Hop til indhold

Miljø vs mental

Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg sad og læste i et blad om en hund der 2 gange havde gjort udfald mod et menneske under skue.

Den ene gang fik mennesket en rifte på maven (igennem en trøje går jeg ud fra).

Under den obligatoriske mental test har de ikke fundet noget ved hunden.

Denne hund har nogle kvaliteter som der ikke er alt for mange hunde der har (inden for racen), og derfor vælger man at bruge den til avl.

Så tænker jeg, da jeg nu ikke har kendskab til alt det dersens, hvor mange gange skulle en hund lave udfald før man ikke vil mene at det er miljøets skyld?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er lidt svær. Og kommer jo an på mentalbeskrivelse af dens race.

Men min egen forige hanhund har da knurret af en dommer og efterfølgende gjorde min venindes han det samme. Det var endda en kvinde og hunde var begge på trimbordet til vurdering. Det var kun et skue . Og jeg tror, hun har stirret dem voldsomt i øjnene, da hun i hastig fart nærmede sig dem til exteriørvurdering.

Har også prøvet på en stor DKK udstilling at dommer efter syn på min hund efterfølgende kom bagfra og stak hånden op bagi, for at konstaterer de 2 sten i pungen. Hunden stod med hovedet den anden vej og blev da noget pirrelig.

Men udfald overfor mennesker i ringen er generelt da en dårlig ting og bør da trække hunden ud af konkurrencen.Altså et 0 eller kan ikke bedømmes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tænker jeg, da jeg nu ikke har kendskab til alt det dersens, hvor mange gange skulle en hund lave udfald før man ikke vil mene at det er miljøets skyld?

Jeg har heller ikke forstand på udstillinger, men jeg vil da mene at hvis de stambogsførende klubber var seriøse omkring deres arbejde, så røg sådan en hund ud, uanset om det dårlige temperament var medfødt eller ej. Det kunne måske lære folk at behandle deres hunde ordentligt :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er hvad DKK skriver:

"Dommeren kan fratage en hund tildelte præmieringer, hvis hunden viser sig aggressiv eller udviser

anden uønsket adfærd. Hunden tildeles i så fald præmieringsgraden ”disqualified” (diskvalificeret).

Det skal angives tydeligt på kritik og præmieliste, at diskvalifikationen er givet på grund af temperamentet.

En hund, som 2 gange diskvalificeres på grund af temperamentet, kan af DKK’s bestyrelse

fratages retten til avl samt retten til at deltage i udstillinger, prøver, konkurrencer mv."

Nikko's far fik et 0, da han knurrede af en dommer. Han blev så aldrig udstillet igen, og blev også taget ud af avl pga. andre ting også. Men jeg forstår da ikke, at den ikke har fået avlsforbud? Måske fordi det er skue og ikke udstilling?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor mange gange skulle en hund lave udfald før man ikke vil mene at det er miljøets skyld?

Jeg ville helre se på omstændighederne, fx Petrine, hun vil lave 117 udfald mod barn, hvis barn maser Petrine op i et hjørne, alligevel vil jeg påstå det er 100% miljø.

Hvis nu hun et par gange (mere end en) umotiveret farer i hovedet på en der sidder passiv i en sofa, så vil jeg blive bekymret (selvfølgelig også for om der er smerter, men hvis ikke, så er den da helt gal).

Link til indlæg
Del på andre sites