Hop til indhold

hun kan ikke være alene hjemme.


Gæst ixia
 Share

Recommended Posts

Min dejlige dsg kan ikk være alene hjemme. vi har prøvet at sige pænt farvel, give snacks og legetøg til hende. Hun siger igenting ;-) (siger naboerne), men smadrer det hele, bider ledninger over, smider madene skålene til vores katte rundt i hele lejligheden. o.s.v... ? :hmm:

hun er kun 11 uger, men havde håbet på, hun bare kunne være alene i 5 min.... øv bøv... :cry: skal lige siges hun er meget meget "mor" syg...

håber i kan hjælpe... tak.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Hej, du gør sikkert meget af det allerede, men her er ihvertfalf et par råd herfra...

 

1) Først og fremmest skal du jo starte med nogle få sekunders adskillelse af gangen og så udvide det.

 

2) Dernæst ville jeg nok sørge for at luftet hunden godt, træne lidt, og dernæst være hjemme 'i ro' ca. 20 inden jeg skulle gå. De 20 min. hvor du/I er i ro er vigtige her i starten inden adskillelse, så du får hvalpen til at falde ned idet den læser at du forholder dig i ro... læs en bog, se tv el. lign.

 

3) Når du så går vil jeg finde noget rigtig lækkert frem. Fx et marvben som har været i fryseren, fuldt op med leverpostej og foder (så det ikke bliver for fed). Du kan evt. blande det godt op med lidt kogende vand så foderet bliver opløst i leverpostejen og omvendt. Put marvbenet med fyldet i en pose og ind i fryseren.

 

4) Når du går skal din hund ikke have hele huset at vogte, da det stresser. Vælg et rum, et bryggers el. lign hvor den har kurv, vand osv.

 

Hmm... det er vist lige hvad jeg kan komme på. :hmm: Håber der er noget som kan hjælpe.

 

Har opfordret 2 andre hvis hunde destruerede alt, med denne 'formel' og deres hunde faldt hurtigt til ro efter at have arbejdet med deres leverpostejsmarvben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for det fine svar. :hjerte:

Men jeg har prøvet a lade hende være i køkkenet eller i gangen med sin kurv, legetøj og snacks, dett hjælper desværre ikke. så smadrer hun bare tingene der. Men vil prøve med benet. :genert: Hun tisser over det hele også i sin kurv? :hmm:noget man kan gøre, har nemlig gået lange ture med hende før (hvor jeg blev træt og næsten skulle sove:oops:), men hun har stadigvæk alt for meget energi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for det fine svar. :hjerte:

Men jeg har prøvet a lade hende være i køkkenet eller i gangen med sin kurv, legetøj og snacks, dett hjælper desværre ikke. så smadrer hun bare tingene der. Men vil prøve med benet. :genert: Hun tisser over det hele også i sin kurv? :hmm:noget man kan gøre, har nemlig gået lange ture med hende før (hvor jeg blev træt og næsten skulle sove:oops:), men hun har stadigvæk alt for meget energi.

 

Når hun ødelægger, er det et udtryk for hendes utryghed/angst/frustration. Hun viser, at det er for lang tid, hun har været alene. I må gå tilbage til kun at gå det tidsrum, hvor hun er tryg ved at blive efterladt - også selvom det måske kun er 1-2 sekunder. Og så langsomt lægge mere tid på, i starten kun nogle sekunder. Kun sådan kan I bygge videre på positive erfaringer i modsætning til nu, hvor hun får negative erfaringer, hver gang hun er alene.

 

Mht. træthed er du inde på noget af det rigtige, idet det er vigtigt, at hunden har en god træthed, når den forlades. MEN for det første skal du huske ikke at gå alt for lange ture med hende, når hun stadig er hvalp. Og for det andet er den mentale træthed mindst lige så vigtig som den fysiske. Så før I går fra hende, skal I prøve at trætte hende mentalt, f.eks. med et godt langt fodersøg, problemløsningsøvelser e.l. Og som mosgaard skriver skal der så derefter være helt ro på (= ingen aktivitet) i ca. 20 minutter, inden i går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Hey. Jeg er også i gang med alene-hjemme-træning pt. Og vi er nået til 10 sekunder i løbet af i dag :banan:

 

Jeg følger den her plan, som varmt kan anbefales:

 

indexside

 

Det tog noget tid at få ham til at lære at blive i sin kurv, men da han først fik lov til at måtte ligge i sengen (som ellers har været forbudt område), så rykkede vi en milepæl på ingen tid. Så længe han må ligge i sengen, så er der ingen problemer.

 

EDIT: lige en tilføjelse. Jeg har sat store sedler op på dørene herhjemme med følgende beskeder: Når man går på toilettet, SKAL man være iført jakke og have raslet med nøglerne først (så han lærer, at det ikke er ensbetydende med at vi går ud af lejligheden), og at når man passerer hoveddøren SKAL man lige åbne og lukke døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen vi har ladet hende være alene hjemme enkelt gang, hvor hun fik lov til a være i sengen, så var der ingen problemer... Men det var kun den eneste gang.. :cry: så nu tager jeg hende med til eksamen og over alt.. men jeg vil prøve a gøre som du siger.... :-D Så kan det være det hjælper...

mange tak....:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva

Min omplaceringshund havde også lidt problemer i starten. Hun går altid meget tæt op ad mig og sålænge jeg er i huset bevæger hun sig sjældent rundt i andre rum.

 

Ting der hjalp mig ekstremt: Radio. Marvben med leverpostej (så der er helt sikkert noget om det) og så har jeg lært aldrig at skynde mig ud af døren. En rolig afsked, uden kontakt, mens hun ligger og hygger sig med sit ben er vejen frem.

 

Held og lykke! Med lidt arbejde kan det sagtens lade sig gøre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det jeg gjorde var at i starten gik jeg på badeværelset og ud efter posten, hun peb og kradsede på døren. Så kom jeg ind igen og sagde roligt hej.

 

Efter et par dage hvor det fortsatte sådan, skulle jeg ud og handle. Jeg satte videokameraet til og filmede hende i de 40 min jeg var væk. Hvor hun hyyyylede som om jorden var gået under.

 

Næste gang jeg gik fra hende var 1 time, filmede hende igen og denne gang hylede hun lidt, men legede så lidt med sin bold, drak lidt vand og lagde sig ned og sov.

 

Efterhånden øgede jeg timerne og hun holdt helt op med at hyle :5up:

 

Idag har hun det fint med at være alene hjemme. Min måde var måske ikke det de fleste ville have gjort, men jeg gjorde det der føltes rigtigt for mig og det endte godt.

 

Det vigtigste er bare at du gør det samme konsekvent!!! For hvis du ændrer træningsmetoder hele tiden, forvirrer du bare den stakkels hvalp. Gør det samme HVER gang, så er jeg sikker på det nok skal lykkes.

 

Izzie har forresten altid en radio med klassisk musik, eller min ipod med klassiske numre til at køre i baggrunden fordi hun reagere på mange små lyde hvis der er alt for stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det jeg gjorde var at i starten gik jeg på badeværelset og ud efter posten, hun peb og kradsede på døren. Så kom jeg ind igen og sagde roligt hej.

 

Efter et par dage hvor det fortsatte sådan, skulle jeg ud og handle. Jeg satte videokameraet til og filmede hende i de 40 min jeg var væk. Hvor hun hyyyylede som om jorden var gået under.

 

Næste gang jeg gik fra hende var 1 time, filmede hende igen og denne gang hylede hun lidt, men legede så lidt med sin bold, drak lidt vand og lagde sig ned og sov.

 

Efterhånden øgede jeg timerne og hun holdt helt op med at hyle :5up:

 

Idag har hun det fint med at være alene hjemme. Min måde var måske ikke det de fleste ville have gjort, men jeg gjorde det der føltes rigtigt for mig og det endte godt.

 

Det vigtigste er bare at du gør det samme konsekvent!!! For hvis du ændrer træningsmetoder hele tiden, forvirrer du bare den stakkels hvalp. Gør det samme HVER gang, så er jeg sikker på det nok skal lykkes.

 

Izzie har forresten altid en radio med klassisk musik, eller min ipod med klassiske numre til at køre i baggrunden fordi hun reagere på mange små lyde hvis der er alt for stille.

 

Det er jo dejligt, at det virkede for dig og Izzie.. og heldigt. Men det er altså IKKE en metode, jeg på nogen måde vil anbefale til en hund med alene-hjemme problemer! Der er en kæmpe risiko for at gøre dens ubehag ved at være alene meget, meget større ved at gå fra et halvt minut (eller hvor lang tid det tager at hente posten) og til 40 minutter - og ikke mindst at lade hunden stå at hyle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo dejligt, at det virkede for dig og Izzie.. og heldigt. Men det er altså IKKE en metode, jeg på nogen måde vil anbefale til en hund med alene-hjemme problemer! Der er en kæmpe risiko for at gøre dens ubehag ved at være alene meget, meget større ved at gå fra et halvt minut (eller hvor lang tid det tager at hente posten) og til 40 minutter - og ikke mindst at lade hunden stå at hyle!

 

Nu har hvalpen jo heller ikke alene hjemme problemer endnu, den har bare ikke lært at være alene hjemme.

 

Skrev også bare hvordan jeg har gjort, selvom jeg tit får på puklen over det så ville jeg gøre det hele om igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har hvalpen jo heller ikke alene hjemme problemer endnu, den har bare ikke lært at være alene hjemme.

 

Skrev også bare hvordan jeg har gjort, selvom jeg tit får på puklen over det så ville jeg gøre det hele om igen!

 

Jeg giver dig ikke på puklen - men jeg synes, at det er en meget risikabel fremgangsmåde, ikke mindst til en hund, der allerede udviser problemadfærd (ødelægger), når den er alene. Det er fint, at det virkede for dig, men jeg synes faktisk, at det er et dumt råd at give videre. Det kan godt være, at du ikke mener det som et råd, men bare vil fortælle, hvad du gjorde. Men når du gør det i en tråd, hvor der bliver spurgt om hjælp til alene hjemme-træning, fremstår det som et råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det jeg gjorde var at i starten gik jeg på badeværelset og ud efter posten, hun peb og kradsede på døren. Så kom jeg ind igen og sagde roligt hej.

 

Efter et par dage hvor det fortsatte sådan, skulle jeg ud og handle. Jeg satte videokameraet til og filmede hende i de 40 min jeg var væk. Hvor hun hyyyylede som om jorden var gået under.

 

Næste gang jeg gik fra hende var 1 time, filmede hende igen og denne gang hylede hun lidt, men legede så lidt med sin bold, drak lidt vand og lagde sig ned og sov.

 

Efterhånden øgede jeg timerne og hun holdt helt op med at hyle :5up:

 

Idag har hun det fint med at være alene hjemme. Min måde var måske ikke det de fleste ville have gjort, men jeg gjorde det der føltes rigtigt for mig og det endte godt.

 

Det vigtigste er bare at du gør det samme konsekvent!!! For hvis du ændrer træningsmetoder hele tiden, forvirrer du bare den stakkels hvalp. Gør det samme HVER gang, så er jeg sikker på det nok skal lykkes.

 

Izzie har forresten altid en radio med klassisk musik, eller min ipod med klassiske numre til at køre i baggrunden fordi hun reagere på mange små lyde hvis der er alt for stille.

 

Jeg var væk fra hende i dag, da jeg skulle til eksamen (hvor jeg self ikk kunne tage hende med) Jeg brugte køkkenet også havde jeg givet hende et ben og gemte snacks til hende... Ingenting var smadret, da jeg kom hjem.... :banan: Men der lå gaver på gulvet til mig.. hehe... men hun er selvfølgelig ikk renlig endnu... Men hun hyler ikk.. dejligt... Men jeg tror alligevel, jeg vil prøve med noget musik, som du siger.... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Kattiie

For det første er hun jo ikke særlig gammel, Verden er stadig meget stor og fremmed. For det andet skal du ikke sige farvel til hende. Jeg havde problemer med Pluto, uanset hvor meget jeg trænede det med ham og hvor lange ture han fik, og der læste jeg på nettet at det kunne være separations angst. Der stod at man ikke må gå fra hunden lige efter den har været ude og gå, der skal gå mindst 20 min. så den kan falde til ro. Derudover må man ikke kontakte hunden det sidste 15 min. inden man går.

Man skal heller ikke sige hej til den, før den er faldet til ro når man kommer hjem.

 

Men i dette tilfælde er der ikke tale om separations angst, men blot en meget ung hund.

 

Kommer hun i sengen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Dejligt at høre at det går fremad. Det betyder jo nok at du har arbejdet rigtig godt med det. Så det er jo et skulderklap til digselv! :klap:

 

Og nu du er inde i den gode bane... hvis din hund begynder at pibe, så gå lige et skridt tilbage i længden af alene hjemme tid, således det bliver en succes oplevelse. BYG ALTID på succes oplevelser. Kan man være alene hjemme 2 min uden at ødelægge noget, og er blevet stabil i dette, så udvid med lidt mere tid osv... Men altid succes, så wuffer også ved hvad der egentlig er vi forventer - og så wuffer har mulighed for at leve op til vores forventninger = succes = både wuffer og ejer er glad:banan:

 

Opdater endelig fortsat med udviklingen - det er spændende at følge med på sidelinjen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudover må man ikke kontakte hunden det sidste 15 min. inden man går.

Man skal heller ikke sige hej til den, før den er faldet til ro når man kommer hjem.

 

Men i dette tilfælde er der ikke tale om separations angst, men blot en meget ung hund.

 

Det der med ikke at måtte kontakte hunden syntes jeg personligt er noget fis. Og en meget mærkelig adfærd set med hundeøjne.

 

Det er naturligvis rigtigt, at der ikke skal være for meget aktivitet på inden man forlader hunden, da den er lang tid om at stresse af efter sjove eller højspændte aktiviteter. Men for mig er det absolut ikke lig ingen kontakt. Heller ikke ved hjemkomst, hvor jeg ikke mener man styrker hunden i, at det har været forfærdeligt at være alene ved at hilse.

 

Kommer man hjem mens hunden hyler eller reagerer på anden vis, vil man forstærke den adfærd. Men har hunden ligget og slappet af indtil man kommer, vil en glad hilsen ikke bekræfte andet end at vi er glade for at være sammen igen.

 

Og vel er det en ung hund der er tale om, men det udelukker da ikke separationsangst. Angsten syntes jeg da er meget tydelig i forhold til hvad TS beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Jeg er forresten enig i at det jo aldrig er sundt bare at ignorer hunden uden nogen grund... De sidste 15 min, som de sidste 20, skal bare foregå i ro. Ro i stemmen, og rolige bevægelser (gerne læse eller se tv). Hvis hunden kommer hen og hils, så hils, men gejl den ikke op. Det er jo synd hvis hunden tror den har gjort noget forkert fordi den blir ignoreret og du så forlader den... :confused:

Så alting med måde... Og det samme når du kommer hjem, sig bare "hej" selvom den er gejlet op, men tag så roligt overtøjet af og gå ind i stuen og hils stille og roligt. Så du viser at man gerne må være glad, men du vil ikke overfaldes (er nemlig ret upopulært blandt gæster), og det har ikke været forfærdenlig at være alene hjemme.

Igen alting med måde... find en balancegang som fungere for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

min hund har "desværre" fået et bur at bo i når vi ikke er hjemme, for ellers splitter han huset ad og pisser alle steder..

 

men efter han har fået sin kurv og vand i buret og lidt lav musik på, så er han lykkelig over at være inde i buret...

 

buret er kun lukket når vi ikke er hjemme, og om dagen vælger han selv buret...

 

så har han ikke særlig meget at passe på, andet end de 2 kvadratmeter han har i buret..

Link til indlæg
Del på andre sites

min hund har "desværre" fået et bur at bo i når vi ikke er hjemme, for ellers splitter han huset ad og pisser alle steder..

 

men efter han har fået sin kurv og vand i buret og lidt lav musik på, så er han lykkelig over at være inde i buret...

 

buret er kun lukket når vi ikke er hjemme, og om dagen vælger han selv buret...

 

så har han ikke særlig meget at passe på, andet end de 2 kvadratmeter han har i buret..

 

det er symptombehandling- ikke en løsning på det egentlige problem g i mine øjne bestemt ikke en optimal eller endda acceptabel løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

tja for min hund har det været den bedste løsning, og han vælger frivilligt buret...

 

også selvom vi tager afsted uden at lukke buret, ligger han sig derind alligvel :)

 

så det er kun godt for vores hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

tja for min hund har det været den bedste løsning, og han vælger frivilligt buret...

 

også selvom vi tager afsted uden at lukke buret, ligger han sig derind alligvel :)

 

så det er kun godt for vores hund :)

Men for nogle hunde virker det bare ikke, fordi angsten ikke forsvinder, selvom hunden er i buret.

 

Tror det er det Tine mener :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener hvad jeg skriver- og i øvrigt hvad Therese påpeger!

 

Bur fjerner symptom som f.eks kan være ødelagte ting, men det løser ikke problemet som er at hunden er utryg ved at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan så fortælle at det har hjulpet på vores hund.. nogle hunde hjælper det på ja, andre ikke...

 

hos vores har det ikke fjernet nogle symptomer, andet end stres over at være alene hjemme...

 

han har stadig buret fyldt med ting han kan rode med osv..

 

men hver sin holdning...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener hvad jeg skriver- og i øvrigt hvad Therese påpeger!

 

Bur fjerner symptom som f.eks kan være ødelagte ting, men det løser ikke problemet som er at hunden er utryg ved at være alene.

 

Det syntes jeg nu ikke nødvendigvis.

 

Der er flere gange hvor det at hunden har adgang til mindre plads og/eller færre rum, har løst op for problemer med at være alene hjemme. Derfor mener jeg som sådan ikke, at det er problematisk at sætte hunden i bur. HVIS man vel og mærke har lavet burtræning og hunden ser det som noget positivt at opholde sig i det - og det lyder da som om det er tilfældet her.

 

Til enhver tid vil jeg dog syntes dårligt om, hvis man bare smider hunden derind uden at vænne den til det, eller i øvrigt gøre hvad man kan for at klargøre hunden til det at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...