Hop til indhold

Alene hjemme?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Synes da det er noget af en udmelding du kommer med, uden reelt at vide noget om hvorvidt det kan være anderledes :vedikke:

 

hvordan kan du bare sige det, uden at vide noget som helst om, hvad hun har gjort af overvejelser og forsøg på at finde andre arbejdstider og hundepassere inden? :vedikke:

indlægget melder jo intet om, hvorvidt hun har søgt i alle vennekredse, efter en person som vil/kan hunde sitte... :vedikke:

 

Det er jo ikke sikkert at det kan være anderledes - fordi hun er bundet på arbejdet i 8-10 timer dagligt og ikke "bare lige" kan lave det om, og heller ikke kan finde hundesitter til hunden i hverdagen :vedikke:

 

jeg gentager lige:-D

Jeg vil ikke gøre mig til dommer omkring om det er det rigtige valg, men et valg er det altså, man kan altid lave noget anderledes, man kunne jo også have valgt ikke at have hund fx. Så et valg er det, et valg som vi som hundeejere tager, jeg vælger på min måde andre vælger på deres måde, men at skrive at "det ikke kan være anderledes" den holder ikke, for jo, det kan være anderledes hvis man vælger anderledes!:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

jeg gentager lige:-D

Jeg vil ikke gøre mig til dommer omkring om det er det rigtige valg, men et valg er det altså, man kan altid lave noget anderledes, man kunne jo også have valgt ikke at have hund fx. Så et valg er det, et valg som vi som hundeejere tager, jeg vælger på min måde andre vælger på deres måde, men at skrive at "det ikke kan være anderledes" den holder ikke, for jo, det kan være anderledes hvis man vælger anderledes!:-D

 

 

Enig :5up: i at valget kan være anderledes

 

Jeg tænker ikke så meget på mennekset - men hunden - det mennesker tror hunde gør - er at de sover - men det gør de ikke - de venter - og de venter og de venter - hvis man ser på hunden så er den skabt til fællesskab. Det at være sammen er et vigtigt begreb i hundes verden. De er fra naturen indstillet på at holde sammen - hele døgnet - vi mennesker er hundens flok - når vi er væk i mange timer så har hunden ikke begreb/tanke om - om vi kommer tilbage igen - det kan den ikke tænke.

 

Mit indlæg er ikke et angreb på jer der går på arbejde og har hund - det er set fra hundens side. Jeg ville ALDRIG selv have valgt at få hunde hvis jeg havde arbejdet - det ville jeg ikke være bekendt over for mine vapser ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig :5up: i at valget kan være anderledes

 

Jeg tænker ikke så meget på mennekset - men hunden - det mennesker tror hunde gør - er at de sover - men det gør de ikke - de venter - og de venter og de venter - hvis man ser på hunden så er den skabt til fællesskab. Det at være sammen er et vigtigt begreb i hundes verden. De er fra naturen indstillet på at holde sammen - hele døgnet - vi mennesker er hundens flok - når vi er væk i mange timer så har hunden ikke begreb/tanke om - om vi kommer tilbage igen - det kan den ikke tænke.

 

Mit indlæg er ikke et angreb på jer der går på arbejde og har hund - det er set fra hundens side. Jeg ville ALDRIG selv have valgt at få hunde hvis jeg havde arbejdet - det ville jeg ikke være bekendt over for mine vapser ;-)

Jeg tror altså godt hunde kan lære at vi kommer tilbage, når vi går. Er det ikke netop derfor man øver alene-hjemme med hunden?
Link til indlæg
Del på andre sites

Enig :5up: i at valget kan være anderledes

 

Jeg tænker ikke så meget på mennekset - men hunden - det mennesker tror hunde gør - er at de sover - men det gør de ikke - de venter - og de venter og de venter - hvis man ser på hunden så er den skabt til fællesskab. Det at være sammen er et vigtigt begreb i hundes verden. De er fra naturen indstillet på at holde sammen - hele døgnet - vi mennesker er hundens flok - når vi er væk i mange timer så har hunden ikke begreb/tanke om - om vi kommer tilbage igen - det kan den ikke tænke.

 

Mit indlæg er ikke et angreb på jer der går på arbejde og har hund - det er set fra hundens side. Jeg ville ALDRIG selv have valgt at få hunde hvis jeg havde arbejdet - det ville jeg ikke være bekendt over for mine vapser ;-)

Nu har jeg tilfældigvis optaget mine hunde på video i Kencys alene hjemme træning - og de sov altså, ikke bare med et halvt øje lukket. De sov tungt! ;-) De lå ikke og ventede ved døren på at jeg kom hjem igen.

 

Og at en hund ikke ved at man kommer tilbage igen, det tror jeg ikke på. Jeg har som sagt trænet alene hjemme med Kency fordi hun absolut ikke kunne være alene da jeg fik hende (da hun var 7 mdr., og bare var blevet efterladt 8-9 timer i en baggang fra første dag af hos ejer :cry:) Hun hylede første gang hun var alene, men så begyndte jeg at gå ud og ind igen efter 2 sek, så 5 sek osv. Hun fandt ud af at jeg kom tilbage igen og hendes hylen forsvandt da helt efter træningen. Hvis ikke hun lærte at jeg kom tilbage igen, hvorfor skulle hun ellers hyle i starten og så holde op da vi havde trænet igennem 3 uger? Hun fik jo ingen skældud for at hyle, hun valgte selv at holde op.

 

Jeg forstår ikke den med at du aldrig ville have valgt hund, hvis du arbejdede - ja min hund kommer til at være alene 8-9 timer de fleste dage, når min kæreste er væk lige så længe som mig (det første lange stykke tid er han ikke lige så meget væk).

Men det afholder mig altså ikke fra at have hund - jeg mener at de ting jeg kan tilbyde hunden når jeg ER hjemme, opvejer alene tiden. Nej det er ikke en hunds natur at være alene, men helt ærlig - hvor mange ting i dag er egentlig hundens natur? Det er da heller ikke dens natur at gå med sele, halsbånd, line, spise tørfoder osv., men det er ting hundene er blevet vænnet til igennem tiden - ligesom at de skal være alene hjemme. Det er vel heller ikke en hunds natur at være enehund i en "flok", men det er der mange hunde der er - og min Kency hun kunne simpelthen ikke fungere sammen med en anden hund, hun skulle bo alene!

 

Uanset hvilket grundlag man får hund på - så er det jo af egoistiske grunde. Også selvom den ikke er alene - så er der mange ting som strider mod dens oprindelige natur. Men hunde i dag er jo blevet en del af familierne, og tilpasser sig dertil - så familier kan have glæde af at have hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme stormen i møde - så kan jeg se at mine holdninger støder jer herinde - det er så bare ærgerligt :???:

 

I har valgt at holde hund på jeres måder - og længere er den ikke.

 

Jeg har valgt at holde hund på min måde - og længere er den ikke.

Jeg har visse holdninger/meninger om hundehold som bestemt ikke matcher med ret meget herinde hvad angår træning/aktivering osv. Mit hundehold er baseret på mine almindelige instinkter og det at iagttage mine hunde og deres fælles "sprog"

 

 

Og NEJ jeg ville ALDRIG have valgt at få hund hvis jeg arbejdede - ingen kan omvende mig til at tro at hunden ikke "lider" under at den ikke kan være sammen med sin flok - det er unaturligt for en hund. Arbejder man 8-10 timer så sover man ligeså mange og hvor mange timer er der så tilbage af et døgn? - ikke ret mange!

 

Jeg har brugt mange år på at studere hunde - inden jeg i det hele taget valgte at få en - dette skyldes igen at mit hundehold ikke skulle baseres på træning/aktivering mv. men simpelt hen på at man er naturligt sammen med sin hund/hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så også en af de heldige der går hjemme, så i hverdagene er hundene stortset ikke alene hjemme, men tilgengæld så tillader vi os så, i weekender og ferier at bruge tid på familie og venner hvor hundene må blive hjemme, og det kan være alt fra 2-3 timer og op til 8-10 timer og i ganske særlige tilfælde og meget sjældent, op til 12 timer, men den gennemsnitlige alene hjemme tid for vores hunde, ligger nok omkring de 10 timer om ugen, fordelt over 2-3 gange.

 

Men selvom jeg selv er så heldig, i hvert fald ud fra hundesynspunktet, at gå hjemme, så betyder det nu altså ikke at jeg mener at man skal gå hjemme for at have hund, det syntes jeg er fuldstændig urealistisk i dagens Danmark..

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme stormen i møde - så kan jeg se at mine holdninger støder jer herinde - det er så bare ærgerligt :???:

 

I har valgt at holde hund på jeres måder - og længere er den ikke.

 

Jeg har valgt at holde hund på min måde - og længere er den ikke.

Jeg har visse holdninger/meninger om hundehold som bestemt ikke matcher med ret meget herinde hvad angår træning/aktivering osv. Mit hundehold er baseret på mine almindelige instinkter og det at iagttage mine hunde og deres fælles "sprog"

 

 

Og NEJ jeg ville ALDRIG have valgt at få hund hvis jeg arbejdede - ingen kan omvende mig til at tro at hunden ikke "lider" under at den ikke kan være sammen med sin flok - det er unaturligt for en hund. Arbejder man 8-10 timer så sover man ligeså mange og hvor mange timer er der så tilbage af et døgn? - ikke ret mange!

 

Jeg har brugt mange år på at studere hunde - inden jeg i det hele taget valgte at få en - dette skyldes igen at mit hundehold ikke skulle baseres på træning/aktivering mv. men simpelt hen på at man er naturligt sammen med sin hund/hunde

 

Dine holdninger støder ikke mig - jeg spørger bare, fordi jeg er nysgerrig. ;-) Alle har ret til hver deres mening.

For nej det er da ikke naturligt at en hund er alene, men det er der så mange andre ting som heller ikke er - også ting i dit hundehold. Det jeg ville frem til er at mange af hundens naturlige instinkter/forhold er blevet avlet væk igennem tiden, hunden er blevet avlet til at være en del af familien og tilpasset dertil. Jeg synes ofte man hører den der "Jamen det er jo ikke naturligt for hunden!" - Nej men prøv og kig på de hunde der er rundt om i Danmark, alene hjemme eller ej - men hvor mange af de ting der er i deres hverdag er egentlig naturligt? Man får serveret mad, endda tørfoder, man skal gå med sele og line, man skal gå til lydighed/agility, man har en kurv at sove i, man må være i sengen, sofaen osv., man bor indenfor. Hvor mange af de ting er lige naturlige for hunden? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dine holdninger støder ikke mig - jeg spørger bare, fordi jeg er nysgerrig. ;-) Alle har ret til hver deres mening.

For nej det er da ikke naturligt at en hund er alene, men det er der så mange andre ting som heller ikke er - også ting i dit hundehold. Det jeg ville frem til er at mange af hundens naturlige instinkter/forhold er blevet avlet væk igennem tiden, hunden er blevet avlet til at være en del af familien og tilpasset dertil. Jeg synes ofte man hører den der "Jamen det er jo ikke naturligt for hunden!" - Nej men prøv og kig på de hunde der er rundt om i Danmark, alene hjemme eller ej - men hvor mange af de ting der er i deres hverdag er egentlig naturligt? Man får serveret mad, endda tørfoder, man skal gå med sele og line, man skal gå til lydighed/agility, man har en kurv at sove i, man må være i sengen, sofaen osv., man bor indenfor. Hvor mange af de ting er lige naturlige for hunden? :vedikke:

 

Jo du har da ret - jeg forbeholder mig heller ikke ret til at det jeg gør er det rigtige. Jeg lærer jo også mine hunde at have sele på, at spise tørfoder, sove i kurven/buret mv. Men omvendt så føler jeg mig meget priviligeret over at jeg kan være hjemme ved dem - gå med dem når det passer mig, træne osv.

Nu har jeg så valgt en meget social hund - beaglen - beagler har meget ofte svært ved at kunne affinde sig med at være alene, pga. deres store samarbejdsværemåde - de er jo packhounds.

Når man sammenlægger alle de henvendelser jeg får via min beaglepack side - så handler langt over halvdelen af dem om - alene hjemme problemer og hvor folk er ved at gå ud af deres gode skind, fordi de ikke kan finde tiden mv. til at aktivere deres hunde.

Nogle hunde er mere selvstændige end andre - min første hund - dalmatiner - var bedøvende ligeglad med om vi gik eller hvor længe vi var væk - for han passede sig selv.

Mine beagles er hans stikke modsætning - selvom de godt kan være alene et par timer eller 3 - så vil alt over 3-4 timer være dyrplageri for dem.

 

Jeg har dog svært ved at se hvordan I der arbejder får det til at gå op i hat og briller - hvis man har en arbejdsdags på 8-10 timer, indkøb, gårtur, madlavning, vaske og gøre rent - for hvor mange timer er der så rent faktisk til hunden i døgnet - jeg ville ikke kunne byde mine hunde det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at komme stormen i møde - så kan jeg se at mine holdninger støder jer herinde - det er så bare ærgerligt :???:

 

I har valgt at holde hund på jeres måder - og længere er den ikke.

 

Jeg har valgt at holde hund på min måde - og længere er den ikke.

Dine holdninger støder mig ikke - jeg er bare ikke enig i, at hunde ikke kan lære at vi kommer hjem igen, selvom vi forlader dem dagligt. Masser af hunde lærer det.

 

Og jeg har selvfølgelig respekt for at du har valgt at holde hund under andre forhold end jeg ville kunne tilbyde.

Jeg har visse holdninger/meninger om hundehold som bestemt ikke matcher med ret meget herinde hvad angår træning/aktivering osv. Mit hundehold er baseret på mine almindelige instinkter og det at iagttage mine hunde og deres fælles "sprog"

Hvad får dig til at tro at langt de fleste hundeejere herinde ikke baserer deres hundehold på deres instinkter og den viden de besidder? Det har jeg i hvert fald indtryk af, at langt de fleste gør.

 

 

Og NEJ jeg ville ALDRIG have valgt at få hund hvis jeg arbejdede - ingen kan omvende mig til at tro at hunden ikke "lider" under at den ikke kan være sammen med sin flok - det er unaturligt for en hund. Arbejder man 8-10 timer så sover man ligeså mange og hvor mange timer er der så tilbage af et døgn? - ikke ret mange!

Det er jo også okay at du ikke ville det. Og jeg ville da heller ikke lade min hund være alene i ti timer dagligt. Men jeg vil enormt gerne have hund, og jeg ville på ingen måde kunne blive hjemmegående, fordi jeg havde en hund. Både af hensyn til mit psykiske velbefindende - jeg trives ikke særlig godt med at gå hjemme uden at snakke med andre mennesker og få andre input - og jeg skal jo også have penge at leve for. Så derfor må min kommende hund lære at vænne sig til, at den skal være alene hjemme og så må jeg bruge min fritid på aktivering, træning og hyggeligt samvær. Hvis den skal være for længe alene, vil jeg naturligvis sørge for at få den passet.

 

Og sådan tror jeg det ser ud for rigtig mange mennesker.

 

Jeg har brugt mange år på at studere hunde - inden jeg i det hele taget valgte at få en - dette skyldes igen at mit hundehold ikke skulle baseres på træning/aktivering mv. men simpelt hen på at man er naturligt sammen med sin hund/hunde

Den her del forstår jeg ikke. Mener du at træning og aktivering ikke er en naturlig måde at være sammen med hunden på?
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad får dig til at tro at langt de fleste hundeejere herinde ikke baserer deres hundehold på deres instinkter og den viden de besidder? Det har jeg i hvert fald indtryk af, at langt de fleste gør.

 

Her har jeg nok formuleret mig forkert :oops: For jeg håber da at langt de fleste herinde baserer deres hundehold på deres instinkter og viden.

 

Mener du at træning og aktivering ikke er en naturlig måde at være sammen med hunden på?

 

Ja - jeg mener at træning og aktivering er en unaturlig måde at være sammen med hunden på.

Det er fin nok at være sammen med hunden på den måde - men stadig er det forkert i mine øjne.

Folk som skal bruge deres hunde til jagt eller som skal bruge hunden som arbejdshund f.eks. i politiet - kommer ikke uden om at hundene skal trænes til disse formål.

Men vi almindelige mennesker som overvejende har hunden som et familiemedlem har efter min mening ikke noget at bruge det til - jeg er med på at man ser det anvendt som en hobby ligesom man kan gå til klaverspil.

 

I gamle dage da jeg var barn - da havde vi også hunde - dengang fandtes der ikke trænings muligheder eller nogen former for mental træning af hunden - her var man bare sammen med hunden uden former for dikkedarer - vi havde heller ingen adfærdsmæssige problemer med vores hunde - som vi ser i dag. Dengang var man sammen med hunden på samme måde som et familiemedlem - håber du forstår hvad jeg mener!

 

I dag ser vi en masse adfærdsproblemer , og hvem har skabt dem? - det har vi jo selv i den sidste ende - hunden er jo som den altid har været - et stykke natur - et rovdyr du tager ind i din stue.

Jeg siger ikke at det gælder alle - men mange mennesker prøver at komme deres dårlige samvittighed til livs - ved at tro at når jeg går til træning med min hund - så gør jeg noget godt for den.

Lige rundt om hjørnet bor der en familie som fik hund her i vinter da den var 8 uger - nu er den 7 måneder - og de har allerede opgivet den fordi de mener den ikke er til at styre. De har gået til dit og dat, haft adfærdterapeut på hunden osv. De er aldrig hjemme og det er nok den grundliggende grund til at det gik galt for dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi havde Nike var vi så heldige at vores underbo simpelthen ikke kunne holde fingrene fra hende - så hun tilbød at gå en god tur med hende kl 12-13 om dagen, og vi kom hjem ca. kl. 16.

 

Hun viste ingen tegn på at hun led "overlast" ved at blive forladt igen midt på dagen af vores underbo, og jeg er sikker på at grunden var at hun var helt og aldeles træt, efter en god gåtur med underboen og hendes hund.

 

Hun var altid helt omtåget når vi kom hjem, og kom nærmest vaklende mod os når vi kom ind i køkkenet - det var meget tydeligt at hun havde sovet tungt.

 

Jeg skal da blankt indrømme at det mest optimale for alle hunde, uanset race, ville være hvis ejeren kunne være sammen med dem 24/7, men som andre herinde nævner, så er det bare ikke sådan tingene er skruet sammen.

Og der er da ikke nogen beviser for at hunde der dagligt er alene hjemme de 7-8 timer er "dårligere" eller mere ustabile hunde ?

Selvfølgelig hvis hunden er alene hjemme hele dage og aftener i træk fordi ejeren ikke tager sig af den - men så snakker vi jo også vanrøgt.

 

Jeg tror ikke det er tiden vi bruger væk fra hunden, men tiden vi bruger sammen med hunden der er vigtig hvis vi vil have en stabil, glad og sund hund?

 

Jeg vil da også sige at det er LUKSUS for folk der har mulighed for at arbejde hjemmefra, eller tage deres hund med på job.

Det er altså de færreste stillinger der kan tilbyde det...

Alternativet ville være at der ikke var penge til at købe hundefoder fordi man sagde sit job op.

 

Var man kun undskyldt for at holde hund hvis man max gik fra den 2-3 timer 1 gang hver anden uge - så ville hundebestanden i Danmark altså se noget anderledes ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg er studerende og min hund er derfor max alene 5 timer. Det sker endda sjældent, da jeg kun er væk fire dage om ugen og typisk har mellem to og fire timers undervisning (og jeg har nærmest ingen transporttid, da jeg bor ved siden af uni). Derudover har jeg jo læseferie- og ferie nærmest 5-6 mdr. om året, hvor han sjældent er alene (og når han er er det som regel kun en times tid pga. indkøb eller andet).

 

Jeg gruer lidt for hvad der skal ske når jeg er færdig - da jeg vil få et arbejde der er kendt for at tage meget tid. De nyuddannede jeg kender arbejder nok 10 timer om dagen.. Håber jeg kan finde noget pasning til den tid, eller finde en arbejdsplads der ikke kræver man er der så lang tid :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg er enig med Ina et langt stykke hen ad vejen, dog mener jeg ikke at hunden tager skade af at være alene, men synes også at 8 timer er lige i overkanten, hvis man også har børn, man skal tage sig af;-).

 

Med hensyn til træningen lyder det nu meget fornuftigt - vores hund var ganske forstyrret:stupid: i en periode, hvor vi troede at han skulle gåes med og aktiveres "hele tiden". Efter at vi slappede af faldt hunden også til ro og nu er han med i alt, hvad vi laver(prøv lige at spørge om det er nemt at lave noget med en hund, der altid skal have snuden i ALT:klap:).

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger ikke at det gælder alle - men mange mennesker prøver at komme deres dårlige samvittighed til livs - ved at tro at når jeg går til træning med min hund - så gør jeg noget godt for den.

 

Det er nok meget heldigt :slem:

 

Jeg går da stærkt ud fra at de fleste hundeejere starter på f.eks. hvalpehold for at lære og bruge redskaber til at få en mere velfungerende hverdag med hunden ?

 

Det er da ligeså frustrerende for hunden at være ved at blive kvalt når man er ude og gå tur, fordi ejeren ikke ved hvordan man lærer den at gå pænt ?

 

Eller diverse sammenstød med andre hunde, fordi man ikke lige vidste hvordan man skulle lære hunden indkald ?

 

Det er da også skæg og spas for hunden at gå til træning ? F.eks agility.

 

Der er jo mange racer der ville blive skøre i bolden hvis de aldrig fik stillet opgaver, eller fik lov til at bruge hovedet og finde ud af hvad det mon er ejeren vil have den til ?

 

Jeg ved da godt at der er ejere der melder sig på hvalpehold fordi "det gør man bare". Men tager man til hvalpetræning med en positiv indstilling og lommen fuld af lækre godbidder, er det da en ligeså god oplevelse for hunden som får ejeren.

 

Og når nu vi alligevel er inde på hvad der er naturligt for hunden osv. er det da også værd at nævne at hunde er blevet trænet til forskellige gøremål næsten helt tilbage i tamhundens historie - jagthunde, hyrdehunde og gravhunde er jo ikke bare poppet ud af det blå og så vist hvad det var menneskene ville have dem til,.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er pt. alene hjemme i max. 50 minutter af gangen - ville dog ønske det var en del mere, men vi er godt på vej.

 

Misunder alle jer, der sagtens kan gå fra jeres hund 8-10 timer uden nogle problemer. Når han engang lærer det (:x2:) tror jeg det bliver omkring 4-6 timer om dagen (dog ikke alle dage i ugen), i hvert fald imens vi begge er studerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har jeg nok formuleret mig forkert :oops: For jeg håber da at langt de fleste herinde baserer deres hundehold på deres instinkter og viden.
Okay :-)

 

 

 

Ja - jeg mener at træning og aktivering er en unaturlig måde at være sammen med hunden på.

Det er fin nok at være sammen med hunden på den måde - men stadig er det forkert i mine øjne.

Folk som skal bruge deres hunde til jagt eller som skal bruge hunden som arbejdshund f.eks. i politiet - kommer ikke uden om at hundene skal trænes til disse formål.

Men vi almindelige mennesker som overvejende har hunden som et familiemedlem har efter min mening ikke noget at bruge det til - jeg er med på at man ser det anvendt som en hobby ligesom man kan gå til klaverspil.

Jeg synes så godt man kan bruge det til noget - om ikke andet så for hundens skyld. Vores første hund blev aldrig aktiveret udover gåturerne og det, sammen med nogle andre faktorer som jeg ikke vil komme ind på her, tror jeg gjorde ham til en utrolig stresset hund. Da jeg fandt et andet hundeforum og lærte at gå spor med ham, gav det en helt anden tilfredshed og gjorde ham mindre stresset. Så det kan godt være at vi mennesker ikke kan bruge det til noget, men det kan hunden helt sikkert godt. Og jeg ser det absolut ikke som en unaturlig måde at bruge hunden på - tværtimod :-)

 

I gamle dage da jeg var barn - da havde vi også hunde - dengang fandtes der ikke trænings muligheder eller nogen former for mental træning af hunden - her var man bare sammen med hunden uden former for dikkedarer - vi havde heller ingen adfærdsmæssige problemer med vores hunde - som vi ser i dag. Dengang var man sammen med hunden på samme måde som et familiemedlem - håber du forstår hvad jeg mener!

Måske havde man også andre betingelser at holde hunden under da du var barn?

 

I dag ser vi en masse adfærdsproblemer , og hvem har skabt dem? - det har vi jo selv i den sidste ende - hunden er jo som den altid har været - et stykke natur - et rovdyr du tager ind i din stue.

Når du har den holdning - at hunden er et rovdyr - hvordan kan du så være imod, at man aktiverer den og bruger den i overensstemmelse med dens natur?

 

Jeg siger ikke at det gælder alle - men mange mennesker prøver at komme deres dårlige samvittighed til livs - ved at tro at når jeg går til træning med min hund - så gør jeg noget godt for den.

Enig i at træning alene ikke giver hunden en tilfredsstillende hverdag. Men sammenholdt med anden aktivering osv. synes jeg bestemt godt træning kan være en god måde at aktivere hunden på. Tit kan man jo melde sig til træning, der relaterer til hundens oprindelige arbejdsområde og dermed bruge hunden til det, den er skabt til. Ellers giver det jo altid hund og ejer mulighed for at lave noget sjovt sammen - tror da de fleste hunde, hvis træningen er baseret på metoder der er i overensstemmelse med hundens måde at lære på, synes træning er fedt.

 

Lige rundt om hjørnet bor der en familie som fik hund her i vinter da den var 8 uger - nu er den 7 måneder - og de har allerede opgivet den fordi de mener den ikke er til at styre. De har gået til dit og dat, haft adfærdterapeut på hunden osv. De er aldrig hjemme og det er nok den grundliggende grund til at det gik galt for dem

Det er da meget muligt :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Anton er alene hjemme 3 dage om ugen i 4-8 timer.

 

Jeg ville også elske, at kunne være sammen med min hund 24/7 men den mulighed har jeg desværre ikke. Heldigvis har vi så andre muligheder, da min kæreste har et arbejde han kan lave hjemme, så derfor er han kun afsted 3 gange om ugen. Når jeg er færdiguddannet håber jeg på, at kunne nøjes med at arbejde 25-30 timer om ugen.

 

Så på den måde prøver vi at tage hensyn til Anton. Men jeg har fuld forståelse for dem, der har hunde der er alene hjemme i længere tid. Desværre kræver det jo penge for at kunne få hverdagen til at fungere og ikke alle har mulighed for at arbejde hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vores hunde er alene mellem 1 og 9 timer dagligt.

Kæresten er hjemme i middagspausen ved dem, så de ikke har hele dagen alene.

 

Forhåbentlig så ændre det sig, hvis jeg kan få et andet job - Men finanskrise og alt det der, har gjort at det ikke gik heeelt som planlagt.:evil:

Men det er en fordel af vi har to hunde, så de har hinanden når vi er væk.

 

Optimalt, nej... Men alternativet er at skille os af med hundene fordi en lejlighed hvor vi må have to hunde, er umulig af finde, hvis jeg skal droppe mit job og vi derfor ikke længere har råd til huset. :vedikke:

 

Men tror nu ikke de lider nogen nød - Har da i hvertfald ikke indtryk af at de laver andet end, at sove når vi er væk, dømt ud fra de optagelser vi har af dem, når de er alene.

 

Men når vi så har fri, så handler det om hundene - De er med i alt vi laver og de er aldrig alene i weekenden og om aftenen - Når der skal handles, så er det én af os der tager af sted og skal vi engang imellem noget sammen, hvor hundene ikke kan komme med, så bliver de passet.

 

Vi laver i det hele taget rigtig meget sammen med dem - Træning er en stor del af hverdagen, da begge hunde ELSKER det og at sige ordet "træning" højt herhjemme, er det samme som at sige "gåtur" - Man slipper sgu' ikke, før de har fået lov at træne eller gå :klap:

 

Alt det med det praktiske husarbejde sker i weekenden, hvor vi kan gå og hygge sammen om det - F.eks, så "hjælper" hundene med at slæbe tøj ud i vaskemaskinen, flytte have affaldet op i trillebøren osv.

 

Men vi tager det lidt oppefra og ned - Træner det jeg og hundene synes er sjovt, hygger på sofaen og går forskellige ture alt efter hvad jeg fornemmer de har af energi.

Og så involvere vi dem i det hele taget bare i alt der foregår i hverdagen.

 

Naturligt? Næh!

Sjovt og motiverende for hundene og os - JA! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så godt man kan bruge det :-) Måske havde man også andre betingelser at holde hunden under da du var barn? Når du har den holdning - at hunden er et rovdyr - hvordan kan du så være imod, at man aktiverer den og bruger den i overensstemmelse med dens natur? Enig i at træning alene ikke giver hunden en tilfredsstillende hverdag. Men sammenholdt med anden aktivering osv. synes jeg bestemt godt træning kan være en god måde at aktivere hunden på. :-)

 

 

For lige at komme med et sammendrag til det ovenstående omkring hundehold for 40 år siden - Så vil jeg sige, at dengang gik de fleste mødre hjemme - Altså kan man igen sige at nogen var hjemme ved hunden - den var en familiehund - men uden alt det der trænings/aktiverings halløj - med mindre det var en brugshund. Jeg har op gennem min barndom lært gennem mine forældre hvordan de greb det an med at have hund - dertil kommer så den erfaring jeg har fået med hunde op gennem mit voksneliv og hvor jeg mere og mere er stået af på al den pyskologagtige belæring vi får gennem medierne - jeg kan nævne f.eks. Irene Jarnved - sådan nogle ting kan jeg bare ikke bruge til noget. Mine børn har til sammenligning heller ikke gået i skole - da jeg ikke kan bruge den måde vores skoler er sat sammen på - derfor er de blevet hjemmeundervist - jeg opfatter mig selv som selfmade og det har jeg selvfølgelig brugt en del år på at blive - så mit hundehold er ligesom min hjemmeundervisning opstået ud fra mine egne ideer -

 

Vi er enig i at træning og aktivering er en god måde at være sammen på - men den del skal ikke fylde alt det samvær ejer og hund har - man skal kunne slappe af sammen og nyde sammenværet ved bare at sidde og glo ud i luften. Og det er mine hunde kanongode til :klap:

 

Jeg har måske fået det til at lyde som om jeg ikke træner eller aktiverer mine hunde - for det gør jeg naturligvis. Mine hunde er støvere og derfor skal de bruge deres næse hvilket de gør i forskellige sammenhænge. Dette går jeg ikke til træning med nogensteder og har aldrig gjort - da jeg finder det kunstlig at skulle ud at høre på hvordan man kan træne sin hund - dette er en opgave jeg selv og min familie vil bestemme over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor gammel du er Ina.....Jeg er 63 år, og for 40 år siden ja da gik vi da på arbejdet. Men de som havde hund var kun de få.....Jeg selv havde golden som een af de først som jeg husker det. Den kostede som 8 ugers hvalp næsten en månedsløn de gik da også på arbejdet.....Jeg selv husker hundeholdet for 40 år siden som langt mere fyldt med problemer den gang......Der blev hundene jo ikke socialiserede, som de gør nu.....Hvis man mødte nogen jo så opstod der meget ofte slagsmål.

Jeg kan godt følge dig i det vigtige at være hjemme med sine hunde, og man selv vælger langt hen ad vejen.

Jeg har af samme grund valgt at blive fast aftenvagt, og have en 2-5 vagt........ Det vil sige at jeg altid, hele året rundt har mulighed for at råhygge mig med mine hunde i dagtimerne.......

Når jeg er på arbejdet er jeg væk i ca, 8.5 timer ad gangen, og ja jeg er sikker på, at mine hunde ville foretrække at jeg var hjemme hver dag. Men jeg tror så, at når de er mere end een så kan de holde hinanden lidt med selskab.

Der var skam også træningsmuligheder for 50 år siden, men det var godt nok en barsk omgang at overvære, og ikke noget som jeg ville ligge hund til......

Fra starten af var jeg klar over, at det måtte være muligt at træne hund uden brug af pisk eller spark.... Og det er det jo selvfølgelig også.......

Det eneste som i dag kan bekymre mig er at for nogen er hunden et menneske, og det er den jo heldigvis ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor gammel du er Ina.....Jeg er 63 år, og for 40 år siden ja da gik vi da på arbejdet. Men de som havde hund var kun de få.....Jeg selv havde golden som een af de først som jeg husker det. Den kostede som 8 ugers hvalp næsten en månedsløn de gik da også på arbejdet.....Jeg selv husker hundeholdet for 40 år siden som langt mere fyldt med problemer den gang......Der blev hundene jo ikke socialiserede, som de gør nu.....Hvis man mødte nogen jo så opstod der meget ofte slagsmål.

Jeg kan godt følge dig i det vigtige at være hjemme med sine hunde, og man selv vælger langt hen ad vejen.

Jeg har af samme grund valgt at blive fast aftenvagt, og have en 2-5 vagt........ Det vil sige at jeg altid, hele året rundt har mulighed for at råhygge mig med mine hunde i dagtimerne.......

Når jeg er på arbejdet er jeg væk i ca, 8.5 timer ad gangen, og ja jeg er sikker på, at mine hunde ville foretrække at jeg var hjemme hver dag. Men jeg tror så, at når de er mere end een så kan de holde hinanden lidt med selskab.

Der var skam også træningsmuligheder for 50 år siden, men det var godt nok en barsk omgang at overvære, og ikke noget som jeg ville ligge hund til......

Fra starten af var jeg klar over, at det måtte være muligt at træne hund uden brug af pisk eller spark.... Og det er det jo selvfølgelig også.......

Det eneste som i dag kan bekymre mig er at for nogen er hunden et menneske, og det er den jo heldigvis ikke.

 

 

Jamen så lad mig skære det ud i pap og sige 40-45 år siden - min mor arbejdede ikke og det var der ikke ret mange af mine veninders mødre der gjorde dengang i 60'erne - selv er jeg 52 i dag.

Vi kendte ikke til hundetræning som sådan men havde en hund - for at ja - have den - mere ligger der ikke i det. Om der var flere hunde slagsmål end i dag kan jeg ikke gisne om - men jeg syntes generelt det er svært at være hundeejer i dag fordi der er så mange overfald - det så jeg ikke noget til dengang - men jeg var jo kun 6-7 år dengang.

 

Folk må træne/aktivere deres hunde som de vil - jeg kommer med mine meninger og holdninger - kan det bruges er det fint - kan det ikke så går der ikke skår af mig - jeg er nemlig rimelig hærdet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fru Skrap

Hun er sjældent alene hjemme i hverdagene da jeg arbejder om natten, men hun kan ikke lade mig sove, så hun er lukket ud i bryggerset (hvor hun også er når hun er alene) når jeg sover. Der er hun i 5 timer, så kommer de(t) første børn hjem fra skole.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi er enig i at træning og aktivering er en god måde at være sammen på - men den del skal ikke fylde alt det samvær ejer og hund har - man skal kunne slappe af sammen og nyde sammenværet ved bare at sidde og glo ud i luften. Og det er mine hunde kanongode til :klap:

Selvfølgelig skal hele samværet ikke bestå af aktivering - hygge i sofaen er da ligeså vigtigt :mrgreen:

 

Jeg har måske fået det til at lyde som om jeg ikke træner eller aktiverer mine hunde - for det gør jeg naturligvis. Mine hunde er støvere og derfor skal de bruge deres næse hvilket de gør i forskellige sammenhænge. Dette går jeg ikke til træning med nogensteder og har aldrig gjort - da jeg finder det kunstlig at skulle ud at høre på hvordan man kan træne sin hund - dette er en opgave jeg selv og min familie vil bestemme over.

Det troede jeg faktisk du ikke gjorde, jeg kunne heller ikke forstå du kunne have beagler, hvis du ikke aktiverede dem. Tænkte det måtte være et helvede! :mrgreen:

 

Mht. træning kan jeg ikke helt forstå hvad du mener. Hvis du kommer til træning et sted, er der vel ikke nogen der fortæller dig, hvad du skal - det er vel tilladt at vælge til og fra.

Jeg ser træning som en mulighed for at lade hunden møde andre hunde og lære den at arbejde, mens der er andre hunde til stede. Desuden kan man møde andre med samme interesse og det må da også være meget fedt :-D Men kan selvfølgelig godt se, at hvis det eneste du træner er spor på "hyggeplan," er det jo heller ikke nødvendigt at træne i en klub :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal hele samværet ikke bestå af aktivering - hygge i sofaen er da ligeså vigtigt :mrgreen: Det troede jeg faktisk du ikke gjorde, jeg kunne heller ikke forstå du kunne have beagler, hvis du ikke aktiverede dem. Tænkte det måtte være et helvede! :mrgreen:

 

Mht. træning kan jeg ikke helt forstå hvad du mener. Hvis du kommer til træning et sted, er der vel ikke nogen der fortæller dig, hvad du skal - det er vel tilladt at vælge til og fra.

Jeg ser træning som en mulighed for at lade hunden møde andre hunde og lære den at arbejde, mens der er andre hunde til stede. Desuden kan man møde andre med samme interesse og det må da også være meget fedt :-D Men kan selvfølgelig godt se, at hvis det eneste du træner er spor på "hyggeplan," er det jo heller ikke nødvendigt at træne i en klub :-)

 

 

Ja selvfølgelig kan man vælge fra og til - som det passer en - jeg har KUN haft dårlig erfaring med at komme i en klub (min første hund dalmatiner) derfor sætter jeg ikke mine ben på en træningsplads mere - af grunde jeg ikke vil komme ind på her.

 

Jeg har ofte fået at vide at mine meninger/holdninger ikke hænger sammen med det alle andre mener - dette skal forsåes sådan: Alle skoleelever i danmark lærer efter den samme kam - vi bliver tro kopier af hinanden - det samme gælder hunde træning - man lærer via en instruktøt hvordan du skal lære hunden at sætte sig - de danske instruktører er ikke repræsentanter for hvordan man lærer sin hund dit eller dat - her må man følge sine egne instinkter/mavefornemmelse - det samme gælder skoler som er min kæphest - mine børn skulle ikke være tro kopier - men lære ud fra deres egne interesser. Derfor skiller jeg mig ud og jeg har ofte fået at vide at jeg ikke var rigtig klog i hovedet - men det preller altså af på mig ;-)

 

Det er korrekt at hunde kan have glæde af, at være sammen med andre hunde - dette er også en grund til at jeg har valgt at have flere hunde.

 

Beaglen er efter manges mening en svær hund - men tro mig det er faktisk den nemmeste hunde race jeg har haft med at gøre - og jeg ville aldrig vælge anderledes ;-)

 

 

Dermed er jeg ude af den her debat:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...