Hop til indhold

Berlin med hund?


Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

Gæst PPP-Pero

Hej :-)

 

Min kæreste og jeg skal på en forlænget weekend til Berlin (i forbindelse med vores 5 års dag:hjerte:), og vi skal selvfølgelig have Pero med! :klap:

 

Er der nogen af Jer, der har erfaringer med Berlin+hund?

Har I selv haft Jeres hund med dertil, eller har I, hvis I har været afsted uden hund, lagt mærke til, om det er en hundevenlig by?!

 

Vi har bestilt et hotel i Mitte, og der er hunde velkomne. Men hvilke muligheder har man for at se seværdigheder m.v. med hund på slæb? :genert: Mon man kan få lov at tage ham med på fx. museer, hvis han er i taske? Eller hvad med på en kanalrundfart på Spree? (Han har været med på kanalrundfart i Kbh uden problemer).

 

Indtil videre har jeg fundet ud af, at hunde er velkomne på mange hoteller (og det giver mig et billede af, at hunde måske er velkomne sådan generelt) og at man kan have sin hund gratis med i tram/u-bahn :5up:

 

HILFE :vuf::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Er med på en lurer her - Petrine har været i Hamborg og vi var meget positivt overraskede over deres venlighed (som jeg mistænker hovedsageligt gælder nuttede små hunde).

 

Så er det godt min hund er lille og nuttet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke været i berlin med hund, af naturlige årsager, da vi ikke har en. men jeg tror at berlin er usædvanligt hundevenlig. vi var der i efteråret, og der var hunde allevegne! i butikker og cafeer og generelt over det hele. mange flere end i københavn.

 

og så er der jo meget mere udeservering i berlin, så alle berlinerne havde også deres hunde med på restaurant. det er også en meget grøn by, så der burde være rigeligt med luftemuligheder.

 

kan dog desværre ikke hjælpe med regler for metro, museer osv. men skriv da en mail til de museer i påtænker at besøge, de svarer sikkert gerne.

 

uuhhh, jeg ææælsker berlin :klap:

 

god tur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
jeg har ikke været i berlin med hund, af naturlige årsager, da vi ikke har en. men jeg tror at berlin er usædvanligt hundevenlig. vi var der i efteråret, og der var hunde allevegne! i butikker og cafeer og generelt over det hele. mange flere end i københavn.

 

og så er der jo meget mere udeservering i berlin, så alle berlinerne havde også deres hunde med på restaurant. det er også en meget grøn by, så der burde være rigeligt med luftemuligheder.

 

kan dog desværre ikke hjælpe med regler for metro, museer osv. men skriv da en mail til de museer i påtænker at besøge, de svarer sikkert gerne.

 

uuhhh, jeg ææælsker berlin :klap:

 

god tur!

 

Tak!:-D

 

Det lyder rigtig godt med den hundevenlighed!

Vi skal allerede af sted om under to uger, så ved ikke lige om der er udeservering (og dog - med nogle tæpper og terassevarmere burde det da være tåleligt). Men vi må jo bare spørge på restauranterne om han må komme med ind - og ellers må vi købe takeaway og spise på hotellet :lol:

 

Mht. grøn by, så ligger vores hotel også i nærheden af flere parker :5up: Tror vi får nogle gode gåture!

 

Du har da helt ret i, at jeg bør skrive til museer m.v. Det havde jeg underligt nok slet ikke tænkt på selv. Så tak for det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

øhm, altså for lige at blande mig lidt mere. så er berlin sådan meget chillet, flippet, rar i det. så jeg tror de tager sådan en hund meget stille og roligt. faktisk pønser jeg på at slæbe min kommende hund med derned engang, så jeg håber du vender tilbage med dine erfaringer.

 

og er det ikke noget med at foråret rammer tidligere dernede midt i europaagtigt? jeg tror det nok!

 

et par lyntips: det jødiske museum, sevigny plads (hyggeligt spiseudested, helt sikkert terrassevarmere :-)), shopping i prenzlauerberg og spisehyggecafe også omkring boxhagener platz i friedrichhain. og kebab! masser af kebab, tyskerne er kebabmestre!

 

overandout.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste sommer (da Smilla var hvalp) var vi på ferie i Hamborg, Hannover og nogle mindre byer i Tyskland. Synes vi blev taget godt imod alle vegne. Mange kom med vand til hende og nussede hende. Nu sad vi godt nok altid udenfor og spiste og når den ene af os var inde og se noget/ handle ventede den anden udenfor. (Var lidt bange for Smilla skulle finde på at tisse). :oops:

 

Jeg må indrømme jeg så INGEN 'taskehunde' dernede. Og faktisk mødte vi kun ganske gå hunde (kan tælles på én hånd). Ved ikke, om det er det normale billede. :confused: Berlin er nok også mere 'moderne'.

 

Vi vil gerne derned igen med hund i hvert fald. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været i Berlin flere gange dog uden hund, men jeg synes altså de virker hundevenlige, og hvis man ser på tyskere som er her på ferie så har de jo hunde med alle steder, og har også set hunde i metroen dernede.

 

Men altså lige en OT historie fra Berlin om hunde :blink:

Vi sad udenfor og skulle spise ved bordet foran os sad 2 damer 1 barn og en lille hund, hunden tuller rundt, og den her møg unge vil hele tiden kæle med hunden og løfte den osv :evil: nå menjeg sidder jo og hidser mig lidt op over det :oops: men ja så den her lille hund skal tisse man kan se det den vimser rundt, men menneskerne ser det ikke, hvad gør den så jo den letter ben i den ene dames taske he he he så kunne de lære det ku' de :klap: behøver jeg sige jeg var færdig af grin, gad godt se hende når hun skulle til at betale og lige stak sin hånd ned i tasken, nu med hunde tis :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Faldt lige over denne tråd da jeg Googlede en Berlin oplysning. Er egentlig ikke medlem af siden, men du får et hurtigt svar alligevel.

 

Du kan sagtens tage en lille hund med til Berlin. Vi opholder os 3-4 måneder om året dernede med vores 2 Yorkier. De færdes hjemmevandt rundt i byen med os, og er med til det meste. De bliver transporteret rundt i byen på cykler i cykelkurve, og er ellevilde med at skulle med ud og snuse og opleve byen. Der er pæn utilfredshed/skuffelse at spore, hvis de fornemmer, at byen skal rundes, uden der er reserveret plads på "Berlin Hundetaxa".

 

Når hundene ikke sidder i cykelkurven eller spadserer på fortorvene, bliver de transporteret i en rygsæk. Alternativt har jeg haft den lille i frakkelommen, når vinteren blev for våd og kold.

 

Der er intet problem i at have hunde med på Spree eller i offentlig transport. Vi løser ikke billetter til dem. Vi har dem på skødet. Hvis der en sjælden gang dukker en kontrollør op, er det aldrig blevet påtalt.

 

Berlin er en hunde by, og det skal man have i mente, når byen besøges på denne årstid. Der er hundelort i abnorme mængder over alt. Problemet bliver ofte diskuteret i dagspressen. Folk er jo meget trætte af at jogge rundt i hundelort. Der bliver luftet mange ideer til at begrænse problemet. Bl.a. er der sat gratis hundeposer op på gule standere rundt i byen. Der er endnu ikke tradition for at benytte dem, bl.a. fordi mange af hundene går løse rundt "iført" en Swartze Linke type, med punker hår og et væld af tatoveringer samt en Berliner Kindl i hånden.

 

Er man i besiddelse af lidt humoristisk sans, kan man evt. vædde om, hvem der kan afsætte flest fodspor hen af fortovet, når man uundgåeligt kommer til at træde en hundelort!! Hovedgevinsten kunne evt. være en.....Berliner Kindl. Herlig øl!!

 

Checkpoint Charlie ligger ikke i Bornholmer strasse. Det var der grænseovergangen, der først åbnede for fri passage af folk hin novemberdag for godt 20 år siden var placeret. Først med stempler i passene, der ville have gjort det umuligt for folk at returnere til DDR igen, hvis ikke stedets øverstbefalende havde taget en hurtig beslutning og tænkt "skråt op", man kan da ikke nægte folk at komme tilbage til deres familier....

 

Checkpoint Charlie ligger i Friedrichsstrasse mellem Zimmer str og Kockstr. Bare ud af gaden mod Hallesches Tor. Så er du ikke i tvivl, når du er der. Hvis du fortsætter til H. Tor er det der, der er Karneval des Kulturen i Pinsen, med en mille mennesker og masser af samba musik. Hvis det er der du/I rammer byen, er det næsten et must. Her sner det!!! Også selv om foråret ofte er en måned længere fremme end i DK. Forøvrigt har Berlin Microklima!!!

 

Drejer du th. hænger der er Rosinbomber (Dc3) udenfor Teknisk Museum, og overfor ligger resterne af Anhalter Bahnhof. Det var der SS det sidste døgn før afslutningen af ww2, gik ned og sprængte bunden ud af Landwehr Kanal, med tusindvis af dødsfald til følge. Der kan stadig ses rester af spor og perroner på bakkerne.

 

Der er ikke eller næsten ikke flere gasvarmere tilbage i Berlin. De blev forbudt for et årstid siden. Berlin er en grøn by, der sender øko-signaler ud til hele Europa.

 

Tag en cykel med, eller lej en dernede. Det er en kanon måde at komme hurtigt rundt i byen på....uden at blive træt i benene. Jeg mener det....

 

Berlin er en cykelby, også selvom det ikke ser sådan ud ved første øjekast. De steder, der ikke er cykelstier eller brosten, er det accepteret at benytte fortorvene. Selvfølgelig har fodgængere fortrinsret, og man møder få sure mennesker, hvis man er venlig og overholder få simple regler.

 

Nå, nu må det vist være nok. Mangler du et par hurtige stald fif, kan du sende mig en mail, så skal jer sende et par link.

 

Grüsse

Flemming

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Tak for alle Jeres inputs, der bekræfter mig i, at Berlin er en hundevenlig by :5up:

 

Og ikke mindst tak til dig Flemming, for din rigtig gode beskrivelse af Berlin med hund :klap:

 

Hej.

Faldt lige over denne tråd da jeg Googlede en Berlin oplysning. Er egentlig ikke medlem af siden, men du får et hurtigt svar alligevel.

 

Det er jeg rigtig glad for :5up:

 

Du kan sagtens tage en lille hund med til Berlin. Vi opholder os 3-4 måneder om året dernede med vores 2 Yorkier. De færdes hjemmevandt rundt i byen med os, og er med til det meste. De bliver transporteret rundt i byen på cykler i cykelkurve, og er ellevilde med at skulle med ud og snuse og opleve byen. Der er pæn utilfredshed/skuffelse at spore, hvis de fornemmer, at byen skal rundes, uden der er reserveret plads på "Berlin Hundetaxa".

 

Når hundene ikke sidder i cykelkurven eller spadserer på fortorvene, bliver de transporteret i en rygsæk. Alternativt har jeg haft den lille i frakkelommen, når vinteren blev for våd og kold.

 

Der er intet problem i at have hunde med på Spree eller i offentlig transport. Vi løser ikke billetter til dem. Vi har dem på skødet. Hvis der en sjælden gang dukker en kontrollør op, er det aldrig blevet påtalt.

 

Vi er i bil, og havde egentlig tænkt os at tage rundt på gåben eller offentlig transport, men det er en vildt god idé med cykel. Vi har desværre ikke mulighed for selv at tage cykel med, og jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at leje en cykel med en cykelkurv beregnet til hund... Det må vi undersøge når vi er dernede.

 

Det lyder rigtig godt med både offentlig transport og Spree :-D Jeg fandt også en side, hvor jeg synes det fremgik, at hunde var velkommen i offentlig transport uden betaling sålænge de var i taske, men det er super at få det bekræftet!

 

Berlin er en hunde by, og det skal man have i mente, når byen besøges på denne årstid. Der er hundelort i abnorme mængder over alt. Problemet bliver ofte diskuteret i dagspressen. Folk er jo meget trætte af at jogge rundt i hundelort. Der bliver luftet mange ideer til at begrænse problemet. Bl.a. er der sat gratis hundeposer op på gule standere rundt i byen. Der er endnu ikke tradition for at benytte dem, bl.a. fordi mange af hundene går løse rundt "iført" en Swartze Linke type, med punker hår og et væld af tatoveringer samt en Berliner Kindl i hånden.

 

Er man i besiddelse af lidt humoristisk sans, kan man evt. vædde om, hvem der kan afsætte flest fodspor hen af fortovet, når man uundgåeligt kommer til at træde en hundelort!! Hovedgevinsten kunne evt. være en.....Berliner Kindl. Herlig øl!!

 

Haha! Er ikke sikker på at jeg har humor til det dér :genert::mrgreen: Vi vil dog altid have hundeposer med når vi er ude - vi skulle nødig medvirke til, at de dumme danske turister får skylden for hundehøm'erne!

 

Faktisk lyder mængden af hundelorte til at være det samme, som jeg oplevede sidste forår i Strasbourg :badr:

 

Checkpoint Charlie ligger ikke i Bornholmer strasse. Det var der grænseovergangen, der først åbnede for fri passage af folk hin novemberdag for godt 20 år siden var placeret. Først med stempler i passene, der ville have gjort det umuligt for folk at returnere til DDR igen, hvis ikke stedets øverstbefalende havde taget en hurtig beslutning og tænkt "skråt op", man kan da ikke nægte folk at komme tilbage til deres familier....

 

Checkpoint Charlie ligger i Friedrichsstrasse mellem Zimmer str og Kockstr. Bare ud af gaden mod Hallesches Tor. Så er du ikke i tvivl, når du er der. Hvis du fortsætter til H. Tor er det der, der er Karneval des Kulturen i Pinsen, med en mille mennesker og masser af samba musik. Hvis det er der du/I rammer byen, er det næsten et must. Her sner det!!! Også selv om foråret ofte er en måned længere fremme end i DK. Forøvrigt har Berlin Microklima!!!

 

Drejer du th. hænger der er Rosinbomber (Dc3) udenfor Teknisk Museum, og overfor ligger resterne af Anhalter Bahnhof. Det var der SS det sidste døgn før afslutningen af ww2, gik ned og sprængte bunden ud af Landwehr Kanal, med tusindvis af dødsfald til følge. Der kan stadig ses rester af spor og perroner på bakkerne.

 

Tak for forslagene! Dem vil jeg huske på!! :-D

 

Der er ikke eller næsten ikke flere gasvarmere tilbage i Berlin. De blev forbudt for et årstid siden. Berlin er en grøn by, der sender øko-signaler ud til hele Europa.

 

Tag en cykel med, eller lej en dernede. Det er en kanon måde at komme hurtigt rundt i byen på....uden at blive træt i benene. Jeg mener det....

 

Berlin er en cykelby, også selvom det ikke ser sådan ud ved første øjekast. De steder, der ikke er cykelstier eller brosten, er det accepteret at benytte fortorvene. Selvfølgelig har fodgængere fortrinsret, og man møder få sure mennesker, hvis man er venlig og overholder få simple regler.

 

Nå, nu må det vist være nok. Mangler du et par hurtige stald fif, kan du sende mig en mail, så skal jer sende et par link.

 

Grüsse

Flemming

 

Har du noget idé om, om man kan tage sin hund med på indendørs restaurant eller med på museer? (Vi tager en taske med til ham, som han ville kunne være i, hvis det kræves). Jeg vil nemlig ikke lade ham være alene på hotelværelset og det ville være rart at kunne se nogle historiske ting - Stasimuseet, det jødiske museum m.v.

 

Hvad med Tiergarten/Zoo og Filmpark Babelsberg?

Og tror du man kan tage hund med til koncentrationslejren i Sachsenhausen?

 

Nå ja, forresten... Er der nogle gode hundeparker i Berlin? Evt. et sted hvor man ikke lige render ind i Swartze Linke typen + hund? :mrgreen:

 

Tak for din hjælp!!:vuf:

Redigeret af PPP-Pero
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Der er vist noget med i skal købe et økomærke og sætte på bilen når i kører inden for ringen.

Biler uden kat. må vist slet ikke køre inden for ringen.

 

Ringen? :genert: Og hvad er biler uden kat. ? :genert:

Det lyder til at være ret vigtig info, så kan jeg få dig til at uddybe det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaah, har googlet!

Vores er en spritny Fiat 500, som går for at være meget miljøvenlig, så det burde ikke være et problem...

 

Det er vist billigere at købe mærket gennem FDM, men det kan du evt. se på deres hjemmeside. Men som du skriver bør jeres Fiat ikke give problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ringen er den motorvej der går rundt om Berlin.

 

Angående mærker:

 

Renere luft og bedre miljø: Tyske byer har indført miljøzoner

 

pic_umwelt.jpg

Fra 1. januar 2008 har flere tyske byer indført miljøzoner, hvor køretøjer kun må køre ind, hvis de opfylder bestemte forureningskrav og er i besiddelse af en miljømærkat, en såkaldt "Umweltplakette" eller "Feinstaubplakette" i farverne grøn, gul eller rød. Reglen gælder for alle, også turister, og det kan koste en bøde på 40 Euro at køre uden mærkat.

Miljømærkaterne fås i grøn, gul og rød, og hver farve angiver niveauet for køretøjets miljøbelastning ud fra Euronormen. Grøn miljømærkat får den mest miljøvenlige kategori med EU-udstødningsnorm IV, V eller VI. Gul miljømærkat får køretøjer, der opfylder kravene til EU-udstødningsnorm III. Rød miljømærkat får køretøjer, der opfylder kravene til EU-udstødningsnorm II. Test selv i den tyske automobilklub ADAC's Eco Test, hvilken miljømærkat, din bil kan få.

Miljøzoner er indtil nu indført i omkring 40 tyske byer bl.a. Frankfurt am Main, en del af byerne i Ruhrområdet, Düsseldorf, Köln, Bonn, Heidelberg, Freiburg og Stuttgart. Hamburg, Lübeck, Rostock, Dresden og Leipzig har endnu ikke indført miljøzoner.

Fra 1. januar 2010 har flere byer skærpet kravene, således at kun biler, der er forsynet med en grøn miljømærkat, må køre ind i centrum. Det gælder byerne Berlin og Hannover. I Bremen og Münster er kun gul og grøn miljømærkat tilladt, og fra oktober 2010 er også kun grøn og gul miljømærkat tilladt i München. Busser med gul miljømærkat har dog tilladelse til at køre ind i miljøzonerne indtil 1. januar 2012.

I Berlin omfatter miljøzonen et område på ca. 88 kvadratkilometer i den indre by inden for S-baneringen. Læs mere om miljøzonerne i Berlin her

I Danmark kan miljømærkaterne købes hos Applus Bilsyn, hos FDM (telefon 70 13 30 40) og tuev-nord.dk. Mærkaterne bliver forsynet med bilens indregistreringsnummer og er gyldige overalt i Tyskland i hele bilens levetid, men skal dog udskiftes, hvis bilen omregistreres. Mærkaterne koster mellem kr. 140,- og 170,-.

Læs meget mere om miljøzonerne på bmu.de

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Det er vist billigere at købe mærket gennem FDM, men det kan du evt. se på deres hjemmeside. Men som du skriver bør jeres Fiat ikke give problemer.

 

Jeg har fundet den her side Bil i Berlin hvor der står, at det koster mellem 5 og 10 euro hvis man anskaffer sig mærkatet i Tyskland.. Men gad vide om man bare kan få det med med det samme? Vi kører ved middagstid fra Haderslev, men er bare bange for at de nævnte værksteder osv. lukker tidligt om fredagen og ikke kan nå at ekspedere os. Hvis det tager lang tid?

 

Det er bare en del penge at spare i forhold til 150 kr. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet den her side Bil i Berlin hvor der står, at det koster mellem 5 og 10 euro hvis man anskaffer sig mærkatet i Tyskland.. Men gad vide om man bare kan få det med med det samme? Vi kører ved middagstid fra Haderslev, men er bare bange for at de nævnte værksteder osv. lukker tidligt om fredagen og ikke kan nå at ekspedere os. Hvis det tager lang tid?

 

Det er bare en del penge at spare i forhold til 150 kr. :genert:

 

Jeg vil ikke satse på de har åbent når i kommer til Berlin. Men prøv at underøge om der er tüv i Flensborg, så kan i da købe det der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jeg vil ikke satse på de har åbent når i kommer til Berlin. Men prøv at underøge om der er tüv i Flensborg, så kan i da købe det der.

 

Ja, har nemlig fundet én der. Men ved ikke hvor hurtige de er til at få lavet det mærkat? Altså hvis de bare kigger på bilen og registereringsattesten og klistrer et mærke på, så er det jo hurtigt ordnet. Men hvis de skal ordne noget papirarbejde (evt. sende noget) eller sådan noget, så kan det jo tage lidt tid.

 

Tror måske bare vi betaler det ekstra det koster ved Applus. Der kan min kæreste få det ordnet i morgen...

 

Hvilken vej har i planer om at tage?

 

Vi har ikke helt besluttet os endnu, men tror det bliver Michelins anbefalede rute: Routes Haderslev Mitte ViaMichelin: Routes and useful information Haderslev Mitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, har nemlig fundet én der. Men ved ikke hvor hurtige de er til at få lavet det mærkat? Altså hvis de bare kigger på bilen og registereringsattesten og klistrer et mærke på, så er det jo hurtigt ordnet. Men hvis de skal ordne noget papirarbejde (evt. sende noget) eller sådan noget, så kan det jo tage lidt tid.

 

Tror måske bare vi betaler det ekstra det koster ved Applus. Der kan min kæreste få det ordnet i morgen...

 

 

 

Vi har ikke helt besluttet os endnu, men tror det bliver Michelins anbefalede rute: Routes Haderslev Mitte ViaMichelin: Routes and useful information Haderslev Mitte

 

Hvis i vælger den vej skal i vide det kan tage lang tid ved Hamburg, især en fredag eftermiddag.

Hvis det er kan jeg fortælle en bedre vej, og vist også kortere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Hvis i vælger den vej skal i vide det kan tage lang tid ved Hamburg, især en fredag eftermiddag.

Hvis det er kan jeg fortælle en bedre vej, og vist også kortere.

 

Den vej vil jeg meget gerne høre om!:5up: Og ja, du har nok ret mht. Hamburg lige i myldretiden fredag eftermiddag :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...