Hop til indhold

Gå pænt.. :s


Gæst trunte--musen
 Share

Recommended Posts

Gæst trunte--musen

Heej alle..

 

Jeg har simpelthen brug for nogle rigtig godr råd og gerne hurtigt.. :???:

Men berner hvalp på 8 måneder er lige ved at trække af med mig når hun ser en anden hund, jeg har ellers sele på hende som også hjælper en del så jeg nemmere kan holde hende.

MEN........ Hun er jo en stærk pige, på ca. 35 kg.. som elsker at lege men det er ikke altid lige tidspunktet for det når hun ser en hund.

Men hvad gør jeg for at lære hende at slappe lidt mere af når vi går og hun ser en anden hund eller andre mennesker?

 

Hilsen hende med de meget lange arme.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gange er det lettere at komme med råd og forslag, hvis man har en idé om hvad du har forsøgt dig med, og hvad du gør i de situationer.

 

Så kan jeg lokke dig til at fortælle det? Hvad gør hund, hvad gør du og hvad bliver resultatet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst trunte--musen

Det er selvfølgelig rigtig.. det fik jeg ikk li med.. :)

 

Så snart hun ser en anden hun kommer hun med et lille bjæf. :vuf:

Men når vi kommer tættere på begynder hun at trække meget.

Jeg forsøger at holde hende tilbage og sig nej til hende.

 

Og når vi så kommer tættere på roser jeg hende hvis hun går nogenlunde pænt forbi uden alt for meget bøvl..

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi vendte vores hund af med det startede vi med at stoppe op, og stod stille indtil snoren var slap, og gik så frem igen, vi stoppede konsekvent hvergang. Han gjorde det også ved mennesker ect. :damn: så vi havde mange "trænings timer" på en tur.

Evt. find nogle med hund der vil lege figurant, så de er en del af øvelsen.

 

Vi kombineret det med at lære ham at gå i plads når der kom mennesker osv.

 

Hvis hun er for ivrig kunne i også prøve at vende om 180 grader og gå væk, når hun er kommet op på din side vender du tilbage til rette spor, evt. sig plads og roser i det øjeblik hun er i plads og evt. giver godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er meget stor chance for, at du i virkeligheden belønner hende for hendes adfærd. Det vil sige, at hun får lov at komme tættere og tættere på selvom (eller i hendes hoved fordi) hun trækker eller piver.

 

Er hun først så kørt op, at hun ikke kan koncentrere sig om andet end den anden hund, vil ethvert forsøg på at sige nej, eller anden form for kontakt være umulig, da der rent fysisk er lukket af i hjernen på hende.

 

Konsekvens er den ultimative røde tråd i opdragelsen, og det er her det kan være ganske svært, for man kan ikke gå på kompromis med sig selv, da det giver hunden endnu en oplevelse af, at det er (i vores øjne) den forkerte adfærd, der udløser hendes belønning; at hun får lov at hilse på den anden hund.

 

Selv ville jeg gå til opgaven som følger: hver gang hun begynder at trække eller kommer med det første bjæf, vender du om og går væk fra det, hun gerne vil tættere på. Når der er ro på hende igen, kan du igen forsøge at gå mod den anden hund. Reagerer hun igen med bjæf eller træk, skal du vende om igen. Herved vil hun forstå, at den type adfærd ikke bringer hende tættere på det hun ønsker, men længere væk.

 

Nu ved jeg ikke hvor madglad hun er, men for madglade hunde er det let at vurdere, hvor den er i sit hovede. Er den på ingen måde interesseret i godbid, fylder det andet (i dette tilfælde den anden hund) for meget i dens bevidsthed, og er populært sagt uden for pædagogisk rækkevidde. Er det tilfældet, er hunden for meget i situationen, og skal lidt ud af den igen for at genvinde overblikket og roen.

 

Det vil nok være lettest at træne med figuranthunde, og kan tage tid at få en ny måde at håndtere situationen på. Selvom jeg har set en forandring på en halv time hos nogle hunde. Sørg bare for, at hun ikke får lov at hilse (belønne sig selv) hvis hun er i den opkørte tilstand. Det kan blive nogle meget mærkelige og lange gåture i et stykke tid, hvor I bruger mere tid på at vende om end at komme frem. Men hun skal nok blive træt efter turen alligevel, for hendes hjerne vil arbejde på højtryk det meste af tiden.

 

Har selv en lignende udfordring med en knap tre år gammel hund, vi for nyligt har overtaget. Den har fungeret som fuldblodsjagthund, og har ikke lært at det er ikke altid man ser en fugl, at det betyder jagt. En udfordring nu man bor midt i byen, hvor der er masser af duer. Så vi er i gang med en lignende træningsplan, hvor endemålet er, at hun kan gå forbi fugleflokke uden at ænse dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

SÅ vil jeg godt lige nuppe muligheden for at sige tak til MK101, det lyder som en go plan..

 

Tror vi skal prøve det, da vi også døjer lidt med en (ellers rigtig sød) berner basse der har problemer at forstå at man ikke behøver hilse hver gang man ser andre mennesker eller dyr.

 

Mvh HBach og Kashmir

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil er også 'langt' ude når der er andre hunde i nærheden.

 

For at undgå de forbandede fremspring i selen gør jeg nu dette (i god tid inden hunden er for tæt på - ellers vender jeg 180 grader og får ham længere væk):

 

Stopper op

 

Får kontakt til kræet

 

Får ham i plads og sit

 

Stille mig selv fysisk foran ham (DET er MEGA kedeligt i hans øjne, så det er lidt svært stadig)

 

Rose ham for at blive siddende og giver godbidder i lind strøm

 

Men det virker faktisk - og de forbipasserende hunde-ejere får en ide om hvad det er jeg egentlig vil opnå - og hvis ikke, fortæller jeg at jeg forsøger at lære ham at de gerne må gå forbi uden at han skal hilse hver gang.

 

Nu er han også temmelig ivrig og springer frem imod den anden hund hvis han får lov - han dæmper ingenting, fordi han jo bare vil lege..

 

Men faktisk kunne jeg forleden lade ham hilse på en anden hund, mens han sad der hvor jeg ville have ham :banan:

 

Så det skal nok komme - bare mor her er konsekvent..

 

 

 

Det tager tid og funker stadig ikke helt, men det er bestemt blevet bedre

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...