Hop til indhold

alt om golden retriever


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

hejsa jeg ville megetgerne høre om jeres erfaringer

med golden retrivere.

 

er der nogle ting man skal være særlig opmærksom på.

 

er det en hund du/i ville anbefale.

 

Hund og ejer(e) skal jo gerne passe til hinanden, så det er ikke nemt at anbefale en race uden at vide hvad en ejer/ familie har gjort sig af tanker og kan tilbyde hunden.

 

Jeg synes goldens er nogle dejlige hunde, de lærer hurtigt men er ofte ofre for den opfattelse at de er hunde man kan have med venstre hånd, så at sige. Det er oprindeligt jagthunde og de skal beskæftiges. De er meget alsidige og kan bruges både til lydighed og agility, samt mange andre ting, men en retriever bør have lov til at apportere.

 

Man skal være opmærksom på at der som regel er stor forskel i væremåde på en standart og en jagtgolden.

 

Velkommen til Hunde-Forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen ligger primært i at standart golden ikke avles ud fra linier med gode jagthunde og den er generelt mere rolig end en jagtgolden.

 

En jagtgolden er langt mere aktiv. Det er standartgolden som typisk ses som familiehund, den er mere lys end jagtgolden, som er mere brungylden eller mørk (kald det hvad du vil) en standartgolden. Det er også standartgolden der vinder mest på udstillinger.

 

Hvis det er jagtudgaven, så kan du søge her: http://www.apporterendegoldens.dk/

 

Hvis det er standartudgaven, så findes de her (ved ikke om der også er jagtgolden):

http://www.goldenretriever.dk/

 

Hvad angår hvordan de er at have, så har jeg desværre ikke nogen erfaring. Men jeg vil råde dig til at læse om den, Dansk Kennel Klub har faktisk en bog specielt om denne race:

show_image.php?img_id=5012Golden retriever Type: Medlemstilbud

Underkategori: Bøger

Printvenlig udgave

 

Golden retriever er en af de mest populære hunde i Danmark. Hvad enten du overvejer at anskaffe dig denne dejlige hund eller allerede har en Golden retriever, som du gerne vil vide mere om, så kan du i denne bog læse om daglig pleje, hunden sammen med børn, fodring og racetypiske sundhedsproblemer.

 

For at få glæde af hunden skal man også tænke på den første opdragelse, træning og måske endda bruge den som jagthund. Bogen er skrevet af absolutte eksperter fra Dansk Retriever Klub.

 

Forlag Atelier ISBN 87-7857-315-7

Pris kr. 145,00 incl. moms + porto/ekspedition kr. 50,00

 

 

Du kan finde den her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/shop/

Men man plejer også at kunne købe de bøger hos boghandleren til 200kr ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuuh, jeg har en rød golden... :mrgreen:

 

Den vil jeg ikke anbefale til alle og enhver.

Jeg havde en berner sennen han før, og det er en dejlig rolig hund, der sover meget af sin barndom væk... Men den ER stor.

 

Så da jeg ville have en lidt mindre hund, så valgte jeg en golden tæve.

 

For jeg mente, at en golden er en stille og rolig familiehund.. DET kunne jeg lige klare..

 

Og så fik jeg Silke, som har været en ildrød krudtkugle. Hun har været arbejds-liderlig fra dag ét af. Og jeg har brugt virkelig mange timer daglig på hende.

Fordi jeg ikke går på jagt, så har jeg valgt at træne lydighed med hende. Dansk Kennelklub har et prøveprogram, som strækker sig over flere år, hvor man starter i klasse 1 når hunden er nogenlunde over babyalderen, og så kan man rykke op i klasse 2 og 3. Når man har tre førstepræmier i klasse 3, så er hunden Lydighedschampion. Og det giver adgang til at træne i eliteklasse. ---Som med tiden kan gøre hunden til Lydighedselitechampion..

 

HVIS man vælger en jagthund, --uanset om det er en golden eller en labrador eller flatcoat, så er det altså temmelig vigtigt at man har lagt en uddannelsesplan for hvalpen INDEN man får den hjem. Det er ikke godt nok bare at møde op på den lokale træningsplads en gang om ugen.

 

En golden er så klog en hund, så hvis du ikke giver den et arbejde, så finder den selv på noget... ---Som du måske ikke synes om..

 

Silke er 6 år nu. men hun er stadig en utrolig energisk hund. Og helt forskellig fra de jævnaldrende flødefarvede goldens, som vi ser trisse rundt i hælene på deres ejere.. Silke skal have noget at lave hver dag. Hvis ikke jeg laver noget med hende, så vil hun komme med bolde eller bamser eller andet legetøj for at få mig til at ruske eller kaste.. :mrgreen: --En god gang lydighedstræning på marken efterfulgt af lidt sporsøg løser det problem..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

hej igen det er godtnok et stykke tid siden.

 

jeg har lånt og læst et par bøger om golden retriever

og det ser ellers ud til at være en god hund.

men motion og aktiveringen er let tvivlsom

kan nemlig ikke helt finde ud af om det er for meget.

 

der er osse en del som spøger om van kan du tilbyde en hund.

det er sådan at jeg har muligheden får at bestemme mine arbejdstider

temlig meget da jeg ikke er afhænglig af en fast løn så tiden har jeg

massereaf. det er mere det at jeg ikke kan finde ud af vormaget tid

jeg skal afsætte. det er nemlig sådan at det er svert at finde nogle

steder vor det er beskravet vor mange timer/minutter der skal afsættes

per dag. det behøver ikke at være meget presist men bare sådan sirka.

misforstå mig ikke jeg vil godt brue den tid der skal til men jeg vil alså

osse vide vad jeg går in til. vad angår boligforhol så får jeg nok sirka 40

kvadratmeter plus have men selvfølig skal vi ud at gå 3 gange davligt.

 

det blev vist let rodet men håber det er forståligt. hilsen jon b petersen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...