Hop til indhold

Dansk spids/Samojede

Gæst Henninghansen47
 Share

Recommended Posts

Gæst Henninghansen47

Jeg har købt en " brugt " hund, som jeg har fået at vide er en Samojede. Jeg kigger på billeder og ting om racen på nettet, og ser da en race der hedder Dansk Spids. Hvad er forskellen på disse racer, og hvordan kan jeg se forskellen? Jeg har registreringsattesten på den. Kan jeg ud fra chipnummer ( 208224000211968 ) se det? Eller kan jeg ud fra hundnummer ( 1202709 ) se det den vej?.

På forhånd tak.

Henning Hansen:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Estrid

Man kan - så vidt jeg ved - kun slå op i dansk hunderegister på de hunde man selv ejer. Hvis du fra DHR har en registreringsatt. + kode, så vil du kunne se hvad de har registreret om hunden på deres hjemmeside.

Jeg tror nok dyrlæger også kan slå op i dhr.... de har vist en universel kode så de kan søge på alle hunde udfra chip nr.

Men hvis hunden ikke er registreret under en race eller der står blanding, men ikke af hvad er der nok ikke nogen hjælp der.

Dansk spids er mindre end samojede..... jeg tror nok at dansk spids enten er på størrelse med en japansk spids eller lidt større end en japansk spids.

Så vidt jeg husker har den danske spids ikke så stor en pels som en japansk spids og en samojede har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Må vi ikke se et billede af den? :-D Har du lige fået den? Nogle samojeder smider rigtig meget pels om sommeren. Dansk Spids synes jeg er mere spids i hovedet og ja, ligner vel en stor japansk spids måske sådan blandet med hvid schæfer og samojed.

Her er billede af først DS og så samojed:

[ATTACH]29198[/ATTACH][ATTACH]29197[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

En dansk spids er større end en japansk spids - tættere i størrelsen på en samojede. Men som Buddha skriver med mindre pels og mere spidst/langt ansigt.

Hvis der ikke er stamtavle på hunden, kan du i realiteten ikke vide, hvad det er for en fætter. At den er registreret som noget i DHR er ikke en garanti for, at det også er det, den er. Det kan jo sagtens være en blanding af en slags, f.eks. en samojede med noget andet i, en dansk spids/samojede-blanding eller en dansk spids med noget andet i.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst Buddha
  Henninghansen47 skrev:
Undskyld den sene henvendelse. Jeg er ny på sitet og skal lige lære at finde rundt. Der ligger et album der hedde Busters verden af ham.

Gør ikke noget. Han er rigtig fin! Jeg synes han ligner en samojed meget godt, de kan godt variere lidt, men så sent som i dag mødte jeg 3 hunner som lignede din meget, dog mindre. Min er mere buff og i forhold til vejret lige nu, med alt for meget pels.

Men mange "løbs" samojeder ligner faktisk din, sådan slankere ben og lidt længere, slank krop - synes jeg i hvert fald.

Men der kunne vel godt være lidt dansk spids blandet i din.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også han ligner en samojed. Han minder ihvertfald en del om mine forældres samojed.

Ellers kan jeg foreslå dig at gå ind på hundegalleri.dk og søge på hunde indenfor de forskellige racer. Det giver et ret godt fingerpeg til, hvordan de gængse hunde indenfor racerne ser ud. Det har jeg brugt en del da jeg prøvede at finde ud, hvilke racer der kunne være i min blandingshund Nellie. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites