Gæst Liva's mor Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Det går fint med at give ged, hest, vildt og and (fantastisk). Jeg har forsøgt med fisk og lam og det er ikke gået helt så godt. Reaktionen var ikke så alvorlig som før i tiden (hvor hun peb højlydt mens hun kløede sig), men hun får nogle klø-flips i forbindelse med fisk/ lam, hvor jeg godt kunne frygte hun bliver desperat, hvis ikke det var fordi jeg afledte hende. Især lam reagerede hun på. Fisken er jeg en anelse i tvivl om, for hun kan også have stjålet noget brød på gaden.. Jeg regner med at gøre et forsøg igen med de 2 ting, når hun har fået en pause på hhv 3 uger for dem hver. Jeg har kigget på andet kød. Hvad med struds og vildsvin? Er det allergivenligt? (Ser ud som om det er noget de sælger i barfbutikker..). Kanin har jeg ikke kunnet finde. Har I andre forslag til, hvad jeg skal prøve. Regner med okse, gris og kylling bliver noget af det sidste vi prøver. Jeg har prøvet med 2 slags fisk (rødspætte og sild). Skal jeg så ikke gå ud fra, at det er alt slags fisk, hun ikke kan tåle? Er godt klar over det er lidt siden du skrev dit indlæg, men jeg svarer alligevel I går var jeg til et foredrag angående bl.a. BARF og der fik vi at vide at man kunne bruge alle typer kød - okse, kalv, lam, hest, hjort, kanin, kylling, and, gås, kalkun, struds, det eneste man skulle holde sig fra er gris. Da hundene ikke tåler det - noget med at det indeholder for meget urinsyre. Lige en lille sidebemærkning så var det Shannie Voldum fra Voldum's BARF der holdt foredraget hos FoderXpressen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2012 Er godt klar over det er lidt siden du skrev dit indlæg' date=' men jeg svarer alligevel I går var jeg til et foredrag angående bl.a. BARF og der fik vi at vide at man kunne bruge alle typer kød - okse, kalv, lam, hest, hjort, kanin, kylling, and, gås, kalkun, struds, det eneste man skulle holde sig fra er gris. Da hundene ikke tåler det - noget med at det indeholder for meget urinsyre. Lige en lille sidebemærkning så var det Shannie Voldum fra Voldum's BARF der holdt foredraget hos FoderXpressen. Tak fordi du hiver tråden op igen. Og det er nogle gode kød-eksempler du giver. Det er helt sikkert nogle af dem vi skal afprøve. :5up:Dog må jeg sige, at det er meget forskelligt, hvad allergihunde ikke kan tåle har jeg fået fortalt og selv lidt erfaret. Smilla's allergi reagerer indtil videre på okse, lam og fisk. Men jeg har ikke prøvet alle kødtyper endnu, da jeg ikke vil irritere/ trigge hendes allergi for meget ved at gå for hurtigt frem. Gris har jeg dog i sinde at prøve? Det 'værste' kød man vist kan bruge til en allergihund er det kød, der normalt bliver brugt i tørfoder (fordi hvis man bruger det samme foder i lang tid udvikler hunden lettere allergi overfor den type kød der er i. Og det kød der er brugt i foderet er dårligere kvalitet end frisk kød..) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2012 Det undrer jeg mig altså lidt over, hvis det skulle være pga urinsyre, da fx oksekød også indeholder pænt meget urinsyre. Nu kan jeg ikke finde tabellen med værdierne, som VOM havde på deres side på et tidspunkt, men mener at kunne huske, at indholdet er ret ens. For ikke så forfærdelig længe siden, blev det også anbefalet af diverse forhandlere, at man ikke fodrede med høns/kylling og forklaringerne var mange - alt fra forøget indhold af bakterier til antibiotikarester. På et tidspunkt begyndte en af forhandlerne så at markedsføre 'øko-kylling' og var ude i, at det kun var deres 'øko-kylling', der var sikker at bruge. Min mening - og den står for egen regning - er, at det eneste problem, der er med svinekød (og kylling), er at hundeejerne alt for nemt kan finde langt billigere (og bedre) udskæringer af disse kød og bentyper andre steder end hos barfforhandlerne og det er der selvfølgelig ikke god økonomi i, hvis man lever af, at sælge et barfprodukt. Og nu vi har taget de kritiske briller på, så er det efter min mening også økonomi der gør, at så mange barfforhandlere ligefrem anbefaler, at man udfodrer kallun flere gange om ugen. Jeg forstår dem på sin vis godt og jeg ville forstå dem endnu bedre, hvis jeg stod for regnskaberne, for kallun er en fin ting, da det er noget slagterierne gerne giver penge for, at komme af med (affaldsprodukt) og ved, at man så enten hakker det eller skærer det ud i mindre stykker og putter det i en pose med et fint mærkat på, så bliver der en rigtig fin fortjeneste på produktet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2012 Silke kan -sjovt nok- kun tåle gris😊. Indtil videre er det i hvert fald det eneste, hun ikke reagerer på. Hun er storforbruger af kamsteg og grisehaler fra den lokale Føtex😄. Hun trives,, Jeg håber da, hun også overlever. 😏 Fordelen ved gristil en allergi- hund er at hunden sandsynligvis ikke har fået gris i sit tørfoder nogensinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2012 Jeg fik også af vide af barfforhandler, at de ikke solgte gris længere, fordi det var umuligt at skaffe uden der var medicinrester i. Han sagde noget med, at de tidligere havde haft adgang til et friluftsgrise uden medicinrester, men at det helt specielle opdræt ikke fandtes længere.. (Man kan næsten tolke det som at det kød barfforhandlerne har er bedre end det, der sælges til mennesker. Ikke for at sige noget dårligt om barfforhandlere, for jeg synes de 2 gange vi har prøvet at besøge sådan en butik, at vi har fået en fik service. (Og altid mulighed for retturret på kød som en kræsen hund evt ikke vil spise). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2012 Silke kan -sjovt nok- kun tåle gris. Indtil videre er det i hvert fald det eneste, hun ikke reagerer på. Hun er storforbruger af kamsteg og grisehaler fra den lokale Føtex. Hun trives,, Jeg håber da, hun også overlever. Fordelen ved gristil en allergi- hund er at hunden sandsynligvis ikke har fået gris i sit tørfoder nogensinde. Langt det meste af det tørfoder jeg har kigget på, har nu indeholdt gris. Der har ikke stået 'grisekød', men derimod blodmel, som en lang række af også de mere anerkendte tørfodere indholder. Det samme med animalsk fedt, som jo ikke er specificeret - efter mine oplysninger er det ofte svinefedt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2012 Jeg fik også af vide af barfforhandler, at de ikke solgte gris længere, fordi det var umuligt at skaffe uden der var medicinrester i. Han sagde noget med, at de tidligere havde haft adgang til et friluftsgrise uden medicinrester, men at det helt specielle opdræt ikke fandtes længere.. (Man kan næsten tolke det som at det kød barfforhandlerne har er bedre end det, der sælges til mennesker. Ikke for at sige noget dårligt om barfforhandlere, for jeg synes de 2 gange vi har prøvet at besøge sådan en butik, at vi har fået en fik service. (Og altid mulighed for retturret på kød som en kræsen hund evt ikke vil spise). Jeg har tænkt på det flere gange, men er kommet fra det - der er snart mere gedekød på vej, hvis Smillas fryser mangler... du kan bare sende mig en PM Og så giver jeg dog ret i det med, at det ofte kommer til at lyde som om, at barfforhandlernes kød er af langt bedre kvalitet end det den alm slagter kan komme med... det er egentlig lidt komisk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2012 Langt det meste af det tørfoder jeg har kigget på, har nu indeholdt gris. Der har ikke stået 'grisekød', men derimod blodmel, som en lang række af også de mere anerkendte tørfodere indholder.Det samme med animalsk fedt, som jo ikke er specificeret - efter mine oplysninger er det ofte svinefedt. Nå... Kommer du med eksempler:hmm:? Jeg kender nok mest til Olivers, og jeg har lige kikket en ekstra gang. Jeg forventer altså ikke, at der er svin i Olivers. Er der nogle at de andre kvalitetsprodukter, der slipper godt fra at nævne et ubestemmeligt proteinpulver og kalde det "blodmel"? Selv ville jeg altså ikke -med åbne øjne- fodre min hund med noget, hvor der ikke engang stod hvilke dyr ingredienserne kom fra. Og heldigvis for det! Nu skal jeg så bare undgå de ting, som Silke har fået hele sit liv, -nemlig olivers. Det er ret let at se, hvilke proteinkilder, hun har spist: Kylling, lam, æg og fisk. ---Jeg har lige (gen)kikket på Ziwipeak, som hun fik efter hun fik allergi: Der er heller ingen gris i, men den der fandens "Green-lipped Mussel", som bruges som kilde til glucosamin i mange hundemadsprodukter. Og som nok er årsagen til at Silke i dag heller ikke tåler glucosamin:damn:. ---Støvmideallergikere kan få skaldyrsallergi som krydsreaktion... Wolfsblut har heller ikke ukendte proteiner -eller fedtstoffer.. Har lige kikket.. Acana ser også ud til at sætte navn på alt... Men okay, hvis man fodrer med det ubestemmelige fra supermarkederne, så er det måske en anden sag.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2012 Nå... Kommer du med eksempler:hmm:? Jeg kender nok mest til Olivers, og jeg har lige kikket en ekstra gang. Jeg forventer altså ikke, at der er svin i Olivers. Er der nogle at de andre kvalitetsprodukter, der slipper godt fra at nævne et ubestemmeligt proteinpulver og kalde det "blodmel"? Selv ville jeg altså ikke -med åbne øjne- fodre min hund med noget, hvor der ikke engang stod hvilke dyr ingredienserne kom fra. Og heldigvis for det! Nu skal jeg så bare undgå de ting, som Silke har fået hele sit liv, -nemlig olivers. Det er ret let at se, hvilke proteinkilder, hun har spist: Kylling, lam, æg og fisk. ---Jeg har lige (gen)kikket på Ziwipeak, som hun fik efter hun fik allergi: Der er heller ingen gris i, men den der fandens "Green-lipped Mussel", som bruges som kilde til glucosamin i mange hundemadsprodukter. Og som nok er årsagen til at Silke i dag heller ikke tåler glucosamin:damn:. ---Støvmideallergikere kan få skaldyrsallergi som krydsreaktion... Wolfsblut har heller ikke ukendte proteiner -eller fedtstoffer.. Har lige kikket.. Acana ser også ud til at sætte navn på alt... Men okay, hvis man fodrer med det ubestemmelige fra supermarkederne, så er det måske en anden sag.. Jeg ved ikke om du har tænkt dig, at jeg skal sidde og google hvilke tørfoder, der indeholder blodmel, når Google er en side, som alle kan og må bruge. Jeg er egentlig ret ligeglad med, hvem der fodrer med hvad, men undrede mig bare over din udtalelse. For at hjælpe dig i gang, så er her et par af tørfodermærkerne, der bruger svin og blodmel: Barf Fit-Crock 2kg Kronch Main http://hike.dk/image/data/Aktivdatapdf.pdf Hundefoder » Hundens foderprogram Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2012 Jeg ved ikke om du har tænkt dig, at jeg skal sidde og google hvilke tørfoder, der indeholder blodmel, når Google er en side, som alle kan og må bruge. Jeg er egentlig ret ligeglad med, hvem der fodrer med hvad, men undrede mig bare over din udtalelse.For at hjælpe dig i gang, så er her et par af tørfodermærkerne, der bruger svin og blodmel: Barf Fit-Crock 2kg Kronch Main http://hike.dk/image/data/Aktivdatapdf.pdf Hundefoder » Hundens foderprogram Joda! Når du kommer med en udtalelse om at det nærmest er almindeligt at bruge blod fra grise i også kvalitetsfoder (går jeg ud fra, når du selv kikker på det også) Barf Fit-Crock: Der står at der er tale om kød og biprodukter 100% fra får og lam.. ? Du mener altså ikke, man kan stole på deklarationen? Jeg er ikke absolut uenig, hvorfor jeg også foretrækker at købe kød, hvor jeg kan se, hvad det er. Både til Silke og mig. Kronch. Ja. De bruger svineprodukter ifølge deklarationen. Og deres "blodmel" er så sikkert fra grise. De sidste to vil jeg ikke rigtig kendes ved som lødige tørfoderprodukter. Det virker som noget nogen forsøger at sælge billigt (uden at jeg kender noget til pris) -ved at spare den besværlige produktinformation væk. Sådan noget "mund til mund" reklame. Jeg har mødt begrebet nogle gange -solgt som "et hamrende godt tilbud" på grund af storkøb, vennesalg og lignende... Hvis der bliver sparet på noget så vigtigt som seriøs information, så er det vel ikke så underligt, hvis der også er suspekte ingredienser i. De indeholder jo også begge diverse kornprodukter. Det ene indeholder endda sukker:shock:? ---Der findes da meget møg derude i verden... Jeg glemmer, at det kun findes fordi der er kunder til det. Men de kunder er sikkert ligeglade med, om der er griseblod i foderet.. ---For mig er det vigtigste ikke kun hvad foderet indeholder, men i lige så høj grad om man kan se og stole på, hvad det er lavet af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2012 Joda! Når du kommer med en udtalelse om at det nærmest er almindeligt at bruge blod fra grise i også kvalitetsfoder (går jeg ud fra, når du selv kikker på det også) Barf Fit-Crock: Der står at der er tale om kød og biprodukter 100% fra får og lam.. ? Du mener altså ikke, man kan stole på deklarationen? Jeg er ikke absolut uenig, hvorfor jeg også foretrækker at købe kød, hvor jeg kan se, hvad det er. Både til Silke og mig. Kronch. Ja. De bruger svineprodukter ifølge deklarationen. Og deres "blodmel" er så sikkert fra grise. De sidste to vil jeg ikke rigtig kendes ved som lødige tørfoderprodukter. Det virker som noget nogen forsøger at sælge billigt (uden at jeg kender noget til pris) -ved at spare den besværlige produktinformation væk. Sådan noget "mund til mund" reklame. Jeg har mødt begrebet nogle gange -solgt som "et hamrende godt tilbud" på grund af storkøb, vennesalg og lignende... Hvis der bliver sparet på noget så vigtigt som seriøs information, så er det vel ikke så underligt, hvis der også er suspekte ingredienser i. De indeholder jo også begge diverse kornprodukter. Det ene indeholder endda sukker:shock:? ---Der findes da meget møg derude i verden... Jeg glemmer, at det kun findes fordi der er kunder til det. Men de kunder er sikkert ligeglade med, om der er griseblod i foderet.. ---For mig er det vigtigste ikke kun hvad foderet indeholder, men i lige så høj grad om man kan se og stole på, hvad det er lavet af. Nu kom jeg med den udtalelse på baggrund af det du skrev omkring allergihunde og deres tidligere kontakt eller mangel på samme med gris. Jeg siger ikke, at man ikke kan stole på deklarationen, men det ikke er tilladt, at bruge blodmel fra drøvtyggere i hundefoder - det vil du også selv kunne have læst, hvis du blot havde googlet det Her er linket til dig: Forbudte stoffer Du kan læse det i 2. sidste afsnit. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Maj 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 5, 2012 Smilla har de sidste 2-3 uger har sin klø-tur om aftenen igen. Det er noget mærkeligt noget. Det kommer som regel, når hun har været ude at tisse om aften (gåtur eller i haven) og er ved at slikke sig ren, når hun kommer indendøre. I forbindelse med denne slikken bliver hun hys og bider i sine bagben og piver højt. Så plejer jeg at gå hen til hende og nusse hende og så går det over. Og der er som regel ikke mere. Det er kun om aftenen. Det skal siges at jeg har eksperimenteret lidt med kalkun og struds fra barf forhandler de sidste par uger og jeg tolker det derfor som at hun ikke kan tåle det. (Dumt af mig at købe kød-smulder, som jeg ikke kan se hvad er!! Jeg skal holde mig til ''hele dyr''). Den næste priode vil jeg give hende ged-hest-hjort, som er det hun tåler og så vil jeg droppe resten og se, om det falder til ro igen. Men jeg tænker på, om jeg burde få hende allergi testet? Jeg troede egentlig det var nytteløst, når hun så tydeligt har foderallergi (hun tåler helt sikkert ikke lagermider og forskellige proteintyper). Men jeg synes jeg kan læse i andre tråde, at det er fornuftigt at få lavet testen også mhp desensibilisering så længe hun er ung (ved dog godt man ikke kan få hende desensibiliseret for foder). Og hvis hun er allergisk overfor pollen eller husstøvmider, jamen så tager vi jo allerede alle forholdsregler. Vi har meget lidt støv herhjemme, da vi selv er allergikere og har indrettet huset meget derefter. Og Smilla får rent sengetøj på hver 2. dag og har plastik på sin madras under sengetøjet. Og jeg vasker hende desuden en gang om ugen/ og hun bader tit her i forår/ sommer (hvorved hendes pels er fri for pollen). Jeg kan jo ikke gøre mere den vej? Men jeg spekulerer alligevel om jeg burde få hende allergitestet. Hvad synes I ? Hun har forsikring, så det er ikke det der problemet. Mere at jeg har tænkt det var nytteløst og nu er det jo også gået rigtig godt med hende i en lang periode, indtil nu. I øvrigt. Dengang Smilla var hvalp havde jeg hende med til en sankt hans aften. Etr par unge kvinder siger til mig. Det er da en cavalier king charles- er det ikke dem, der er kendt for at bide i deres bagben??? Øhhh det har jeg godt nok ikke hørt om, svarer jeg og så gik jeg videre (for jeg synes dengang det var lidt noget mærkeligt noget at sige. Og da ikke noget en hund skulle gøre medmindre den var syg). .... Nå, det var en lille indskyldelse. Har bare tænkt mange gange på det siden. For nu bider Smilla jo sine bagben. Og ja, jeg har måtte sande hun er en dyrlæge-hund ligesom som mange andre cavaer åbenbart. Det skal lige siges at hun er blevet undersøgt nøje i sine hofter/ bagben af flere forskellige dyrlæger. Der skulle ikke være noget og hun kan jo også sagtens løbe agility og har aldrig haft problemer med sine bagben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Maj 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 6, 2012 Få hende testet. Hvis du ved hvilke pollentyper hun er allergisk overfor , så kan du dels tage dine forholdsregler i de perioder, hvor de pollen er i luften. I øjeblikket er der jo birkepollen overalt. Så hvis Smilla er birkepollenallergiker, så kan DET være årsagen til hendes kløe. Det har måske slet ikke noget med foderet at gøre. Du kan give hende antihistamin, som hjælper en del. Silke har i hvert fald ikke haft røde ører siden hun startede på dem for snart 3 mdr. siden. Men vi ved ikke, hvordan det går, når vi går ind i græs-pollen sæsonen. Men bare det at vide, hvilke allergier, det drejer sig om, det er altså en stor hjælp. Når nu du giver Smilla ged-hest og hjort, så ved du ikke, om en bedring skyldes at hun har skiftet kost, --eller om det er fordi birkepollen sæsonen måske er ved at slutte? Når Smilla er blevet testet, så sørg for at få en kopi af listerne med tal og tekst og det hele. Så du helt tydeligt kan se, hvad I måske kan undgå. Bagefter må I så tage stilling til om hun skal vaccineres eller ej. Hun er ung, og hvis hun har få allergier, så kan der være mening med det. Også fordi man er tilbøjelig til at få flere og flere allergier i løbet af livet, når man først er blevet allergisk overfor nogle ting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Maj 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 6, 2012 Få hende testet. Hvis du ved hvilke pollentyper hun er allergisk overfor , så kan du dels tage dine forholdsregler i de perioder, hvor de pollen er i luften. I øjeblikket er der jo birkepollen overalt. Så hvis Smilla er birkepollenallergiker, så kan DET være årsagen til hendes kløe. Det har måske slet ikke noget med foderet at gøre. Du kan give hende antihistamin, som hjælper en del. Silke har i hvert fald ikke haft røde ører siden hun startede på dem for snart 3 mdr. siden. Men vi ved ikke, hvordan det går, når vi går ind i græs-pollen sæsonen. Men bare det at vide, hvilke allergier, det drejer sig om, det er altså en stor hjælp. Når nu du giver Smilla ged-hest og hjort, så ved du ikke, om en bedring skyldes at hun har skiftet kost, --eller om det er fordi birkepollen sæsonen måske er ved at slutte? Når Smilla er blevet testet, så sørg for at få en kopi af listerne med tal og tekst og det hele. Så du helt tydeligt kan se, hvad I måske kan undgå. Bagefter må I så tage stilling til om hun skal vaccineres eller ej. Hun er ung, og hvis hun har få allergier, så kan der være mening med det. Også fordi man er tilbøjelig til at få flere og flere allergier i løbet af livet, når man først er blevet allergisk overfor nogle ting. Det er specielt det sidste mine overvejelser omkring test (og desensibilisering) går på. For vill være ked af, hvis hun udviklede mere allergi eller det blev værre. Hun har været barfet et ½ års tid nu (så det har været udenfor pollensæson) og der har hun hver gang hun bare har fået hest, hjort, ged været symptomfri. Så hun har ikke alvorlig mideallergi (i hvert fald ikke mere end at vi holder det nede med rengøring). Og jeg er ret sikker på, at det er lagermider og bestemte kødtyper hun ikke tåler. Lagermider fordi hun ikke tåler noget tørfoder eller brød o.lign. Kødtyper fordi hun f.eks ikke tåler fisk, okse, kalkun?, struds?, kylling?, and? (Jeg er lidt i tvivl om dem med ?). Om hun også har pollenallergi, det ved jeg ikke. Men det kan jeg jo ikke gøre noget ved bortset fra desensibilisering. Jeg synes ikke jeg kan bruge tallene til ret meget? Jo, så ved jeg, at jeg ikke skal eksperimentere med kødtyper, når der er birkepollen selvfølgelig (men det kan jeg jo lade være med så..) Hmmmm overvejer stadig. Manden synes det kører fint nok som det gør. Han synes ikke en klø-tur på 2 min om aftenen en gang imellem er ret meget. Men det var bare rart at vide, om vi skulle i gang med desensibilisering, synes jeg... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Maj 6, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 6, 2012 Forresten hvor hvor stor en del af en alnok pille må sådan en lille hund som smilla få? Jeg tror ikke det er aktuelt lige nu, når det er så forholdsvis kort tid hun er plaget og har klø-tur. Men det er rart at vide. Virker alnok også på foderallergi? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts