Hop til indhold

Hvor mange bruger fløjte ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Gæst Gucci

Da jeg var yngre gik jeg minimum 5 gange ugentlig med en dejlig Irsk Setter igennem en 3-4 år :-D

 

Han var fuld af energi og elskede at ræse over marker, i skov, mose osv.

 

Han løb ofte langt væk. Kunne han se mig, kunne jeg lave et tegn med armen til indkald og så kom han drønende og skulle sige hej og have en godbid og så fik han lov at løbe igen, medmindre vi skulle forcere vej eller lign og han skulle i snor. Når han var for langt væk havde jeg en fløjte, en af de der "lydløse" nogen og den var helt genial til ham :-D Den blev således også kun brugt i disse situationer, da jeg ellers bare kaldte eller lavede mit indkaldstegn.

 

 

Bruger i også fløjter til jeres hunde ?

 

Hvis ja, hvornår, hvordan og hvilken ? :blink:

 

Aner ikke om der er nogle fløjter, der ikke er gode og jeg er meget nysgerrig anlagt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er begyndt at bruge fløjte, men ikke en lydløs; jeg bruger en fløjte med trille nr. 210 (mener jeg den er).

 

Jeg bruger den til indkald, sit, stop og kontakt/kig på mig (bruges i forbindelse med dirigering).

Og fordi jeg bruger forskellige fløjtesignaler til forskellige ting, så duer en lydløs ikke for mig... Jeg skal kunne høre mine signaler for at få dem identiske hver gang *GG*

 

Jeg håber jeg engang kan blive rigtig god, så jeg kan have signaler for henholdsvis højre og venstre i marken.

 

Jeg er begyndt at bruge den, da min lille nye hundevapper skal på markprøver og hvis vi får muligheden: med på praktisk jagt... Og i de situationer er det altså nemmere med en fløjte end at skulle stå og råbe op.

 

Indkald: mange hurtige/korte stød.

Sit: et langt stød.

Stop: et kort stød.

Kontakt/kig på mig: to korte stød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Jeg har også en fløjte til mine hunde. En i bøffelhorn, om har 2 lyde..

 

Jeg bruger den når jeg træner indkald, den kan få en god opmærksomhed. Den skærer bedre igennem end min stemme synes jeg. Jeg kan godt lide at bruge den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg bruger også fløjte - dog ikke en mekanisk en af slagsen, men den der naturligt sidder i læberne :)

 

Jeg bruger det til højre/venstre, dæk og stop, når han løber frit - jeg er aldrig nået længere med flere signaler, men de 4 han (jeg :oops:) har lært fungere rigtig godt.

 

Det er dejligt bare, at kunne lave en faldende piftetone til en dækøvelse, når hunden er 500 meter væk - så slipper man for at stå og 'skrige' dæk... et svagt pift er mere diskret :)

 

Jeg er begyndt at træne det med Joey (hvalpen) også og her er planen, at lære ham andre signaler, så der ikke bliver signalforstyrrelser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fascinerende, hvad i kan lære dem med et par fløjtekommandoer :-D

 

Havde faktisk troet, der var en del flere, der brugte fløjte med jævne mellemrum :confused:

 

Ja meget, og havde faktisk også troet det samme.

 

jeg kommer i denne sammenhæng til at tænke på noget: Er der nogle af Jer, der har problemer med, at andre hunde reagerer på Jeres fløjt? - hvis man f.eks. vil bruge fløjten til indkald hvis en anden hund nærmer sig, og den anden hund også kommer styrtende så er det jo ikke så effektivt?

 

Jeg har selv overvejet at bruge fløjte når jeg får min lille skat hjem, men såfremt man tillokker alle hunde i miles omkreds ville jeg nok være lidt betænkelig med det ;-) Hvad oplever I? Har I prøvet fløjten når der var andre løse hunde? Vil utrolig gerne høre andre erfaringer også, og tror ikke jeg er den eneste :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ja meget, og havde faktisk også troet det samme.

 

jeg kommer i denne sammenhæng til at tænke på noget: Er der nogle af Jer, der har problemer med, at andre hunde reagerer på Jeres fløjt? - hvis man f.eks. vil bruge fløjten til indkald hvis en anden hund nærmer sig, og den anden hund også kommer styrtende så er det jo ikke så effektivt?

 

Jeg har selv overvejet at bruge fløjte når jeg får min lille skat hjem, men såfremt man tillokker alle hunde i miles omkreds ville jeg nok være lidt betænkelig med det ;-) Hvad oplever I? Har I prøvet fløjten når der var andre løse hunde? Vil utrolig gerne høre andre erfaringer også, og tror ikke jeg er den eneste :oops:

 

Jeg har ikke erfaringer med en makanisk fløjte, men for at andres hunde også skal komme, når du bruger den til din egen ved indkald, kræver det jo, at de andre hunde også er vænnet til indkald via fløjte. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke erfaringer med en makanisk fløjte, men for at andres hunde også skal komme, når du bruger den til din egen ved indkald, kræver det jo, at de andre hunde også er vænnet til indkald via fløjte. :-)

 

Arh ja, det er jo klart. Jeg tænkte slet ikke over, at det jo nok ikke var SÅ udbredt. Men faktisk var mit formål med denne tråd også at danne et overblik over, hvor udbredt det egentlig er. Brugerne herinde kan vel danne et godt billede, såfremt de er friske på at komme med et input :mrgreen: lokke lokke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...

lyder til at det er rigtigt effiktivt at bruge fløjte til markprøver...

 

ER det så (uden at vide endnu hvad en prøve går ud på) så til en dæk på afstand og højre/venstre styring???

 

Tror jeg skal ud og finde en fløjte med duer ikke med 210érn for den er der to i min klub der også har....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Jeg bruger 2 forskellige fløjter, om vinteren bruger jeg en plastik fløjte med 2 forskellige toner hvoraf den ene er med kugle

og den anden ende uden og om sommeren bruger jeg en lydløs af metal lige hvad tonearten er ved jeg ikke

der står ikke noget om det men de virker det er det vigtigste for mig og hunden

 

Jeg bruger den mest til indkald når vi går turer i naturen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har fået en hyrdefløjte i julegave, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at bruge den :oops:

 

Meningen er at den skal kunne sige:

 

Kom til mig -

Away - hurtigt højre rundt om fårene

Waaaayyy - langsomt til højre

Go by - hurtigt venstra om fårene

Byyyyyy - langsomt til venstra

Walk on - gå lige mod fårene

Lie down -

Steady

Get up

 

- også et par andre jeg ikke kan huske

 

Jeg har fået den til at sige en meget høj lyd, but that's it :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja meget, og havde faktisk også troet det samme.

 

jeg kommer i denne sammenhæng til at tænke på noget: Er der nogle af Jer, der har problemer med, at andre hunde reagerer på Jeres fløjt? - hvis man f.eks. vil bruge fløjten til indkald hvis en anden hund nærmer sig, og den anden hund også kommer styrtende så er det jo ikke så effektivt?

 

Jeg er begyndt at bruge fløjte til Thailo fordi han ikke hører så godt mere. Han lystrer (når det passer ham) :???: også på andres fløjter men kommer dog stadig hen til mig. Nogle fuglelyde kan han også forveksle med et indkaldsfløjt, men det er nok hans dårlige hørelse der gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I sometimes take my whistle out with me, but only if I have some really nice treats! I only use it a couple of times on a walk, and for now, only for recalls from a down-stay. I want to make sure it's proper stuck in their little brains before I try it out "for real" :lol:

 

Hey, PinPoynter.... du skriver engelsk. Er du lige vågnet?. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger også fløjte - den gode gamle plastik Acme fløjte også en halv'er uden trille.

 

Bruger den primært på prøver og på jagt. På praktisk jagt har jeg ingen problemer i forhold til, at andre hunde reagerer på den. Folk lærer deres hunde forskellige signaler, og jeg har en idé om, at hundene kan høre forskel på den måde, der fløjtes på.

 

Jeg tror ikke der er større chance for, at du får nye hunde med hjem når du bruger fløjte, end når du kalder din egen til dig. Unge hunde der gerne vil se hvad der foregår nede hos den nye legekammerats "mor", følger med uanset hvordan du kalder din hund til dig.

 

Selv har jeg signaler for følgende:

 

Indkald - plads

Indkald - "kom lige og vis du stadig er i nærheden" (som vi bruger på jagt, hvor bevoksningen er for tæt til jeg kan se hunden - der ydermere har tendens til at søge for stort)

Søge i området (god detalje jeg lærte af retrieverfolket)

Dæk

Sit

Retningsskift

Stop

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger 2 forskellige fløjter, om vinteren bruger jeg en plastik fløjte med 2 forskellige toner hvoraf den ene er med kugle

og den anden ende uden og om sommeren bruger jeg en lydløs af metal lige hvad tonearten er ved jeg ikke

der står ikke noget om det men de virker det er det vigtigste for mig og hunden

 

Jeg bruger den mest til indkald når vi går turer i naturen

 

Hej Jørgen

Nu blev jeg nysgerrig, hvorfor bruger du en slags om vinteren og en anden om sommeren.

Og lige præcis med kugle om vinteren synes jeg er problematisk da de ofte fryser.

Jeg har altid kun brugt tre fløgtesignaler og i mange år brugte jeg en med enkel tone i den ene ende og trille i den anden. Trillen brugte jeg som stopfløj; men da kugleb ofte frøs fast om vinteren gik jeg over til at bruge Achme 211½.

Et enkelt stød til kontakt

To korte til indkald og lang faldende tone til stop

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Hej Jørgen

Nu blev jeg nysgerrig, hvorfor bruger du en slags om vinteren og en anden om sommeren.

Og lige præcis med kugle om vinteren synes jeg er problematisk da de ofte fryser.

Jeg har altid kun brugt tre fløgtesignaler og i mange år brugte jeg en med enkel tone i den ene ende og trille i den anden. Trillen brugte jeg som stopfløj; men da kugleb ofte frøs fast om vinteren gik jeg over til at bruge Achme 211½.

Et enkelt stød til kontakt

To korte til indkald og lang faldende tone til stop

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen stenild

Ganske simpel metalfløjten giver forfrysninger om vinteren, det gør plastikfløjten ikke

og at der er 2 lyde på plastkfløjten er fordi den ene ende er der kugle i men bruger aldrig den ende

 

Metalfløjten bruger jeg mest i naturen når jeg er ude at filme eller fotografere vildt

metalfløjten er lydløs, har bildt mig selv ind at fugle, hare, rådyr, og alt det andet vildt ikke kan høre den

men ved det ikke måske bare indbildning fra min side, får dog rigeligt vildtbilleder med hjem så måske

 

Og er begyndt at lære laika de 2 metoder også, håber hun kan få det ind i sit grødhovede

men indtil videre går det rimeligt med et og to fløjtetoner

Link til indlæg
Del på andre sites

Ganske simpel metalfløjten giver forfrysninger om vinteren, det gør plastikfløjten ikke

og at der er 2 lyde på plastkfløjten er fordi den ene ende er der kugle i men bruger aldrig den ende

 

Metalfløjten bruger jeg mest i naturen når jeg er ude at filme eller fotografere vildt

metalfløjten er lydløs, har bildt mig selv ind at fugle, hare, rådyr, og alt det andet vildt ikke kan høre den

men ved det ikke måske bare indbildning fra min side, får dog rigeligt vildtbilleder med hjem så måske

 

Og er begyndt at lære laika de 2 metoder også, håber hun kan få det ind i sit grødhovede

men indtil videre går det rimeligt med et og to fløjtetoner

 

Hej Jørgen

Ja det forstår jeg så; men jeg synes ikke jeg har det problem med achme fløjten og spanielfolk går som regel altid med den i munden - som en anden cigar!

Du kan være helt sikker på råvildtet også kan høre den lydløse !

Men nu blev jeg jo mere nysgerrig. Har du ikke en hjemmeside så man kan se nogle af dine billleder.

Jeg har jo samme "last" ved siden af interessen for hunde og jagt. I øjeblikket fotograferer jeg dog mest sommerfugle.

Du kan se billeder på www.tacora.dk

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Tanita du skrev:Tror jeg skal ud og finde en fløjte med duer ikke med 210érn for den er der to i min klub der også har....

 

Uanset om alle mennesker i DK brugte 210´rn, så villle din hund, kunne høre forskel på dig og de andre.

 

okay tak troede faktisk ikke at men kunne fløjte så forskælligt at de kunne ud fra samme lyd hører forskel :-D ja man skal jo lærer hele livet

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...