Hop til indhold

Furminater, en rigtig god ny ven


Gæst Ronja
 Share

Recommended Posts

Gæst Ronja

Ja så investerede vi også i en furminator her for 3 uger siden, og jo den tager rigtig meget.. så det er skønt!

 

Men Ronja fælder rigtig meget, selvom hun jo endnu ikke har en fuldvoksen pels, og jeg er derfor nervøs for hvor meget jeg kan bruge den, om hendes hud bliver irriteret og gør ondt?

 

Jeg giver hende cirka hver anden dag, og prøver kun at køre over samme sted 1-2 gange, bortset fra over ryggen hvor hun har forholdsvis meget pels... den får et par gange yderligere..

 

Men hvor tit bruger i den på jeres hund? :-)

 

:vuf: fra Ronja (som ikke synes den er særlig sjov) og Britt

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så investerede vi også i en furminator her for 3 uger siden, og jo den tager rigtig meget.. så det er skønt!

 

Men Ronja fælder rigtig meget, selvom hun jo endnu ikke har en fuldvoksen pels, og jeg er derfor nervøs for hvor meget jeg kan bruge den, om hendes hud bliver irriteret og gør ondt?

 

Jeg giver hende cirka hver anden dag, og prøver kun at køre over samme sted 1-2 gange, bortset fra over ryggen hvor hun har forholdsvis meget pels... den får et par gange yderligere..

 

Men hvor tit bruger i den på jeres hund? :-)

 

:vuf: fra Ronja (som ikke synes den er særlig sjov) og Britt

 

Hvis mine arme ville, så brugte jeg den en halv time pr gang (så dermed børster jeg samme sted mere end en gang;-)) og her i fældeperioden, måske en gang om ugen.. Men ellers hedder det vist noget med en gang hver 3. uge

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Mio gider generelt ikke det der pjat med børster, sakse, creme osv :roll: så jeg gør det kun kort en gang imellem, lidt oftere her i fældeperioden.

 

Når jeg bruger den, sørger jeg for at hans lidt længere pels er børstet igennem med en alm børste først, og så er jeg forsigtig med ikke at rive den for meget ned på selve huden - passer også på "hud-folder", og strækker som regel huden flad hvis den er lidt løs.

 

Jeg bruger den som regel også kun på de områder jeg ved han fælder ekstra meget (bagryg/numse, "bukser" og "bryst-manken") :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ronja

Gisp kun hver 3. uge, så er det måske derfor hun ikke gider den?

 

Bruger den selvfølgelig også primært på ryggen og flankerne (hedder det det?) halen må jeg under ingen omstændigheder børste med den ;-)

 

Maven og benene plejer at "plukke" med fingrene.. Kan den bruges foran? (man kan godt høre det var en uerfaren sælger der fik prakket mig den på ikke? ;-) og jeg er selv ligeså uerfaren.. haha)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger den fast 1 x om ugen i ca. 10-20 min og det er helt vildt så meget der ryger af hver gang :shock:

 

Mille drejer rundt af glæde, når hun ser jeg tager børsterne frem fra kassen - hun elsker at blive nusset og redt, og det gør det jo noget nemmere :-D

 

Hun er heller ikke så glad for det med halen, så jeg gjorde det ganske kort tid i starten og øgede tiden efterhånden og nu kan jeg nå at børste den helt igennem :blink: Jeg tager dog halen til sidst, der plejer hun nemlig at være så afslappet og ligger bare og NYDER :mrgreen:

 

Jeg er også lidt i tvivl hvor længe man skal blive ved (har tråd om pelsforbedring) men så længe der sidder så meget fast i furminateren i den tid jeg bruger, så er det nok passende :engel:

 

Jeg sidder udenfor og glæder mig over, at alle de hår ikke lander på gulvet :banan: og så tager jeg hårbolden og krammer sammen til str. tennisbold og sætter fast i hækken, så kan fuglene tage det til isolering og det gør de :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på med de ellers gode redskaber. For selvom de påstår noget andet, kan man meget let risikere at skære hårene over fremfor at de bliver "revet ud ved roden", som det bør ske. Hvis hårene skæres over ødelægges pelsstrukturen og på sigt vil det give en rigtig dårlig pels, hvor der danner sig ekstraordinært meget underuld.

 

Mest korrekt er det at trimme ved brug af fingre, men de fleste af os har vores fingre for kære til det. Selv har jeg forløberen til furminator (en coatking) og sætter stor pris på den. Men den ryger kun på en gang om måneden. To på den gamle neutraliserede tøs, hvis pels alligevel er et kapitel for sig nu, og hvor underulden har overtaget alt. Så hvis hun skal holde ud at være sig selv i disse dage, så kræver det en indsats fra min side.

 

Normalt kan jeg holde mine hundes pels og fælden (det er engelske springere) ganske godt i skak ved brug af coatking og ellers karde. Nu ryger de så også på trimmebordet ganske ofte, så det meste bliver ordnet der, hvor der bliver hånd plukket i de uger hvor der ikke bruges snyderedskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på med de ellers gode redskaber. For selvom de påstår noget andet, kan man meget let risikere at skære hårene over fremfor at de bliver "revet ud ved roden", som det bør ske. Hvis hårene skæres over ødelægges pelsstrukturen og på sigt vil det give en rigtig dårlig pels, hvor der danner sig ekstraordinært meget underuld.

 

Mest korrekt er det at trimme ved brug af fingre, men de fleste af os har vores fingre for kære til det. Selv har jeg forløberen til furminator (en coatking) og sætter stor pris på den. Men den ryger kun på en gang om måneden. To på den gamle neutraliserede tøs, hvis pels alligevel er et kapitel for sig nu, og hvor underulden har overtaget alt. Så hvis hun skal holde ud at være sig selv i disse dage, så kræver det en indsats fra min side.

 

Normalt kan jeg holde mine hundes pels og fælden (det er engelske springere) ganske godt i skak ved brug af coatking og ellers karde. Nu ryger de så også på trimmebordet ganske ofte, så det meste bliver ordnet der, hvor der bliver hånd plukket i de uger hvor der ikke bruges snyderedskaber.

 

Jeg købte først CoatKing'en, fordi jeg fik at vide at Furminatoren skar i pelsen... Efter at have købt en Furminator er jeg nu af en helt modsat mening!

Coat-King'ens "segl" skærer pelsen af, mens Furminator'ens lige skær trækker den løse pels af.. Jeg kan tydeligt se forskel på den type pels der sidder tilbage i de to børster (afskåret dækpels blandet med underuld i Coat-King'en og ren ulden underuld i Furminatoren) - hvis jeg er meget forsigtig med Coat-King'en kan jeg dog begrænse "skaderne" på pelsen, men jeg bruger den faktisk ikke efter jeg har fået min Furminator :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv har jeg ingen problemer med coat king. Det vigtigste er blot at være opmærksom på, at det er døde hår man får ud (uanset hvad man gør brug af), og ikke pels der er skåret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...