Hop til indhold

Pis, min allergivenlige hund har allergi!


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

Tror også jeg vil tø det op. Han er vant til at få sin tørfoder direkte fra fryseren (der var nogle, der mente at det kunne 'dræbe' eventuelle allergener, og jeg er jo desperat og vil prøve hvad som helst!), men det er jo unægtelig noget andet end store stykker kød, hvor der kan samle sig isklumper osv.

 

Jeg har lige læst op på en masse Barf-tråde herinde. Især Alt4Victors tråde har været meget gavnlige, da han jo også har allergi.

 

Jeg regner med, at jeg vil starte ud med hest som proteinkilde. For jeg er ret sikker på, at det ikke har været hoveddelen af nogle af de mange tørfoder-mærker, vi har været igennem. Og så vil jeg også give ham kallun, og så skal jeg lige finde ud af, om man kan få noget med ben fra hest til den der bendag, han skal have (det bliver spændende, for Louie har nærmest aldrig fået kødben før. Sølle allergi-hundeliv han har levet).

 

Har I også en ugentlig fastedag? Og bliver hunden ikke helt vildt utilfreds?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 185
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tror også jeg vil tø det op. Han er vant til at få sin tørfoder direkte fra fryseren (der var nogle, der mente at det kunne 'dræbe' eventuelle allergener, og jeg er jo desperat og vil prøve hvad som helst!), men det er jo unægtelig noget andet end store stykker kød, hvor der kan samle sig isklumper osv.

 

Jeg har lige læst op på en masse Barf-tråde herinde. Især Alt4Victors tråde har været meget gavnlige, da han jo også har allergi.

 

Jeg regner med, at jeg vil starte ud med hest som proteinkilde. For jeg er ret sikker på, at det ikke har været hoveddelen af nogle af de mange tørfoder-mærker, vi har været igennem. Og så vil jeg også give ham kallun, og så skal jeg lige finde ud af, om man kan få noget med ben fra hest til den der bendag, han skal have (det bliver spændende, for Louie har nærmest aldrig fået kødben før. Sølle allergi-hundeliv han har levet).

 

Har I også en ugentlig fastedag? Og bliver hunden ikke helt vildt utilfreds?

 

Ingen ugentligt fastedag her :-D

 

Jeg overvejede det lidt, men tror min mor ville melde mig til dyreværnet, hvis jeg gjorde det :mrgreen:

 

Det siges, at maven har godt af en dag med ro, men jeg ved det ærlig talt ikke rigtig :vedikke: Jeg fodrer Møffe to gange dagligt. Om morgenen får han 600gram kød og om aftenen 300gram ben (nogle gange omvendt). Og hvis han få kød med ben i, så får han 400-500gram ad gangen :-D

 

Hesteben kan du få i Glostrup hos Dansk BARF Center - men det er måske nok lidt voldsomt for sådan en bette mand :hmm:

Ben produkter

 

Ellers så har de lammeben, de skulle være bløde nok for små hunde :-D Ude i Maxsø havde de også en hel kanin liggende, det burde han også kunne klare. Skal dog ikke kunne sige, om de stadig har den!

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Må lige finde ud af, hvad jeg gør med de der bendage... Og om jeg skal fodre en eller to gange om dagen.

 

Lige nu får han mad to gange dagligt, men spørgsmålet er om han vil blive frustreret af kun at få 60gr. af sådan noget lækkert mad. Om det så er bedre at give ham det hele på én gang.

 

Uh, alle de spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Må lige finde ud af, hvad jeg gør med de der bendage... Og om jeg skal fodre en eller to gange om dagen.

 

Lige nu får han mad to gange dagligt, men spørgsmålet er om han vil blive frustreret af kun at få 60gr. af sådan noget lækkert mad. Om det så er bedre at give ham det hele på én gang.

 

Uh, alle de spørgsmål.

 

Hehe, det må jo komme an på Louie! :lol: Og det finder du nok ud af, når du forsøger dig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herfra håber vi også rigtig meget at det hjælper med noget råt!

Rigtig god idé at starte med hest.

 

Vi har ikke en fastedag, og vi giver ben de fleste dage i igen, såsom lammeribben ol. hvor det hele bliver spist. Hvis Motor har fået for meget kød, bliver afføringen hurtigt for blød..

 

Min personlige mening er nok at du skal give mad 1 gang dagligt, når det er så små portioner, så Louie føler sig mæt.

 

Lille tip - kallun får hunden cirka hver 10. dag

Indmad får hunden cirka hver 10. dag

Gris får hunden altid dagen efter indmad, for indmad giver blød mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herfra håber vi også rigtig meget at det hjælper med noget råt!

Rigtig god idé at starte med hest.

 

Vi har ikke en fastedag, og vi giver ben de fleste dage i igen, såsom lammeribben ol. hvor det hele bliver spist. Hvis Motor har fået for meget kød, bliver afføringen hurtigt for blød..

 

Min personlige mening er nok at du skal give mad 1 gang dagligt, når det er så små portioner, så Louie føler sig mæt.

 

Lille tip - kallun får hunden cirka hver 10. dag

Indmad får hunden cirka hver 10. dag

Gris får hunden altid dagen efter indmad, for indmad giver blød mave.

 

Forstår ikke helt det markerede, hvad skulle der have stået?

 

Jeg har fundet det her skema fra rigtig hundemad. Ifølge det hedder det kallun hver 5. dag :hmm: Ih, hvor er der mange måder at gøre det på. Bliver sgu'da helt forvirret. Kunne der ikke bare være én måde og så var det sådan.

 

Link:

 

http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CDAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.masterpiece.dk%2FUploadetFiles%2F10538%2F43%2FFoderplan%2C_pris-_og_variantoversigt.pdf&ei=XNW9TJbABcihOqW5sSc&usg=AFQjCNF97VcdMEfL0ct2zbAG79zYYE3aSQ&sig2=K8-X54QLDgbsk-Hw4-FhVw

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vores hunde bliver fodret 1-2 gange om dagen, som voksne og 3-4 gange om dagen, som hvalpe.

 

Vi udfodrer oftest direkte fra fryseren og det er oftest store lunser af kød med ben i/på.

 

Vores får indmad og kallun ca hver 10. dag, baseret udfra den vinkel, at det er begrænsede mængder af disse ting i et potentielt byttedyr.

 

De får ikke faste tilskud af nogen art.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skulle have stået ugen, altså tror sådan generelt at det er 1 eller 2 dage Motor ikke får noget med ben i. Men det kan du ret hurtigt se hvordan Louie skal have det, bare kig på hvad der kommer ud.

Herhjemme hjælper ben på blød afføring, og er afføring for hård, så hjælper ren kød/hakket kød o.l.

 

Hver 5 dag er vel også fint, det skal jeg ikke kunne sige :-) Undskyld, var ikke for at forvirre dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også jeg vil tø det op. Han er vant til at få sin tørfoder direkte fra fryseren (der var nogle, der mente at det kunne 'dræbe' eventuelle allergener, og jeg er jo desperat og vil prøve hvad som helst!), men det er jo unægtelig noget andet end store stykker kød, hvor der kan samle sig isklumper osv.

 

Jeg har lige læst op på en masse Barf-tråde herinde. Især Alt4Victors tråde har været meget gavnlige, da han jo også har allergi.

 

Jeg regner med, at jeg vil starte ud med hest som proteinkilde. For jeg er ret sikker på, at det ikke har været hoveddelen af nogle af de mange tørfoder-mærker, vi har været igennem. Og så vil jeg også give ham kallun, og så skal jeg lige finde ud af, om man kan få noget med ben fra hest til den der bendag, han skal have (det bliver spændende, for Louie har nærmest aldrig fået kødben før. Sølle allergi-hundeliv han har levet).

 

Har I også en ugentlig fastedag? Og bliver hunden ikke helt vildt utilfreds?

 

Jeg mener at der er brusk og ben i Rigtig Hundemads hest (man kan vist få det håndskåret).

 

Og nej, jeg faster ikke.

 

:hmm: Må lige finde ud af, hvad jeg gør med de der bendage... Og om jeg skal fodre en eller to gange om dagen.

 

Lige nu får han mad to gange dagligt, men spørgsmålet er om han vil blive frustreret af kun at få 60gr. af sådan noget lækkert mad. Om det så er bedre at give ham det hele på én gang.

 

Uh, alle de spørgsmål.

 

Og Luna får kun mad en gang om dagen. Pt får hun kun 200 gram om dagen og der mener jeg at hun får mere ud af at få det hele på en gang fremfor delt op i to. Men prøv dig frem:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skulle have stået ugen, altså tror sådan generelt at det er 1 eller 2 dage Motor ikke får noget med ben i. Men det kan du ret hurtigt se hvordan Louie skal have det, bare kig på hvad der kommer ud.

Herhjemme hjælper ben på blød afføring, og er afføring for hård, så hjælper ren kød/hakket kød o.l.

 

Hver 5 dag er vel også fint, det skal jeg ikke kunne sige :-) Undskyld, var ikke for at forvirre dig.

 

Haha, du behøver da ikke undskylde. Der er jo en million forskellige meninger og holdninger til hvordan man Barfer :-D

 

Må ud og finde de der kødfulde hestekødben i Glostrup, som Berner sendte mig et link til. Det kan godt være, at de ikke er så gode til små hunde, men så må jeg i gang med saven, for det ser ikke rigtig ud til at der er nogle her i området, der sælger det.

 

Men du har helt ret i, at det bare må være noget med at se på hvad der kommer ud i den anden ende og på den måde vurdere om han skal have mere eller mindre ben.

 

Så hvis det er for hårdt = mindre ben, og for blødt = mere ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at der er brusk og ben i Rigtig Hundemads hest (man kan vist få det håndskåret)

 

Fedt, det må jeg lige undersøge :-D

 

Louie har slugt sin første portion kallun her til aften. Han vendte tilbage og slikkede skålen maaaange gange :klap:

 

Tusind tak for al jeres hjælp :-D. Der er virkelig meget at læse og undersøge omkring Barf, sådan lige pludselig, men det er faktisk meget mere brugbart at høre om det fra nogle, der bruger det selv (altså ikke selv selv, men til hundene :blink:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at der er brusk og ben i Rigtig Hundemads hest (man kan vist få det håndskåret).

 

Og nej, jeg faster ikke.

 

 

 

Og Luna får kun mad en gang om dagen. Pt får hun kun 200 gram om dagen og der mener jeg at hun får mere ud af at få det hele på en gang fremfor delt op i to. Men prøv dig frem:-D

 

Der er ikke ben og brusk i hestekødet. Pænt ærgeligt, når man tænker på små hunde med allergi, synes jeg faktisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke ben og brusk i hestekødet. Pænt ærgeligt, når man tænker på små hunde med allergi, synes jeg faktisk.

 

Ja, det er da godt nok lidt dumt..

 

Ved du om de er kæmpe store de der stykker af hesteben i 5kg.'s pakke fra DBC i Glostrup? Kunne forestille mig det var noget af en opgave at få skåret sådan nogle store stykker ned til kun at veje 120gr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er da godt nok lidt dumt..

 

Ved du om de er kæmpe store de der stykker af hesteben i 5kg.'s pakke fra DBC i Glostrup? Kunne forestille mig det var noget af en opgave at få skåret sådan nogle store stykker ned til kun at veje 120gr.

 

Ingen anelse, har endnu kun købt lammeben derfra og kun én gang :genert:

 

Vi har simpelthen ikke plads nok til, at jeg kan købe en kæmpe pakke ben derfra, hvis jeg også skal have plads i fryseren til det jeg køber fra Maxsø :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Heller ikke i de 500 grams pakker, så? Jeg køber hest i Vipperød på slagteri, så kan ikke huske, hvad forhandlerne har:oops:

 

Det står i det link, lille louie postede fra Rigtig Hundemad - der står hestekød i 500grams pakkerne under "kød" og ikke under "kød med ben og brusk", rigtig æv. Og Møffe har lige fortæret en 2kg. pakke de sidste par dage, hvoraf jeg stegte noget til godbidder. Det var absolut blødt og brunt (rødt, da det var råt, sevlfølgeligt) det hele, ingen ben. Det nærmeste var en kraftig sene, som måske nok var brusk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det står i det link, lille louie postede fra Rigtig Hundemad - der står hestekød i 500grams pakkerne under "kød" og ikke under "kød med ben og brusk", rigtig æv. Og Møffe har lige fortæret en 2kg. pakke de sidste par dage, hvoraf jeg stegte noget til godbidder. Det var absolut blødt og brunt (rødt, da det var råt, sevlfølgeligt) det hele, ingen ben. Det nærmeste var en kraftig sene, som måske nok var brusk.

 

Æv det var da træls

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, æv, det er da ret ærgerligt.

 

Louie får sin egen store skuffe i fryseren. Så må vi andre nøjes med en stor og en mini til vores mad. De der 2kg kallun fylder ret meget, men jeg tror godt at der også er plads til 5kg hesteben og så en masse 500gr. vakuumpakker med rent kød. Jeg håber godt nok at Louie kan li' hest! :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv det var da træls

 

Rigtig æv ja.

 

Ja, æv, det er da ret ærgerligt.

 

Louie får sin egen store skuffe i fryseren. Så må vi andre nøjes med en stor og en mini til vores mad. De der 2kg kallun fylder ret meget, men jeg tror godt at der også er plads til 5kg hesteben og så en masse 500gr. vakuumpakker med rent kød. Jeg håber godt nok at Louie kan li' hest! :genert:

 

Sådan skal det være :mrgreen:

 

Møffe har optaget en kæmpe-skuffe i vores fryser og en lille og nogle gange breder han sig lige til en ekstra skuffe :genert:

 

Jeg satser på, at han ælsker hest :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, æv, det er da ret ærgerligt.

 

Louie får sin egen store skuffe i fryseren. Så må vi andre nøjes med en stor og en mini til vores mad. De der 2kg kallun fylder ret meget, men jeg tror godt at der også er plads til 5kg hesteben og så en masse 500gr. vakuumpakker med rent kød. Jeg håber godt nok at Louie kan li' hest! :genert:

 

Hejsa håber det går godt med Louie :-D

 

Hvis det er fra Rigtig Hundemad?

 

Så synes jeg der er stor forskel på 500 g's pakkerne. De pakker hvor der er blandet olie og vitaminpulver i, og lige sådan 500 g's bladmave pakkerne dem siger Victor nej tak til. Hvorimod 500 g's pakkerne hvor jeg selv skal blande i, dem knus-elsker han, og alt det andet kød (rensdyr, hjort, lam, skaldyr/laks). Han er iøvrigt helt vild med hestekød :mums: , men det har han så bestemt det skal være det løsfrosne. Det samme med kallun. Det er ikke sikkert Louie er lige så selektiv :blink:.

 

Mht. optøning, så med det løsfrosne, normalt så gør jeg det når jeg køber det, så vejer jeg op og kommer i små poser med det samme. Så er det bare så nemt, at tage op og sætte frem, det er tøet op på 1 time på køkkenbordet. I starten havde jeg en tupperwarebox og vejede op hver aften, og tog så ud af køleskabet om morgenen, så var det klart. Vic kan ikke li det frossent. Han spiser i øvrigt kun 1 måltid om dagen, og så evt. 1 kødben til "dessert".

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er det tid til en update, nu hvor Louie har været på barf i godt to uger.

 

Vi har været ved dyrlægen (igen) i dag for at få tjekket ørerne. De ser bare super super fine ud, der var slet ikke noget at se længere. Så nu stopper vi med at dryppe dem, og har så fået en tid igen til om tre uger, hvor vi skal se om betændelsen er blusset op igen (igen igen). Hvis den er det, talte vi om, at det nok er bedst jævnligt at give ham lidt forebyggende behandling.

 

Derudover vil jeg gerne have ham tjekket for hjerte/lungeorm og alm. orm, da jeg synes han virker ret træt, og så er det jo generelt bare meget smart at få det tjekket én gang om året (sidst var i juli 2009). Så vi medbringer afføringsprøver til tjekket om tre uger.

 

Derudover synes jeg det går godt med at barfe. Hans afføring er lidt underlig. Den er ikke for blød eller hård, men bare meget klistret, så han har svært ved at få det ud, og det sætter sig fast i alle hårene, som vi så skal hive det ud af. Det bedste er, hvis Louie når at sætte sig ned og kure numse inden man får fat i ham.... Så er der én der skal i bad :lol: Heldigvis kommer der nu kun noget ud en gang om dagen, ja nogle gange kun hver halvanden dag.

 

Han har endnu ikke prøvet at spise noget med ben i, så jeg mistænker at det er årsagen til den lidt trælse afføring. Men ellers trives han fint. Han elsker elsker elsker, når det er madtid :klap:. Slikker skålen ren 10-15 gange - mindst.

 

I går stegte jeg noget hakket hest på panden, som han fik til agilitytræning om formiddagen. Og resten af dagen i går og også i dag har han kløet sig rigtig meget og været meget varm i kroppen. Så det bekræfter altså min teori om, at det han reagerer allergisk på er et eller andet i forbindelse med varmebehandling af tørfoder (og også råt kød åbenbart). Mystisk. Det må vi så bare undgå.

 

Men udover tilbagefaldet i går, synes jeg faktisk det går fremad mht. kløen. At vi nu har fået bugt med ørebetændelsen har naturligvis også meget at sige i den forbindelse. Men jeg er i hvert fald optimistisk :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo positivt indtil videre. :5up: Så håber jeg, at det giver ro nok i kroppen på den lille mand, så I kan rykke med alene hjemme-træningen i juleferien. :-)

 

Det tror jeg, det gør. Vi er jo allerede oppe på 1,5 time efter kun fire øvegange, og han virker meget mere rolig ved det. Kun én af de fire gange var efter han er startet på barf, og nu hvor ørerne heller ikke klør længere tror jeg virkelig vi kan rykke. Jeg har min allersidste kursusgang i dette semester på torsdag. Derefter skal der bare skrives en eksamensopgave til den 22., så der er rig mulighed for at få øvet igennem. Glæder mig næsten helt :-D Jeg VED bare at det lykkes denne gang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...