Hop til indhold

Hvorfor den grimme bagpart (ja sorry)


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg efterhånden set det mange gange og jeg syntes det bliver værre og værre (eller måske er det bare fordi jeg ligger mærke til det nu), men på mange billeder af schæfere har de den her utrolig lave bagpart (ja som om de nærmest sidder ned). Ja jeg har sågar set schæfere IRL som jeg syntes har en virkelig lav bagpart.

 

Er det virkelig meningen? og hvis det er hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst mk101

Se, nu har jeg jo ikke selv schæfer (og havde kun en sammenbragt som barn), så udtaler mig jo bare udfra egen tanke og holdning.

 

For mig at se, er der ikke den store "grund" til, at hundene efterhånden ser ud som de gør i øjeblikket. Ikke brugsmæssigt i hvert fald. Der er ingen tvivl om, at de gør godt af et par gode støddæmpere (vinkler) med det arbejde de skal udføre, men hurtighed i bevægelserne ville de i højere grad få ved en længere lænd/flanke end ved den overvinklede bagpart.

 

Jeg tror det er et spørgsmål om mode, og at man i udstillingsverdenen har syntes det er flashy når schæferen stilles som den gør. Så man har fremavlet længere og længere lårben, og avlet på overvinklede hunde.

 

Det er vitterligt udfordringen ved avl; at man som race ikke stirrer sig blind på det overdådige og ekstraordinære, som ikke er racetypisk. De fleste racer roder lidt med det, for på de internationale udstillinger vil det ofte være de overtypede hunde, der placeres højst. Hvilket skyldes brugen af all-round dommere, der i løbet af en weekend kan dømme mange racer, men som ikke har en dybdegående forståelse for den enkelte race.

 

Hos cockeren ser man det i øjeblikket eksempelvis at hunde med (for) lange halse og (for) hvælvede skaller dømmes op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Elsker jo at sidde og læse standarder og modsat se billeder af tidens vindende hunde i racen. Nu er standarden jo så vag, at der i høj grad er mulighed for subjektiv fortolkning. Om schæferen står i forhold til overlinje:

 

"Overlinien forløber uden synlig afbrydelse fra halsens ansætning over den veludviklede manke og den i forhold til vandret ganske let faldende ryg, til det let faldende kryds. Ryggen er fast, kraftig og velforsynet med muskler. Lænden er bred, kraftigt udviklet og godt muskuløs. Krydset skal være langt og let faldende (ca. 23° mod vandret), og går uden afbrydelse af overlinien over i hale-ansatsen."

 

- i forhold til vandret ganske let faldende ryg, tænker jeg og forestiller mig jo absolut ikke sådan noget her:

 

german_shepherd_glenbala_03.jpg

 

Så syntes jeg absolut bedre om den her:

 

german-shepherd.jpg

 

Om bagparten står: "Bagbenene er stillet let bagud, og set bagfra parallelle. Over- og underlår er omtrent af samme længde og danner en vinkel på ca. 120°. Køllerne er kraftige og godt muskuløse."

 

Og der syntes jeg jo faktisk at hunden på øverste billede er mere korrekt vinklet end den på nederste billede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Krydset skal være langt og let faldende (ca. 23° mod vandret), og går uden afbrydelse af overlinien over i hale-ansatsen."

 

- i forhold til vandret ganske let faldende ryg, tænker jeg og forestiller mig jo absolut ikke sådan noget her:

 

german_shepherd_glenbala_03.jpg

 

Så syntes jeg absolut bedre om den her:

 

german-shepherd.jpg

 

Om bagparten står: "Bagbenene er stillet let bagud, og set bagfra parallelle. Over- og underlår er omtrent af samme længde og danner en vinkel på ca. 120°. Køllerne er kraftige og godt muskuløse."

 

Og der syntes jeg jo faktisk at hunden på øverste billede er mere korrekt vinklet end den på nederste billede.

 

Jeg synes de begge er misfostre. Den øverste har karperyg hvilket får den til at se mere ekstrem ud, men de er begge lige skrå, så vidt jeg kan se.

23 grader er faktisk ret meget! Utroligt at det stadig kan få lov til at stå i standarden :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Se, nu har jeg jo ikke selv schæfer (og havde kun en sammenbragt som barn), så udtaler mig jo bare udfra egen tanke og holdning.

 

For mig at se, er der ikke den store "grund" til, at hundene efterhånden ser ud som de gør i øjeblikket. Ikke brugsmæssigt i hvert fald. Der er ingen tvivl om, at de gør godt af et par gode støddæmpere (vinkler) med det arbejde de skal udføre, men hurtighed i bevægelserne ville de i højere grad få ved en længere lænd/flanke end ved den overvinklede bagpart.

 

Jeg tror det er et spørgsmål om mode, og at man i udstillingsverdenen har syntes det er flashy når schæferen stilles som den gør. Så man har fremavlet længere og længere lårben, og avlet på overvinklede hunde.

 

Det er vitterligt udfordringen ved avl; at man som race ikke stirrer sig blind på det overdådige og ekstraordinære, som ikke er racetypisk. De fleste racer roder lidt med det, for på de internationale udstillinger vil det ofte være de overtypede hunde, der placeres højst. Hvilket skyldes brugen af all-round dommere, der i løbet af en weekend kan dømme mange racer, men som ikke har en dybdegående forståelse for den enkelte race.

 

Hos cockeren ser man det i øjeblikket eksempelvis at hunde med (for) lange halse og (for) hvælvede skaller dømmes op.

Okay. Mange tak for det gode svar :5up:

 

Jeg overvejde bare om det måske var noget der faktisk var nyttigt inden for brugshunde, for jeg syntes også jeg begynder at se rottweilere stillet op med bagbenene længere og længere bagude og syntes egentlig ikke det er særlig pænt :???:

 

Elsker jo at sidde og læse standarder og modsat se billeder af tidens vindende hunde i racen. Nu er standarden jo så vag, at der i høj grad er mulighed for subjektiv fortolkning. Om schæferen står i forhold til overlinje:

 

"Overlinien forløber uden synlig afbrydelse fra halsens ansætning over den veludviklede manke og den i forhold til vandret ganske let faldende ryg, til det let faldende kryds. Ryggen er fast, kraftig og velforsynet med muskler. Lænden er bred, kraftigt udviklet og godt muskuløs. Krydset skal være langt og let faldende (ca. 23° mod vandret), og går uden afbrydelse af overlinien over i hale-ansatsen."

 

- i forhold til vandret ganske let faldende ryg, tænker jeg og forestiller mig jo absolut ikke sådan noget her:

 

german_shepherd_glenbala_03.jpg

 

Så syntes jeg absolut bedre om den her:

 

german-shepherd.jpg

 

Om bagparten står: "Bagbenene er stillet let bagud, og set bagfra parallelle. Over- og underlår er omtrent af samme længde og danner en vinkel på ca. 120°. Køllerne er kraftige og godt muskuløse."

 

Og der syntes jeg jo faktisk at hunden på øverste billede er mere korrekt vinklet end den på nederste billede.

 

Nu aner jeg ikke hvad det hedder i fagsprog, men syntes ikke nogle af dem er særlig pæne. Den første har den der grimme bagpart og den anden har det andet jeg også har lagt mærke til at de nærmest "går på bagbenet" og ikke poten :???:

 

Ih, nu fik du mig startet... Se lige skræmmeeksemplet:

 

german%20shepherd%20male%20Tyson%20stacked%20-%20whispawillowkennels.jpg

 

og det der er jo bare et total misfoster :shock:

 

Jeg har sådan en bog med sort/hvid billeder af forskellige racer fra 1974 og her er schæferen virkelig flot og ligner sådan en min bedstemor havde da jeg var barn og den har hverken hældende bagpart eller går på bagbenene. (må lige tage den med hjem til mine forældre en dag og scanne billedet ind).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Bliver også noget ærgerlig når jeg ser schæfere på udstilling, for de ligner ikke den type schæfer jeg husker fra jeg var lille. De moderne skrider rundt i hofterne og går helt nede på haserne. Noget værre rod, for at sige det mildt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette billed er tyv stjålet fra en anden tråd hvor Aussies for ever linker til det.

 

Jeg syntes denne schæfer er utrolig flot og specielt i forhold til den standard der er idag.

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?id=24098385

 

Præcis... den ligner faktisk ret meget den i bogen, bortset fra at den i bogen har lidt tydeligere aftegninger, men det er også sådan jeg syntes en schæfer er flot.

 

Jeg kan bare slet ikke forstå at det er brugshunderacer det sker for så... for de har vel om ikke andet brug for et godt helbred og nogle gode hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Hvad er hvælvede skaller egentlig?

 

Hovedet/toppen af hovedet. På de mere moderne (hvad man kalder den skandinaviske type) er de mere hvælvede og højere, mens de hos den engelske type er mere flade og langstrakte. Hos den skandinaviske sidder ørerne noget lavt, mens den på den engelske er korrekt ansat i højde med øjnene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hovedet/toppen af hovedet. På de mere moderne (hvad man kalder den skandinaviske type) er de mere hvælvede og højere, mens de hos den engelske type er mere flade og langstrakte. Hos den skandinaviske sidder ørerne noget lavt, mens den på den engelske er korrekt ansat i højde med øjnene.

 

Så det er egentlig det der med at panden er ved at ligne den amerikanske? (groft sagt)

Link til indlæg
Del på andre sites

men... de kan jo ikke gå:

[media]

[/media]

 

:megaked: syntes altså det er synd!

 

Det er fuldstændig grotest :megaked:

 

Gudskelov har jeg aldrig selv set en så slem schæfer her i DK endnu, ikke noget der lignede.

 

PS. Og så trænger de da så sandelig til at ringtræne deres schæfere derovre i Manchester! De er jo tydeligt ukomfortable i situationen og kan ikke finde ud af at følge :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, nu fik du mig startet... Se lige skræmmeeksemplet:

 

german%20shepherd%20male%20Tyson%20stacked%20-%20whispawillowkennels.jpg

 

Åhh gud det var dog uhyggeligt!!!!! :shock::cry:

 

I udstillingsøjemed hvis tilfredstillese er det menneskernes, for det kan da ikke være til hundenes fordel.... Kender heldigivs et par lækre schæfere som ikke lgner ovenstående :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Det er fuldstændig grotest :megaked:

 

Gudskelov har jeg aldrig selv set en så slem schæfer her i DK endnu, ikke noget der lignede.

 

PS. Og så trænger de da så sandelig til at ringtræne deres schæfere derovre i Manchester! De er jo tydeligt ukomfortable i situationen og kan ikke finde ud af at følge :confused:

 

Lyder til du har til gode at se hvordan man udstiller schæfere herhjemme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Så det er egentlig det der med at panden er ved at ligne den amerikanske? (groft sagt)

 

Nej, ikke rigtigt. Amerikanerne har et helt andet type hoved, med andre kinder, stop etc. Det hele sådan set.

 

Har fundet et par billeder til at illustrere. Første billede efter min mening for høj og hvælvet skalle samt for lavt ansatte ører:

 

[ATTACH]26672[/ATTACH] [ATTACH]26671[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fuldstændig grotest :megaked:

 

Gudskelov har jeg aldrig selv set en så slem schæfer her i DK endnu, ikke noget der lignede.

 

PS. Og så trænger de da så sandelig til at ringtræne deres schæfere derovre i Manchester! De er jo tydeligt ukomfortable i situationen og kan ikke finde ud af at følge :confused:

 

Ja jeg syntes godt nok også de ser noget nervøse og urolige ud (udover at de nærmest ikke kan gå). Virker slet ikke som de schæfere jeg kender.

 

Nej, ikke rigtigt. Amerikanerne har et helt andet type hoved, med andre kinder, stop etc. Det hele sådan set.

 

Har fundet et par billeder til at illustrere. Første billede efter min mening for høj og hvælvet skalle samt for lavt ansatte ører:

 

[ATTACH]26672[/ATTACH] [ATTACH]26671[/ATTACH]

 

Okay. Så forstår jeg det :-D og ja, kan godt se hvad du mener :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige denne artikel fra en af schæferavlens sværvægtere: http://www.schaeferhunden.dk/friis/kryds.pdf

 

Jeg har svært ved at gennemskue hvordan han kan vide så meget om knoglestilling og bevægelse, og samtidig synes at en vinkling på op til 30 grader er "korrekt" :hmm:Jeg synes bestemt at det, han kalder et ligeliggende kryds, er det der ser sundest ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

I mine øjne er en rigtig Schæfer en Kommisär Rex :lun::mrgreen:

 

[media]http://college-de-vevey.vd.ch/eleves/cours-info9e/9e_ali/images/rex.jpg[/media]

Kunne ikke finde et billede i profil, den skråner måske lidt i ryggen, men jeg synes da, at den ser mere "normal" ud end dem der hænger helt ned i gulvet.. :hmm:

 

Jeg så også engang en udsendelse i tv (den hvor de også viste en CKC der lå og vred sig af smerte fordi dens kranie var for lille), hvor de fortalte/viste at mange af de Schæfere der går helt i jorden bagtil ikke kan gå ordentligt :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...