Hop til indhold

"Bider" hele tiden....hvordan får vi Ronja til at forstå at det er forbudt ???


Gæst Tmoa
 Share

Recommended Posts

Ronja har altid taget vores hænder i munden både når hun vil kæle og når hun leger,hun har altid brugt sin mund meget også når hun leger med andre hunde.

Men nu synes jeg det er blevet værre end det har været i lang tid,( det var rigtig slemt da vi fik hende) hun bider ikke til og det virker ikke som om hun er sur men det er ligsom blevet hendes måde at gøre, vi har prøvet mange forskellige ting for at få hende til at holde op, men jeg kan ikke få hende til at forstå det.:stupid:( det er helt sikkert os der ikke gør det rigtigt )

 

Her den anden dag løb hun løs på en græs plæne og i den anden ende var der nogle der spillede bold, hun løb der hen og blev vild og ville lege med, hun hoppede også op og hun fik lavet bide mærker i en stor drengs ben, ikke så det blødte eller var et hårdt bid men hun havde haft tænderne fremme da hun legede...........det kan jeg jo ikke være tryg ved:confused:

Ronja bliver 1 år den 12 april og så er hun jo ikke hvalp mere....ved godt man aldrig kan stole på en hund men tegner det her hen hvor hun bliver en hund der bider ?:vedikke:

For så må jeg jo lade hende aflive uanset hvor ondt det gør, for jeg kan ikke have en hund jeg ikke kan lade være sammen med børn der leger uden at hun hopper op og bider :vedikke::megaked:

 

Har i nogle råd som jeg kan prøve af eller noget hundeviden omkring hunde der bider tager jeg gladeligt imod, for tænker rigtig meget på hvad f.... jeg skal gøre.??:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene v.

Hej,

 

Jeg ville kontakte en adfærdsterapeut, nogle giver gratis råd over telefonen.

Du kan jo prøve at google efter en...

 

Syntes det er tidligt, at opgive og aflive hunden, du kan jo holde den i snor, når i er i nærheden af børn og mon den ikke falder mere til ro med tiden, når den bliver voksen, den er jo kun stor hvalp endnu.

 

Har i gået til hvalpetræning?

Der kan man jo også få gode råd og det er ikke for sent, selvom Ronja snart er et år.:-D

 

Hilsen Malene V.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg synes slet, slet ikke det lyder som en aggressiv hund - blot en lidt overgearet hund, der mangler lige det sidste opdragelse - så jeg synes straks du skal skrinlægge alle overvejelser om aflivning.

 

Hvis jeg var dig ville jeg gøre det forbudt at tage hånden i munden - og få hele familien til at gøre det samme. Dvs. at hver gang hun tager en hånd i munden siger I "NEJ" og ignorere I hunden. I tilfældet med boldlegen ville det betyde at det øjeblik hun ramte med en tand blev der sagt et højt "NEJ" og derefter stopper al leg og der vendes ryggen til hunden. Ingen aktivitet genoptages før hunden er faldet til ro/gået igang med noget andet.

 

Det vigtigste er at være meget konsekvent og holde fast. Hunden vil finde ud af at sjov og kontakt ophører så snart man får brugt tænderne og vil gøre sig umage med at lade være.

 

Samtidigt ville jeg nok også tænke lidt over aktiviteterne. En overgearet unghund reagerer uovervejet når den er oppe og køre (ligesom teenagere :slem:). Er det nødvendigt at hunden skal være ude når der vild boldspil med en masse børn? Det er MEGET svært for enhver hund at holde sig i ro og huske sine "manerer" i sådan en situation. Jeg ville undgå al form for vild leg, indtil hunden er blevet bedre til at lade være med at tage hænder i munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik min den ældste hund, der også var 1 år på det tidspunkt, havde hun en uvane med at tage rundt om min søns arm når han legede. Hun bed heller ikke hårdt, men selvfølgelig kunne det mærkes.

Jeg lærte ham at vende ryggen til, bøje hovedet og folde armene på brystet, og blive stående sådan indtil hun havde fattet at hun ikke fik kontakt på den måde.

 

Desuden er det en god ting at lære hunden kommandoerne nej, stop og slip. De virker ikke altid når det er børn der siger dem, men børn og hunde skal heller ikke være i haven sammen uden opsyn, så selvfølgelig er der en voksen til stede, som kan gribe ind.

 

Biden og nappen er helt normal unghundeadfærd. De bliver let overstadige i den alder, og så sker det, selv om de egentlig godt ved at det er forkert.

Hvis I seriøst overvejer aflivning på det grundlag, burde I måske overveje om det overhovedet er noget for Jer at have hund :hmm:

Det kan sagtens lade sig gøre at finde et andet hjem til hunden. Man behøver ikke altid slå ihjel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det vi har gjort indtil nu med at sige nej og vende ryggen til...:roll:

Fik også at vide af dyrlægen da hun var mindre at vi skulle prøve at holde hende om snuden eller trykke hende på tungen når hun bed men det synes jeg bare hellere ikke virker.:roll:

Jeg prøver at holde hende væk når de løber og leger men kan jo ikke altid holde hende væk hvis et barn løber, det gør de jo bare sådanne nogle:cool:

 

men hun var en meget vild og forstyrret hund da vi fik hende som 14 ugers hvalp,det var en kamp at få hende så rolig som nu men, hun har altså stadig det problem:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget daglig aktivering og gåture får hun ?

 

Nu har i jo valgt en MEGET aktiv race og får hun ikke dækket sine behov, så vil det jo klart indvirke på, hvor hurtigt hun stresser op eller finder på sjove ting at lave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min unghund på et år ville også køre helt vildt op, hvis der var børn og en bold i nærheden. Så vi har ham aldrig i haven, når ungerne leger;-).

 

Derudover gør vi som de andre siger, når han kører op - ignorerer ham og siger nej om nødvendigt. Konsekvens er meget vigtigt her:5up:.

 

Bare fordi hun legebider, behøver det ikke nødvendigvis ende med at hun bliver aggressiv. Hun er bare teenager og ja det er hårdt, mens det står på:stupid:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert ikke nok, men vi gør hvad vi kan :-D

 

Nej men så mener jeg heller ikke, at man kan forvente, at ens hund reagerer ønskværdigt i mange situationer, hvis hun er understimuleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Holder hende også væk nu når de spiller bold, og slipper hende ikke løs hvor der er børn der leger mere....:???:

 

Hun virker på mig heller ikke som en hund der er agresiv men mere lidt DAMP agtig (Er jo pædagog så derfor det sprog, men er det ord jeg kender som bedst beskriver hende) der skal ikke meget hoppen rundt til før hun kommer op at køre, det går meget fint med mine egne 3 drenge de kender hende , men hvis der er venner på besøg så skal der ikke meget til:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej men så mener jeg heller ikke, at man kan forvente, at ens hund reagerer ønskværdigt i mange situationer, hvis hun er understimuleret.

 

 

Nej men lever heller ikke i en ønske verden, men derfor kan man jo godt forlange at hunden ikke bider.........

 

jeg har beskrevet meget om vores liv med Ronja i tråden....bidder i vægge osv her under adfærd, så det gider jeg ikke igen, det kan du læse der hvis du har lyst, men lad være med at døm andre mennesker, før du kender deres liv og historie.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej men lever heller ikke i en ønske verden, men derfor kan man jo godt forlange at hunden ikke bider.........

 

jeg har beskrevet meget om vores liv med Ronja i tråden....bidder i vægge osv her under adfærd, så det gider jeg ikke igen, det kan du læse der hvis du har lyst, men lad være med at døm andre mennesker, før du kender deres liv og historie.....

 

Når der her på forum bliver givet råd omkring hundeadfærd, handler det ikke om at dømme. Det handler om at hvis man vil have resultater, må man gøre en indsats. Der er ingen trykknap-løsninger til at stoppe hundes problemadfærd. Hvis man vil have det stoppet, må man ofre noget tid og nogle kræfter på projektet.

Vil man ikke det, eller kan man ikke, så er der ikke så meget vi kan gøre her på forum. Så er det bare at håbe at hundeejeren med problemet lærer sine egne begrænsninger at kende, og tænker over om der overhovedet er plads til en hund indenfor de rammer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej men lever heller ikke i en ønske verden, men derfor kan man jo godt forlange at hunden ikke bider.........

 

jeg har beskrevet meget om vores liv med Ronja i tråden....bidder i vægge osv her under adfærd, så det gider jeg ikke igen, det kan du læse der hvis du har lyst, men lad være med at døm andre mennesker, før du kender deres liv og historie.....

 

Hold da op. Jeg dømmer da på ingen måde. Jeg har læst en smule af tråden. Men jeg prøver bare at sige, at når hun er understimuleret (du kalder hende DAMP), så vil hun hurtigere stresse op og derfor reagerer hun måske voldsommere end andre hunde. Derudover er hun unghund og aktiv.

 

Måske det var en ide at finde en, der kunne hjælpe lidt med hende i hverdagen og aktivere hende og gå ture med hende? :vedikke:

 

Det ville komme jer alle til gode tror jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker til at hun stresser helt vildt op og DAMP passer nok meget godt her :mrgreen:

 

Du skal straks indstille al vild leg med hende - ingen bolde og andre kasteting for det får hende til at gå helt over gevind.

I det hele taget er bolde ikke legetøj for hunde efter min mening :cool:

I stedet skal du begynde at fokusere på at hun bruger sig selv mentalt - lad hende finde ting - godbidder - men ikke legeting i starten.

Lad hende få noget hun kan bruge sin hjerne på - en paprulle med godbidder i som hun skal arbejde på at få ud. Lær hende søge kommandoen - hvis hun ikke allerede kender den og anvend den posetiv så hun får fokus væk fra vilde lege.

Hold hende i snor til at starte med - evt. en lang snor. Og for at træningen skal lykkes skal der ingen legende børn være om hende i starten.

 

Ang. bideriet så havde jeg konsekvens sat min hund i hans bur 5-10 min til han var kølet af og så er den ikke længere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt det gør vi med hende...hun går ture, hun søger...hun åbner ting for at få godbidder og der er ingen vild leg indenfor med Ronja.

 

vi var i skoven den anden dag der kastede min far med pinde til hende, det har jeg så også fundet ud af ikke er godt for hende for hun blev helt vild og kunne slet ikke slappe af i tiden bag efter....:vuf:

 

Jeg synes virkelig vi har arbejdet meget med hende på trods af vores vilkår og hun er virkelig også blevet god med rigtig mange ting, men det med biderriet har hun stadig ikke fattet... men vi vil prøve at være meget konsekvente, måske skal hun ud i gangen eller gården hvergan hun bider, konsekvensog struktur hjælper jo også børn med damp :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Som vi jo har skrevet om meget før herinde, så er hunde forskellige;-).

 

Ham af min kører eksempelvis meget op, hvis vi aktiverer ham for meget(og ja der skal jo naturligvis ske lidt;-)).

 

Jeg havde selv et problem, da han var 7 mdr og overgearet og fik et godt råd om at slappe lidt af og lade ham få lidt ro. Det virkede:blink:.

 

Her i påsken har der været megen aktivitet(med i byen, leg med mange hundevenner, i skoven m.m.) og i dag har jeg nærmest ikke kunnet bevæge mig, uden at han straks var klar til at der skulle ske noget:banan:.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, det var bare en tanke:rolleyes:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mette14

Hej (:

Nu når hun kun er 1 år gammel kan det jo også være pga. kløen i tænderne og at hun så ved at bide i arme osv. for dæmpet det?

Har hun bide legetøj hun kan bide i? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er en race der har tendens til at blive hyper og stresse op. Som det foreslås er konsekvens (AL kontakt stopper) den eneste vej frem... og undgå vilde lege hvor hun deltager...hun kan simpelthen ikke kapere vilde skrigende unger, uden at komme til at smage lidt på dem... det er helt naturligt....

 

konsekvens, konsekvens, konsekvens og ingen vild leg (hverken med eller i nærheden af hende).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...