Hop til indhold

Er vaccinationer overdrevet?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Hvad er jeres mening om vaccinationer? Synes i, at de er nødvendige, eller kun nogle af dem, eller slet ingen?

 

Fandt en interessant artikel (eng)

 

http://www.presspublications.com/pages/specialreports10.asp

 

Udklip:

 

"There never was any data that suggested vaccines must be given yearly,” Dodds said. “Veterinarians assumed there was data but there wasn’t.”

 

Vaccines like parvovirus and canine distemper are responsible for many diseases of the immune system in dogs, she contends. Anemia, arthritis, epilepsy, thyroid disease, liver failure, diabetes, allergies and other conditions, she believes, are linked to vaccines.

 

“Approximately five to 10 percent will develop problems,” Dodds said. “That increases to 20 percent in pure breeds.”

 

Irish Setters, Great Danes, German Shepherds, weimaraners and akitas are at higher risk of developing Hypertrophic Osteodystrophy, a bone disease that causes107 degree fever, pain, and the inability to walk as a result of vaccinations, she said. “But there is really no breed that is not at risk,” she said.

 

The only vaccination needed, she asserts, is for rabies because it is legally required.

 

Dogs’ and cats’ immune systems mature fully at 6 months old, she explained. If canine distemper, feline distemper and parvovirus vaccines are given after 6 months, a pet has immunity for the rest of its life.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor

Ja, jeg synes vacccinationer er overdrevne.

 

Og tror også at mange mennesker/dyr får følgeskader af vaccinationer, som aldrig tilskrives vaccinen.

 

Vi vaccinerer i hoved og r.. og det er medicinalfirmaerne, som fortæller os, at vi skal for ellers...

 

Jeg mener, det kræver et godt virkende immunforsvar at klare vaccinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er jeres mening om vaccinationer? Synes i, at de er nødvendige, eller kun nogle af dem, eller slet ingen?

 

Fandt en interessant artikel (eng)

 

http://www.presspublications.com/pages/specialreports10.asp

 

Udklip:

 

Nej.. Jeg er imod vaccinationer...

Jeg får kun hundene vaccineret fordi jeg udstiller dem og så skal de være vaccineret.

Mit første barn blev vaccineret og fik en vaccinationsskade.. De næste 6 er aldrig blevet vaccineret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg er helt enig i dine udtalelser Ninjamor.

 

Hvis man kigger på indholdet i en vaccine, så er fx. formaldehyd ofte inkl. :neutral:

 

Vi vaccinerer fx. kun de dyr vi har 'med i byen' og hvor det er påkrævet.

 

Indenfor de islandske heste er det ved at være fokus på om brug af vaccine og eksem (allergi) hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Et andet spørgsmål er: kan man undgå vacciner - når man har forsikring, går til træning, ...

 

Vacciner vil man ikke kunne undgå, men man kan tænke sig om og tjekke de regler der gælder ved fx. træning i en klub.

 

Vores avlshopper bliver fx. kun vaccineret hvert 3. år og kun mod stivkrampe. Vores føl bliver ligeledes kun vaccineret mod stivkrampe ogå den holder i 3 år.

 

De fleste klubber (hundetræning) kræver ikke vaccination hvert år, men alt er jo forskelligt fra klub til klub.

Link til indlæg
Del på andre sites

En dyrlæge jeg konsulterede for nogle år siden fortalte mig at hun havde været til en konference om nogle, dengang nye vacciner. Man havde taget blodprøver af hunde der havde fået vaccinerne og først henholdsvis 4 og 6 år efter vaccination (alt efter om det var parvo eller hundesyge, der var vaccineret imod) var mængden af antistoffer i blodet så lavt, at man behøvede en revaccine.

 

Selv med disse facts på bordet sagde de andre dyrlæger nej til at ændre deres anbefaling om årlig vaccinering, med den begrundelse, at så kom ejerne ikke til det årlige sundhedscheck.:roll::skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er helt enig i dine udtalelser Ninjamor.

 

Hvis man kigger på indholdet i en vaccine, så er fx. formaldehyd ofte inkl. :neutral:

 

Vi vaccinerer fx. kun de dyr vi har 'med i byen' og hvor det er påkrævet.

 

Indenfor de islandske heste er det ved at være fokus på om brug af vaccine og eksem (allergi) hænger sammen.

 

Og naturligvis er der en sammenhæng - i mine øjne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
En dyrlæge jeg konsulterede for nogle år siden fortalte mig at hun havde været til en konference om nogle, dengang nye vacciner. Man havde taget blodprøver af hunde der havde fået vaccinerne og først henholdsvis 4 og 6 år efter vaccination (alt efter om det var parvo eller hundesyge, der var vaccineret imod) var mængden af antistoffer i blodet så lavt, at man behøvede en revaccine.

 

Selv med disse facts på bordet sagde de andre dyrlæger nej til at ændre deres anbefaling om årlig vaccinering, med den begrundelse, at så kom ejerne ikke til det årlige sundhedscheck.:roll::skraek:

 

Jah DØØØ!

 

Og hvad så var jeg ved at sige...

 

Det er en af de mest lamme undskyldninger for at pumpe dyr med medicin jeg nogensinde har hørt!

 

Da Pelle skulle have sine basisvaccinationer, som jo desværre er nødvendige for at gå til hundetræning, blive forsikret etc. etc. blev han testet med henblik på at kunne beregne laveste dosis.

 

Man kan udtage en blodprøve inden vaccination for at måle værdien af modstandsstoffer hos hunden. Men det udsætter vi ikke hunden, og vor pengepung for og de fleste hunde bliver rutinemæssigt vaccineret alt for ofte.

 

Meget af det kød der spises indeholder også vaccine, vil jeg lige minde om, hvis nogle skulle have glemt det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er på ingen måder tilhænger af vacciner, det være sig hverken til mennesker eller dyr.

 

Stella er vaccieneret som 12 ugers, igen som 16 ugers og igen 1 år efter dette. Jeg er ikke specielt begejstret for det, men har været nødt til at gøre det pga. forsikring og træning.

 

Helt undgå at vaccinere kan jeg nok ikke fordi hun er med til så meget, men jeg vil gerne gøre det så lidt som det er muligt!

 

Mine katte bliver ikke vaccineret og det kommer eventuelle kommende børn heller ikke til at blive..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men hvad så, hvis man ikke vaccinerer hunden? Er I ikke bange for evt. sygdomme?

 

Jeg kan da godt være lidt bekymret, men mine to sidste hunde blev ikke vaccineret sidste tredjedel af deres liv alligevel, hvilket jeg har modtaget mange verbale tæsk for.

 

De klarede sig fint. Men man kan jo altid være uheldig.

 

Omvendt kendte jeg endgang en ung sund golden som fik parvo netop pga vaccinen. Den havde åbenbart noget smitte i sig og vaccinen blev så udslagsgivende. Det var hvad dyrlægen kom frem til. Hunden døde efter få dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Jeg kan da godt være lidt bekymret, men mine to sidste hunde blev ikke vaccineret sidste tredjedel af deres liv alligevel, hvilket jeg har modtaget mange verbale tæsk for.

 

De klarede sig fint. Men man kan jo altid være uheldig.

 

Omvendt kendte jeg endgang en ung sund golden som fik parvo netop pga vaccinen. Den havde åbenbart noget smitte i sig og vaccinen blev så udslagsgivende. Det var hvad dyrlægen kom frem til. Hunden døde efter få dage.

Og det er problemet med vaccinationer? At de kan være smittede uden sygdommen er gået i "udbrud" og dermed blive mere syge af det? Og så selvfølgelig problemerne ved eksem osv. som der tidligere blev nævnt.

 

Hvordan forholder I jer så til vaccinationer? Får de kun som hvalpe eller slet ikke eller hvordan?

 

Må ærligt indrømme at jeg aldrig har hørt problematikken før, så nu spørger jeg løs :-) Ikke specielt henvendt til dig, Irene, men mere generelt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah...

Det kommer an på hvordan hunden lever...

En voksen hund, der har begrænset kontakt med andre hunde, kan sikkert leve mange år uden at blive vaccineret.

 

Silke bliver vaccineret hver år.

Hun bliver vaccineret mod parvo, hundesyge, leptospirose og smitsom leverbetændelse.

Nogle af sygdommene skal der revaccineres imod hvert år for at vaccinationen skal beskytte bedst muligt.

Andre kan man nøjes med at vaccinere imod hver 2-4 år... Men der er også individuelle forskelle på hunde.

 

Hvis man er meget imod unødige vaccinationer, så kan man jo få taget en blodprøve først, der kan fortælle noget om hvor mange antistoffer hunden har i sig mod de forskellige sygdomme.......

 

Men det er nemmere og billigere bare at være "imod vaccinationer"... ---Eller bare at lade hunden vaccinere.

---Mine børn er blevet vaccineret. Min datter (biokemiker med stor viden om de ting) har ladet mine børnebørn vaccinere.

 

Selvfølgelig skal min hund osse vaccineres. ISÆR!! fordi hun flere gange daglig kommer i områder hvor der også færdes andre, --også fremmede-- hunde.

 

Der KAN meget sjældent være bivirkninger af en vaccination...... Men der er endnu oftere alvorlige bivirkninger af den sygdom man vaccinerer imod.

 

Ingen af mine 8 hunde har haft problemer efter vaccinationerne.

 

Men kik på de forskellige sygdomme. (netdyredokter, rammen øverst til venstre) Se, hvad de enkelte sygdomme går ud på. Og vælg DEREFTER om I tør udsætte jeres hunde for den risiko....

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16146.asp

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah...

 

Men det er nemmere og billigere bare at være "imod vaccinationer"... ---Eller bare at lade hunden vaccinere.

Jeg tror faktisk at folk der vælger den lette løsning, vaccinerer hvert år. Mon der er ret mange der overhovedet ikke vil vælge at vaccinere deres hunde?. Det tror jeg ikke og da slet ikke herinde.

 

--- Min datter (biokemiker med stor viden om de ting) har ladet mine børnebørn vaccinere.

Børnevacciner er jo ikke noget man gentager år efter år, efter år...., så det er ikke helt det samme.

 

Selvfølgelig skal min hund osse vaccineres. ISÆR!! fordi hun flere gange daglig kommer i områder hvor der også færdes andre, --også fremmede-- hunde.

Det skal min da også, bare ikke hvert år.

 

Ingen af mine 8 hunde har haft problemer efter vaccinationerne.
Og ingen af mine hunde er blevet syge af, ikke at blive vaccineret hvert år.

 

Men kik på de forskellige sygdomme. (netdyredokter, rammen øverst til venstre) Se, hvad de enkelte sygdomme går ud på. Og vælg DEREFTER om I tør udsætte jeres hunde for den risiko....

Der er jo ikke større risiko ved f.eks. at vaccinere hvert andet år og det har DKK da heldigvis også indset. Når man f.eks. skal på udstilling gælder en vaccinationsattest i 2 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

---der er ikke større risiko for hundesyge hvis man kun vaccinerer hvert andet år. Det rammer især unge hunde, -typisk dem, der kommer på en hundeudstilling...

 

Men beskyttelsen mod leverbetændelse holder kun et år. Og det er en mere snigende sygdom...

 

Det er helt afhængig af, hvor meget en hund omgås andre -måske uvaccinerede--hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Katte bør i mine øjne vaccineres mod de mest smitsomme og livstruende sygdomme, hvis der er tale om fritløbende katte og især, hvis man bor i et område med en stor kattebestand.

 

Omkring hunde så er de 2 vi har i dag, vaccineret ifølge 'programmet' + at de begge også har fået mod rabies, udelukkende pga den store flagermusebestand heromkring. De er næsten altid er med os rundt og er i kontakt med mange forskellige hunde, både i fritiden, men også i træningsøjemed.

Vores 2 nu afdøde hunde blev ikke vaccineret de sidste 3 år af deres liv - de var ikke så sociale med andre hunde længere og smitterisikoen var derfor mindre + at de var oppe i årene og havde i deres unge år været igennem vaccinationsprogrammet utallige gange pga udenlandsrejser og udstillinger, så en vis mængde opbyggede antistoffer var der basis for.

 

Vores heste er dem her på gården, der bliver vaccineret mindst, som skrevet tidligere - også her er der tænkt ret stratetisk mht risiko osv.

 

Selve udgiften på vaccination af katte og 'ikke komme i byen heste' er ret lille, da jeg vaccinerer selv (hvilket er tilladt og har arbejdet med det igennem mange år - bare for at undgå misforståelser :-))

 

De dyr som kommer med i byen, der kræves der dog attester = det er dyrlægen, der skal udføre vaccinationen, men da dyrlægen alligevel kommer her næsten månedligt i forbindelse med vores hestehold (vi har avlshingst og opdræt) er det en meget lille post på budgettet set i forhold til resten.

 

Havde jeg en hund med allergiske tendenser ville jeg kraftigt overveje, at stoppe helt med vaccinationer og beskytte den så godt som muligt ad andre veje.... håber der på sigt kommer mere forskning på området, da jeg tror det ville få øjnene op for mange ting.

 

Der er så megen snak om problemet med orm og resistens og 'man' bruger megen energi på at oplyse om hvordan en ormestrategi bør lægges - måske det samme kommer til, at gøre sig gældende med vacciner om få år (selvfølgelig uden resistensproblematikken).

 

Det er umiddelbart tankevækkende, hvor mange allergi problemer man ser rundt omkring i dag indenfor alle dyregrupper... på den anden side, så er der aldrig blevet vaccineret så meget som i dag?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg er tilhænger af vaccinering s050.gif

 

Jeg har set syge hunde, som ikke var vaccineret, og hvor alvorligt det kan gå hen og blive. Jeg synes vi er heldige i DK, at vi har så få alvorlige udbrud af de typiske sygdomme og det er takket være vaccinering. Ja, der er nogle gange bivirkninger, men det er som regel ifm. overdosering. Som der også nævnes, så er årsagen til at man bør vaccinere årligt, at den ikke dækker alle sygdomme lige effektivt. Vores dyrlæge siger altid det er en vurderingssag, hvor ofte det skal gøres. Fx. vores hunde der er i dagligt kontakt med mange hunde, der skal de vaccineres årligt. Men bor du på landet og næsten aldrig møder andre hunde, ja så kan man godt trække den længere fx. hvert andet år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Og det er problemet med vaccinationer? At de kan være smittede uden sygdommen er gået i "udbrud" og dermed blive mere syge af det? Og så selvfølgelig problemerne ved eksem osv. som der tidligere blev nævnt.

 

Hvordan forholder I jer så til vaccinationer? Får de kun som hvalpe eller slet ikke eller hvordan?

 

Må ærligt indrømme at jeg aldrig har hørt problematikken før, så nu spørger jeg løs :-) Ikke specielt henvendt til dig, Irene, men mere generelt :-)

 

Et af problemer kan være som jeg beskrev, men det er dog sikkert sjældent hunde decideret får sygdommen de vaccineres imod pga vaccinen.

 

Et problem er, at man ikke ved nøjagtigt HVAD vaccinerne påvirker i individet udover at skabe en formodet immunitet.

Nogle læger, og de er ikke velset, advarer mod vaccination af børn.

 

Jeg vaccinerer så minimalt jeg kan.

 

Du kan google på bivirkninger af vaccination, så må der komme en masse frem, hvis du vil læse om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men kik på de forskellige sygdomme. (netdyredokter, rammen øverst til venstre) Se, hvad de enkelte sygdomme går ud på. Og vælg DEREFTER om I tør udsætte jeres hunde for den risiko....

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16146.asp

 

Det er netop FRYGTEN medicinalfirmaerne kører på - ligesom foderproducenterne (men det er en anden debat) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mjah...

 

 

Jeg tror faktisk at folk der vælger den lette løsning, vaccinerer hvert år. Mon der er ret mange der overhovedet ikke vil vælge at vaccinere deres hunde?. Det tror jeg ikke og da slet ikke herinde.

 

 

Børnevacciner er jo ikke noget man gentager år efter år, efter år...., så det er ikke helt det samme.

 

 

Det skal min da også, bare ikke hvert år.

 

Og ingen af mine hunde er blevet syge af, ikke at blive vaccineret hvert år.

 

 

Der er jo ikke større risiko ved f.eks. at vaccinere hvert andet år og det har DKK da heldigvis også indset. Når man f.eks. skal på udstilling gælder en vaccinationsattest i 2 år.

 

Et af faktorerne ved vaccination er, at mange hunde - efter min amatørmening - bliver overvaccinerede. Fordi mange dyrlæger, måske de fleste, giver den gas med samtlige vacinationer en gang årligt, nu hunden alligevel er der.

Hvor de med nogle vacciner kunne vente til året efter.

 

Nogle af de dyrlæger jeg har talt med om emnet siger, at nå ja, vi ved denne vaccine kan holde op til 1½ år, så vi giver den hvert år, så er vi helt sikre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Det er netop FRYGTEN medicinalfirmaerne kører på - ligesom foderproducenterne (men det er en anden debat) :)

Dvs. at hvis du har børn, så er de heller ikke blevet vaccineret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Man behøver ikke vaccinere oftere end ca hvert 3. år, Gudrun (dyrlæge) fortalte mig om en iundersøgelser der påviste at hvert 3. år er rigeligt :-D

 

Hun fortalte også at der på markedet har været en blodprøve dyrlægen kunne tage på hunden for at se om hunden var dækket, problemet var dog at ingen dyrlæger ville bruge dem...

 

De vil hellere fortsat give de årlige vacciner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...