Hop til indhold

Problem med løse hunde


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Her i byen tror folk stadig de bor på landet. Mange render med deres hund løs selvom de slet ikke har styr over dem. Der er så også 2 hold af 2 hunde der er rigtig godt styr over.

Jeg er bare møg hamrende p*sse træt af at jeg ikke kan gå tur en eneste dag uden at møde en løs hund, der enten ingen ejer har med eller hvor ejeren kommer halsende langt bagefter. Jeg syntes ikke det er fair overfor Dumle at han konstant skal opleve at løse hunde render hen til os og jeg jager dem væk. Han er dog efterhånden ved at få ret stor tiltro til at jeg nok skal jage dem væk, men jeg er da også bekymret for at de hunde der render uden ejer skal rende ud på den store vej e.l.

Havde det været 1-2gange om måneden jeg oplevede det kunne det måske lige gå (ja jeg ville nok stadig blive gal), men 1+ gange om dagen det er simpelthen for meget.

 

Det jeg så vil høre er om der ikke er en lov der siger at de ikke må have dem løse her i byen medmindre de er under fuld kontrol?

Er der nogle der har styr over det? Jeg syntes jeg roder rundt i både gammel og ny hundelov, men er ærlig talt ikke særlig god til lige at finde det jeg skal bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo da loven om at hunden skal føres i snor eller være under helt kontrol, gælder stadig.

 

Kun i hundeskove eller på stranden fra okt til maj må de være løse.

I bebygget om råder ( veje og stier ) skal hunden holdes tæt ind til hunde føreren så hunden ikke genrer andre forbipasserende.

 

Det var også en af grundene til at det var oppe at vende med forbud mod flexliner inde i byerne.

 

Så du har stadig loven på din side :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo da loven om at hunden skal føres i snor eller være under helt kontrol, gælder stadig.

 

Kun i hundeskove eller på stranden fra okt til maj må de være løse.

I bebygget om råder ( veje og stier ) skal hunden holdes tæt ind til hunde føreren så hunden ikke genrer andre forbipasserende.

 

Det var også en af grundene til at det var oppe at vende med forbud mod flexliner inde i byerne.

 

Så du har stadig loven på din side :vinken:

 

Okay, men kan du ikke fortælle mig præcis hvor det står henne?

 

og er det ikke noget med at det kun er i byer med et bestemt antal indbyggere eller hvordan?

 

Er fordi jeg gerne vil sætte et skilt op henne ved stien (som også er vej), hvor der står noget ala: Ifølge hundelovens §... skal hunden føres i snor i bebyggede områder ellers...

 

og håber på det måske kan hjælpe lidt på det, for nu det er sommer er det da umuligt at oplyse dem alle og give dem skideballer. For det første syntes jeg ikke det er særlig sjovt og for det andet strømmer det til med nye løse hunde for tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er jo en af mine helt store kæpheste, så de fleste af jer kender nok min holdning til løse hunde...

 

Men vil gerne lige følge tråden...:cool:

 

Ja jeg er sgu træt af at det er hunde som dine og Hyron der skal have mundkurv på, for dem har vi absolut ingen problemer med. labradors, goldens og slædehunde til gengæld. Hold fast hvor ville jeg ønske de fik en gigant bøde hvis de ikke holdte hunden i snor eller under FULD kontrol i byen :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Okay, men kan du ikke fortælle mig præcis hvor det står henne?

 

og er det ikke noget med at det kun er i byer med et bestemt antal indbyggere eller hvordan?

 

Er fordi jeg gerne vil sætte et skilt op henne ved stien (som også er vej), hvor der står noget ala: Ifølge hundelovens §... skal hunden føres i snor i bebyggede områder ellers...

 

og håber på det måske kan hjælpe lidt på det, for nu det er sommer er det da umuligt at oplyse dem alle og give dem skideballer. For det første syntes jeg ikke det er særlig sjovt og for det andet strømmer det til med nye løse hunde for tiden.

 

Jeg forstår dig så udmærket godt. Løse hunde var noget, der irriterede mig, da jeg ikke havde hund, og nu hvor jeg har er det bare endnu værre.

 

Men folk, der vælger at have deres hunde løse, kender tit godt reglerne, men er ret ligeglade og sætter vist en dyd ud i at have ret til at gøre som det passer dem. Her lufter vi f.eks i en lille park, hvor der ved hver indgang er et meget tydeligt skilt med, at hundene skal være i snor - og halvdelen af hundene render skam løs.

 

Du bør kunne finde den nye hundelov herinde i løbet af dagen:

Justitsministeriet: Love[sections]=0&tx_indexedsearch[submit_button]=Search&tx_indexedsearch[sword]=hundeloven&tx_indexedsearch[type]=1

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår dig så udmærket godt. Løse hunde var noget, der irriterede mig, da jeg ikke havde hund, og nu hvor jeg har er det bare endnu værre.

 

Men folk, der vælger at have deres hunde løse, kender tit godt reglerne, men er ret ligeglade og sætter vist en dyd ud i at have ret til at gøre som det passer dem. Her lufter vi f.eks i en lille park, hvor der ved hver indgang er et meget tydeligt skilt med, at hundene skal være i snor - og halvdelen af hundene render skam løs.

 

Du bør kunne finde den nye hundelov herinde i løbet af dagen:

Justitsministeriet: Love[sections]=0&tx_indexedsearch[submit_button]=Search&tx_indexedsearch[sword]=hundeloven&tx_indexedsearch[type]=1

 

Tak skal du have.

 

Jo, sådan er en del af dem herude også, men nogle af dem er også gamle mennesker der tror de stadig bor på landet og unge mennesker der egentlig bare virker uvidende, så jeg håber lidt på at det måske kunne hjælpe en smule.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Ja jeg er sgu træt af at det er hunde som dine og Hyron der skal have mundkurv på, for dem har vi absolut ingen problemer med. labradors, goldens og slædehunde til gengæld. Hold fast hvor ville jeg ønske de fik en gigant bøde hvis de ikke holdte hunden i snor eller under FULD kontrol i byen :evil:

 

 

Det er kun listehunde der bider, det ved alle da...så jeg forstår slet ikke din tilgang til tingene...

 

(ovenstående kan indeholde spor af sarkasme og ironi-nedenstående slet ikke)

 

Har heller aldrig haft problemer med kamphunde her hvor jeg bor...og jeg tror næppe politiet har midlerne til at gøre noget som helst ved hverken dem eller andre løse hunde...men du kan jo nok regne ud hvilke der har førsteprioritet, så kommer du og Dumle i anden række...:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Synes nu ikke løse hunde genere mig. Her hvor jeg bor, synes jeg ikke det er noget problem. Der er også forskel på løse hunde og deres ejer.

 

Der er 3 typer.

 

De første er de væreste.

 

Det er dem som er p... ligeglade. Lader deres hund rende hen til alt og alle, eller kommer gående 5 km bagefter deres hund, ikke tager ansvar eller gider kalde sin hund til sig.

 

Den anden type er dem som er ansvarlige, og som har almindelige godmodige aktive hunde der kræver at få brændt lidt krudt af. De går kun løs med deres hunde på store grønne åbne områder, og kalder deres hund til sig , når der kommer andre, samt aldrig lader deres hund løbe hen til andre hund, uden at spørge den anden ejer om det er i orden. De er dog oftes også dem, som særligt under indlæringsfasen, kommer galoprede efter deres hund, og råber FIDO, FIDO, UNSKYLD DEN GØR IKKE NOGET " hunden kommer derefter i snor og ejeren er ekstra obs det næste lange stykke tid.

 

Så er der den sidste type som er dem med enten gamle hunde som hele livet har slentrer 2 meter efter ejeren uden snor og overhovedet ikke er interesseret i andre hunde. Eller også har de toptrænede hunde som ikke udviser jagtinstiknt eller synderlig intersse i at hilse på hunde og mennesker.

 

Jeg har hverken noget i mod type 2 eller 3, er nok selv type 2. Tager altid min hund i snor når der kommer andre, af respekt for dem og deres hund, eller hvis de nu er bange for hunde. Går altid i snor med ham i byen,i skoven hvor der er vildt osv. Men kommer jeg til et åbent grønt område hvor vi ikke kan genre nogen, får han lov at løbe løs og lege. Kommer der så nogle andre med hunde, kalder jg ham til mig og tager snor på ham. Kommer der nogle uden hunde, kalder jeg ham til mig og beder ham sitte sig til de er væk.

 

Jeg møder heldigvis sjælden dem som bare er total ligeglad med alt og alle, men dog har vi en kvinde her i området, som har en lille aggersiv hund der altid springer på min hund når vi går forbi og hun er bare SÅ ligeglad og står bare og glor. Min hund er flink og rar, men kan ikke lide andre hanhunde, når han selv er i snor. Forståeligt nok. Men det fatter hun bare ikke. Men synes heldigvis det er de færreste der er sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

I øvrigt tror jeg problemet med løse hunde, skyldes at der er færre grønne områder, langt færre steder man må have hund løs og mange flere som anskaffer sig aktive hunde til familiebrug. Mange har også hunde i byerne og ingen have.

 

Derudover er de færreste hunde vant til at være løse. De skal jo lærer at være løse, men mange har ikke chancen for at træne det, da der som sagt er meget få stede rman må have hund løs. Og at træne indkald i en hundeskov er da på forhånd dømt til at mislykkes når der er andre hunde til stede. Man starter jo hellere ikke med at cykle uden støttehjul.

 

Mange byboer har aktive hunderacer , holdt som familie hund. Ingen have og få steder at lukke dem løs. Så kommer de sjælden løs, og når de så gør, så er de ikke til at styre på ti tønder land.

 

Hunde skal jo lærer at gå løs, ligesom de skal lærer at gå i snor, men vi har sjælden nogle steder at øve det. Og det skal jo holdes ved lige livet igennem, ergo skal hunden være løs af og til , for at det kan holdes ved lige. Hvis hunden dagligt var løs på alle gåture, vile den ikke finde det interresant længere og problemerne ville mindskes ( ikke at jeg synes det er noget man skal praktisere , sikke et kaos det ville skabe )

 

Det er en kunst at lære sin hund at gå løs.

 

Men det er min terori, om hvorfor det er blevt et problem. Samt at folk generet er blevet mere opmærksomme på det og lader sig hidse op over det.Nogle gør hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nu ikke løse hunde genere mig. Her hvor jeg bor, synes jeg ikke det er noget problem. Der er også forskel på løse hunde og deres ejer.

 

Der er 3 typer.

 

De første er de væreste.

 

Det er dem som er p... ligeglade. Lader deres hund rende hen til alt og alle, eller kommer gående 5 km bagefter deres hund, ikke tager ansvar eller gider kalde sin hund til sig.

 

Den anden type er dem som er ansvarlige, og som har almindelige godmodige aktive hunde der kræver at få brændt lidt krudt af. De går kun løs med deres hunde på store grønne åbne områder, og kalder deres hund til sig , når der kommer andre, samt aldrig lader deres hund løbe hen til andre hund, uden at spørge den anden ejer om det er i orden. De er dog oftes også dem, som særligt under indlæringsfasen, kommer galoprede efter deres hund, og råber FIDO, FIDO, UNSKYLD DEN GØR IKKE NOGET " hunden kommer derefter i snor og ejeren er ekstra obs det næste lange stykke tid.

 

Så er der den sidste type som er dem med enten gamle hunde som hele livet har slentrer 2 meter efter ejeren uden snor og overhovedet ikke er interesseret i andre hunde. Eller også har de toptrænede hunde som ikke udviser jagtinstiknt eller synderlig intersse i at hilse på hunde og mennesker.

 

Jeg har hverken noget i mod type 2 eller 3, er nok selv type 2. Tager altid min hund i snor når der kommer andre, af respekt for dem og deres hund, eller hvis de nu er bange for hunde. Går altid i snor med ham i byen,i skoven hvor der er vildt osv. Men kommer jeg til et åbent grønt område hvor vi ikke kan genre nogen, får han lov at løbe løs og lege. Kommer der så nogle andre med hunde, kalder jg ham til mig og tager snor på ham. Kommer der nogle uden hunde, kalder jeg ham til mig og beder ham sitte sig til de er væk.

 

Jeg møder heldigvis sjælden dem som bare er total ligeglad med alt og alle, men dog har vi en kvinde her i området, som har en lille aggersiv hund der altid springer på min hund når vi går forbi og hun er bare SÅ ligeglad og står bare og glor. Min hund er flink og rar, men kan ikke lide andre hanhunde, når han selv er i snor. Forståeligt nok. Men det fatter hun bare ikke. Men synes heldigvis det er de færreste der er sådan.

 

Det er så type 1 der er problemer med inde i byen. Type 2 ser man engang imellem ude på stien, men dem har jeg ikke de store problemer med at jage væk og de så bliver holdt i snor en anden gang. Type 3 går der to par af inde midt i byen, men de må for min skyld gerne gå uden snor, da de er hvad jeg mener er under fuld kontrol.

 

I øvrigt tror jeg problemet med løse hunde, skyldes at der er færre grønne områder, langt færre steder man må have hund løs og mange flere som anskaffer sig aktive hunde til familiebrug. Mange har også hunde i byerne og ingen have.

 

Derudover er de færreste hunde vant til at være løse. De skal jo lærer at være løse, men mange har ikke chancen for at træne det, da der som sagt er meget få stede rman må have hund løs. Og at træne indkald i en hundeskov er da på forhånd dømt til at mislykkes når der er andre hunde til stede. Man starter jo hellere ikke med at cykle uden støttehjul.

 

Mange byboer har aktive hunderacer , holdt som familie hund. Ingen have og få steder at lukke dem løs. Så kommer de sjælden løs, og når de så gør, så er de ikke til at styre på ti tønder land.

 

Hunde skal jo lærer at gå løs, ligesom de skal lærer at gå i snor, men vi har sjælden nogle steder at øve det. Og det skal jo holdes ved lige livet igennem, ergo skal hunden være løs af og til , for at det kan holdes ved lige. Hvis hunden dagligt var løs på alle gåture, vile den ikke finde det interresant længere og problemerne ville mindskes ( ikke at jeg synes det er noget man skal praktisere , sikke et kaos det ville skabe )

 

Det er en kunst at lære sin hund at gå løs.

 

Men det er min terori, om hvorfor det er blevt et problem. Samt at folk generet er blevet mere opmærksomme på det og lader sig hidse op over det.Nogle gør hvert fald.

 

Okay. Nu var det bare ikke rigtig det jeg spurgte om :blink:

 

Jeg spurgte om ikke der var noget i hundeloven jeg kan bruge i et skilt eller eventuelt i et læserbrev i ugebladet (måske om folk ønsker at kommunen skal bestemme man slet ikke må have løse hunde her :vedikke:).

 

Vi har en banesti, hvor man kan se flere kilometer både den ene og den anden vej. Den går helt fra Viborg og til Herning med kun få veje der skal krydses, hvor hunden skal i snor. Her syntes jeg der er rig mulighed for at gå langt med hunden uden snor. Denne går i begge ender af byen og her forstår mange at lufte hund uden snor og vise respekt og tage hunden i snor eller på plads når de kommer forbi andre (om det så er gående, cyklister eller andre hundeejere). Det er inde midt i byen problemet er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Jeg kan godt forstå alle, der synes det er træls, når ejere ikke har styr på deres hunde og især når de er ligeglade med om der er styr på dem.

 

Men jeg synes også det er vigtigt at vi SIGER DET TIL DEM. For vores egen skyld men også for vores medmenneskers skyld. Når de nu ikke vil tage ansvar, bliver vi jo nødt til at gøre det. Og så til h*lvede med om de bliver sure. Det er jo nok ikke nogen man alligevel har særligt meget til fælles med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå alle, der synes det er træls, når ejere ikke har styr på deres hunde og især når de er ligeglade med om der er styr på dem.

 

Men jeg synes også det er vigtigt at vi SIGER DET TIL DEM. For vores egen skyld men også for vores medmenneskers skyld. Når de nu ikke vil tage ansvar, bliver vi jo nødt til at gøre det. Og så til h*lvede med om de bliver sure. Det er jo nok ikke nogen man alligevel har særligt meget til fælles med.

 

Jeg siger det om og om og om igen, men lige nu bliver der ved med at komme nye til og jeg er såååå træt af at sige det om og om igen og jeg er ikke sød når jeg siger det længere. Hunden får meget hårdt besked på at skrubbe ad h*lvede til og så kan ejerne blive nok så fornærmede og forbavsede. Når først de har fået det på denne måde en gang har jeg bemærket at de har tendens til at tage hunden i snor næste gang.

Så det er skam ikke fordi jeg ikke siger det og ikke har tænkt mig at blive ved med det. Udelukkende fordi jeg gerne vil forsøge at forebygge lidt så Dumle ikke konstant skal udsættes for løse hunde og en råbende ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hov sorry, læste ikke dit oprindelig indlæg ordenligt. Nå man så fik du da lige min teori med i købet :blink: Ja det er synd at nogle bare skal ødelægge det for andre. Til sidst bliver det vel sådan at man kun må have hun i snor døgnet rundt, ALLE steder.

 

Jeg ved ikke hvad vi skal stille op med folk der er så ligeglade. Kender godt typen. I øvrigt dejlig cocker du har på billedet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov sorry, læste ikke dit oprindelig indlæg ordenligt. Nå man så fik du da lige min teori med i købet :blink: Ja det er synd at nogle bare skal ødelægge det for andre. Til sidst bliver det vel sådan at man kun må have hun i snor døgnet rundt, ALLE steder.

 

Jeg ved ikke hvad vi skal stille op med folk der er så ligeglade. Kender godt typen. I øvrigt dejlig cocker du har på billedet :-D

 

Er helt iorden ;-)

 

Nej og det er lige netop det jeg håber på ikke sker. Jeg vil nemlig gerne blive ved med at kunne slippe hundene ude af banestien og møde alle de andre flinke hundemennesker derude, men det er dem med løse hunde inde midt i byen bare ved at få ødelagt godt og grundigt :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote=

De første er de væreste.

 

Det er dem som er p... ligeglade. Lader deres hund rende hen til alt og alle, eller kommer gående 5 km bagefter deres hund, ikke tager ansvar eller gider kalde sin hund til sig.

 

 

Dem møder vi desværre også alt alt for mange af. Og jeg er f...... så træt af det. Eddie er begyndt at smide sig med det samme når han ser hunde nu, uanset om de er i snor eller ej. Men han er blevet løbet ned så mange gange efterhånden nu af løse hunde - til trods for at jeg prøver at skræmme dem væk - at jeg går og kigger mig over skulderen konstant når vi er ude og gå..

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem møder vi desværre også alt alt for mange af. Og jeg er f...... så træt af det. Eddie er begyndt at smide sig med det samme når han ser hunde nu, uanset om de er i snor eller ej. Men han er blevet løbet ned så mange gange efterhånden nu af løse hunde - til trods for at jeg prøver at skræmme dem væk - at jeg går og kigger mig over skulderen konstant når vi er ude og gå..

 

Ja og det er virkelig belastende ikke bare at kunne gå og nyde sin gåtur. Hver gang jeg endelig slapper lidt af kommer der igen en hund rendende :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Nahla123

Naturstyrelsen anvender følgende love for forhindre løsehunde:

Bekendtgørelse af lov om hunde § 3 "I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren."

Lovens fulde tekst kan ses på: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2050

Strand

Naturbeskyttelse loven § 23 ".... I perioden 1. april-30. september skal hunde føres i snor. Hunde skal altid føres i snor, hvor der er græssende husdyr. I perioden 1. september-31. maj er ridning tilladt på den ubevoksede strandbred og direkte ned dertil, hvis der er lovlig adgang til stranden....

 

Skov

Naturbeskyttelse loven § 23 "... Hunde skal føres i snor...."

 

Udyrkede arealer

Naturbeskyttelse loven § 24 "Udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang dertil. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor."

Klitfredede arealer

Naturbeskyttelse loven § 25 "Klitfredede arealer, jf. § 8 og § 9, er åbne for færdsel til fods og kortvarigt ophold, hvis der er lovlig adgang dertil. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor. Den adgang til at medtage løse hunde og til ridning, der følger af § 22, stk. 1, gælder også for den ubevoksede, klitfredede strandbred."

 

Hele naturbeskyttelse loven kan læses på https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=127104

 

Håber det er svar nok til dig der efterlyste lovgrundlaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...