Hop til indhold

Pis, min allergivenlige hund har allergi!


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

Så er det tid til en update, nu hvor Louie har været på barf i godt to uger.

 

Vi har været ved dyrlægen (igen) i dag for at få tjekket ørerne. De ser bare super super fine ud, der var slet ikke noget at se længere. Så nu stopper vi med at dryppe dem, og har så fået en tid igen til om tre uger, hvor vi skal se om betændelsen er blusset op igen (igen igen). Hvis den er det, talte vi om, at det nok er bedst jævnligt at give ham lidt forebyggende behandling.

 

Det lyder bare rigtig godt, at ørerne ser fine ud!!

 

Derudover synes jeg det går godt med at barfe. Hans afføring er lidt underlig. Den er ikke for blød eller hård, men bare meget klistret, så han har svært ved at få det ud, og det sætter sig fast i alle hårene, som vi så skal hive det ud af. Det bedste er, hvis Louie når at sætte sig ned og kure numse inden man får fat i ham.... Så er der én der skal i bad :lol: Heldigvis kommer der nu kun noget ud en gang om dagen, ja nogle gange kun hver halvanden dag.

 

Han har endnu ikke prøvet at spise noget med ben i, så jeg mistænker at det er årsagen til den lidt trælse afføring. Men ellers trives han fint. Han elsker elsker elsker, når det er madtid :klap:. Slikker skålen ren 10-15 gange - mindst.

 

Det vil jeg være enig med dig i. Det er pga de manglende ben.. Når der kommer ben indover, vil afføringen blive meget bedre:-D

 

I går stegte jeg noget hakket hest på panden, som han fik til agilitytræning om formiddagen. Og resten af dagen i går og også i dag har han kløet sig rigtig meget og været meget varm i kroppen. Så det bekræfter altså min teori om, at det han reagerer allergisk på er et eller andet i forbindelse med varmebehandling af tørfoder (og også råt kød åbenbart). Mystisk. Det må vi så bare undgå.

 

Men udover tilbagefaldet i går, synes jeg faktisk det går fremad mht. kløen. At vi nu har fået bugt med ørebetændelsen har naturligvis også meget at sige i den forbindelse. Men jeg er i hvert fald optimistisk :-D

 

Ja så er det med at få det rå kød med til træning:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 185
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja så er det med at få det rå kød med til træning:mrgreen:

 

Ja, det bliver bare helt fantastisk :roll: En dejligt stank af kallun over alt hvor vi går. Og lugten er bare heller ikke til at få af fingrene igen, synes jeg.

 

Må lave en masse små bøtter med hapsere. Ellers så overvejer jeg sådan en tube, som man selv kan fylde op. Hvis man nu blender kødet? Ved dog ikke om det kan lade sig gøre, for det er godt nok ret senet og fuld af brusk, synes jeg (:badr: håber jeg bliver lidt mindre sart af det her barf-eksperiment).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det bliver bare helt fantastisk :roll: En dejligt stank af kallun over alt hvor vi går. Og lugten er bare heller ikke til at få af fingrene igen, synes jeg.

 

Må lave en masse små bøtter med hapsere. Ellers så overvejer jeg sådan en tube, som man selv kan fylde op. Hvis man nu blender kødet? Ved dog ikke om det kan lade sig gøre, for det er godt nok ret senet og fuld af brusk, synes jeg (:badr: håber jeg bliver lidt mindre sart af det her barf-eksperiment).

 

Du ville kunne blende hestekødet ville jeg mene.. Og ja ellers er det ud og købe en masse små skåle og bruge.. Eller en tube (sådan overvejer jeg stadig selv.. )

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg har haft problemer med, er da jeg engang købte noget indmadsmix et sted.. Sårn en masse kg.. Der skulle vi så dele det op.. Føj for den lede da.. Det så bare SÅ ulækkert ud.. Og så fisk.. jeg kan ikke selv lide fisk.. Det kan Luna så heldigvis heller ikke:mrgreen: Så det er yderst sjældent jeg køber og prøver.. :engel:

 

Ellers har jeg ingen problemer. De gange, hvor jeg har hentet 10 kg hakket kallun, så bliver det delt op i portioner med en suppeske eller også har jeg en plastikhandske på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg har haft problemer med, er da jeg engang købte noget indmadsmix et sted.. Sårn en masse kg.. Der skulle vi så dele det op.. Føj for den lede da.. Det så bare SÅ ulækkert ud.. Og så fisk.. jeg kan ikke selv lide fisk.. Det kan Luna så heldigvis heller ikke:mrgreen: Så det er yderst sjældent jeg køber og prøver.. :engel:

 

:badr::neutral::fyfy::shock::evil:

 

Det er bare som om jeg lever mig alt for meget ind i dyret. Dets liv, krop og muskler eller sådan noget, når jeg kan mærke dens sener og sådan.

Ja, jeg er lidt underlig. Spiser stort set heller ikke selv andet kød end det, der er hakket til ukendelighed. Kan slet ikke have sådan noget kød, der vokser i munden, hvor man skal tygge og tygge for at komme igennem det. Kan nærmest se lange muskler og sener for mig, der ligger der på min tallerken. Det er faktisk ret irriterende - ville gerne være lidt mindre sensitiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

:badr::neutral::fyfy::shock::evil:

 

Det er bare som om jeg lever mig alt for meget ind i dyret. Dets liv, krop og muskler eller sådan noget, når jeg kan mærke dens sener og sådan.

Ja, jeg er lidt underlig. Spiser stort set heller ikke selv andet kød end det, der er hakket til ukendelighed. Kan slet ikke have sådan noget kød, der vokser i munden, hvor man skal tygge og tygge for at komme igennem det. Kan nærmest se lange muskler og sener for mig, der ligger der på min tallerken. Det er faktisk ret irriterende - ville gerne være lidt mindre sensitiv.

 

Sårn har jeg det faktisk også lidt.. Ikke fordi jeg ser de billeder for mig:lol:, men mere det der med at man tygger og tygger og lige lidt sker der.. Andet end at det føles som om det vokser

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg, det gør. Vi er jo allerede oppe på 1,5 time efter kun fire øvegange, og han virker meget mere rolig ved det. Kun én af de fire gange var efter han er startet på barf, og nu hvor ørerne heller ikke klør længere tror jeg virkelig vi kan rykke. Jeg har min allersidste kursusgang i dette semester på torsdag. Derefter skal der bare skrives en eksamensopgave til den 22., så der er rig mulighed for at få øvet igennem. Glæder mig næsten helt :-DJeg VED bare at det lykkes denne gang :mrgreen:

 

Det er jeg sikker på:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det lyder jo bare super godt ind til videre! :banan:

 

Men surt, at han ikke kan tåle stegt kød! Råt kød til træning, pruh, jeg er glad for, at det ikke er mig, selvom jeg ikke tvivler på, at jeg ville gøre det, om det blev nødvendigt...! Min grænse ville dog gå ved at bruge kallun (både råt og kogt/stegt)! :lol: Ville holde mig til almindeligt kød :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

I går stegte jeg noget hakket hest på panden, som han fik til agilitytræning om formiddagen. Og resten af dagen i går og også i dag har han kløet sig rigtig meget og været meget varm i kroppen. Så det bekræfter altså min teori om, at det han reagerer allergisk på er et eller andet i forbindelse med varmebehandling af tørfoder (og også råt kød åbenbart). Mystisk. Det må vi så bare undgå.

 

Øv da. Og vildt at han reagerer så meget så hurtigt.

 

Er jeg den eneste der synes at kallun dufter fint? Det løsfrosne, ikke det der fedtede bladmave-vakum-pakkede halløj.

 

Vil gerne følges med jer selvom du lugter af kallun, Lille Louies mor :-D Vi stinker nemlig af makrel i tomat, og i morgen nok af sardiner :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Øv da. Og vildt at han reagerer så meget så hurtigt.

 

Er jeg den eneste der synes at kallun dufter fint? Det løsfrosne, ikke det der fedtede bladmave-vakum-pakkede halløj.

 

Vil gerne følges med jer selvom du lugter af kallun, Lille Louies mor :-D Vi stinker nemlig af makrel i tomat, og i morgen nok af sardiner :mrgreen:

 

Nææ, men jeg er også miljøskadet fra arbejdet... syntes det lugter af kostald og det er ikke den værste lugt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg været ude og købe 5 kg. hestekødben (og fået prædiken :roll: Om hvorfor jeg ikke har fået lavet en foderplan hos dem og "hvilken dyrlæge med erfaring i allergi anbefaler kun at give hest i en hel måned!", "din hund har totalt underskud af kalk lige nu, fordi du kun har givet ham hakket kød!", "måske bliver din hund én af dem, der vender tilbage hertil om et år og har fået at vide, at nu er der kun aflivning tilbage" - ih tak for opmuntringen...).

 

Nå, men Louie er lykkelig. Det er en helt ny verden for ham med kødben :banan:

 

Han har endnu ikke fundet ud af, at selve benet også kan spises, men nu er der ikke mere fyld på, så mon ikke hans grådighed tager over så han begynder at gnave rigtigt i det. Tror slet ikke han ved, hvor meget hans tænder kan klare. Lige nu lyder det bare som om han skraber dem hen af benet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang
Så har jeg været ude og købe 5 kg. hestekødben (og fået prædiken :roll: Om hvorfor jeg ikke har fået lavet en foderplan hos dem og "hvilken dyrlæge med erfaring i allergi anbefaler kun at give hest i en hel måned!", "din hund har totalt underskud af kalk lige nu, fordi du kun har givet ham hakket kød!", "måske bliver din hund én af dem, der vender tilbage hertil om et år og har fået at vide, at nu er der kun aflivning tilbage" - ih tak for opmuntringen...).

 

Pyha, hold da op en besked :damn:

 

Jeg har ikke læst hele tråden grundigt, men har i været ved jeres almindelige dyrlæge eller en med speciale i hudsygdomme?

 

Kan varmt anbefale at prøve en hudekspert fx Velkommen til Hudklinikken

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg været ude og købe 5 kg. hestekødben (og fået prædiken :roll: Om hvorfor jeg ikke har fået lavet en foderplan hos dem og "hvilken dyrlæge med erfaring i allergi anbefaler kun at give hest i en hel måned!", "din hund har totalt underskud af kalk lige nu, fordi du kun har givet ham hakket kød!", "måske bliver din hund én af dem, der vender tilbage hertil om et år og har fået at vide, at nu er der kun aflivning tilbage" - ih tak for opmuntringen...).

 

Nå, men Louie er lykkelig. Det er en helt ny verden for ham med kødben :banan:

 

Han har endnu ikke fundet ud af, at selve benet også kan spises, men nu er der ikke mere fyld på, så mon ikke hans grådighed tager over så han begynder at gnave rigtigt i det. Tror slet ikke han ved, hvor meget hans tænder kan klare. Lige nu lyder det bare som om han skraber dem hen af benet..

 

Og DET er netop årsagen til at jeg ikke handler der.. Det er simpelthen noget værre pis at fyre af.. Klaphatte.. Ja det er ikke så smart uden ben, men så lang tid er der jo heller ikke gået endnu..

 

Hehehe det lyder godt, at han er glad, den lille:-D Han skal nok finde ud af det.

 

Du kan forresten lære ham, at spise ben på et specifikt sted og så lade det ligge, så kan det være han vender tilbage og begynder at spise det;-)

 

Luna har et "bentæppe". Hun går ALTID derhen, når hun får noget, der skal tygges den mindste smule (og ja, hun slæber også ting derhen, når hun har været på rov i køkkenet:roll::lol::lol:)

 

Det er ret lækkert, at benene så er derhenne.. Nogle gange går hun så hen og gnaver lidt i resterne af et hyggeben:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og DET er netop årsagen til at jeg ikke handler der.. Det er simpelthen noget værre pis at fyre af.. Klaphatte.. Ja det er ikke så smart uden ben, men så lang tid er der jo heller ikke gået endnu..

 

Præcis, det er jo kun to uger vi har barfet. Og mange af de dage har jo været med kallun (hvordan udtaler man det? Jeg har altid troet at det hed "kallån", men hun sagde "kaluuun"). Så det går nok lige.

 

Hehehe det lyder godt, at han er glad, den lille:-D Han skal nok finde ud af det.

 

Du kan forresten lære ham, at spise ben på et specifikt sted og så lade det ligge, så kan det være han vender tilbage og begynder at spise det;-)

 

Luna har et "bentæppe". Hun går ALTID derhen, når hun får noget, der skal tygges den mindste smule (og ja, hun slæber også ting derhen, når hun har været på rov i køkkenet:roll::lol::lol:)

 

Det er ret lækkert, at benene så er derhenne.. Nogle gange går hun så hen og gnaver lidt i resterne af et hyggeben:lol:

 

Han har et stofbur inde i stuen, som jeg har lagt benet ind i, og han forstår godt at det ikke må komme ud af buret.

 

Han gik lidt død i tygningen før, da det var renset for kød, men så tog jeg benet op i sofaen og holdte i den ene ende, mens han gnavede. Så blev det spændende igen. Nu ligger han nede i hulen med det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis, det er jo kun to uger vi har barfet. Og mange af de dage har jo været med kallun (hvordan udtaler man det? Jeg har altid troet at det hed "kallån", men hun sagde "kaluuun"). Så det går nok lige.

 

Jeg har altid sagt det som det staves.. kallun altså med u:-) ka-lun om du vil:-D

 

Han har et stofbur inde i stuen, som jeg har lagt benet ind i, og han forstår godt at det ikke må komme ud af buret.

 

Han gik lidt død i tygningen før, da det var renset for kød, men så tog jeg benet op i sofaen og holdte i den ene ende, mens han gnavede. Så blev det spændende igen. Nu ligger han nede i hulen med det igen.

 

Årh han lyder altså sød:-D Det første Luna fik var 2 kyllingevinger.. Jeg sad og holdte i spidsen, men hun kløede bare på.. Hun vidste da udemærket godt selv, hvad hun skulle med den der, så jeg kunne da bare smutte:fornaermet::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har han givet op igen og er faldet i søvn ved siden af mig på sofaen :lun:

Det er åbenbart hårdt med sådan et lille kødben på kun 60 gram.

 

Han har fået gnavet en lille smule af den ene ende for at komme ind til lidt af marven. Jeg synes godt nok også det virker virkelig hårdt det ben, selvom det er meget tyndt. Kan ikke lige forestille mig at han skulle kunne fortære sådan et helt et.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nu har han givet op igen og er faldet i søvn ved siden af mig på sofaen :lun:

Det er åbenbart hårdt med sådan et lille kødben på kun 60 gram.

 

Han har fået gnavet en lille smule af den ene ende for at komme ind til lidt af marven. Jeg synes godt nok også det virker virkelig hårdt det ben, selvom det er meget tyndt. Kan ikke lige forestille mig at han skulle kunne fortære sådan et helt et.

 

Hvis det er marvben forhandleren har solgt dig, så skulle vedkommende have bank med en våd badebro :evil: og også få sine egne udtalelser om kalkmangel tilbage i synet!

 

Marvben er ikke specielt gode, hvis det er for at dække hundens kalkbehov, da de er alt for hårde til, at hunden kan æde dem.

Hvad var der ellers af ben i kassen? Ribben (især spidsen) er gode hundeben, da de er bløde og spisevenlige, selv for små hunde :5up:

 

Jeg vil meget gerne sponsorere et par gode og spisevenlige hesteben (og andre heste-produkter) til Louie, hvis I kommer på vores kanter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er marvben forhandleren har solgt dig, så skulle vedkommende have bank med en våd badebro :evil: og også få sine egne udtalelser om kalkmangel tilbage i synet!

 

Marvben er ikke specielt gode, hvis det er for at dække hundens kalkbehov, da de er alt for hårde til, at hunden kan æde dem.

Hvad var der ellers af ben i kassen? Ribben (især spidsen) er gode hundeben, da de er bløde og spisevenlige, selv for små hunde :5up:

 

Jeg vil meget gerne sponsorere et par gode og spisevenlige hesteben (og andre heste-produkter) til Louie, hvis I kommer på vores kanter :-)

 

Mente bare at han prøvede at få det inden i benet ud (der er vel lidt marv i alle ben, tænker jeg). Det er sådan en 5kg's kasse med alle mulige blandede hesteben.. Har ikke lige overblik over hvor på hesten de kommer fra :oops:. Men noget af det ligner i hvert fald ribben. Vi fandt en kasse, hvor der var rigtig mange små stykker ben, og så må vi i gang med at save alle de andre slags ben i små stykker med et eller andet form for værktøj. Forhandleren sagde, at hun brugte en økse, men det har jeg altså ikke lige liggende :lol:

 

Tak for tilbudet, men det er ikke så tit jeg kommer forbi Randers :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Benet fra i går ligger stadig uspist i hulen. Er der en måde jeg kan gøre det blødere på, så han kan finde ud af at det faktisk er spiseligt? Kan jeg lægge det lidt i blød i kogende vand måske, eller er det farligt, eller virker det ikke en fis?

 

Hvis du skal gøre ben blødere, skal du lægge dem i æblecidereddike. Hvor længe ved jeg ikke, måske andre kan byde ind med det. Eddiken skal ikke skylles af, det har han kun godt af i en nyopstartet barf-mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Benet fra i går ligger stadig uspist i hulen. Er der en måde jeg kan gøre det blødere på, så han kan finde ud af at det faktisk er spiseligt? Kan jeg lægge det lidt i blød i kogende vand måske, eller er det farligt, eller virker det ikke en fis?

 

Du må ikke varme det op eller ligge det i blød i kogende vand.

 

Det vil heller ikke gøre benet blødere... bare øge risikoen for splinter.

 

Var der masser af kød på benet?

De fleste, der har disse begynder vanskeligheder, har haft brugt ben med alt for lidt kød på, så hunden mister interessen - eller også har benene været for hårde.

Tilvænning til at æde ben, tager tid - vores Super anede heller ikke hvad han skulle stille op med benene i starten... det ved han godt i dag :lol:

 

Jeg ville give ham et nyt - se om du ikke kan spotte et ben med masser af brusk på (fx spidsen af et ribben)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja er helt enig med Malene, det var heller ikke alle ben Motor kunne spise i starten, han var så osse med hvalpetænder, men han virkede heller ikke som om han forstod at alting faktisk kunne spises.

Måske skal tænderne også lige "trænes op".

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må ikke varme det op eller ligge det i blød i kogende vand.

 

Det vil heller ikke gøre benet blødere... bare øge risikoen for splinter.

 

Var der masser af kød på benet?

De fleste, der har disse begynder vanskeligheder, har haft brugt ben med alt for lidt kød på, så hunden mister interessen - eller også har benene været for hårde.

Tilvænning til at æde ben, tager tid - vores Super anede heller ikke hvad han skulle stille op med benene i starten... det ved han godt i dag :lol:

 

Jeg ville give ham et nyt - se om du ikke kan spotte et ben med masser af brusk på (fx spidsen af et ribben)

 

Jep også enig her. Og nogle gange efterlader Luna også lidt ben..

 

Men ja prøv med et andet, blødere ben. Han skal nok komme efter det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...