Hop til indhold

Hvorfor har din hund sorte læber?


KimC
 Share

Recommended Posts

Her til eftermiddag var jeg en tur forbi den lokale SFO med to af mine hunde. Store Happy, irsk ulvehund, 60 kilo. "Lille P." skotsk hjortehund, 40 kilo. Begge med en skulderhøjde på 82cm. Stooore hunde som virkelig burde forbydes..

Vi var ved at være kommet forbi, og Happy var allerede klar til et melankolsk ulvehyl. Men så kom de alligevel, ungerne. Snart var begge hunde omringet, og blev klappet over det hele. Den på 60kilo gumlede på en piges finger, hun synes det var sjovt. Nogen af ungerne havde anigstmaling på, det smagte åbebart godt for Lille P gik i gang med at vaske ansigtet på en af ungerne. Lille P har et langt spids hoved, hans tunge er kun 4 cm bred. Happy derimod har en ordetlig kasse, og derfor også en bred tunge på ca 8 cm. Den er effektiv til at fjerne ansigtsmaling på børn, og hovedet har lige den rette højde, det giver hunden bekvem arbejdsstilling.

Nu har der jo været sidste skoledag i dag, så flødekarameller fandtes stort set over det hele. En af ungerne stoppede en flødekaramel i gabet på den lille, den store fik to fordi gabet er større.

En af pædagogerne kom til og skulle også klappe, heldigvis er de ikke så snerpede at de går i koma fordi ungerne bliver slikket af en 8 cm bred tunge der sidder i et stort pjusket hundehoved i samme højde som ungernes hoveder.

Hundene bliver grundigt undersøgt. Ørerne bliver løftet for at se hvad der gemmer sig derinde, snuden bliver undersøgt, læberne løftet og tænderne beundret..

Der bliver stillet mange spørgsmål ved sådan et sammenrend Og jeg forsøger at give et godt svar der kan forstås af den aldersgruppe.

Hvad hedder de? Hvor gamle er de? Hvad spiser de? Mange spørgsmål, som blev stillet igen og igen. Men så var der også de lidt mere spidsfindige spørgsmål. Hvorfor har den såmange knogler - Lille P er en spinkel hund hvor mankan se rygraden ret tydeligt. Der forklarede jeg at Lille P sådan set godt kan løbe 60 km/t, og det kan man ikke hvis man er stor og tyk. Og at han har lige så mange knogler som en fed pølsehund.

Forklarer at den store godt kan trække mig op på 45km/t på cykel uden at jeg overhovedet behøver at røre pedalerne. Men at han brænder ud efter ca en kilometer ved den fart. Sådan er mynder nu engang indrettet.

En dreng hev en blød pose med to kugler laaangt frem mellem Lille Ps bagben: Hvad er det her til? Det måtte jeg så forklare. Lille P var ligeglad, for nogen henne i den anden ende havde stoppet en ny flødekaramel i flaben på ham. .

Er det en dreng eller pige, fra samme spørger. Så var min forklaring måske alligevel ikke så god.

Hvorfor har de forskellig farve? (hundene, ikke kuglerne) Tja, de er jo ikke så meget i familie, og i har jo heller ikke samme farve hår, vel unger?

Næste spørgsmål: Hvorfor har din hund sorte læber?

Det anede jeg ikke hvad jeg skulle svare på.

Men det er med at nyde det inden hunde generelt bliver klassificeret som farlige dræberdyr. For så kan vi ikke tillade os at bringe SFO'en i livsfare.

Men jeg må se at finde et svar på det med de sorte læber.

 

Hilsen Kim

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det har den da fordi den lige har været ved at slikke tonsvis af ansigtsmaling af ungerne :lol:

 

Nej, for de var malet grønne. De har nok leget gæster fra det ydre univers. Det var derfor hundene skulle undersøges sådan.

 

De to hunde jeg havde med elsker det, og er nærmest ikke til at slæbe derfra igen.

Jeg har to andre hunde der ville være døde af skræk bare ved tanken. De fik sig en skovtur i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for de var malet grønne. De har nok leget gæster fra det ydre univers. Det var derfor hundene skulle undersøges sådan.

 

De to hunde jeg havde med elsker det, og er nærmest ikke til at slæbe derfra igen.

Jeg har to andre hunde der ville være døde af skræk bare ved tanken. De fik sig en skovtur i stedet.

 

Hehe :lol: fedt :mrgreen:

 

Jeg tror også Nova ville have eeeeelsket sådan en tur :lun: Dumle tror jeg derimod også var død af skræk :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo osse bare nogle helt fantastiske uldhoveder du har Kim.....:lun:

 

Og hunde har sorte læber fordi.......fordi........fordi det har de bare...nå! :mrgreen:

 

Leroy har ikke sorte læber :engel:

 

Jeg har heller ingen forklaring. Har også engang spurgt en dyrlæge hvorfor hunde har frynser på læberne. Det kunne han ikke svare på. Jeg har dog min egen teori.

Link til indlæg
Del på andre sites

Leroy har ikke sorte læber :engel:

 

Jeg har heller ingen forklaring. Har også engang spurgt en dyrlæge hvorfor hunde har frynser på læberne. Det kunne han ikke svare på. Jeg har dog min egen teori.

frynser? de takker der? de passer jo med tænderne, de bider dem i stykker som spæd...

 

sorte læber er fordi de ikke har pels og altid er i skygge og derfor er farven sort ... ligesom muldvarpen ...

 

 

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ingen forklaring. Har også engang spurgt en dyrlæge hvorfor hunde har frynser på læberne. Det kunne han ikke svare på. Jeg har dog min egen teori.

 

Hvis du vil fortælle om din teori mht frynserne vil jeg fortælle om svaret hvorfor læberne er sorte. Nu ved jeg det nemlig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil fortælle om din teori mht frynserne vil jeg fortælle om svaret hvorfor læberne er sorte. Nu ved jeg det nemlig...

 

For at der ikke skal blive undertryk inde i mundhulen. Pga. frynserne kan læberne ikke slutte helt tæt.

Men som sagt, det er kun en teori :genert:

 

Fortæl fortæl!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge min hundetræner er der to gode grunde til de sorte læber.

 

1: Læberne er et vigtigt signalredskab i den visuelle kommunikation mellem hunde. "urhunde"/ulve vil normalt være lidt lysere omkring snude, derfor står sorte læber klart i kontrast til den lysere pels, og kommunikationen bliver tydelig.

 

2: Mørk hud er mere modstandsdygtig over for sollys. I naturen ville hundene skulle være ude hele tiden, de kan søge skygge, men der kan man også blive sol(for)brændt hvis man opholder sig længe nok.

Derfor er de hårløse områder, læber, snude, og øjenrande fra naturens side sorte.

Siden hen har selektiv avl foretaget af mennnesker skabt andre muligheder, og denne selektive avl har ikke i alle tilfælde gavnet racerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken herlig historie:mrgreen:

 

Er flad af grin over beskrivelsen af drengen der fandt en blød pose med 2 kugler i, frem mellem Lille P's bagben. Jeg kan lige se det for mig?:hmm:

Var det så en dreng eller en pige?

 

Lille P. er en dreng... Det er det når en hund har den der bløde pose med kuglerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille P. er en dreng... Det er det når en hund har den der bløde pose med kuglerne...

 

Gud!! Det siger du ikke??:hmm:

Ej, jeg synes bare det er sjovt at der netop blev forklaret hvad den bløde pose med kuglerne skulle bruge til, og knægten så BAGEFTER spørger om det er en pige eller en dreng.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var vi der igen.

 

Ungerne havde vist hørt noget om en hundelov. Hvorfor bider de ikke?

 

Igen blev hundene grundigt undersøgt, og jeg svarde mangemange gange på hvor gamle de er. Det er meget vigtigt for børn at vide.

 

De lange haler er spændende, og pigerne der nærmer sig hestealderen ser en hest i alt der er større end en gravhund. Når jeg nu nægter dem at ride på dyrene kan deres dukker jo få en tur.

 

Og så kan resterne af en gammel bold jo også bruges som jødehat.

 

Ved den tid er der forældre der henter deres børn, og nogen af dem skulle lige have et billed med mobilen. Lærerne på stedet tager det også positivt når vi kommer forbi. Måske er der håb for hunde sådan generelt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
For at der ikke skal blive undertryk inde i mundhulen. Pga. frynserne kan læberne ikke slutte helt tæt.

Men som sagt, det er kun en teori :genert:

 

Fortæl fortæl!

 

Hmm.. Det duer ikke.. For hvis de ikke kan lave undertryk kan de jo ikke sutte som små...

 

Jeg har dog ikke et bedre bud...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...