Hop til indhold

Mad? - næh tak!


BassilBerner
 Share

Recommended Posts

Verdens mest madglade hund har nu pludselig besluttet at mad ingen interesse har.

 

I hvert fald hvis vi taler om hundemad :slem:

 

Jeg troede egentlig bare at det var 'Jeg er træt af det mad, for det har jeg spist i 11 måneder' - men har nu skiftet til andet mærke, som gled fint-fint ned de første 2 dage.. så var det ligesom slut :confused:

 

Han spiser gerne tyggeben (hud) - og rå ben, så det er ikke bisserne den er gal med.

 

En frossen kong med opblødt hundemad og leverpostej/torskerogn går også som varmt brød :damn:

 

og hvis man (som kæresten) taber noget andet ned i skålen - altså leverpostej, pålæg eller andet guf, kan der da godt ryge lidt hundemad med i købet - men tømme skålen - det gør han ikke..

 

Så hvad gør jeg? - lader skålen stå så han lærer på den hårde måde at det er det i skålen man spiser - og så udelader alt andet?

 

Der er 'normalt' fast udfald fra bagenden, så mavsen fejler ikke noget (jeg kan se..)

 

Han vejede 49.6 kg den 22.4 og vi skal til kontrol med øjnene på torsdag, hvor jeg lige vejer ham igen, for at se om han taber sig, men kæresten er helt befippet over han ikke gider æde :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle mennesker siger at det hjælper at hunden får 1 chance til at spise sin mad, og så fjerner de den :vedikke:

 

 

 

Men måske han har smagt på maden i to dage, og han har konstateret at hanikke kan li det?

 

Jeg smager jo næsten altid på ting jeg ikke kan li, for at konstatere at jeg stadig ikke kan li det, måske bamsen er ligeså god som mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske han har smagt på maden i to dage, og han har konstateret at hanikke kan li det?

 

Ja måske - eller også så han at det ikke var det samme mad, det plejede at være og har tænkt: YAAAIII!!

 

og efter to dage konstateret at der nu kun kommer noget andet 'det samme' i skålen to gange om dagen? :damn:

 

I dag har han indtaget 4 mini-frolic på morgen gåturen og et lille gnav på sit ude-i-haven rå ben (Bedste har knappet hovedet af en ko og leveret en 'madpakke' bestående af skiveskåret ko-ben.. mmmmm..) og vand..

 

Han 'bør' være skrupsulten :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rå (gammeldags), spis din mad eller sult :cool: han dør næppe af sult før han skal til øjentjek.

 

Er jeg egentligt osse :slem:

 

Men hvad hjælper det, når kæresten så 'snyder' og smider alt muligt i den skål for at få kræet til at spise? :damn:

 

Han er jo så 'gammeldags' at en lykkelig hund, er en hund, der spiser :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Min gamle hund har i ti år spist (stort set) den samme mad, med lige stor lyst. De andre blot i henholdsvis to og tre år. Så jeg er ikke helt på den der med, at hundene bliver trætte af deres mad, og syntes det er en menneskeliggørelse af hundens tankerække, som der ikke er belæg for.

 

Den yngste af mine var da hun var yngre en vældig dårlig spiser. Hvilket mest af alt skyldtes, at hun ville være med i alt der skete omkring hende, og derfor ikke var så god til at fokusere på det at spise. Her var taktikken, at hun fik tre chancer. Tredje gang hun forlod sin skål blev den fjernet, hvilket hun godt nok ikke syntes var videre sjovt, for når man tog den kom hun springene for at få mere.

 

Men vi holdt fast og fjernede skålen når hun havde fået sine muligheder. Tror det tog to-tre uger og så spiste hun meget fokuseret og med fin lyst indtil hun var færdig.

 

Hvad jeg hører fra hundevenner og bekendte, lykkes det aldrig med foderskift og andre sjove tiltag. Det gør kun tingene værre, og hunden vil altid have en tendens til at ville spise det nye et par dage, for derefter ikke at gide mere.

 

Så helt personligt ville jeg (selvfølgelig) være kold, fjerne skidtet når hunden er gået fra, og så ikke tilbyde mere før ved næste måltid. Alternativt give foder som aktivering, da nogle hunde keder sig ved at skulle spise fra skål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så helt personligt ville jeg (selvfølgelig) være kold, fjerne skidtet når hunden er gået fra, og så ikke tilbyde mere før ved næste måltid. Alternativt give foder som aktivering, da nogle hunde keder sig ved at skulle spise fra skål.

 

Jeg behøver ikke fjerne skålen, når han går fra maden - for han kommer slet ikke i nærheden af den - han kigger på skålen på flere meters afstand - giver et 'fornærmet' (undskyld, ved godt han ikke er fornærmet, men som forklaring) blik - og går et andet sted hen.

 

Har forsøgt at give hans 'gamle' foder som aktivering og godbidder på gåture, men de kommer bare ud igen - også selvom jeg forsøger at snyde ved at give en mini-frolic og et stk. tørfoder på samme tid. Tørfoderet bliver spyttet ud og frolic'en glider ned. :slem:

 

Han har altid 'slugt' sin mad - det har taget max. 2 minutter.. men nu 'gider' han ikke overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia J
Er jeg egentligt osse :slem:

 

Men hvad hjælper det, når kæresten så 'snyder' og smider alt muligt i den skål for at få kræet til at spise? :damn:

 

Han er jo så 'gammeldags' at en lykkelig hund, er en hund, der spiser :stupid:

Sådan en bor jeg også sammen med, jeg er nemlig "hård" som i æd dit foder eller vent til næste gang der kommer mad :slem: men nej altså det er jo så synd for ham at han ikke spiser, og han er jo sulten for kommer der en frolic, lidt mennseske mad eller noget så spiser han jo siger kærsten :stupid: og jeg kan ikke forklare ham at han bliver snydt og Zacko har taget verdensherredømmet osv, for Zacko går nemlig bare og lure passer indtil der kommer noget andet i :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Uhh det ligesom Motor. Du må få forklaret din kæreste, at han faktisk kun gør ondt værre, medmindre han vil ud i at lave flæskesteg mandag og grillet laks tirsdag - til hunden altså.

 

Kan der være andre ting som hæmmer appetiten? Løbetider, orm, psykisk kønsmodning (har glemt hvor gammel han er)?

 

Det eneste der har hjulpet på at få Motor til at spise igen er, som mk101 også skriver, sætte maden og sige værsgod og så ignorere hunden. Ikke spist i løbet af 10-15 min bliver det fjernet og vi har ikke givet noget før næste dag. Det gør lidt ondt i hjertet.. men det har altså virket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er rå (gammeldags), spis din mad eller sult :cool: han dør næppe af sult før han skal til øjentjek.

 

enig i dette og det virker hver gang for det meste hvis man er konsekvent nok og appelere til hundens naturlige instinkter som vækkes

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh det ligesom Motor. Du må få forklaret din kæreste, at han faktisk kun gør ondt værre, medmindre han vil ud i at lave flæskesteg mandag og grillet laks tirsdag - til hunden altså.

 

Kan der være andre ting som hæmmer appetiten? Løbetider, orm, psykisk kønsmodning (har glemt hvor gammel han er)?

 

Det eneste der har hjulpet på at få Motor til at spise igen er, som mk101 også skriver, sætte maden og sige værsgod og så ignorere hunden. Ikke spist i løbet af 10-15 min bliver det fjernet og vi har ikke givet noget før næste dag. Det gør lidt ondt i hjertet.. men det har altså virket.

 

Synes lige jeg skrev at han var gammeldags... Kæresten laver squtte mad - heller ikke til hunden! :slem:

 

Og Bassil bliver 1 år, om 10 dage :klap: - så måske er han bare lidt 'depri' :???:

 

Jeg har stadig ikke fjernet skålen - og han har ikke rørt den - han har bare sovet med få afbrydelser i løbet af dagen (når 'vækkeuret' ringer?) - vækkeuret er nemlig køleskabsdøren ;-)

 

Han har dog intet fået, overhovedet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg behøver ikke fjerne skålen, når han går fra maden - for han kommer slet ikke i nærheden af den - han kigger på skålen på flere meters afstand - giver et 'fornærmet' (undskyld, ved godt han ikke er fornærmet, men som forklaring) blik - og går et andet sted hen.

 

Har forsøgt at give hans 'gamle' foder som aktivering og godbidder på gåture, men de kommer bare ud igen - også selvom jeg forsøger at snyde ved at give en mini-frolic og et stk. tørfoder på samme tid. Tørfoderet bliver spyttet ud og frolic'en glider ned. :slem:

 

Han har altid 'slugt' sin mad - det har taget max. 2 minutter.. men nu 'gider' han ikke overhovedet.

 

Har lidt en tyrkertro på, at så længe der bliver tilbudt et alternativ, vil hunden "te sig". Forstår godt man bliver lidt ængstelig. Har selv en opdrætter, der har det med at punke lidt når det gælder om at holde unghunden i udstillingsform, og derfor har jeg også mærket presset når hunden ikke har ville spise. Har dog alligevel holdt fast (også overfor kæresten, der også er den mest vage af os to herhjemme), og det har virket.

 

Det har også virket på andre dårligt spisende hunde vi har haft passet i perioder på en-to uger. Gider man ikke spise, så kan man da blive fri, men så får man altså intet. Heller ikke et alternativ.

 

Jeg ville stadig tilbyde ham maden, sætte den ned (også selvom han ikke gider se på den) og lade den stå ti minutters tid for derefter at fjerne den. Og så undlade at give andet i løbet af dagen.

 

Det er ikke så meget forskelligt fra alt andet "problem-adfærd". Det bliver ofte værre inden det bliver bedre. Hvis hunden har været vant til alternativer tror den jo bare det er os som tobenede der er blevet ufatteligt dumme og langsomtopfattende, siden vi nu ikke længere forstår en fin hentydning til at man hellere vil have sovs og kartofler. Holder man ud, så kommer der normalitet tilbage i hverdag og spiseriet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg har stadig ikke fjernet skålen - og han har ikke rørt den - han har bare sovet med få afbrydelser i løbet af dagen (når 'vækkeuret' ringer?) - vækkeuret er nemlig køleskabsdøren ;-)

 

Han har dog intet fået, overhovedet :5up:

 

Nu ved jeg ikke om jeg misforstår, men lad heller ikke skålen stå i håbet om at han spiser noget. Alle hunde jeg kender med fri adgang til mad, bliver ufatteligt dårligt spisende.

 

Men sejt du holder ud, for forstår godt det føles "ondt" at nægte nogen noget så basalt som mad. Hvilket man jo egentlig heller ikke gør. Du tilbyder; det er ham der nægter at spise. Det kræver lidt arbejde, men er sikker på det giver det ønskede resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Nu ved jeg jo ikke om det er tilfældet hjemme hos Jer. Men en venindes hanhund(også berner) holder i (lange) perioder op med at spise, når tæverne er i løbetid:blink:.

Så måske er det derfor:rolleyes:.

 

V.H.

Sille

 

Nu er Bassil jo kastreret, så han burde ikke tage sådan imod på damernes dufte.

 

I alt fald burde hans egen 'drift' jo være sat en del ud af spillet.

 

Men ellers et godt bud :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men sejt du holder ud, for forstår godt det føles "ondt" at nægte nogen noget så basalt som mad. Hvilket man jo egentlig heller ikke gør. Du tilbyder; det er ham der nægter at spise. Det kræver lidt arbejde, men er sikker på det giver det ønskede resultat.

 

Jeg har lige taget den væk :-D

 

Nu skal jeg så bare fjerne kærestens mad når han nu fylder noget lækkert i senere på dagen? :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige opdatere:

 

Morgenmaden rører han stadig ikke - den bliver så fjernet når den har været på gulvet en halv time.

 

Til gengæld reagerer han konstant på køleskabet osv i løbet af dagen.

 

Men mor her er sej og tåbelig i hans øjne :slem:

 

Til gengæld ryger aftensmaden så ned Mette Vuns :roll:

 

Så han er jo egentlig på halv døgnration, men ser ikke ud til at tabe sig synderligt.

 

Vi må se hvad vægten siger torsdag hos Dr. Dyr ;-)

 

og nåh ja... kæresten fik BESKED på at han ikke skal have noget oveni - og det blev sku fulgt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt bare være, at han er i en periode hvor han vokser mindre, eller slet ikke......... Så er han selvfølgelig ikke så sulten.

 

---men det KAN osse være de satans hjerte/lungeorm.

 

Eneste tegn hos Silke var netop at hun ikke rigtig gad spise.....

 

Jeres dyrlæge ved sikkert om der er hjerte/lungeorm i jeres område.

 

Bassil kan godt have fået ormene i efteråret, og de kan så sidde og hygge sig i ham hele vinteren indtil de begynder at formere sig/ lægge æg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Bassil jo kastreret, så han burde ikke tage sådan imod på damernes dufte.

 

I alt fald burde hans egen 'drift' jo være sat en del ud af spillet.

 

Men ellers et godt bud :5up:

 

Jooh det kan han nu altså godt:-D Jeg kender til flere hanhunde, som stadig hopper på tæver, når de er i løb;-) En veninde's hanhund er fuldstændig håbløs, når tæven i huset er i løbetid og han har været kastreret i mange år.

 

Dernæst tænker jeg hans alder... At han, som du selv skriver, måske er lidt depri, eller at hele kroppen er i koks..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - har faktisk overvejet det både hos Bassil og hos kusines labrador, som ikke har spist i flere uger (hun er meget tynd efterhånden - og hun er en af dem som spiser hundelort)

 

Jeg hører naturligvis dr. dyr om muligheden på torsdag også og alt efter udfaldet, må jeg jo samle nogle afføringsprøver sammen.

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...