Hop til indhold

Pis, min allergivenlige hund har allergi!


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

ØV! Louie har allergi over for et eller andet indtil videre ubestemt :hmm:

 

Han har i to uger fået noget kløestillende indeholdende Prednison og i den tid har han bare været en helt anden hund :banan: Han har været SÅ glad, ja nærmest smilende, og har bare haft helt vildt meget overskud.

 

Det er blandt andet kommet til udtryk i forbindelse med vores alene-hjemme-træning, som vi jo stadig kæmper med og har kæmpet med i et år nu. Han er virkelig rykket i de her to uger og vi er kommet op på 50 minutter (som er rigtig meget for os. Og en del af gangene har han endda været så rolig at han har ligget og sovet en god del af tiden).

 

Lige så snart vi afsluttede 'kuren' blev han mut og utrolig lydfølsom. Han gør af ALT og han klør sig hele tiden, napper sig på poterne og vasker sig og slikker og.. Ej men altså, det er ikke til at holde ud at se ham have det sådan :cry:

 

Så i morgen skal vi ud til dyrlægen og finde ud af hvordan det videre forløb skal se ud. Jeg har lige talt med hende i telefonen og det lød på hende som om at hun ikke ville tage den store blodprøve til at starte med (for så skal han have været Prednisolfri i 2 måneder = klø sig som en sindssyg i 2 måneder og selvfølgelig er det lige de 2 måneder, hvor vi har sommerferie og derfor havde tænkt os at nu skulle vi rigtig rykke med alene hjemme træningen :evil:). Hun regner med at beslutningen bliver at vi starter med at give ham nogle piller imod atopi (indåndingsallergi). De indeholder ikke Prednisol og er altså ikke skadelige i det lange løb. Og så må vi håbe at det er dét han har. Hvis de ikke virker må vi så derefter teste for det hele og se, hvor det slår ud. Jeg tror i hvert fald det var det hun mente.

 

Hun vil alliere sig med sin kollega, som er husets allergiekspert, så der faktisk er to dyrlæger der skal kigge på Louie i morgen. Så kan han blive rigtig forkælet :hjerte:

 

Puha, jeg tror det bliver en ordentlig omgang og lige nu virker det hele mildest talt meget uoverskueligt og deprimerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 185
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øv hvor træls :ae:

 

Jeg bed mærke i at du skrev noget om piller mod atopi, og det er netop det den dyrlæge vi skal til har talt om med Zacko, men jeg tænker bare hvorfor har jeg ikke hørt om de piller :hmm:

 

Nå men vi er jo så snart ovre vores lange vente tid, uge 28 skal vi til dyrlæge og have blodprøven.

 

Jeg har jo købt noget shampoo som jeg faktisk har synes hjælper Zacko nu her hvor han ikke må få noget for ikke at klø :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Svarer lige på lidt forskelligt...

 

Årh det var træls!

 

Kan i ikke stadig øve alene hjemme?

 

Han er virkelig touchy og gør af alting. Vi har prøvet at øve lidt lige da vi stoppede kuren og han kun var begyndt at klø lidt igen. Der var han vågen i alle 45-50 minutter og pev en del. Han gøede godt nok ikke, men jeg har kraftigt på fornemmelsen at han ville gø rigtig meget hvis vi øvede nu, når det er forringet. Han er meget irriteret. Det er virkelig noget lort..

 

Den overskrift, titel, er sjov!:-)

Pissesjov faktisk, jeg blev underholdt og forbløffet.:klap:

 

Godt du er underholdt..

 

Øv altså, men ja, havde jo set det komme i alene hjemme-tråden :ae: Håber, at det der indåndingshalløj virker, så I ikke går helt i stå igen! :ae:

 

Ja, jeg krydser også fingre :x2:

 

Øv hvor træls :ae:

 

Jeg bed mærke i at du skrev noget om piller mod atopi, og det er netop det den dyrlæge vi skal til har talt om med Zacko, men jeg tænker bare hvorfor har jeg ikke hørt om de piller :hmm:

 

Nå men vi er jo så snart ovre vores lange vente tid, uge 28 skal vi til dyrlæge og have blodprøven.

 

Jeg har jo købt noget shampoo som jeg faktisk har synes hjælper Zacko nu her hvor han ikke må få noget for ikke at klø :genert:

 

Hvor lang tid har han så ikke måttet få prednison/cotison når vi når uge 28? Synes nemlig jeg har hørt lidt forskelligt ang. ventetiden.

 

Det er lidt mystisk med de piller, jeg har heller ikke hørt om dem før.

 

Hvad hedder shampoo'en? Håber ikke det bliver nødvendigt, men det gør det nok.

 

hvor træls for jer, har du overvejet om det er foderet der gør at han klør sig?

 

Jep. Det er overvejet. Men vi har prøvet en del forskellige fodertyper i den tid vi har haft ham og det har ikke rigtig givet nogen ændring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet råt? der ligger jo en forskningsklinik i nærheden, jeg mener det er i Glostrup den ligger

 

Nej jeg har endnu ikke prøvet råt, da vi som sagt er temmelig sikre på at det ikke er noget i foderet, der gør det.

 

Men jeg har bestemt overvejet at råfodre. Nu tror jeg bare lige vi venter og ser hvad vi finder ud af i morgen hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bayou
Nej jeg har endnu ikke prøvet råt, da vi som sagt er temmelig sikre på at det ikke er noget i foderet, der gør det.

 

Men jeg har bestemt overvejet at råfodre. Nu tror jeg bare lige vi venter og ser hvad vi finder ud af i morgen hos dyrlægen.

 

Det er ihvertfald tørkosten der gøre hunden mere sårbar over for allergi desvære :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia J

Hvor lang tid har han så ikke måttet få prednison/cotison når vi når uge 28? Synes nemlig jeg har hørt lidt forskelligt ang. ventetiden.

 

Det er lidt mystisk med de piller, jeg har heller ikke hørt om dem før.

 

Hvad hedder shampoo'en? Håber ikke det bliver nødvendigt, men det gør det nok.

 

7 uger er der gået når vi skal til dyrlæge, hun sagde 6 uger var fint.

 

Shampooen hedder EPI-SOOTHE fra virbac

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Øv pis..... Jeg ved intet om det, men måske du skulle nævne skab for dyrlægen, bare for en sikkerheds skyld? (Eller havde du gjort det..?)

 

Håber da godt nok i finder ud af noget snart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Øv hvor er det bare synd for Louie - håber I hurtigt finder ud af hvad det er :ae:

 

Når Zacho er inde i et udbrud, får han også mere tendens til stress og hans lydfølsomhed (han er i forvejen skudræd) træder meget frem + at han generelt føler sig noget rastløs... men det tror pokker, det kløer jo :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv pis..... Jeg ved intet om det, men måske du skulle nævne skab for dyrlægen, bare for en sikkerheds skyld? (Eller havde du gjort det..?)

 

Håber da godt nok i finder ud af noget snart.

 

Han er lige blevet testet for skab, da det var dyrlægens første tanke at udelukke det. Det ville have været fedt, hvis det "bare" havde været skab :cry:

 

Øv hvor er det bare synd for Louie - håber I hurtigt finder ud af hvad det er :ae:

 

Når Zacho er inde i et udbrud, får han også mere tendens til stress og hans lydfølsomhed (han er i forvejen skudræd) træder meget frem + at han generelt føler sig noget rastløs... men det tror pokker, det kløer jo :cry:

 

Det er en fuldstændig præcis beskrivelse af Louie det der! Det er sjovt at jeg ikke har lagt SÅ meget mærke til det før det pludselig var væk i de to uger han fik antibiotika, og han måske kløede sig max én gang om dagen.. Troede det var normalt at hunde kløede sig sådan rimelig meget :oops: Men det virker som om det er kommet tifold tilbage lige så snart vi sluttede kuren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, jeg havde åbenbart misforstået det med foderet - det var også en meget kort telefonsamtale.

 

Åbenbart så fordi han har kløet sig (mere eller mindre) stort set altid er foderet den første mistanke. Når han så har kløet sig lidt mere her det sidste halve års tid, er der nok også noget pollenallergi ind over.

 

Vi bruger en lidt omvendt metode, hvor vi faktisk ikke tester ham for hvad han er allergisk for, fordi det er så tydeligt at han ER allergisk over for noget. Så lige meget hvor der ville være udsving i blodprøven-testen, ville det være den behandling, som vi nu har igangsat, som han skulle ud i.. Det betyder at vi ikke behøver at gå igennem flere måneders kløhelvede (da hundens krop skal være helt fri for alle midler, når man tager blodprøven må den ikke få kløstillende), hvilket betyder at vi ikke spilder så meget værdifuld alene-hjemme-øve-tid (:klap:).

 

Vores behandling går ud på følgende:

 

Hypoallergenic-foder fra RC (og KUN det, intet andet hverken godbidder, tyggestænger, ben eller andet sjov.. Wohooo, skal nok blive sjovt at træne med en hund, der plejer at arbejde for godbidder og nu får stukket tørkost i kæften).

 

Udover foderet skal han have nogle piller, der hedder Atopica vet. Det er nogle relativt nye piller imod allergi. De går ind og hæmmer den del af immunforsvaret, der giver den allergiske reaktion i huden. Så det er skrappe sager, men ifølge dyrlægen er de en del mildere end hvis man går ind og giver Prednisolon. Jeg er ikke sikker på hvor længe han skal have de her piller, men jeg har ikke indtryk af at det er for altid.

 

I starten skal han også de kløestillende piller indtil foderet og de 'gode' piller forhåbentlig virker (de kløestillende indeholder jo Prednisolon, som er noget skidt for hunden i det lange løb). Planen er relativt hurtigt at trappe langsomt ud af dem igen.

 

Dertil har vi fået vitaminpiller (for at styrke immunforsvaret) og fiskeolie (for at styrke huden).

 

Om en uge skal jeg ringe til dyrlægen og fortælle hvordan det går, og så skal vi snakke om hvor hurtigt vi skal trappe ud af de kløestillende.

 

Puha, en ordentlig omgang! :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Odine

Åh nej, ikke Atopica, det slukker for hele immunforsvaret, og bruges til folk der skal have organtransplantation for at kroppen ikke afstøder det nye organ.

Fordi det slukker for hele immunforsvaret, så skal folk i isolation fordi den mindste infektion kan slå dem ihjel.

Det er simpelthen skrækkeligt at man er begyndt at bruge det til hunde der klør sig, istedet for at lade være med at give dem det mad der gør dem syge :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, jeg havde åbenbart misforstået det med foderet - det var også en meget kort telefonsamtale.

 

Åbenbart så fordi han har kløet sig (mere eller mindre) stort set altid er foderet den første mistanke. Når han så har kløet sig lidt mere her det sidste halve års tid, er der nok også noget pollenallergi ind over.

 

Vi bruger en lidt omvendt metode, hvor vi faktisk ikke tester ham for hvad han er allergisk for, fordi det er så tydeligt at han ER allergisk over for noget. Så lige meget hvor der ville være udsving i blodprøven-testen, ville det være den behandling, som vi nu har igangsat, som han skulle ud i.. Det betyder at vi ikke behøver at gå igennem flere måneders kløhelvede (da hundens krop skal være helt fri for alle midler, når man tager blodprøven må den ikke få kløstillende), hvilket betyder at vi ikke spilder så meget værdifuld alene-hjemme-øve-tid (:klap:).

 

Vores behandling går ud på følgende:

 

Hypoallergenic-foder fra RC (og KUN det, intet andet hverken godbidder, tyggestænger, ben eller andet sjov.. Wohooo, skal nok blive sjovt at træne med en hund, der plejer at arbejde for godbidder og nu får stukket tørkost i kæften).

 

Udover foderet skal han have nogle piller, der hedder Atopica vet. Det er nogle relativt nye piller imod allergi. De går ind og hæmmer den del af immunforsvaret, der giver den allergiske reaktion i huden. Så det er skrappe sager, men ifølge dyrlægen er de en del mildere end hvis man går ind og giver Prednisolon. Jeg er ikke sikker på hvor længe han skal have de her piller, men jeg har ikke indtryk af at det er for altid.

 

I starten skal han også de kløestillende piller indtil foderet og de 'gode' piller forhåbentlig virker (de kløestillende indeholder jo Prednisolon, som er noget skidt for hunden i det lange løb). Planen er relativt hurtigt at trappe langsomt ud af dem igen.

 

Dertil har vi fået vitaminpiller (for at styrke immunforsvaret) og fiskeolie (for at styrke huden).

 

Om en uge skal jeg ringe til dyrlægen og fortælle hvordan det går, og så skal vi snakke om hvor hurtigt vi skal trappe ud af de kløestillende.

 

Puha, en ordentlig omgang! :???:

 

:hmm:Hm... I starter med at finde ud af, hvor meget foderet betyder for allergi-symptomerne.

Fint, du er klar over, at det hedder allergifoder, allergifoder og KUN allergifoder:shock:.

Du kan jo servere det som grød i madskålen, og derudover bruge det tørt til træning.

--Hvis I er heldige, så vil Louies problemer stilne af. Og måske kan I trappe ham ud af medicinen. Medicinen er ikke helt uskyldig, så det er bare om at overholde diæten STRENGT så perioden bliver så kort som mulig. Husk osse at passe på fuglemad eller nedfaldsfrugt i haven eller hvad man kan finde med en travl snude på de daglige gåture...

---Derefter kan I begynde at arbejde på at finde ud af PRÆCIS hvilke stoffer han ikke kan tåle..

 

Der behøver ikke være tale om pollenallergi osse. Ubehandlede allergier bliver tit værre med tiden.

 

Husk alligevel at opbevare allergifoderet i en ren og lufttæt beholder når I åbner for det. For støvmider og lagermider trives vældig godt i tørfoder.

Selv om der ikke er mider i foderet når I får det, så kan der hurtigt smutte et par stykker ned når man åbner og lukker posen mange gange.

 

Suk.... allergi er ikke spor sjovt...:ae:

 

Hvis diæten slet ikke virker, SÅ kan I begynde at undersøge for de luftbårne allergi-stoffer........

 

Men én ting af gangen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Odine

Jeg kender en der har en allergi hund, og bare smertestillende tyggepiller er nok til at hunden slår ud med allergi, og det er fordi der er mel i det der skal smage godt for at få hunden til at spise pillen. Hvor dumt er det at putte det i piller til allergi hunde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Mht at I kommer til at skulle bruge tørfoderet som godbidder, så forhør Jer hos dyrlægen om det ikke er OK, at I også bruger hestekød (evt kogt) - det kender jeg flere der har brugt, samtidig med en allergiudredning, hvor de ellers kun måtte få det samme tørfoder som du nævner :5up:

 

Og så kig på råfodring, om det kunne være noget for Jer - det har det været for os :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, ikke Atopica, det slukker for hele immunforsvaret, og bruges til folk der skal have organtransplantation for at kroppen ikke afstøder det nye organ.

Fordi det slukker for hele immunforsvaret, så skal folk i isolation fordi den mindste infektion kan slå dem ihjel.

Det er simpelthen skrækkeligt at man er begyndt at bruge det til hunde der klør sig, istedet for at lade være med at give dem det mad der gør dem syge :cry:

 

Såesåe... Man bruger det altså osse til hudsygdomme hos mennesker.....

 

Det ER jo netop meningen at de skal finde ud af, hvad Louie ikke kan tåle..

Og helst så hurtigt som muligt..

Louie skal jo ikke have det i mængder, der HELT slukker for hans immunsystem... Det bliver bare dæmpet lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, ikke Atopica, det slukker for hele immunforsvaret, og bruges til folk der skal have organtransplantation for at kroppen ikke afstøder det nye organ.

Fordi det slukker for hele immunforsvaret, så skal folk i isolation fordi den mindste infektion kan slå dem ihjel.

Det er simpelthen skrækkeligt at man er begyndt at bruge det til hunde der klør sig, istedet for at lade være med at give dem det mad der gør dem syge :cry:

 

Først gjorde du mig lidt bekymret, men det er jo en meget lille dosis vi taler om, immunforsvaret bliver naturligvis ikke slukket. Jeg er i hvert fald mere glad for denne løsning end brug af Prednisolon.

 

:hmm:Hm... I starter med at finde ud af, hvor meget foderet betyder for allergi-symptomerne.

Fint, du er klar over, at det hedder allergifoder, allergifoder og KUN allergifoder:shock:.

Du kan jo servere det som grød i madskålen, og derudover bruge det tørt til træning.

--Hvis I er heldige, så vil Louies problemer stilne af. Og måske kan I trappe ham ud af medicinen. Medicinen er ikke helt uskyldig, så det er bare om at overholde diæten STRENGT så perioden bliver så kort som mulig. Husk osse at passe på fuglemad eller nedfaldsfrugt i haven eller hvad man kan finde med en travl snude på de daglige gåture...

---Derefter kan I begynde at arbejde på at finde ud af PRÆCIS hvilke stoffer han ikke kan tåle..

 

Der behøver ikke være tale om pollenallergi osse. Ubehandlede allergier bliver tit værre med tiden.

 

Husk alligevel at opbevare allergifoderet i en ren og lufttæt beholder når I åbner for det. For støvmider og lagermider trives vældig godt i tørfoder.

Selv om der ikke er mider i foderet når I får det, så kan der hurtigt smutte et par stykker ned når man åbner og lukker posen mange gange.

 

Suk.... allergi er ikke spor sjovt...:ae:

 

Hvis diæten slet ikke virker, SÅ kan I begynde at undersøge for de luftbårne allergi-stoffer........

 

Men én ting af gangen..

 

Tak for de mange gode råd :-D Og du har ret i at det mest optimale vil være på længere sigt helt at kunne undgå nogen form for medicinering. Så lad os krydse fingre for at han trives på Hypoallergenic.

 

Mht at I kommer til at skulle bruge tørfoderet som godbidder, så forhør Jer hos dyrlægen om det ikke er OK, at I også bruger hestekød (evt kogt) - det kender jeg flere der har brugt, samtidig med en allergiudredning, hvor de ellers kun måtte få det samme tørfoder som du nævner :5up:

 

Og så kig på råfodring, om det kunne være noget for Jer - det har det været for os :5up:

 

Det vil jeg da lige forhøre mig om :5up: Men hun var rimelig striks omkring at det kun skulle være det her mad. Har lige prøvet at træne lidt, og der ville han gerne have det, men det kan jo være det er nyheden i det der er lidt spændende.

 

Såesåe... Man bruger det altså osse til hudsygdomme hos mennesker.....

 

Det ER jo netop meningen at de skal finde ud af, hvad Louie ikke kan tåle..

Og helst så hurtigt som muligt..

Louie skal jo ikke have det i mængder, der HELT slukker for hans immunsystem... Det bliver bare dæmpet lidt.

 

Tak fordi du beroliger mig lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Øv øv, sådan noget allergi er ikke spor sjov! :cry:

 

Kency havde også allergi, men vi har aldrig fået hende allergitestet - først kom hun over på noget allergifoder fra dyrlægen, men dét var altså ikke spor interessant for den lille dame.. :fornaermet: så afprøvede jeg barf og hjemmelavet mad, inden vi ellers skulle have haft testet hende. Vi startede med barf som dæmpede hendes allergi nærmest fuldstændig - så var vi jo godt klar over at det var tørfoderet den var gal med! Men efter at Kency faldt om i haven, pga. manglende luft da hun havde en grisehale til at sidde fast i halsen og hun var ved at blive kvalt - jae, så droppede jeg altså det barf til hende igen :genert: dét havde jeg ikke nerver til! Så prøvede jeg hjemmelavet mad (som vidst er Gudruns opskrift?) - og resultatet var det samme som barf, hendes allergi var ikke til at mærke :banan:

 

Så hun blev ikke allergitestet, jeg lavede bare selv hendes mad - også godbidder (det var faktisk altid enten kogt kylling, lever eller hjerte). Det var i den tid hun blev kønsmoden det hele blussede sådan op med allergien - men det ser faktisk ud til den er væk nu. :-D Hun er blevet kørt tilbage på tørfoder, og ikke noget allergivenligt, og hun får alle slags godbidder osv., hos den nye familie (som ellers også kørte videre med den hjemmelavet mad et godt stykke tid! :5up:) - og der er ingen allergireaktioner at spore hos hende længere!

Og jeg tror også hendes allergi var blusset ekstra op af den stress hun oplevede hjemme hos os, pga. hendes store jalousi til Sitto.

 

Krydser fingre :x: for at Louies kur virker! :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...