Hop til indhold

Træk tråden


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

SÅ, nu føles det som om vi er ved at komme rigtigt i gang :klap:

Kan huske at flere herinde var lidt interesserede i træk, så vil da lige give videre, der skal nok komme billeder og forklaringer.

 

Vi har ringet til nogle forskellige folk, bl.a. Trækhundeklubben og den evigt søde dame som har kennel Bilaika, og fået et par ting på det rene.

 

Vi har bestilt en træksele som passer Motor nu, når han er udvokset får han en ny sele. Vi bestilte denne:

IMG_6673.jpg

Direkte link her: SLÆDEHUNDESELE - blød nylon - foret - medium - sort. | Kenjan hunde & katteartikler

(325 kr.)

 

Men - kunne jeg lave det om, havde jeg nok bestilt herinde fra:

SLÆDEHUNDE UDSTYR | HIKE

(175-200 kr.)

 

 

Planen er, at bygge en lille trækvogn til at lære Motor at det er sjovt. Den bliver lavet af en mælkekasse, 2 hjul, 2 kosteskafte og nogle skavler/ringe, ala dette:

 

vogn1.jpg

 

De brune streger på den øverste "hund" skal forestille selen :genert:

 

Selen vi har købt, har en ring bagerst midt på, men vi sætter bare et par d-ringe på siden, så virker det med stængerne på siden. Stængerne er for at sikre, at vognen ikke kører op i måsen på ham, på en rigtig trækvogn har man bremser, så der er de ikke nødvendige.

 

Åh ja, vigtigt:

Kommandoerne til højre er JIIII (udtales nærmest gjiii)

Til venstre er HÅÅÅÅ

 

Til at starte med, går vi ved siden af eller foran Motor, så han kan se os og vi kan rose og hjælpe, når han synes det er bomben at trække, kan vi så flytte os længere bag ved.

 

Fantastisk nok har Bilaika også tilbudt at vi kan komme op til hende, og så vil hun gerne tage os med en tur, med hendes egne hunde, så kan de lære Motor hvordan man gør :banan: Hun er simpelthen SÅ sød, det bliver da fantastisk at prøve!

 

Men det er selvfølgelig fedest hvis vi lige får lært Motoren lidt om at der hænger noget bag ham først (jeg har faktisk sat nøgler på snoren et par gange, og ladet dem slæbe bag ham, heh han har indtil nu overhovedet ikke opdaget det :rolleyes:).

 

Vi vil også prøve at tage os bare lidt sammen, og enten løbe eller cykle med ham, mens han har trækselen på.

Tror det er fedest, at hver gang vi laver noget træk-relateret, så har han den rigtige sele på, for at gøre klart, at sele til gåtur ikke også betyder hiv og slid :lol:

 

På et tidspunkt skal vi finde ud af, hvordan man bruger de elastiske liner, det er noget med at hunden så får en blødere start, i stedet for et hårdt ryk. Men det kan sagtens vente til han får mere vægt bag på.

 

Håber selen kommer med pakkeposten på onsdag, der er vi også klar med en lille vogn, jeg glæder mig!

 

Damen talte lidt om, at selvfølgelig skulle vi gøre det her stille og roligt, og efter Motors kondi, men - vi skulle heller ikke være bange for at klø på, han ér en trækhund, og han bliver højst sandsynligt hurtigt bidt af det her, og ønsker at bruge energien på det.

Endnu federe ved at få ham lært det nu er, at om nogle måneder kommer han jo i den dejlige lømmelalder, så bliver vi SÅ glade for, at kunne sætte en sele på ham, og lade ham brænde sit overskydende krudt af på løb i stedet for at gå rundt og drille os :mrgreen:

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Glemte lige, så længe vi bare har 1 hund er det rigtigt nok at vi skal gå efter et løbehjul lavet til at have en hund der trækker, ala dette:

Dax%20Hybrid10001.JPG?display=small

Dog Scooters, Dog Gear Catalogue

 

Ellers cykler folk med en hund, eller løber med et løbebælte. - Som vi udover det har fået at vide, er rigtig fedt også bare til gåtur, for så har man jo begge hænder fri ;-)

 

Men selvom vi kun har en hund, så kan vi jo hooke op med andre, og få Motor med i deres spand / selv samle et spand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte lige, så længe vi bare har 1 hund er det rigtigt nok at vi skal gå efter et løbehjul lavet til at have en hund der trækker, ala dette:

Dax%20Hybrid10001.JPG?display=small

Dog Scooters, Dog Gear Catalogue

 

Ellers cykler folk med en hund, eller løber med et løbebælte. - Som vi udover det har fået at vide, er rigtig fedt også bare til gåtur, for så har man jo begge hænder fri ;-)

 

Men selvom vi kun har en hund, så kan vi jo hooke op med andre, og få Motor med i deres spand / selv samle et spand.

 

Ih hvor er i seje. Jeg har indtryk af, at opdrætterne gerne hjælper folk i gang, dem der har Samsons bror ville også gerne lade Samson løbe med deres hunde så han kunne lære det (vi fik bare aldrig taget os sammen og gjort noget ved det).

 

Men hvis i mangler en samojed til jeres spand, så tror jeg da godt vi kan hjælpe med at stille en til rådighed:mrgreen:

 

By the way, vi får ny bil i weekenden:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ih hvor er i seje. Jeg har indtryk af, at opdrætterne gerne hjælper folk i gang, dem der har Samsons bror ville også gerne lade Samson løbe med deres hunde så han kunne lære det (vi fik bare aldrig taget os sammen og gjort noget ved det).

 

Men hvis i mangler en samojed til jeres spand, så tror jeg da godt vi kan hjælpe med at stille en til rådighed:mrgreen:

 

By the way, vi får ny bil i weekenden:banan:

 

Jamen i skal da også til at komme i gang! Kan da ikke tage Samson med til løb hvis han ikke ved hvad HÅÅÅ betyder :mrgreen:

Helt ærligt, Buju, jeg overvejer at melde mig som aktivitets ansvarlig for (øh, hvad hedder den del af sjælland vi bor på?), for vi burde da sagtens kunne arrangere en tur i en skov engang imellem, og så kunne vi finde 2 hunde mere - så havde vi vovser nok til en stor fed vogn :engel: Der er nemlig ikke nogen hvis man kigger på samojed.dk her omkring Kbh, det er lidt kedeligt synes jeg.

 

Fedt! Tillykke med jeres nye sportsvogn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen i skal da også til at komme i gang! Kan da ikke tage Samson med til løb hvis han ikke ved hvad HÅÅÅ betyder :mrgreen:

Helt ærligt, Buju, jeg overvejer at melde mig som aktivitets ansvarlig for (øh, hvad hedder den del af sjælland vi bor på?), for vi burde da sagtens kunne arrangere en tur i en skov engang imellem, og så kunne vi finde 2 hunde mere - så havde vi vovser nok til en stor fed vogn :engel: Der er nemlig ikke nogen hvis man kigger på samojed.dk her omkring Kbh, det er lidt kedeligt synes jeg.

 

Fedt! Tillykke med jeres nye sportsvogn!

 

Sejt hvis du gør det, så lover jeg at vi nok skal blive lidt mere seriøse omkring det:blink:

Altså hvis i skal mødes med kennel bilaika, tror du så de vil have Samson med også - så han også kan prøve?

Så kan det være vi kan få gjort noget ved det:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Sejt hvis du gør det, så lover jeg at vi nok skal blive lidt mere seriøse omkring det:blink:

Altså hvis i skal mødes med kennel bilaika, tror du så de vil have Samson med også - så han også kan prøve?

Så kan det være vi kan få gjort noget ved det:oops:

 

Garanteret gerne, hun er helt fantastisk hjælpsom, altså vi har jo ikke engang købt hund ved hende..

Men synes i også skal gå i gang med at lære Samson pointen i, at der er noget bag ved ham, det må gerne larme lidt, de folk vi har talt med, har sagt det flere gange, hun sagde også at det så sjovt ud når hunden så blev sat i et spand og den ikke anede hvad der foregik - og så, lige pludselig, så gik lyset ligesom op for hunden :lun:

 

Så kunne vi jo også køre sammen derop, apropo det, så skal jeg altså have mig et kørekort, det kan jeg godt se efterhånden. Måske jeg kan tage noget ferie efter sommer og så bare gøre det lynhurtigt, kan ikke helt overskue at bruge 1/2 år på det, må jeg indrømme.

Men man kan jo ikke slæbe en trækvogn ind i et tog :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nordsjælland? Er det ikke det vi hedder her i Kbh? (:oops:)

 

Jo, jeg ved ikke helt hvad vi ellers skulle høre til.

 

Det kan være jeg skal i gang med at tænke på, om jeg kan spænde noget efter Samson når vi skal i skoven. Men vil det gøre en forskel om han har træksele på der, eller er det lige meget i starten bare der er noget der larmer/har vægt?

For han skulle jo som du selv skriver nødig komme til at tro, at hver gang han får sin normale sele på betyder det 'træk alt hvad du kan':mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Så kunne vi jo også køre sammen derop, apropo det, så skal jeg altså have mig et kørekort, det kan jeg godt se efterhånden. Måske jeg kan tage noget ferie efter sommer og så bare gøre det lynhurtigt, kan ikke helt overskue at bruge 1/2 år på det, må jeg indrømme.

Men man kan jo ikke slæbe en trækvogn ind i et tog :mrgreen:

 

Ja nu skal vi heldigvis snart ikke mere være bange for, om bilen bryder sammen på vejen, så vi kører gerne derop. Den er spritny den vi får - vi skal bare lige sørge for noget betræk til sæderne så de ikke bliver super ulækre fra dag 1:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

iiih hvor lyder det spændende :klap: det glæder vi os til at høre mere om... hedder i ikke bare "københavn og omegn"? altså I har en separat betegnelse...

 

jeg aner det ikke, jeg er jo jyde :mrgreen:

 

Jo normalt, men det er vist bare i forhold til de aktivitetsudvalg der er listet på samojed.dk - der er ikke noget 'københavn og omegn'.

Venlig hilsen jyden fra Kbh

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jo, jeg ved ikke helt hvad vi ellers skulle høre til.

 

Det kan være jeg skal i gang med at tænke på, om jeg kan spænde noget efter Samson når vi skal i skoven. Men vil det gøre en forskel om han har træksele på der, eller er det lige meget i starten bare der er noget der larmer/har vægt?

For han skulle jo som du selv skriver nødig komme til at tro, at hver gang han får sin normale sele på betyder det 'træk alt hvad du kan':mrgreen:

 

Det er der jeg tænker at en decideret træksele er rigtig smart. De går ned af kroppen i harlekin agtigt mønster, og jeg tror (håber) hurtigt at hunden kan lære at kende forskel. Men jo, sæt noget fast i håndtaget, en kæp måske bare og så øv højre/venstre med ham :-D

 

iiih hvor lyder det spændende :klap: det glæder vi os til at høre mere om... hedder i ikke bare "københavn og omegn"? altså I har en separat betegnelse...

 

jeg aner det ikke, jeg er jo jyde :mrgreen:

 

Neej, det hedder øst-vest osv, ligesom du bor i østjylland - i jylland :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der jeg tænker at en decideret træksele er rigtig smart. De går ned af kroppen i harlekin agtigt mønster, og jeg tror (håber) hurtigt at hunden kan lære at kende forskel. Men jo, sæt noget fast i håndtaget, en kæp måske bare og så øv højre/venstre med ham :-D

 

 

Hahaha, det skal nok blive sjovt at øve de der kommandoer med ham - tror han vil kigge mærkeligt på os og bare begynde at gø og løbe hen til os hvis vi begynder at råbe jiii og hååå:mrgreen:

 

Hvordan træner i det, det vil jeg da gerne se en lille video af:blink:

 

Og mon ikke vi lige kan låne en sele den første gang så vi kan se om det overhovedet er noget vi vil fortsætte med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hahaha, det skal nok blive sjovt at øve de der kommandoer med ham - tror han vil kigge mærkeligt på os og bare begynde at gø og løbe hen til os hvis vi begynder at råbe jiii og hååå:mrgreen:

 

Hvordan træner i det, det vil jeg da gerne se en lille video af:blink:

 

Og mon ikke vi lige kan låne en sele den første gang så vi kan se om det overhovedet er noget vi vil fortsætte med?

 

Det kan være i kan bruge vores, tror Motor er 48 cm om halsen og cirka 60 cm fra nakke til halerod.

Jeg skal nok filme det :-D Men der går lige en dag eller 2 før vi har selen.. påske du ved :???:

Men i kan sagtens begynde at øve at jiii betyder gå til højre, og i starten skal i også gå sammen med ham, oppe ved hans hoved eller foran ham, selvom han trækker noget, så i hele tiden kan rose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glæder mig til I har jeres eget samojedetrækspand. Så regner jeg med, at I giver en tur i vognen. :klap::mrgreen:

 

Det gør vi gerne - men inden du får lov skal du lære at råbe jiii og hååå så i kan dreje. Og vi tester dig selvfølgelig inden du får lov at hoppe op i vognen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør vi gerne - men inden du får lov skal du lære at råbe jiii og hååå så i kan dreje. Og vi tester dig selvfølgelig inden du får lov at hoppe op i vognen:mrgreen:

 

He he, jeg har trænet dogdancing rundt omkring i byens parker, så jeg er ikke lige sådan at gøre pinligt berørt. Så jeg skal nok råbe jiiii og håååå af mine lungers fulde kraft! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, jeg har trænet dogdancing rundt omkring i byens parker, så jeg er ikke lige sådan at gøre pinligt berørt. Så jeg skal nok råbe jiiii og håååå af mine lungers fulde kraft! :klap:

 

Det kan være du skal have lov at træne det med Sammi så, jeg ved nemlig at jeg helt sikkert får lyst til at gemme mig hvis nogen ser mig løbe rundt ude i Geel skov og råbe jiii og hååå mens min hund trækker en kæp efter sig:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være du skal have lov at træne det med Sammi så, jeg ved nemlig at jeg helt sikkert får lyst til at gemme mig hvis nogen ser mig løbe rundt ude i Geel skov og råbe jiii og hååå mens min hund trækker en kæp efter sig:oops:

 

Det er en aftale, jeg har som sagt ingen problemer med at blamere mig offentligt. :mrsgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Kæft hvor er jeg dum:stupid:

 

Kennel Bilaika er jo også dem vi har snakket med - de har Samsons bror Atlantis.

Og ja, hun er rigtig sød, så vi vil stadig gerne med. Så kan vi jo passende undskylde for vores lange stilhed:oops:

 

Hun er darling 1 i min verden, jeg er helt vild med hende :-D

Ej så skal Samson også til søskende træf!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er darling 1 i min verden, jeg er helt vild med hende :-D

Ej så skal Samson også til søskende træf!

 

Vi har jo mødt dem til DM i slædekørsel for over et år siden hvor hun netop sagde, at vi bare kunne komme og prøve. Atlantis var også en superfin hund, vi har dog ikke mødt andre af Samsons søskende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Vi har jo mødt dem til DM i slædekørsel for over et år siden hvor hun netop sagde, at vi bare kunne komme og prøve. Atlantis var også en superfin hund, vi har dog ikke mødt andre af Samsons søskende.

 

Jeg har aldrig mødt hende.. men tror jeg har besøgt hendes hjemmeside 1000 gange :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi har lige været lidt uenige i, hvorvidt der skulle være kuglelejer i hjulene, så byggeriet af vognen går lidt langsomt :mrgreen:

 

Men her er trækselen, det er en størrelse large, og skal jeg selv sige det, så ser Motor sgu ret godt ud i den :lun:

 

(Motor var pænt ligeglad med den, han ville bare gerne spise konvolutten den kom i)

 

[ATTACH]24683[/ATTACH][ATTACH]24684[/ATTACH]

 

[ATTACH]24685[/ATTACH][ATTACH]24686[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Såååååå skete der noget :klap:

 

Her er den meget flotte vogn!

IMG_0735.jpg

 

Snuse snuse... hmmm, det lugter af arbejde :???:

IMG_0730.jpg

 

 

Kosteskaft som er snittet lidt til og med vold banket ind i hjulet :5up:

IMG_0725.jpg

 

 

Nedløbsrør med kosteskaftet som sidder fast på hjulene indeni

IMG_0729.jpg

 

Til at spænde arbejdshunden fast på

IMG_0733.jpg

 

 

Karabinhager vi har sat på i siden af trækselen

IMG_0734.jpg

 

 

Men, kosteskafterne der sidder på hver side har for stor afstand, så de hiver selen ud af. Der skal lige nogle strips på, eller de skal sidde sådan inden i kassen.. Men det er til at finde ud af :-D

 

Der kommer billeder af vores første tur lige om lidt :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...