Hop til indhold

os med blandingshunde efter 1 juli


Linda
 Share

Recommended Posts

Hvilken form for kontrol er der indenfor DKK f.eks.? Opdrætter anmelder selv at han/hun har fået et kuld med X som mor og Y som far. Bliver det kontrolleret? Hvordan?

 

Selvfølgelig vil der være en mulighed for at snyde. Den mulighed findes allerede i Dansk Hunderegister, hvis man på en eller anden måde kan lokke eller snyde sin dyrlæge til at registrere hunden under forkert racebetegnelse. Er det rimeligt at forlange at private organisationer fører strengere kontrol end staten selv gør?

Jeg aner ikke noget om kontrollen indenfor DKK, har aldrig haft en hund med tavle.

 

Jeg forstår måske ikke helt meningen med at lave endnu en forening, der fungerer på samme måde som DHR, når en sådan allerede findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved er der ingen direkte kontrol indenfor DKK, men bliver det opdaget, så er det ud!

 

Og der skulle da helt sikkert ske det samme med den der snyder med aneregisteret :mrgreen:

 

Jeg forstår måske ikke helt meningen med at lave endnu en forening, der fungerer på samme måde som DHR, når en sådan allerede findes.

 

Nu er pointen jo netop at det IKKE er ligesom DHR :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Jeg kopierer lige mig selv fra et andet forum:

 

Jeg er meget bekymret over den mangel på retssikkerhed, som jeg og andre ejere af tavleeløse hunde vil have fremover, når den nye hundelov nu bliver vedtaget. Derfor vil jeg lufte en idé som jeg har haft i længere tid, men som jeg på et tidspunkt opgav, da det ikke lykkedes mig at finde engagerede mennesker nok til at starte en forening for tavleløse hunde.

 

Idéen er: Et aneregister for tavleløse hunde. Registreringen skal være frivillig, men der skal være tilstrækkeligt med kontrol til at registeret kan anses for at være dokumentation for en hunds afstamning. Det vil indebære at personer, der får et kuld hvalpe, som de ønsker at registrere, enten skal chipmærke hvalpene inden de sælges, eller alternativt modtage et registernummer for hver hvalp, som så senere tilknyttes hvalpens chipnummer. Hundens ejer skal via an adgangskode kunne logge ind på databasen og ændre i hundens oplysninger, f.eks. hvis den videresælges, dør eller andet relevant.

 

Fordelen vil være at det om et par generationer vil være muligt at dokumentere en hunds afstamning, selv om det f.eks. er en blandingshund. Ulempen kan være at der skabes et nyt C-hold af hunde, der ikke er eller kan registreres.

 

Det ville være fantastisk hvis en allerede eksisterende forening ville tilbyde denne service. Det kunne f.eks. være Dyrenes Beskyttelse el. lign. Hvis ikke, skal der dannes en ny forening til at starte og administrere registeret, men det kræver naturligvis både tid og ressourcer. Men måske begynder folk nu at kunne se en fordel i at stå sammen...

 

Jeg synes på ingen måde, at din ide er dårlig. Tværtimod giver det fuldt ud mening, at lave en registrering af blandingshundes aner. I Ribe skulle de have en blandingshund, hvor de kan fører den 9 generationer tilbage og som nu er lokalt kendt under navnet Ribehunden. At bruge Chipnr som registeringsnr i stedet for at give hunde er forenings registeringsnr. tror jeg minsker risikoen for at registeringen bliver utroværdig, som nogle stambøger anses for at være, da forælderdyrene ikke bare lige kan få et nyt navn og nummer uden en operation. Så kast dig endeligt ud i det projekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Og der skulle da helt sikkert ske det samme med den der snyder med aneregisteret :mrgreen:

 

 

 

Nu er pointen jo netop at det IKKE er ligesom DHR :confused:

 

Ja, det er rigtigt - så må du jo sørge for, at gøre klubben eller registret lige så eftertragtet som DKK er for mange - for det er ikke småting for mange DKK opdrættere at blive smidt ud, der risikerer de at miste meget!

 

Det at have en DKK stambog giver en hundeejer adgang til mange ting, som en 'ikke DKK hund' ikke kan være med til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er rigtigt - så må du jo sørge for, at gøre klubben eller registret lige så eftertragtet som DKK er for mange - for det er ikke småting for mange DKK opdrættere at blive smidt ud, der risikerer de at miste meget!

 

Det, der skulle gøre registeret eftertragtet, skulle gerne være at det giver en sikkerhed for hvalpekøbere, at de kan dokumentere at deres hund er lovlig. Ikke kun overfor politiet, men også overfor f.eks. boligselskaber, hvor mange allerede har problemer, fordi det ikke ligefrem er hundekyndige der sidder og bestemmer hvilke hunde der er ønskede og uønskede.

Jeg forestiller mig at det må være attraktivt for hvalpesælgere at kunne tilbyde købere den sikkerhed.

 

Det at have en DKK stambog giver en hundeejer adgang til mange ting, som en 'ikke DKK hund' ikke kan være med til!

 

Det har jeg personligt altid været imod. Derfor vil jeg heller ikke være med til at indføre særlige fordele for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun 2 mixhunde og ingen med lidt forstand på racer kan ikke se, at den ene ligner en vizhla/pointertype og den anden en border.

Dem der kommer i farezonen er vel f.eks mix med boxer og andre med store muskler og brede lidt korte kæbepartier.

Men hvis man bor f.eks til leje og hunden aldrig har skabt problemer med de omkringssigboende, kan jeg ikke tro, at boligselskaber vil have dem aflivet, lejeren til at flytte osv.

Så vil der forhåbenlig bare blive skrappere krav til efterfølgende hund.

Hvis hundejerer vil blive forfulgt , bør vi med mixerhunde stå sammen og forlange, at dette ikke bliver et blodbad, og at nogle meget kyndige med hunderfaring opretter et vurderingsråd under Justitsministeriet med krav og test af omgængelighed for de hunde ,der ikke kan vurderes visuelt.

Her mener jeg ala de mentaltest mange racehunde kan gennemgå.Og nok nogle skal inden avl. Desuden kunne der tillægges en paragraf at visse hunde skal være, eller gøres ikke fertile.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Det, der skulle gøre registeret eftertragtet, skulle gerne være at det giver en sikkerhed for hvalpekøbere, at de kan dokumentere at deres hund er lovlig. Ikke kun overfor politiet, men også overfor f.eks. boligselskaber, hvor mange allerede har problemer, fordi det ikke ligefrem er hundekyndige der sidder og bestemmer hvilke hunde der er ønskede og uønskede.

Jeg forestiller mig at det må være attraktivt for hvalpesælgere at kunne tilbyde købere den sikkerhed.

 

 

 

Det har jeg personligt altid været imod. Derfor vil jeg heller ikke være med til at indføre særlige fordele for andre.

 

Jeg er sikker på at det for blandningshvalpe-køber ville være rigligt at have den sikkerhed at der er bevis på at deres hund ikke er et ulovlig mix...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og der skulle da helt sikkert ske det samme med den der snyder med aneregisteret :mrgreen:

 

 

 

Nu er pointen jo netop at det IKKE er ligesom DHR :confused:

Nej, fik vist ikke skrevet det helt tydeligt. Selvfølgelig er der en forsklel i og med at man kan se hundens aner, men hvis man bare kan snyde, tror jeg altså ikke det vil hjælpe ret meget. Så kan man jo ikke vide om forældrerne virkelig er den race de er registreret som - og så kan DHR vel fungere ligeså godt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Det har jeg personligt altid været imod. Derfor vil jeg heller ikke være med til at indføre særlige fordele for andre.

 

Ja, nu har jeg ikke lige fulgt debatten gennem hele tråden, men faldt lige over dette indlæg. :confused:

Hvordan i alverden kan man være imod, at en privat forening, her DKK, giver egne medlemmer fordele, som andre ikke får ???

Det er da vist meget almindeligt og accepteret her i "forenings Danmark" og det er der vel egentlig heller ikke noget forkert ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Hvis hundejerer vil blive forfulgt , bør vi med mixerhunde stå sammen og forlange, at dette ikke bliver et blodbad, og at nogle meget kyndige med hunderfaring opretter et vurderingsråd under Justitsministeriet med krav og test af omgængelighed for de hunde ,der ikke kan vurderes visuelt..

 

Nej Nej, sådan er loven "ikke skruet sammen". Det er op til hver enkelt ejer af en blandingshund, selv at bevise, at der ikke findes nogen aner i hunden, som stammer fra en af de forbudte racer. Det offentlige eller andre vil ikke på nogen måde være behjælpelige, hverken med vuderingsråd, mentaltetst eller andet.

Det eneste jeg mener at have læst er, at hvis en blandingshund "bliver dømt til døden" kan ejeren indbringe dommen for en almindelig domstol ( hvis vedkommende ellers har råd til det) og kan ejeren under en sådan sag, føre bevis for, at hunden er lovlig, kan den reddes. Hvilke beviser en dommer vil godtage, må retspraksis jo så vise os hen over de kommende år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Hvilken form for kontrol er der indenfor DKK f.eks.? Opdrætter anmelder selv at han/hun har fået et kuld med X som mor og Y som far. Bliver det kontrolleret? Hvordan?

 

Selvfølgelig vil der være en mulighed for at snyde. Den mulighed findes allerede i Dansk Hunderegister, hvis man på en eller anden måde kan lokke eller snyde sin dyrlæge til at registrere hunden under forkert racebetegnelse. Er det rimeligt at forlange at private organisationer fører strengere kontrol end staten selv gør?

 

Fører staten kontrol, hvad kontrol om jeg må spørge?:vedikke::slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Måske er jeg ikke for kvik men.........:stupid: Er det kun blandingshunde med de forbudte racer i sig der er forbudte eller er det alle blandingshunde:rolleyes:??

 

Jeg kunne godt tænke mig et mix næste gang,men vil da tænke mig om en ekstra gang, hvis jeg risikerer at blive tvunget til at aflive den på grund af en åndssvag lov:damn:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Hej,

 

Måske er jeg ikke for kvik men.........:stupid: Er det kun blandingshunde med de forbudte racer i sig der er forbudte eller er det alle blandingshunde:rolleyes:??

 

Jeg kunne godt tænke mig et mix næste gang,men vil da tænke mig om en ekstra gang, hvis jeg risikerer at blive tvunget til at aflive den på grund af en åndssvag lov:damn:.

 

V.H.

Sille

 

Ikke kvik nok, har du talt med DKKs representanter siden du har fået den tanke, eller er du undervuderet af statens repressentanter?:confused:

 

Så husk bare på, du er ikke alene!:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...