Hop til indhold

Hjælp søges ang. race

KarinaG
 Share

Recommended Posts

Hej alle i dejlige hunde-mennesker derude...

Har nogen af jer hørt om racen Picard/Le Berger de Picard, eller har nogen af jer faktisk mødte sådan en hund irl ?

berger picards - Google-søgning

Berger Picard - - Om hunderacen Berger Picard

Jeg har flere grunde til mine spørgsmål og jeg håber at i vil komme med jeres input :-D

Da jeg for små 10 år siden skulle vælge min første egen hund, havde jeg ikke noget internet og ikke noget hunde-netværk jeg kunne spørge til råds. Så jeg gik på biblioteket og ryddede hylden med bøger om racer og lavede en liste over ting jeg ønskede og ting jeg ikke ønskede, her matchede Picarden 99% men mit problem var, at jeg ikke kunne finde nogen herhjemme og valgte den så fra.

Det var vigtigt for mig, som ny hundeejere, at have kontakt med en dansk opdrætter af en så ukendt race herhjemme...

Valget endte med en Labrador retriver, et dejligt valg og en anden historie :blink:

Jeg ved godt at jeg vil have Misja i mange år endnu (hun bliver kun 8 år næste gang), men jeg er nu engang skruet sådan sammen at jeg ønsker informationer på så mange fronter som muligt, så jeg er så godt klædt på til når den dag kommer...

Jeg er med på at snakke med de få opdrætter af racen vi har fået herhjemme, jeg har allerede besøgt og snakket med dem på div. udstillinger.

Men jeg ønsker de oplevelser og indtryk fra andre der enten kender racen eller bare har tanker og meninger om den.

Umiddelbart lever den nemlig stadigvæk op til det jeg ønsker af en hund og næste hund, vil jeg så gerne blev en DKK hund.

Skriv hvad der falder dig ind, på forhånd mange tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt et par stykker og har pt. en ung hanhund på mit lydighedshold...

Noget specifikt du gerne vil vide? :-)

Ja, alt hvad du har af indtryk af hundene :-D

Virker de hyperaktive og u-koncentreret ? - er de sociale som en labrador eller mere reserveret som en chow (groft sat op), eller hvordan virker de til at være ?

Jeg har gennem årene fået et godt kendskab til de Belgiske hyrdehunde og især Terv'erne af aktive/trænbar og mentalt stabile linjer, minder Picarden om Belgierne, er de mere reserveret-mere aggressive - hårde - skarpe mv. ?

Kort sagt, er jeg meget interesseret i at høre om hvordan de er over for andre hunde af begge køn og forskellige aldre ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, alt hvad du har af indtryk af hundene :-D

Virker de hyperaktive og u-koncentreret ? - er de sociale som en labrador eller mere reserveret som en chow (groft sat op), eller hvordan virker de til at være ?

Jeg har gennem årene fået et godt kendskab til de Belgiske hyrdehunde og især Terv'erne af aktive/trænbar og mentalt stabile linjer, minder Picarden om Belgierne, er de mere reserveret-mere aggressive - hårde - skarpe mv. ?

Kort sagt er jeg meget interesseret i at høre om hvordan de er over for andre hunde af begge køn og forskellige aldre ?

Det overordnede indtryk er, at det er en hund som skal have en ret viljefast fører. Ikke forstået som hård, men en som mener det h*n siger første gang det bliver sagt og ved hvad h*n har med at gøre.

Det er en stor hund, og kræver at man fra hvalp lægger en god portion energi i at lære at have den under kontrol vha. stemme og ikke line. Dem jeg har mødt har ikke været overdrevne sociale og været aktive i vogtere af have og lign. ressourcer. Ressourcer generelt har forekommet mig problematisk, og som noget man bør være obs på at opbygge tillid/gensidig aftale om fra hunden er hvalp.

Det er mit indtryk at de er trænbare og lærnemme, forudsat man finder tilstrækkelig motivation.

I forhold til andre hunde, er det min klare opfattelse at sandsynligheden for egetkønsaggression er rimeligt høj. Dem jeg har oplevet live, har været fremme i skoene overfor andre hunde af samme køn.

Sundhed er et issue du skal være meget opmærksom på!

Håber det hjælper lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det overordnede indtryk på være at det er en hund som skal have en ret viljefast fører. Ikke forstået som hård, men en som mener det h*n siger første gang det bliver sagt og ved hvad h*n har med at gøre.

Det er en stor hund, og kræver at man fra hvalp lægger en god portion energi i at lære at have den under kontrol vha. stemme og ikke line. Dem jeg har mødt har ikke været overdrevne sociale og været aktive i vogtere af have og lign. ressourcer. Ressourcer generelt har forekommet mig problematisk, og som noget man bør være obs på at opbygge tillid/gensidig aftale om fra hunden er hvalp.

Det er mit indtryk at de er trænbare og lærnemme, forudsat man finder tilstrækkelig motivation.

I forhold til andre hunde, er det min klare opfattelse at sandsynligheden for egetkønsaggression er rimeligt høj. Dem jeg har oplevet live, har været fremme i skoene overfor andre hunde af samme køn.

Sundhed er et issue du skal være meget opmærksom på!

Håber det hjælper lidt :-)

Det gjorde det bestemt, jeg har også fået input fra andet steds og det er ikke - for mig - positive tilbage meldinger :???:

Utroligt så stor forskel der egentlig er, på det jeg synes at jeg kan læse mig til fra forskel. danske og udenlandske opdrætters sider og så det helt alm. mennesker har oplevet!

Men det er jo også derfor at jeg spørger om jer hunde-menneskers personlige indtryk og oplevelser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Ja nu kan jeg jo ikke huske hvad brugeren hedder:oops: Men der er da en, der næsten lige har fået en hvalp hjem og jeg mener det var den der race...

Jeg kan heller ikke huske navnet, men det er rigtigt at der er en herinde. Tror måske vedkommende hedder Frigg eller sådan noget. Men gætter udelukkende ud fra hukommelsen.

Du kan finde hendes tråd under "præsenter dig selv"

EDIT: nej, ikke Frigg. Det var en Löwchen. Sorry, Frigg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde det bestemt, jeg har også fået input fra andet steds og det er ikke - for mig - positive tilbage meldinger :???:

Utroligt så stor forskel der egentlig er, på det jeg synes at jeg kan læse mig til fra forskel. danske og udenlandske opdrætters sider og så det helt alm. mennesker har oplevet!

Men det er jo også derfor at jeg spørger om jer hunde-menneskers personlige indtryk og oplevelser :-D

Jeg ved ikke hvordan opdrættere o. lign. præsenterer racen, men det er i mine øjne ikke en hund for alle og enhver. Det er en hund som skal bruges, og som kræver mere end mange kan honorere. Dette er selvfølgeligt kun min subjektive vurdering.

Jeg synes det er ærgeligt, for ved at fejlrepræsentere racen får man hurtigt flere problematiske individder end der ellers ville være, blot fordi de havner i totalt forkerte hænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvordan opdrættere o. lign. præsenterer racen, men det er i mine øjne ikke en hund for alle og enhver. Det er en hund som skal bruges, og som kræver mere end mange kan honorere. Dette er selvfølgeligt kun min subjektive vurdering.

Jeg synes det er ærgeligt, for ved at fejlrepræsentere racen får man hurtigt flere problematiske individder end der ellers ville være, blot fordi de havner i totalt forkerte hænder.

Der er de også ærlige nok, synes jeg (og lige en lækkerbisken for mig), men mht deres temperament er jeg noget overrakeet over de tilbage meldinger jeg har fået nu her og andet sted!

Jeg bor i et boligkvarter med ca. 8-900 mennesker og ca. halvdelen har hund, de fleste uproblematiske men så er der lige de få der fylder meget og her skal jeg kunne stole på min hund. den behøver ikke at være social som en retriver, men den skal kunne acceptere og bære over med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Kan være du er blevet blokeret af Michy :mrgreen: Ej, jeg kan både finde hende ved at søge på Picard og ved at gå ind under Community og finde hende i medlemslisten.

Lykkes det slet ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en veninde, der har haft én og lige pt. venter på, at hendes nye hvalp bliver 8 uger, så hun kan hente ham i Holland. Jeg har deltaget på et par opdrættertræf sammen med hende, og har et par gange undervist et par af hans søskende.

Det er en skøn, skøn race - hvis man er bevist om, at det er en vogtende hyrdehund. Dvs. en selvstændigt arbejdende, lidt skarp race - ikke en hyrdehund som f.eks. Border Collier.

Du skal være meget, meget opmærksom på helbreddet, hvis du køber herhjemme. De ER meget plaget af HD (bland andet) og det er ikke normal praksis, at man røntgenfotograferer i DK. Herudover er der én opdrætter, der har haft "eneret" på markedet i DK - og de linier, de avler på er meget HD plaget. Det ser dog ud til, at der bliver importeret flere og flere udenlandske hunde, hvilket er meget positivt.

Sorrel, som min veninde havde, blev aflivet sidste år. Han blev som 4 mdr. gammel opereret for mus i skulderen og havde E hofter - som plagede ham meget. Derudover havde han meget skrøbelige negle. Men som skrevet - han var en super lækker hund, på trods!

Link til indlæg
Del på andre sites