Hop til indhold

Greyhound/dobbermann mix


Gæst Tobias Pedersen
 Share

Recommended Posts

Gæst Tobias Pedersen

Hey kunne godt tænke mig at få en greyhound tæve når jeg flytter og har tænkt på tanken om at få den parret med en dobbermann da begge racer er lige mig. (Har dog aldrig haft dem før)

 

Er der nogen der har en ide om hvilken slags hunde i temperament osv. jeg ville få hvis jeg fik parret en greyhound med dobbie ?

 

Og har også hørt noget med at nogle blandinger ikke har plads til hjernen i kraniet osv. =P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Mine erfaringer med blandet hunde, er at de både har fysiske og psykiske elementer både fra faren og moren, men hvilket elementer fra hvem, der lige falder sammen i hvilken hvalp er uforudsigeligt. Så et nærliggende spørgsmål må nødvendigvis være hvad formålet med denne blanding er, hvilken hund forsøger du at opnå ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Popcorn!

 

 

 

 

Ej spøg til side...findes der ikke allerede en hund med de egenskaber du søger?

 

 

(sidder lige nu og har et sjovt billede i hovedet af en ekstremt hurtig vagthund)...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

 

(sidder lige nu og har et sjovt billede i hovedet af en ekstremt hurtig vagthund)...:mrgreen:

 

Det billed fik jeg også og det var så, lidt skræmmende i mit hoved :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke man kan sige at en race er "lige mig" hvis man ikke kender til den. Og jeg kan slet ikke forstå hvordan to så forskellige racer begge kan være "lige dig" :hmm:

En Greyhound har et blidt temperament (med mindre du får fat på en der er pensioneret fra væddeløbsbanen - der kan godt være nogle bisser imellem) og en Dobermann er meget skarp af temperament. Begge har tendens til at være nervøse.

Jeg tror det ville være en rigtig uforudsigelig/upålidelig blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv ejer af 3 USP-blandinger og 1 raceren, men er klar modstander af at man målrettet avler blandinger..

Er der tale om at man bevist laver hvalpe så bør det være af godkendte forældre, der er testet og har gennemgået røngen.

 

Kan du li begge racer så sæt dig ind i hvordan de er og udfra dette så anskaf en af dem og avl målrettet i denne race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tobias Pedersen

Ud fra deres udseende og det jeg har læst om dem er de lige mig (Lige bortset fra temperament) xD...

 

Nåmen kunne godt tænke mig en blanding af deres temperament så det bliver lidt allá en sød familie hund men som også kan passe på huset.

 

Ikke så skrab som dobber og ikke så mild som grey.

En man kan gå på gaden med som kan lege med andre hunde men også sætte sig i respekt.

 

Og så er jeg self ude efter en rigtig flot hund. Har set nogle grey/dobber mix på youtube der ser søde ud :)

 

Har ikke set andre hunde racer der tiltaler mig så det ville være så lækkert med en blanding.

Redigeret af Tobias Pedersen
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Ud fra deres udseende og det jeg har læst om dem er de lige mig (Lige bortset fra temperament) xD...

 

Nåmen kunne godt tænke mig en blanding af deres temperament så det bliver lidt allá en sød familie hund men som også kan passe på huset.

 

Ikke så skrab som dobber og ikke så mild som grey.

En man kan gå på gaden med som kan lege med andre hunde men også sætte sig i respekt.

 

Og så er jeg self ude efter en rigtig flot hund. Har set nogle grey/dobber mix på youtube der ser søde ud :)

 

Har ikke set andre hunde racer der tiltaler mig så det ville være så lækkert med en blanding.

 

Tanken er logisk nok, men desværre ikke sådan et resultat der kommer ud af en blanding. Det er netop, som der er hentydet i nogle af ovenstående indlæg, at du vil bl.a få en meget hurtig grayhound krop i andre farver end en traditionel greyhound, med et skarp og beskyttende temperament. Du vil få en blandingeskrop med seperate egenskaber fra begge racer sat sammen som en mosaik, der samlet giver din blandingshund. Det er lige derfor, at det kan være lidt farligt at avle blandingshunde, og meget svært at købe en blandingshund.

 

At designe en bestemt hund, som det mere lyder som om, du gerne vil, tager generationer at bevidst avl, hvor man ikke kun sætter to hunde sammen, men rafinere med flere andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra deres udseende og det jeg har læst om dem er de lige mig (Lige bortset fra temperament) xD...

 

Nåmen kunne godt tænke mig en blanding af deres temperament så det bliver lidt allá en sød familie hund men som også kan passe på huset.

 

Ikke så skrab som dobber og ikke så mild som grey.

En man kan gå på gaden med som kan lege med andre hunde men også sætte sig i respekt.

 

Og så er jeg self ude efter en rigtig flot hund. Har set nogle grey/dobber mix på youtube der ser søde ud :)

 

Har ikke set andre hunde racer der tiltaler mig så det ville være så lækkert med en blanding.

Det fremhævede: DET er forhåbentlig en joke, ikk :hmm: :confused:

 

Hvis du vil have en blandings hund, skal du være helt og aldeles 100% sikker på, at du kan lide begge/alle de racer den er blandet af. Både hvad angår udseene, temperament, brugsegenskaber, mentalitet, aktivitetsniveau osv osv osv....

 

Jeg har selv en 3x Blandingshund (1 labrador retriver og 2 slags slædehunde) og jeg måtte gøre op med mig selv inden jeg købte hende, om der var noget som helst ved hendes 3 racer, jeg IKKE ville kunne lide eller leve godt med - PUNKTUM!

 

For du kan ikke, som mange allerede har skrevet, vide på forhånd hvilke af racerne der vil være fremherskende hvor og hvornår og i hvilke situationer.

 

At ønske sig det du ønsker, kan du meget vel risikere at du IKKE får ved den blanding - du kan simpelthen hverken planlægge eller spå om det.....du kan blot ønske..... Det eneste du kan være rimelig sikker på, er hvordan den sådan cirka vil være bygget.

 

Så tænk dig rigtig godt om, flere dobere jeg i øvrigt har mødt af yngre årgang, har været nervøse og meget føre-bløde - kombiner det med en blød mynde og hvad får du så? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fremhævede: DET er forhåbentlig en joke, ikk :hmm: :confused:

 

 

Det var også lidt min tanke, må jeg indrømme... Temperamentet er det, der især er afgørende for om hund og ejer kommer til at fungere sammen. Så mon ikke du skulle prøve at finde nogle racer, hvis temperament du kan lide, og så prøve at lære at leve med deres udseende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan bare overhovedet ikke se pointen i at blande 2 hunde der har SÅ forskellige temperamenter?? :confused:

 

Hvad er det du vil have ud af det? Som de andre síger, vi du alligevel aldrig kunne forudsige hvad der kommer ud af en sådan blanding, da blandinger er komplet forudsigelige.

 

Er du virkelig interesseret i en Greyhounds hurtighed blandet med Dobber'ens beskyttelses/territorial instinkt???

 

For så vil jeg gerne vide hvor du bor, så jeg kan holde mig laaaaaaaaaaangt væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK- jeg er halvgamel og naiv og troede da , det var en JOKE.

Man blander da ikke bevidst en væddeløber, skabt til kaninjagt(alt der bevæger sig) med en doberman , skabt til advarsel og hellerikke speciel social over for fremmede.

Risikoen for at sådanne hunde slet ikke kan gå løse med andre hunde er da extrem stor.Og aflivnings% mega stor.

Det vil jo kræve meget ., meget rutinerede hundefolk at styre en sådan hund, hvis ikke man har 4 tønder godt indhegnet mark.

Og hundene vil ikke være lykkelige pga deres medfødte brugtegenskaber.

Ingen af racerne er for begyndere og erfarne folk ville normalt sjældent bevidst tage en sådan mix.

Jeg har selv 2 lidt uheldige mixhunde fra Grækenland, altså dejlige hunde , men med aner og gener, der kræver en masse tid for at de kan få afløb for deres medfødte livsudfoldelse.

Så find en race du selv kan klare og kig ikke så meget på udseende, men på egenskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...