Lonny Skrevet Juni 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2010 For et lille stykke tid siden oprettede jeg denne tråd http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/16360-reaktion-ved-udfald-fra-andre-hunde.html om hvordan Luna lagde sig om på ryggen ved møde med en hund der gjorde udfald imod hende. Jeg ville jo gerne give hende lidt mere selvtillid ved mødet med andre hunde, og jeg har derfor optaget en lille film med et møde med en supervenlig hund, og så håber jeg, at I måske kan komme med nogle råd om hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende. Jeg har fjernet lyden på filmen fordi at ingen af hundene siger noget, derimod snakker jeg og den anden person Luna var meget usikker lige i det indledende møde, men det hjalp rigtig meget på hende at den anden hun vendte ryggen til hende og kort ignorerede hende, så det er helt klart noget jeg vil bruge fremover. Derefter kan jeg efter at have set filmen se, at jeg skal sørge for at hendes snor er meget mere slap end den er på nuværende tidspunkt. Når vi møder en anden hund, så taler jeg meget opmuntrende til hende, og det vil jeg forsætte med da det har hjulpet meget. Dog var hun mere underdanig på denne video end hun har været længe, men det tror jeg måske skyldes de to udfald imod hende i sidste uge? Et af rådene fra hende jeg mødtes med var, at sørge for at hun ikke lægger sig ned, hun gør det i venlig mening, men det kan misfortolkes som hyrdning af den anden hund, og den kan dermed sende nogle usikre signaler til hende, så fremover vil jeg lokke hende ud af dette punkt med en godbid, og forhåbentlig får jeg så også stoppet hendes intense fokus på den anden hund. Hun er jo så intens fordi hun er usikker og har et enormt behov for at holde øje med den anden hund, men igen, så kan det misfortolkes af den anden hund, og jeg vil derfor arbejde på at få hende til at kigge væk, da jeg også tror at det vil få hende til at føle sig mindre låst i situationen. Kom endelig med nogle flere råd om hvad jeg kan gøre, I vil jo se meget mere objektivt på denne lille film end jeg nogensinde kommer til, det er jo min lille tøs [media] [/media] ps. da vi går ud af billedet anden gang, så kommer vi altså ikke tilbage, så de sidste 4-5 sekunder af filmen skal I bare springe over, medmindre I altså syntes at det grønne græs er så dejligt at kigge på :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Det ser da ud til, at I er på rette vej. Jeg ved ikke, om der er noget du kan gøre anderledes, udover helt slap snor og et totalt afslappet kropssprog. Tror også det er vigtigt, at hun ikke lægger sig ned, så den anden hund ikke tror at hun "ligger på spring" for den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Det ser da ud til, at I er på rette vej. Jeg ved ikke, om der er noget du kan gøre anderledes, udover helt slap snor og et totalt afslappet kropssprog. Tror også det er vigtigt, at hun ikke lægger sig ned, så den anden hund ikke tror at hun "ligger på spring" for den. Ja, det tror jeg også, denne adfærd kan meget hurtigt mistolkes af den anden hund, og så sender denne hund måske nogle advarsels signaler til Luna, og det vil igen bare forstærke hendes adfærd. Så det er helt sikkert noget jeg vil forsøge at lokke hende ud af fremover. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Er den anden hund en som Luna aldrig har set før? Umiddelbart ser det godt nok ud, men der er lidt for meget uro med snore der er ved at komme i filter. Men sådan går det ofte når man vil forsøge at filme noget. Jeg var ude med to af mine hunde som "figurant" hunde på et problemhundehold her i eftermiddags, jeg prøvede også at filme, men resultatet blev elendigt. Til gengæld lykkedes øvelsen fint.. Den anden hund er venlig, men går også lidt direkte til Luna inden hun egentlig er helt klar til det. Det kunne måske være en ide hvis i afbrød dem efter den første hilsen, begge hunde skal rette opmærksomheden mod deres ejere ig bliver selvfælgelig belønnet for det, og derefter må de hilse igen. På den måde opnår man en lidt mere kontrolleret hilsning og undgår snorevirvar hvis begge hunde er lidt mere obs på deres ejere imens. Med en usikker hund er det bedst at gøre det sådan at Luna kan beholde de andre i synsfeltet mens de tager kontakt til jer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Er den anden hund en som Luna aldrig har set før? Det er første gang hun møder denne hund, efterhånden som hun lærer hundene at kende, så bløder hun meget op og når hun først syntes de er venner, så logrer hun bare og farer dem imøde (ved 4-5 møde) Umiddelbart ser det godt nok ud, men der er lidt for meget uro med snore der er ved at komme i filter. Men sådan går det ofte når man vil forsøge at filme noget.Jeg var ude med to af mine hunde som "figurant" hunde på et problemhundehold her i eftermiddags, jeg prøvede også at filme, men resultatet blev elendigt. Til gengæld lykkedes øvelsen fint.. Hvad mener du med "umiddelbart ser det godt nok ud", jeg er blevet advaret om at hendes måde at hilse på ikke er særlig god, hun er for dæmpende, og ifølge de råd jeg har fået, så er der to ting galt med dette. For det første så provokerer hun de hunde der ikke kan tåle alt for underdanige hunde, og for det andet, hvis den hund hun hilser på laver udfald så kaster hun sig om på ryggen, og det placerer hende i en potentielt meget farlig situation. Jeg kunne godt tænke mig at hun var mere afslappet og ved en evt. provokation bare valgt at ignorerer det eller gik sin vej. Den anden hund er venlig, men går også lidt direkte til Luna inden hun egentlig er helt klar til det. Ja, og det er jo som regel det der sker. Denne hund er øvet i at hilse på andre hunde, og alligevel overskred den Luna's grænse, dog bakkede den hurtigt af igen. Men det er jo de færeste hunde der har den tålmodighed der skal til for at Luna er klar, flertallet går jo bare direkte hen til hende, og hun går rent faktisk også direkte hen til dem selvom det tydeligt at hun herefter fortryder og ikke ved hvordan hun skal håndtere situationen Det kunne måske være en ide hvis i afbrød dem efter den første hilsen, begge hunde skal rette opmærksomheden mod deres ejere ig bliver selvfælgelig belønnet for det, og derefter må de hilse igen. På den måde opnår man en lidt mere kontrolleret hilsning og undgår snorevirvar hvis begge hunde er lidt mere obs på deres ejere imens. Med en usikker hund er det bedst at gøre det sådan at Luna kan beholde de andre i synsfeltet mens de tager kontakt til jer. Det tror jeg er en rigtig god idé, jeg tror også at Luna vil have godt af at lære at det er muligt for hende at forlade situationen, som det er nu, så bliver hun utroligt låst hvis ikke den anden hund bryder af lige som den i videoen, og så ender det med at hun bliver mere og mere dæmpende og til sidst nærmest ender omme på ryggen. Desværre er det jo de færreste hunde der er så høflig som hunden i videoen og giver hende den plads hun skal bruge. Dog var hun som sagt blevet bedre og var næsten helt holdt op med at kaste sig ned, men så havde hun to dårlige møder, og videoen er så det første møde efter disse to og det har så åbenbart bragt hende tilbage til at lægge sig ned. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Ja jeg synes også det virker som om at Luna har brug for mere snude-til-snude hilsen. Det er jo rimelig uhøfligt for nogle hunde at gå direkte om bagi, og det ser endda ud som om at den slikker hende. En anden ting er, hvis du kan få modparten til at gå i en bue i mod jer - eller stoppe så det er Luna der går hen til dem? Men der skal den anden hund selvfølgelig stadig vise imødekommende tegn, det ved jeg ikke om alle hunde gør hvis de står / sidder? Hvis det er snude kontakt, så kan du ikke bruge det jeg gør til noget, men skriver det alligevel, hvis andre hunde gør tegn til at lægge sig når de møder Motor, stopper jeg også så vidt jeg kan, og har et par gange haft held med at vende Motor så de andre får lov til at snuse ham først bagi (det er Motor ligeglad med når det er hunhunde), også fordi at hvis hunden er ved at lægge sig ned og der pludselig står en numse foran den - så lægger den sig ikke alligevel. Jeg gør det så ikke med hanhunde, det ville han nok ikke bryde sig om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Ja jeg synes også det virker som om at Luna har brug for mere snude-til-snude hilsen. Det er jo rimelig uhøfligt for nogle hunde at gå direkte om bagi, og det ser endda ud som om at den slikker hende. En anden ting er, hvis du kan få modparten til at gå i en bue i mod jer - eller stoppe så det er Luna der går hen til dem? Men der skal den anden hund selvfølgelig stadig vise imødekommende tegn, det ved jeg ikke om alle hunde gør hvis de står / sidder? Hvis den anden hund står stille og Luna får lov til at være den der tager initiativet i hendes tempo, så udviser hun overhovedet ikke dæmpende signaler på den måde som i videoen, så hilser hun bare stille og roligt. Hvis det er snude kontakt, så kan du ikke bruge det jeg gør til noget, men skriver det alligevel, hvis andre hunde gør tegn til at lægge sig når de møder Motor, stopper jeg også så vidt jeg kan, og har et par gange haft held med at vende Motor så de andre får lov til at snuse ham først bagi (det er Motor ligeglad med når det er hunhunde), også fordi at hvis hunden er ved at lægge sig ned og der pludselig står en numse foran den - så lægger den sig ikke alligevel. Jeg gør det så ikke med hanhunde, det ville han nok ikke bryde sig om. Og hvis modparten vil samarbejde, så tror jeg rent faktisk at det ville være rigtig positivt for Luna hvis modparten undlod at gå helt hen til hende, men f.eks. drejede af to meter fra hende, så de lige kunne få afbrudt den intense kontakt. Så kunne de derefter hilse igen, jeg tror nemlig at Luna finder den meget direkte tilgang, de fleste hunde har som, lidt truende og derfor begynder hun at dæmpe så meget som hun gør. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Hvis hun ikke er usikker når den anden hund sidder/står, kan det måske også bruges? Så skal det selvfølgelig være godt instruerede ejere du møder, som hver gang Luna begynder at dæmpe, stopper - eller et ord fra dig selvfølgelig. Eller vil det bare forstærke det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Hvis hun ikke er usikker når den anden hund sidder/står, kan det måske også bruges? Så skal det selvfølgelig være godt instruerede ejere du møder, som hver gang Luna begynder at dæmpe, stopper - eller et ord fra dig selvfølgelig.Eller vil det bare forstærke det? Jeg har tænkt mig at begynde at spørge folk om jeg kan få dem til at trække deres hund lidt tilbage når hun begynder at dæmpe sådan, hendes signaler er jo fine, så jeg vil helst ikke ødelægge dem ved at jeg begynder at trække hende væk. Og om det vil forstærke det afhænger jo nok af hvordan jeg spørger modparten, hvis jeg bare spørger stille og roligt, så tror jeg ikke at det vil forstærke noget. Så er det nu jeg skal spørge om der er nogen herinde der vil mødes med Luna på et fredeligt sted, og lade hende få nogle gode hundemøder hvor du som ejer trækker din hund lidt væk hvis Luna bliver for usikker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Jeg har ingen råd, men vil bare sige, at ja, det er jo noget af en forskel i forhold til det, vi oplevede på træningspladsen:-D Men jeg har som sagt ikke rigtig nogle råd.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Jeg har ingen råd, men vil bare sige, at ja, det er jo noget af en forskel i forhold til det, vi oplevede på træningspladsen:-D Men jeg har som sagt ikke rigtig nogle råd.. Jeg tror at Luna's reaktion på træningspladsen, hvor hun jo bare hoppede rundt og sagde heeeej, skyldes at hun var sammen med to andre hunde som hun kender rigtig godt, og samtidig kender hun træningspladsen som sin egen baghave, så jeg tror at hun følte sig meget mere tryg her. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Så er det nu jeg skal spørge om der er nogen herinde der vil mødes med Luna på et fredeligt sted, og lade hende få nogle gode hundemøder hvor du som ejer trækker din hund lidt væk hvis Luna bliver for usikker Jeps, vi ses:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Samson er i hvert fald super sød! Motor er højst sandsynligt for vild, han vil meget.. meget gerne hilse på hunde så snart han aner at det er det der skal til at ske. Han er tilgengæld en stor hvalp i situationen, deraf øgenavnet ormen, men mon ikke Luna finder det for uoverskueligt? Åhja forresten gør han osse hvis han virkelig gerne vil hilse Når nu de andre ejere eller hunde ikke er for ihhhh-skaaal-den-lille-hund-hilse, så plejer jeg at sætte mig og holde ham, så forsigtig jeg kan selvfølgelig, så er han bedre til at være sådan bare lidt rolig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Samson er i hvert fald super sød! Motor er højst sandsynligt for vild, han vil meget.. meget gerne hilse på hunde så snart han aner at det er det der skal til at ske. Han er tilgengæld en stor hvalp i situationen, deraf øgenavnet ormen, men mon ikke Luna finder det for uoverskueligt? Åhja forresten gør han osse hvis han virkelig gerne vil hilse Når nu de andre ejere eller hunde ikke er for ihhhh-skaaal-den-lille-hund-hilse, så plejer jeg at sætte mig og holde ham, så forsigtig jeg kan selvfølgelig, så er han bedre til at være sådan bare lidt rolig. Jeg ved ikke om hun vil føle det for overvældende, der er vel egentlig to muligheder, enten bliver hun overvældet, eller også vil hun genkende hans meget hvalpede signaler fra sig selv og føle sig godt tilpas? Men jeg vil helst have at hun møder rolige hunde, også fordi at det jo er nu hun skal lære hvordan man begår sig, og det lærer hun jo af de hunde hun møder, og mit ønske er ikke en hund der hopper alt for meget rundt, og da det jo i forvejen ligger til racen, så ser jeg ingen grund til at forstærke netop dette :blink: Og på den anden side, så kunne det netop være sådan en rigtig gang tumlen med en der er som hende selv der kunne få hende til at føle sig godt tilpas... Det er sgu svært sådan noget her :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Jeg tror at Luna's reaktion på træningspladsen, hvor hun jo bare hoppede rundt og sagde heeeej, skyldes at hun var sammen med to andre hunde som hun kender rigtig godt, og samtidig kender hun træningspladsen som sin egen baghave, så jeg tror at hun følte sig meget mere tryg her. Det tror jeg du har ret i:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Hvad mener du med "umiddelbart ser det godt nok ud", jeg er blevet advaret om at hendes måde at hilse på ikke er særlig god, hun er for dæmpende, og ifølge de råd jeg har fået, så er der to ting galt med dette. For det første så provokerer hun de hunde der ikke kan tåle alt for underdanige hunde, og for det andet, hvis den hund hun hilser på laver udfald så kaster hun sig om på ryggen, og det placerer hende i en potentielt meget farlig situation. Umiddelbart ser det godt ud, fordi jeg har set det der var værre. Der findes hunde som ikke kan tåle underdanige hunde, eller måske en hund der ligger på ryggen og overgiver sig. En hund der angriber en overgivende hund er efter min mening ikke "rigtig klog" Jeg kunne godt tænke mig at hun var mere afslappet og ved en evt. provokation bare valgt at ignorerer det eller gik sin vej. Så vidt jeg husker er forhistorien at Luna faktisk har oplevet noget meget ubehageligt ved mødet med en fremmed hund. Hvis det er korrekt vil hun ikke være afslappet i en hilsesituation. Og hun har valgt at være underdanig og overgive sig for at undgå gentagelser. Her skal du supportere Luna og bringe hende ud af en situation der kan udvikle sig til noget dårligt. Mao, du skal overveje om Luna evt overhovedet bør hilse på en bestemt fremmed hund, og evt selv tage den fremmede hund lidt i øjensyn før Luna får lov til det. Og aldrig mere end en anden hund ad gangen. Hvis det så kommer dertil at i godt vil hilse, kan det være en god ide at gå et stykke vej sammen før hundene får lov at hilse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Umiddelbart ser det godt ud, fordi jeg har set det der var værre. Der findes hunde som ikke kan tåle underdanige hunde, eller måske en hund der ligger på ryggen og overgiver sig. En hund der angriber en overgivende hund er efter min mening ikke "rigtig klog" Enig, men desværre findes der en del af disse hunde Så vidt jeg husker er forhistorien at Luna faktisk har oplevet noget meget ubehageligt ved mødet med en fremmed hund. Hvis det er korrekt vil hun ikke være afslappet i en hilsesituation. Og hun har valgt at være underdanig og overgive sig for at undgå gentagelser. Du har ret, Luna fik sig desværre en rigtig dårlig oplevelse som 4 måneder gammel, hun blev jagtet af tre voksne hunde der mente hun skulle sættes på plads, hun kom ikke noget til, men hun blev selvsagt meget bange Her skal du supportere Luna og bringe hende ud af en situation der kan udvikle sig til noget dårligt.Mao, du skal overveje om Luna evt overhovedet bør hilse på en bestemt fremmed hund, og evt selv tage den fremmede hund lidt i øjensyn før Luna får lov til det. Og aldrig mere end en anden hund ad gangen. Hvis det så kommer dertil at i godt vil hilse, kan det være en god ide at gå et stykke vej sammen før hundene får lov at hilse. Indtil for en uge siden har jeg altid valgt rigtig i forhold til hvilke hunde hun skal hilse på, og fremover vil jeg helt sikkert være meget mere selektiv i mine valg af hvem hun skal hilse på, jeg var åbenbart blevet sløset fordi det var gået godt så længe At gå en lille tur sammen vil helt sikkert være en god idé, men det vil jo så gøre at jeg skal udelukke at hun kan hilse på andre hunde til træning (og det bør jeg måske...), da det jo ikke rigtig vil kunne lade sig gøre her. Indtil nu har jeg egentlig tænkt, at jo flere gange hun oplevede at der jo ingenting skete og at hundene var venlige, jo mere sikker ville hun blive i situationerne, men indtil nu ser det ikke rigtig ud som om at den tilgang har hjulpet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Så er det nu jeg skal spørge om der er nogen herinde der vil mødes med Luna på et fredeligt sted, og lade hende få nogle gode hundemøder hvor du som ejer trækker din hund lidt væk hvis Luna bliver for usikker jeps Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Jeg har snakket med en om denne video af Luna, og det er en person som jeg har stor respekt for, og hun slog lidt benene væk under mig, hun mente nemlig slet ikke at Luna var usikker, hun mente at Luna havde et rigtig godt sprog, og at hun bare sørgede for at et evt. møde med en fremmed hund ikke ender i konflikt. Hun nævnte blandt andet at hvis man kigger på videoen, så logrer Luna så snart den anden hund vender ryggen til og hun opsøger også den anden hund så snart den vender ryggen til, og her er hendes hovedføring ivrig og glad. Så nu er jeg rigtig forvirret, er jeg igang med at lave om på en hund hvis sprog er rigtig godt og præcist som det skal være, eller har jeg ret i at hun er usikker? Husk, at Luna kun reagerer sådan her overfor fremmede hunde, overfor hunde hun kender, der er hun bare glad og en lille hoppebold (og til tider en rigtig irriterende unghund :blink:) Vil I være søde at kigge på videoen igen og se hvad I mener, er hun usikker, eller er hun bare meget sprogsikker? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Hun er jo en stor hvalp / unghund, så selve det at hendes signaler er lidt "overdrevne", kiggede jeg ikke på. Men allerførst i videoen snuser de meget kort snude og den anden hund lugter hende bagi - der ligger hun sin hale helt ned langs benene og logrer kun med den yderste tip. Det ser jeg som at det lige er lidt for meget, og derfor jeg skrev at hun måske har brug for mere tid ved snuden. Men ja hun vil da super gerne hilse og da den anden hund går væk løber hun glad med stor logrende hale efter. Men nu er jeg jo ikke doktor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Hun er jo en stor hvalp / unghund, så selve det at hendes signaler er lidt "overdrevne", kiggede jeg ikke på. Men allerførst i videoen snuser de meget kort snude og den anden hund lugter hende bagi - der ligger hun sin hale helt ned langs benene og logrer kun med den yderste tip.Det ser jeg som at det lige er lidt for meget, og derfor jeg skrev at hun måske har brug for mere tid ved snuden. Men ja hun vil da super gerne hilse og da den anden hund går væk løber hun glad med stor logrende hale efter. Men nu er jeg jo ikke doktor Det er jeg jo heller ikke, og ydermere, så er jeg følelsesmæssigt involveret og ser derfor måske ikke så klart, så alle input er velkomne Det med at have mere tid ved snuden, der ser det ud som om du har ret, og rent faktisk lykkedes det hende at få ham væk dernede fra, ved selv at dreje sig og igen tage kontakt snude til snude. Og som du også siger, så kan det godt være lidt svært at vide hvor meget man skal lægge i hvad, netop fordi hendes signaler er så overdrevne, er det fordi hun er unghund eller fordi hun er meget nervøs :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Jeg kunne forestille mig, at det mest er selve første kontakt du skal arbejde med. Når de har snust er resten jo op til hundene og der synes jeg da Luna er super fin. Glad og meget interesseret i mere. Men det at hun ligger sig ned og som du selv skrev, den meget intense øjenkontakt hun holder for at få hver bevægelse den anden hund laver med, det virker som for meget spænding, så selve kontakten er lidt "stor" for hende. Og så går mødet jo pludselig hurtigt - snude, numse, bevæge sig. Sekundet den anden hund går ud mod græsset, der er Luna jo helt med og på. Måske kan det hjælpe hvis i kommer hen til den anden hund i en anden vinkel? Og som Kim skrev, kort hilsen og så kontakt med jer, nok især den anden hund, kunne forestille mig at Luna havde brug for at kunne følge med i hvad den lavede? Og så hilse igen. Har hun haft dårlige oplevelser med hunde der snuste hende bagi? Synes at det mest er hanhunde hvor Motor godt kan vende sig væk når de snuser bagved, hvis det er gået for hurtigt. Dermed ikke sagt, at han ikke selv gerne vil snuse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Jeg kunne forestille mig, at det mest er selve første kontakt du skal arbejde med. Når de har snust er resten jo op til hundene og der synes jeg da Luna er super fin. Glad og meget interesseret i mere. Men det at hun ligger sig ned og som du selv skrev, den meget intense øjenkontakt hun holder for at få hver bevægelse den anden hund laver med, det virker som for meget spænding, så selve kontakten er lidt "stor" for hende. Og så går mødet jo pludselig hurtigt - snude, numse, bevæge sig. Sekundet den anden hund går ud mod græsset, der er Luna jo helt med og på. Jeg vil helt klart stadig forsøge at se om jeg kan gøre mødet mindre intenst ved at bryde kontakten lidt, hun behøves jo ikke at kigge længe væk, bare det at hun drejer hovedet i et mikro sekund er jo med til at løsne op for situationen. Måske kan det hjælpe hvis i kommer hen til den anden hund i en anden vinkel? Og som Kim skrev, kort hilsen og så kontakt med jer, nok især den anden hund, kunne forestille mig at Luna havde brug for at kunne følge med i hvad den lavede? Og så hilse igen. Det er bare svært at komme ind fra en anden vinkel, for Luna vil jo gerne derhen, og hun er selv lige så slem til at styre målrettet imod den anden hund Har hun haft dårlige oplevelser med hunde der snuste hende bagi? Synes at det mest er hanhunde hvor Motor godt kan vende sig væk når de snuser bagved, hvis det er gået for hurtigt. Dermed ikke sagt, at han ikke selv gerne vil snuse Nej, hun har ikke haft dårlige oplevelser med at blive snuset bagi, men hun er jo blevet jagtet bagfra og nappet i haserne, om det kan have en indflydelse, det skal jeg ikke kunne sige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juni 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Hvis den anden hund står stille og Luna får lov til at være den der tager initiativet i hendes tempo, så udviser hun overhovedet ikke dæmpende signaler på den måde som i videoen, så hilser hun bare stille og roligt. Og hvis modparten vil samarbejde, så tror jeg rent faktisk at det ville være rigtig positivt for Luna hvis modparten undlod at gå helt hen til hende, men f.eks. drejede af to meter fra hende, så de lige kunne få afbrudt den intense kontakt. Så kunne de derefter hilse igen, jeg tror nemlig at Luna finder den meget direkte tilgang, de fleste hunde har som, lidt truende og derfor begynder hun at dæmpe så meget som hun gør. Det var lige præcis det jeg tænkte da jeg så videoen! Luna behøver lidt mere tid, før hun hilser. Hun ligner utroligt meget mysla på den video der og hos hende er det bedste helt klart at hun får lov at tage initiativet og den anden hund bliver holdt tilbage, hvis den er for ivrig. Mysla har også prøvet en gang at blive bidt da hun lagde sig ned fordi en hund brasede frem imod hende. Men som regel klarer hun sig ud af alle situationer, selv ved anspændte hunde, på trods af eller måske netop fordi hun er meget underdanig. Måske du kan gå ind og hjælpe Luna lidt med at søge væk igen, hvis situationen er for meget. Hun ser ud til at hun gør en kæmpe indsats for at dæmpe hunden? Der kan det hjælpe at du lokker hende væk, så fokus bliver et andet sted:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2010 Det var lige præcis det jeg tænkte da jeg så videoen! Luna behøver lidt mere tid, før hun hilser. Hun ligner utroligt meget mysla på den video der og hos hende er det bedste helt klart at hun får lov at tage initiativet og den anden hund bliver holdt tilbage, hvis den er for ivrig. Mysla har også prøvet en gang at blive bidt da hun lagde sig ned fordi en hund brasede frem imod hende. Men som regel klarer hun sig ud af alle situationer, selv ved anspændte hunde, på trods af eller måske netop fordi hun er meget underdanig. Så din erfaring er rent faktisk at denne adfærd i flertallet af tilfældende virker? Så er der måske slet ikke noget galt med adfærden, og kunne den måske være tillært i stedet for at udtrykke reél usikkerhed? Hvis Luna får tid nok til at føle sig afslappet ved den anden hund, så ender hun enten med at gå rundt og snuse sammen med den, eller lege hvis den opfordrer til leg, så efter det indledende møde virker hun jo ikke trygget. Og når hun først har lært hunden at kende, så behøver hun ikke længere det indledende møde, men kan sagtens gå lige til leg eller hygge sammen. Hvordan er Mysla her, og hvor gammel er det nu hun er? Måske du kan gå ind og hjælpe Luna lidt med at søge væk igen, hvis situationen er for meget. Hun ser ud til at hun gør en kæmpe indsats for at dæmpe hunden? Der kan det hjælpe at du lokker hende væk, så fokus bliver et andet sted:) Jeg tror også mit fokus skal ligge på at få Luna til at bryde situationen og kigge lidt væk, selvfølgelig vil det være bedst hvis den anden hund gør det, men da man ikke altid kan forvente samarbejde fra andre hundeejere, så er det nok bedst at vi gør noget vi på vores side kan kontrollere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts