Hop til indhold

Mundkurv hos dyrlægen

guanomo
 Share

Recommended Posts

Nu i morgen skal cujo en tur til dr.dyr og efter telefonisk var det helt i orden med dem at cujo ikke havde mundkurv på da vi kom i bil.

Nu er det jeg tænker offentligt/privat.

Dyrlæger er vel private? og så er deres ejendom og matrikel vel også privat?

Har jeg så loven på min side hvis der nu var en "patient" eller hundeejer der så sig sur på en?

og hvis det er ulovligt behøver jeg ingen moralske prædiker om det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Lonny, tror også det er noget de enkelte dyrlæger selv bestemmer.

I hvert fald hos min dyrlæge, her kører man ind på en privat parkeringsplads, hvorefter man går op til deres hoveddør via deres private græsplæne, så dette kan kun betegnes som privat grund hvor dyrlægen bestemmer.

Men hvis dyrlægen bor i en lejlighed (hvis der er nogen der gør det), så forholder det sig jo nok anderledes, da gangen jo så ikke kan betegnes som privat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Lonny.

Men forstår godt frygten over andres reaktion. Nu er jeg jo fast gæst hos Dr. Dyr i øjeblikket og en af dagene var der kommet en dame ind med en lille gravhundehvalp medens jeg stod med ryggen til og snakkede med dyrlægen. Leroy havde så rejst sig op og var begyndt at gå hen mod hende (han var i snor og kunne ikke nå helt derhen). Pludselig hører jeg en skramlen bag mig, og da jeg vender mig om ser jeg damen med hvalpen i favnen nærmest i færd med at hoppe op på en stol :shock: Leroy stod og logrede med meget dæmpende kropssprog.

Jeg sagde så at hun kunne tage det roligt, for der skete ikke noget, og så strøg hun ud af døren :vedikke:

Synes ærligt talt den slags er irriterende :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
I hvert fald hos min dyrlæge, her kører man ind på en privat parkeringsplads, hvorefter man går op til deres hoveddør via deres private græsplæne, så dette kan kun betegnes som privat grund hvor dyrlægen bestemmer.

Men hvis dyrlægen bor i en lejlighed (hvis der er nogen der gør det), så forholder det sig jo nok anderledes, da gangen jo så ikke kan betegnes som privat.

Ja det har du selvfølgelig ret i, det kommer jo helt an på hvor dyrlægen "bor". Vores dyrlæge har til huse på egen matrikkel da de har klinik hvor de bor (på en landejendom). Vi har normalt dyrlæge i århus, men da det tager 1 time at komme derop, bruger vi en i Horsens hvis det er noget akut. De har til huse i et industrikvarter og går ud fra at det er kommunens grund. Så gad nok vide hvilke regler der gælder der :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Lonny.

Men forstår godt frygten over andres reaktion. Nu er jeg jo fast gæst hos Dr. Dyr i øjeblikket og en af dagene var der kommet en dame ind med en lille gravhundehvalp medens jeg stod med ryggen til og snakkede med dyrlægen. Leroy havde så rejst sig op og var begyndt at gå hen mod hende (han var i snor og kunne ikke nå helt derhen). Pludselig hører jeg en skramlen bag mig, og da jeg vender mig om ser jeg damen med hvalpen i favnen nærmest i færd med at hoppe op på en stol :shock: Leroy stod og logrede med meget dæmpende kropssprog.

Jeg sagde så at hun kunne tage det roligt, for der skete ikke noget, og så strøg hun ud af døren :vedikke:

Den slags har jeg heldigvis aldrig oplevet.

Jeg har kun oplevet en gammel mand der blev meget fornærmet over at Luna slikkede på hans hanhunds pistol, hvorefter den hilse seance var overstået, min indtil tøjten viste sit sande ansigt, så havde han ikke noget imod de hilste :lol:

Ja det har du selvfølgelig ret i, det kommer jo helt an på hvor dyrlægen "bor". Vores dyrlæge har til huse på egen matrikkel da de har klinik hvor de bor (på en landejendom). Vi har normalt dyrlæge i århus, men da det tager 1 time at komme derop, bruger vi en i Horsens hvis det er noget akut. De har til huse i et industrikvarter og går ud fra at det er kommunens grund. Så gad nok vide hvilke regler der gælder der :hmm:

Det behøver jo ikke at være kommunens grund fordi det er i et industrikvarter, min tidligere dyrlæge lå også i et industrikvarter (nok fordi grundene er billigere der), men det var da stadig deres egen grund.

Men det må vel være op til dyrlægen at informere sin kunder, så når man ringer og får et svar, så må man jo stole på det svar og indrette sig derefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Lonny.

Den slags reaktion kan jeg godt forstå du bliver irriteret over. Folk er sgu nogle tumper. :stupid:

Jeg oplever faktisk også at blive offer for folks "sætten i kasser", det er bare med modsat fortegn. En del lader deres hunde og børn kontakte min hund, selvom han er i snor og jeg f.eks. har ryggen til. Folk regner med at en springer er fuldstændig børne-/ hundesikker og det tror jeg da også han er, men det skulle jo gerne forblive på den måde.

Men til Guanomo: Kan du ikke spørge dyrlægen om det er okay at sige til folk at I har fået lov til at være der, uden mundkurv, bare hvis der opstår dumme situationer?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg har altid lært, at alle de steder fx postbudet/skraldemanden kommer... de er offentlige.

Og da det er en dyrlæge, hvor der forventes at komme andre, så vil jeg betegne det som værende 'offentligt'.

Var det dyrlægens baghave, så var det noget andet... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid lært, at alle de steder fx postbudet/skraldemanden kommer... de er offentlige.

Og da det er en dyrlæge, hvor der forventes at komme andre, så vil jeg betegne det som værende 'offentligt'.

Var det dyrlægens baghave, så var det noget andet...

din betegnelse er så ikke lige med det lovmæssige, vil jeg tror :-)

Det er jo dyrlægerne der ejer stedet.

Men tager afsted uden kurv og hvis folk spørger må jeg sige det er okay med dyrlægerne.

På det pågældende tidspunkt havde de ingen aftaler udover mig, så der er god tid til vaccine, tjek af poter og tænder og et HD fotografi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det dyrlægens baghave, så var det noget andet... :-)

Men dyrlægens postkasse/skraldespand står vel ligesom vores andres, og dermed er deres grund vel lige så privat/offentlig som vores andres, og du får altså ikke mig eller min nabo til at påstå at vores have er offentlig fordi postvæsnet skal hen til vores hoveddør for at aflevere posten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Pludselig hører jeg en skramlen bag mig, og da jeg vender mig om ser jeg damen med hvalpen i favnen nærmest i færd med at hoppe op på en stol :shock: Leroy stod og logrede med meget dæmpende kropssprog.

Det kunne så have været mig, er voldsomt belastende at folk med store hunde bare siger 'den gør ikke noget' - den hvalp jeg passer bliver skrækslagen over alt større end 2 kg, Petrine er i panik hos dyrlægen og laver udfald mod alt og alle. Hos dyrlægen vil jeg gerne have fred, især fra nærgående hunde og børn :engel: ingen grund til at blive voldsomt ophidset over det.

Spændt på at høre om Cujo skræmte de andre patienter væk eller om alt er som det plejer hos dyrlægen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne så have været mig, er voldsomt belastende at folk med store hunde bare siger 'den gør ikke noget' - den hvalp jeg passer bliver skrækslagen over alt større end 2 kg, Petrine er i panik hos dyrlægen og laver udfald mod alt og alle. Hos dyrlægen vil jeg gerne have fred, især fra nærgående hunde og børn :engel: ingen grund til at blive voldsomt ophidset over det.

Spændt på at høre om Cujo skræmte de andre patienter væk eller om alt er som det plejer hos dyrlægen ;-)

Jeg havde Luna med oppe hos dyrlægen for en uge siden, og her var alt som det plejer, så mon ikke også det er det for Guanomo :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok også betragte dyrlægens venteværelse som offentligt rum. Dyrlægepost bliver vel afleveret ved skranken, ikke i en postkasse ved vejen.. :shock:

Men når dyrlægen skønner, at der ikke er nogen, der vil blive generet af en hund uden mundkurv, så ville jeg da stole på DET. Dyrlægen ved hvem der er på listen før og efter jer.

Hvad er du bange for, der vil ske? At politiet skal komme stormende og kræve din blodtørstige voldshund aflivet? Det gør de jo ikke.

INGEN hund bliver aflivet på grund af en "glemt" mundkurv. Der bliver allerhøjest tale om en bøde. Og der skal virkelig være tale om at folk føler sig utrygge og truede, før politiet drager ud og undersøger en anmeldelse.

---Men en anden sag er, at rigtig mange hunde er utrygge eller beklemte i venteværelset. Så jeg synes slet ikke at det er nogen god ide at hilse på fremmede hunde dèr. Heller ikke selv om de ser venlige nok ud.

Jeg har altid Silke i kort snor hos dyrlægen og siger nej, hvis nogen spørger om de må hilse. Hvis der er urolige hunde i venteværelset, så venter jeg med at betale til senere når jeg ikke har Silke med.

Netop situationen hvor hun har travlt med at hilsesnuse --eller prøve på at undgå hilsesnuse-- bag ryggen mens jeg ordner regningen, DET vil jeg gerne undgå. Der kan jo være bange og syge hunde til stede.

Og det er altså uanset race. Vi, der har flinke hunde skal jo ikke tillade at vores hundes grænser er nær ved at blive overskredet. Og da slet ikke fordi vi føler trang til at bevise hvor flinke de er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok også betragte dyrlægens venteværelse som offentligt rum. Dyrlægepost bliver vel afleveret ved skranken, ikke i en postkasse ved vejen.. :shock:

Men når dyrlægen skønner, at der ikke er nogen, der vil blive generet af en hund uden mundkurv, så ville jeg da stole på DET. Dyrlægen ved hvem der er på listen før og efter jer.

Hvad er du bange for, der vil ske? At politiet skal komme stormende og kræve din blodtørstige voldshund aflivet? Det gør de jo ikke.

INGEN hund bliver aflivet på grund af en "glemt" mundkurv. Der bliver allerhøjest tale om en bøde. Og der skal virkelig være tale om at folk føler sig utrygge og truede, før politiet drager ud og undersøger en anmeldelse.

---Men en anden sag er, at rigtig mange hunde er utrygge eller beklemte i venteværelset. Så jeg synes slet ikke at det er nogen god ide at hilse på fremmede hunde dèr. Heller ikke selv om de ser venlige nok ud.

Jeg har altid Silke i kort snor hos dyrlægen og siger nej, hvis nogen spørger om de må hilse. Hvis der er urolige hunde i venteværelset, så venter jeg med at betale til senere når jeg ikke har Silke med.

Netop situationen hvor hun har travlt med at hilsesnuse --eller prøve på at undgå hilsesnuse-- bag ryggen mens jeg ordner regningen, DET vil jeg gerne undgå. Der kan jo være bange og syge hunde til stede.

Og det er altså uanset race. Vi, der har flinke hunde skal jo ikke tillade at vores hundes grænser er nær ved at blive overskredet. Og da slet ikke fordi vi føler trang til at bevise hvor flinke de er.

:lol: nej nej så slemt er det nu ikke, dyrlægen nævnte bare i tilfælde af der var nogle der undrede sig, men for dem var det ligemeget.

Spurgte bare om loven var på min side i tilfælde en henvendte sig til mig, vil hellere vide om jeg har loven på min side eller ej HVIS en eller anden stod og skabte sig ...

tror næppe politiet her i byen ville gide at kører ud for det...

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: nej nej så slemt er det nu ikke, dyrlægen nævnte bare i tilfælde af der var nogle der undrede sig, men for dem var det ligemeget.

Spurgte bare om loven var på min side i tilfælde en henvendte sig til mig, vil hellere vide om jeg har loven på min side eller ej HVIS en eller anden stod og skabte sig ...

tror næppe politiet her i byen ville gide at kører ud for det...

Hvis du ikke er bange for at himlen braser ned i hovedet på jer uden mundkurv, så tror jeg du er bedre tjent med at glide udenom diskussion.

Hvis nogen siger noget, så spørg om de er utrygge ved din hund.. hvis de er, så gå væk fra dem. Lad dem iagttage PÅ AFSTAND hvor flink en hund, du har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hendes hvalp reagerede overhovedet ikke. Hvis det havde været tilfældet kunne jeg da godt forstå det, men den var altså ikke bange, så hvorfor skulle hun være det?

Mht. om dyrlægens venteværelse er offentligt rum. Det er det helt klart ikke. Det er dyrlægens ejendom og derfor er det også ham der fastsætter reglerne på stedet.

I loven står der "områder der er åbne for almindelig færdsel". Det synes jeg ikke man kan kalde et venteværelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

I snakker alle sammen om at dyrlægens venteværelse ejes af dyrlægen.

Langt de fleste dyrlæger jeg har haft, har da lejet deres klinik.. Og ejer altså derfor IKKE grunden..

Når jeg skal til dyrlægen næste gang bliver det med kurv, som jeg så tager af under undersøgelsen. Den ryger kun af i venteværelset hvis jeg bliver bedt om det..

Der er jo frit og offentlig adgang for alle når klinikken er åben. Hvem som helst er velkommen til at komme ind og sige hej.. Derfor vil jeg bestemt mene at loven gælder der..

Under alle omstændigheder skal jeg have kurv på hunden for at det overhovedet er lovligt for mig at komme til bilen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det væsentligste for, om man skal give sin hund mundkurv på eller ej, er to ting:

1) Kan man risikere at hunden snapper/bider?

2) Vil hunden være generet af at have mundkurv på?

Hundeloven er hul i hovedet.

Men er man det mindste i tvivl om, om der er en risiko for noget som kan tolkes som et bid, så skal man tage mundkurv på sin M/K-hund... For ikke at risikere at miste sin hund på grund af en lille dum ting som ANDRE måske er skyld i.

Men jo dårligere hunden har det med mundkurven, jo større risiko ville jeg nok løbe.

Hvis det var Silke, der var tale om, så ville jeg hellere give hende mundkurv på end risikere, at hun siger fra overfor en nærgående hanhund med en tomhovedet ejer.. HVIS hun får hakket ham et hul, så er det hende, der bliver aflivet... hvis hun var en M/K-hund..

Nu er hun en retriever. Så kan han bare lære det, kan han. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
din betegnelse er så ikke lige med det lovmæssige, vil jeg tror :-)

Det er jo dyrlægerne der ejer stedet.

Men tager afsted uden kurv og hvis folk spørger må jeg sige det er okay med dyrlægerne.

På det pågældende tidspunkt havde de ingen aftaler udover mig, så der er god tid til vaccine, tjek af poter og tænder og et HD fotografi.

Nej det kan godt være det ikke er den lovmæssige betegnelse - jeg lærte det bare dengang jeg startede ved landbruget, vi havde en ældre 4-hjulstrækker uden plader - den måtte køre alle de steder hvor postbud og skraldemand ikke kom, som kørelæren sagde - da alt andet ville blive betegnet som offentligt... og man må jo ikke køre på offentlige områder uden plader :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
Helt enig med Lonny.

Enig!

Sådan nogle er bare dødirriterende !:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har du i dit hus butik som alle er velkomne til at kigge ind i?

En dyrlæge er jo en forretning..

i den her sag, så ved jeg dyrelægerne vist nok selv har bygget deres klinik, de flyttede for en 10 år siden.

Dyrlægehuset Nakskov

de er faktisk "store", men det er typisk her på lolland, både dyrelæger, læger, tandlæger slår sig sammen nogle stykker.

SÅ tror faktisk at areal er privat.

men jeg tager det med ro :lol:

der har aldrig været noget når vi er der, ikke andet end cujo kan stå på bagben og strække sig og komme "til" at vælte skålen med godbidder på disken :genert:

og i journalerne står han beskrevet som "overgearet" :lol:

så når han alligevel skal have noget beroligende kan vi lige så godt tjekke det som dyrlæge aldrig for ro til.

Link til indlæg
Del på andre sites