Hop til indhold

Hvad er F1?


Gæst Piscine
 Share

Recommended Posts

Gæst Piscine

Det jeg lige kan finde ud af er at en labrador F1 er en stambogsført hund af engelske og irske jagtlinier....

 

Hvor langt tilbage kan de jagtlinier ligge? Står det så på stamtavlen? Kan det kun være F1 fra FCI-stambøger?

 

Skal ikke bruge det til noget, er bare nysgerrig, og synes der er mange der siger de har/vil have en F1.

 

Og hvis en F1 i danmark består prøver osv. og den får hvalpe med en anden F1 i danmark, er det så stadig engelske/irske linier, på trods af at markprøver osv. har foregået i Danmark?

 

Er virkelig uvidende på dette punkt, er ikke den store retriever-kender (må leve med at hente og bære mine egne ting:lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kopiere dette:

 

Hvad er "Formel 1 Labrador"

Begrebet ”Formel I” indenfor labrador retrievere kan forklares med meget få ord.: Det er ganske simpelt en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier.

Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.

Ingen af delene er rigtig.

Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være en "Formel I" hvis den har den afstamning der skal til.

I år 1954 importerede Carl Baron Iuel-Brockdorff, daværende formand for Dansk Retriever Klub, en labradortæve, Greatford Tale, efter F.T.Ch. Greatford Teal.

Denne hund var en Formel I af ypperste karat, ligesom mange andre af de importer der var i klubbens spæde start. Nok også fordi det var grever, baroner og godsejere der importerede dem til dem selv og deres skytter, og de kontakter de havde i England var fortrinsvis også til godsejere og gamekeepers i England. Betegnelsen ”Formel I” var blot ikke ”opfundet” på det tidspunkt.

I løbet af årene blev der importeret og avlet mange andre og meget forskellige avlslinier i Danmark, hvor langt de fleste importer var af udstillingslinier. De fleste danskere har dog altid lagt vægt på at det var fra linier man vidste kunne arbejde.

I 1976 blev Importeret 2 hanhunde, Staindrop Tarquin og -Tipler til Danmark, og så begyndte det at gå stærkt, årene efter kom Staindrop Saprine, Blackharn Brett, Swinbrook Boss, Rumbleton Sidney, Hedenham Park Flint og mange, mange andre.

I den sidste del af ‘70erne og først i 80èrne mødtes mange af de personer der havde importeret engelske markprøve- og jagtlinier, de trænede sammen og afholdt prøver efter det engelske mønster, på helt privat basis. Til en af disse sessions var der en journalist med for at se hundene, og han blev så begejstret at han lavede en artikel til et jagtblad, Jagt og Fiskeri, og overskriften lød ”Er dette labradorens Formel I??” Og således opstod betegnelsen for den type labradors.

 

Taget herfra: Labrador Retriever - Danmarks populæreset jagt og familie hund

 

Som jeg kan forstå det, er det jo ikke Formel1, hvis du blander danske linjer ind i. Det skal være engelsk/irsk og engelsk/irsk. Det er ihvertfald sådan jeg læser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er meget spændt på hvilke svar der kommer i tråden, for det er netop de samme tanker jeg har haft i forbindelse med F1. Og kan ikke tro, at det nødvendigvis konstant skal være en førstegenerationsimport, før end den kan få lov at gøre brug af prædikatet.

 

På spaniels har man jo Field Trials, og her mener jeg ikke det er noget der hører til en særlig baggrund. Men kunne forestille mig at den skulle være FTCH før end den af ligesindede opfattes som en "rigtig" FT? Har endnu ikke fundet noget på deres side om hvornår/hvorfor hunden tituleres som FT. Så her holder de fleste sig stadig til at sige, at hvis en spaniel er lille, spidssnudet og lavbenet, er det en FT spaniel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke så meget om prøverne er danske eller engelske. Det er blodlinjerne. Ikke træningen og prøver:-D Det er, igen, sådan jeg læser det.

 

Altså alt der er småt og sort og ligner en lab, bliver jo ofte kaldt en Formel 1:lol::lol:

 

Men der er jo også danske jagtliner, men det er jo så bare ikke "formel 1". Dennis ved en hel masse mere om dette, end jeg gør.

 

Af den simple årsag, at jeg ikke har sat mig ind i jagtlinierne, da jeg ikke selv går den vej i mit hundevalg:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke så meget om prøverne er danske eller engelske. Det er blodlinjerne. Ikke træningen og prøver:-D Det er, igen, sådan jeg læser det.

 

Arhhh.... Det HAR nu med prøver at gøre...

 

 

rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer :blink:

 

 

Og egentlig er det ikek ret svært at udrede dét til at betyde at hundene i afstamningen (stamtavlen) skal være avlet på engelsk/irske hunde, der er jagt- og markprøvepræmieret.

 

naturligvis vil 2 importerede hunde fra england/irland, give afkom der er af rene engelsk/irske linjer (forudsat englænderne/irerne ikke har blandet andre landes linjer ind i det tidligere).

 

tager man 2 hunde der er dansk afkom af importer af rene engelsk/irske linjer, vil afkommet af disse i teorien også være rene engelsk/irske linjer......................... Men!!!!!..................

avlen vil ikke være med samme værdisæt, og prædikatet derfor forkert.

 

 

Englænderne (jægerne og jagt- og markprøvefolkene) har alle dage avlet mod ekstremt bløde og letdresserede hunde, med et enormt pleasergen, og en hvis selvstændighed i arbejdet, såvel som en ret lettilgængelig tænd og slukknap.

Hundene skulle, ikraft af deres arbejdsområdes udseende og indhold derovre, være villig til, og have evnen til, at kunne rende langt, for virkelig mange skytter, virkelig længe, uanset om der var et stengærde, et trådhegn eller andet i vejen. Ved forhindringer skal hunden ganske enkelt forcere uden at rende uden om. (det betyder over, under, igennem).

Det kræver unægteligt en stor stor vilje til at arbejde for føreren, at være jagthund derovre.

 

Af selvsamme årsag kan man kun ryste på hovedet når folk mener det er fordi deres hund er en formel 1'er at de ikke kan styre den. Man får ganske enkelt ikke en hund der bliver lettere at træne og have med at gøre, end netop en formel 1'er.

 

 

Danske jagtlinjer har igennem lang tid været avlet meget meget skarpe, hvorfor kan jeg kun gisne om, men idag er det mere de brede lokummer der fastholder dén avlsretning. Velnok primært fordi man mener det gavner i en anskudssituation hvor hunden er scweisshund.

Jagt- og markprøvelinjerne idag går mere i retning af hvad de engelske linjer "står for"

 

Enkelte er begyndt at se om de kan avle stand i labrador... Endnu et idiotisk eksempel på at man burde have valgt en anden race til at begynde med, istedet for at ødelægge én af de velnok mest velrenomerede apporterende racer.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...