5 år :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...