Hop til indhold

Alt om at tabe sig?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Mollie er en engelsk springer spaniel-tæve født den 18/12-03 og hun har været steriliseret siden november 2008.

 

Mollie burde veje maks 20 kg., men grundet nogle særlige omstændigheder (hun bliver rockerforkælet af min mormor og jeg har ikke mentalt kunnet overskue at motionere hende nok til det grundet nogle personlige problemer) har vægten sneget sig op på 23-24 kg., hvilket generer hende og mig.

 

Mollie har levet et hårdt liv med kronisk stress og bliver masseret og rettet af en kiropraktor hver anden eller hver tredie måned for at holde kroppen i orden.

 

Mollie får flg. at spise om dagen:

150-160 gr. Nutra Nuggets Gold Senior

20 gr. Luposan FlåtVæk

10 gr. Luposan Gelenkraft eller hvad det nu hedder.

1 pumpeslag lakseolie (jeg aner ikke hvor meget det er).

8 "piller" af kosttilskud til den Humørsyge.

 

Hun er en hund, der knokler på, når hun er ude og viser ikke svaghedstegn, før hun vitterligt er ved at falde om=hun skal styres med "hård hånd" i denne sommervarme, når hun er ude og gå.

 

Jeg vil jo gerne have, at hun skal tabe sig, men hvordan skal jeg gribe det an bedst?

 

Jeg har allerede snakket med min dyrlæge, der er meget stor fan af Royal Canin og hendes løsning var at skifte foder - dette er dog langt fra nok og hun fungerer ikke på RC eller produkter, der minder om det i indhold (f.eks. Acana Light and Fit).

 

Jeg vil snakke med min kiropraktor omkring motionen, men jeg havde tænkt noget i retning af dette:

 

- Svømning to gange om ugen maks en halv time; enten på strand, hvor hunde skal være i snor og dette skal respekteres af brugerne eller i en pool i haven (hendes glæde ved at svømme kombineret med en hundesvømmehal er ikke god for hendes stressniveau).

- Gåture i snor (hun kan ikke gå i hundeskove og vi har pt. ingen områder, hvor hun kan gå tur uden snor) passende til hendes kondi og vejret=til at starte med en 2-3 km. og langsomt forøges. Jeg vil naturligvis ikke gå i de varmeste timer på dagen og vil naturligvis medbringe vand.

- Cykelture på maks. 4 km. maks 2 gange om ugen, når vejret og hendes kondi er blevet bedre (kondien bedre og vejret koldere).

 

Min mormor er blevet instrueret i, at hvis hun vil give dem (både Mollie og Jessie) noget lækkert, så må hun kun give dem godbidder godkendt af os eller grøntsager i små bidder.

Det er sket flere gange, at hun har lavet næsten et kilo brasede kartofler til sig selv og hundene midt på dagen uden at fortælle os om det (og hvorfor mon :roll:), så hundene også fik fuld ration tørfoder :???:

Hun gør det jo i bedste mening og forstår ikke rigtig hvorfor hun ikke må.

 

Hvordan ville I gribe projekt "tab overvægten" an med en ældre steriliseret tæve?

 

Hun spiser næsten alle former for grøntsager med velbehag - kan jeg erstatte noget af tørfoderet med grøntsager uden risiko for vitaminmangel osv. eller burde motionen være nok?

 

Og I behøver ikke påpege, at det aldrig burde være kommet så vidt - det er jeg fuldt ud klar over og har rigeligt med dårlig samvittighed overfor hende, men det hjælper bare ikke Mollie.

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge min ovebevisning - så får hun da ikke for meget mad. hvad hendes almindelige foder angår - det er jo de brasede kartofler mv. der vælter det hele.

 

Mine beagles som vejer omkring 14 kg, får cirka 150 gram foder pr, dag derudover får de et mål luposan flåtvæk, et mål luposan biomineral og lidt a-38. to gange i ugen får de vådfoder som hovedmåltid. De får foderet fordelt på 4 gange pr dag og som godbidder.

De er normalt aktive - hverken for meget eller for lidt.

 

Jeg giver dem skiftevis Markus Mühle rawfood, Canis natural eller luposan sport alle produkter kommer fra Markus Mühle productcenten - ved siden af har jeg et foder som de får ind i mellem som afveksling og det kan være forskellige typer i øjeblikket er det bozita robur.

 

Foderet fra Markus Mühle indeholder mindre fedt end meget andet foder.

 

Der er ikke andet at gøre end at I måler det kvantum foder af hun skal have i løbet af dagen inklusiv godbidder og så fortælle mormor at hun skal følge den plan

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en cockertæve på nu 7 år, der fra 2 årsalderen har været for fed.

Hun får kun 3/4 max af det min 10 årige tæve får og kun halvdelen af hvad min hanhund fik. Og er fertil.

Jeg har stor set opgivet at få hende ned i udstillingtrim, så skulle hun have meget lidt mad.For hende er det nok genetisk bestemt.

Min får samme motion som de slanke, både yngre og ældre hunde.

Hvis din mormor ikke kan se alvoren, så skrug bissen på, og forklar at I mister hende, hvis dette bliver værre. Dels pga af ledproblemer med smerte, og dels risikoen for sukkersyge, hjertesygdomme osv.At det simpelhen er dyrplageri at lave fede hunde med vilje.

Mine ældste får Oliver´s Old and FIt og hvis det virker på din, kan du droppe den fede olie for dette er tilsat i foderet.

Min venindes nu snart 10 årige tæve, en Flatcoated fik det fra sidste forår og det har tydeligt hjulpet de stiverste led på hende.,

Tror kun det hjælper med mere motion på disse runde modeller, men altså kolorieindtaget skal styres skrapt.

Så giv æble og gulerødder, har aldrig oplevet at det fedede mine.

Men pas på med at starte op med mere motion i den hede her.

Men overvej dette Olivers til ældre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge min ovebevisning - så får hun da ikke for meget mad. hvad hendes almindelige foder angår - det er jo de brasede kartofler mv. der vælter det hele.

 

Mine beagles som vejer omkring 14 kg, får cirka 150 gram foder pr, dag derudover får de et mål luposan flåtvæk, et mål luposan biomineral og lidt a-38. to gange i ugen får de vådfoder som hovedmåltid. De får foderet fordelt på 4 gange pr dag og som godbidder.

De er normalt aktive - hverken for meget eller for lidt.

 

Jeg giver dem skiftevis Markus Mühle rawfood, Canis natural eller luposan sport alle produkter kommer fra Markus Mühle productcenten - ved siden af har jeg et foder som de får ind i mellem som afveksling og det kan være forskellige typer i øjeblikket er det bozita robur.

 

Foderet fra Markus Mühle indeholder mindre fedt end meget andet foder.

 

Der er ikke andet at gøre end at I måler det kvantum foder af hun skal have i løbet af dagen inklusiv godbidder og så fortælle mormor at hun skal følge den plan

 

Ja, sammenlignet med dine så kan jeg da godt se, at hun ikke får for meget tørfoder og du har nok ret; det er nok al det, der bliver fyldt i dem (Jessie har dog heldigvis ikke vægtproblemer) udover.

 

Hendes foder bliver afmålt og hendes godbidder er også nøje afmålt, så jeg håber det bliver respekteret.

 

Jeg har en cockertæve på nu 7 år, der fra 2 årsalderen har været for fed.

Hun får kun 3/4 max af det min 10 årige tæve får og kun halvdelen af hvad min hanhund fik. Og er fertil.

Jeg har stor set opgivet at få hende ned i udstillingtrim, så skulle hun have meget lidt mad.For hende er det nok genetisk bestemt.

Min får samme motion som de slanke, både yngre og ældre hunde.

Hvis din mormor ikke kan se alvoren, så skrug bissen på, og forklar at I mister hende, hvis dette bliver værre. Dels pga af ledproblemer med smerte, og dels risikoen for sukkersyge, hjertesygdomme osv.At det simpelhen er dyrplageri at lave fede hunde med vilje.

Mine ældste får Oliver´s Old and FIt og hvis det virker på din, kan du droppe den fede olie for dette er tilsat i foderet.

Min venindes nu snart 10 årige tæve, en Flatcoated fik det fra sidste forår og det har tydeligt hjulpet de stiverste led på hende.,

Tror kun det hjælper med mere motion på disse runde modeller, men altså kolorieindtaget skal styres skrapt.

Så giv æble og gulerødder, har aldrig oplevet at det fedede mine.

Men pas på med at starte op med mere motion i den hede her.

Men overvej dette Olivers til ældre hunde.

 

Vi har haft dårlige erfaring med Olivers (inden de smed hvede og majs ud af deres produkter), så min bedre halvdel vil ikke prøve det igen.

 

Der er desuden også et højere fedtindhold i Olivers-produkterne end i det hun får nu, men også et højere proteinindhold hvilket også spiller en rolle.

 

Og jeg vil være meget påpasselig med at sætte motionen for meget i vejret lige pt..

 

Og så slå lidt på livsstilsygdommene overfor min mormor.... Det vil hun forhåbentligt forstå og at Mollie er lige så glad for at blive nusset på bagdelen, som for et stykke af hendes krydderbolle med smør og sukker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart syntes jeg ikke det lyder som så voldsom overvægt i kilo. Men du ved jo selvføglelig udmærket godt hvordan hun skal føles, og ved derfor også selv hvor meget der er for meget på sidebenene. Tænker blot at det vist er de færreste springere, der holder en vægt på de 20 kg. Nu har jeg ikke vejet den gamle et stykke tid, men de to yngste der er i perfekt stand er begge oppe lige omkring de 23 kilo.

 

Syntes dine planer for motion og dine tanker om vægttabet er rigtige, og er sikker på den tilgang vil gøre, at det begynder at rykke på sig.

 

Min gamle på 10,5 blev neutraliseret sidste år og jeg syntes også jeg er frygtelig ond, når jeg skærer så voldsomt ned på hendes mad som det har været nødvendigt. Der er fortsat delte meninger om det med ændring i stofskiftet efter neutralisering, men syntes bestemt at den gamle vuf har let ved at blive rund. Selv med fortsat motion og aktivitetsniveau og mindre mad.

 

Jeg løbetræner med hende tre gange om ugen (eneste måde hvorpå jeg selv kan tage mig sammen og komme ud og motionere), og forsøger generelt at holde hende i god form. Har også med fin succes proppet kogte grønsager i hendes mad for at give mere fylde. Og kan også finde på at spæde op med ris.

 

Hvilke piller giver du for "humørsygen" (er bare nysgerrig)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart syntes jeg ikke det lyder som så voldsom overvægt i kilo. Men du ved jo selvføglelig udmærket godt hvordan hun skal føles, og ved derfor også selv hvor meget der er for meget på sidebenene. Tænker blot at det vist er de færreste springere, der holder en vægt på de 20 kg. Nu har jeg ikke vejet den gamle et stykke tid, men de to yngste der er i perfekt stand er begge oppe lige omkring de 23 kilo.

 

Syntes dine planer for motion og dine tanker om vægttabet er rigtige, og er sikker på den tilgang vil gøre, at det begynder at rykke på sig.

 

Min gamle på 10,5 blev neutraliseret sidste år og jeg syntes også jeg er frygtelig ond, når jeg skærer så voldsomt ned på hendes mad som det har været nødvendigt. Der er fortsat delte meninger om det med ændring i stofskiftet efter neutralisering, men syntes bestemt at den gamle vuf har let ved at blive rund. Selv med fortsat motion og aktivitetsniveau og mindre mad.

 

Jeg løbetræner med hende tre gange om ugen (eneste måde hvorpå jeg selv kan tage mig sammen og komme ud og motionere), og forsøger generelt at holde hende i god form. Har også med fin succes proppet kogte grønsager i hendes mad for at give mere fylde. Og kan også finde på at spæde op med ris.

 

Hvilke piller giver du for "humørsygen" (er bare nysgerrig)?

 

Mollie er jo en lille springer fysisk, så 23 kg. er alt for meget til hende. Jessie vejer ind med 21 kg. og må ikke blive tungere heller, men hun er langtfra tyk.

 

Jeg kan ikke løbe på grund af mine knæskader, så den form for motion er bandlyst her :-)

 

Jeg giver hende NeVet fra disse: vetcur.dk

 

Jeg ved ikke rigtig om jeg synes de virker - hun får yderligere Zylkene, når hun skal til dyrlægen og jeg har Wolles Rolig liggende uprøvet også til dyrlægebesøg.

 

Jeg tror jeg vil langsomt sætte hende lidt ned i fodermængde og så erstatte noget af det med kogte grøntsager, så hun ikke bliver så ulidelig at være sammen med.

Og så selvfølgelig give hende regelmæssig motion.

 

 

Kan ikke se nogen grund til at skifte foder..

 

 

Hun skal da bare ha lidt mindre af det..

 

 

Har selv haft en gammel steriliseret tæve og hendes foderforbrug var minimalt..

 

Jeg vil helst heller ikke skifte foder, da vi alle er meget glade for mærket og Mollie trives.

Jessie får deres Laks og Kartoffel-variant og hun trives også meget godt.

 

Mollie første 1½ kg.'s overvægt kom efter et foderskift til Regal Leanbites fra Regal Lamb og de 1½ kg. tabte hun igen, da hun kom over på Nutra Nuggets Senior dengang vi stadig boede hjemme hos os selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også blive på det foder hun får hun, men skære ned i mængden og fylde op med grøntsager, det har jeg selv gjort med Flica, med succes :-)

 

Din motionsplan ser også fin ud syntes jeg, bare husk at starte langsomt op.

 

Og så ellers hive fat i din mormor og forklare hende at det altså ikke går at fylde brasekartofler og krydderboller i hundene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig hjælpe fodermæssigt, da jeg ikke fodrer med tørfoder.

 

Men jeg har jo Luna på 7 år, som udover at være steriliseret også er labrador og tager på, bare ved ordet "mad".

 

Vi er begyndt at svømme på stranden og jeg regner med, at når jeg er færdig med mit kursus vil vi begynde at svømme 5 gange om ugen.

 

Jeg har købt et par waders til 300 kr og har dem på ud, da jeg er kuldeskær og aldrig ellers kommer i vandet.

 

Så det er sådan vi gør det:-) Luna er ikke speciel aktiv af sig selv, men skal følges med, så jeg skal med ud og motionere. Hun gider ikke rende efter bolde etc.. Jeg havde også tænkt på at løbe med hende, men mine knæ vil bare ikke. Så det må blive svømningen..

 

Men jeg synes det lyder godt at øge grønsagerne og mindske tørfoderet. Grønne bønner er en god ting at putte i foderet. Og gulerødder også

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil lige komme med en opdatering på mit lille problem.

 

Grundet temperaturerne har motionen ikke været på topti-listen og det er ikke blevet til så meget, men til gengæld har min mormor forstået budskabet helt uden at bruge store bogstaver og grimme skrækscenarier.

 

Mollie har siden den 30/6-10 tabt sig 300 gr. - ikke meget, men trods alt en god start på kun 9 dage... Især når dyrlægerne anbefaler 500 gr. om måneden.

 

Hun er ikke blevet sat ned i foder, men har ikke fået så meget udover som hun plejede at få.

 

Min mormor og jeg er kommet til et kompromis: hun har lov til at give dem et stykke krydderbolle eller toastbrød med rejeost af ca. 1x1 cm. ved morgenmaden og ellers kun vores godkendte godbidder eller grøntsager.

 

Jeg har ikke oplevet hende som værende mere sulten end hun plejer, men nu er jeg jo heller ikke hjemme om dagen, hvor de plejede at få....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...