Hop til indhold

Et enkelt spørgsmål


Amanda1996
 Share

Recommended Posts

Hvis man godt kunne tænke sig at få sin hanhund parret, hvor kan man så skrive det og tilbyde det, og sætte en annonce ind med det, eller hvad man kalder det, og hvad skal man egentlig skrive i sådan en slags annonce (eller hvad man kalder det)? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

HiHiHiHiHi :mrgreen: Tænk at du kan være så kvik på denne tid af aftenen!

Jeg er vist ikke helt vågen endnu :D Men ja, jeg mente vist også, kunne tænke sig at få sin hanhund til at parre en tæve :stupid:

 

det første spørgsmål man skal stille sig selv er nok: HVORFOR?

 

At du synes han er sød og pæn er ikke nok. Hvad kan han tilføre racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

det første spørgsmål man skal stille sig selv er nok: HVORFOR?

 

At du synes han er sød og pæn er ikke nok. Hvad kan han tilføre racen?

Ja, det er netop blandt andet, fordi vi synes han er pæn og sød.

 

Kan lige skrive lidt om hvad han kan tilføre racen :-)

Han er super lydig. Der har aldrig været et eneste problem med ham. Da han var hvalp, lærte han efter meget kort tid at være renlig. Han har aldrig været syg, det eneste der kan komme lidt i nærheden af en sygdom, er at han havde lidt skæl som hvalp, men det forsvandt efter cirka en uge. Han kan gå løs på ture uden at stikke af, han er god til al slags træning, agility og almindelig lydighed som spor og indkald osv. Hjemme er han stille og rolig, og meget mild og blid overfor gæsterne. Mh, det var vist det tror jeg.

 

Tror du man kan skrive noget nær det i sådan en slags annonce? Er det overhovedet en god nok grund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken af dine hunde er det? Er der tavle på?

 

Og uanset tavle, så skal der som minimum laves sundstjek for de arvelige sygdomme der ligger til racen (og hvad der ellers kunne være værd at tjekke for).

 

På tavlehunde vil det oftest være sådan, at man som tæveejer (sådan en som mig) holder sig orienteret om hvad der findes af hanhunde derude der vil matche ens egen tæve. Det vil sige man først har gjort sig tanker om hvad der er godt ved hende og hvad der er dårligt - og om hun overhovedet skal parres.

 

Og så er det man ser efter en han med de kvalifikationer man har "brug for". De steder man vil se efter hanhunde er på udstilling og på diverse prøver. Det er meget, meget, meget sjældent at man tager en han, som går som familiehund og ikke kan "noget ekstra".

 

Hvis man er ligeglad med at gøre det godt nok, men bare gør det for hyggen, så kan du finde tonsvis af tæveejere på hundegalleri, der blot ønsker et kuld hvalpe med en hvilken som helst hanhund og ser stort på sundhed og alt andet end penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er ikke god grund nok. Han skal undersøges for de sygdomme der ligger til hans race (og findes rask!), og så skal han også gerne ligne sin race, dvs, det ville være godt at få ham udstillet et par gange, og bedømt af et par uvildige, objektive øjne.

Okay, tak for svarene, der er da noget at gå i gang med så! ;-)

 

Jeg må se hvad vi kan gøre! Det ville i hvert fald blive dejligt hvis han kunne blive far :hjerte:

 

I kan lige se et billede af ham - Dengang var han kun lidt under et år :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken af dine hunde er det? Er der tavle på?

 

Og uanset tavle, så skal der som minimum laves sundstjek for de arvelige sygdomme der ligger til racen (og hvad der ellers kunne være værd at tjekke for).

 

På tavlehunde vil det oftest være sådan, at man som tæveejer (sådan en som mig) holder sig orienteret om hvad der findes af hanhunde derude der vil matche ens egen tæve. Det vil sige man først har gjort sig tanker om hvad der er godt ved hende og hvad der er dårligt - og om hun overhovedet skal parres.

 

Og så er det man ser efter en han med de kvalifikationer man har "brug for". De steder man vil se efter hanhunde er på udstilling og på diverse prøver. Det er meget, meget, meget sjældent at man tager en han, som går som familiehund og ikke kan "noget ekstra".

 

Hvis man er ligeglad med at gøre det godt nok, men bare gør det for hyggen, så kan du finde tonsvis af tæveejere på hundegalleri, der blot ønsker et kuld hvalpe med en hvilken som helst hanhund og ser stort på sundhed og alt andet end penge.

Også mange tak for dit svar :)

 

Det er vores golden vi godt kunne tænke os skulle have hvalpe. Han har stamtavle og det hele. Man kan vel godt sige han kan lidt ekstra, han er en meget lydig vovse, som er god i stort set al slags træning. Han er god i både agility (som jeg har øvet med ham herhjemme), spor, indkald, almindelig lydighed og så videre, og så enes han også godt med stort set alle andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Også mange tak for dit svar :)

 

Det er vores golden vi godt kunne tænke os skulle have hvalpe. Han har stamtavle og det hele. Man kan vel godt sige han kan lidt ekstra, han er en meget lydig vovse, som er god i stort set al slags træning. Han er god i både agility (som jeg har øvet med ham herhjemme), spor, indkald, almindelig lydighed og så videre, og så enes han også godt med stort set alle andre hunde.

 

Hvor har han stamtavle?

 

Goldens fotograferes typisk for HD og AD og øjenlyses for PRA og Cataract (ved ikke, om de har gentest?). De er begge to øjensygdomme og medfører vist begge blindhed. De ligger alle til racen.Hvis det er i DKK, skal I bestille nogle rekvisitioner, som skal afleveres hos dyrlægen ved undersøgelse. Det er så resultaterne bliver officielt registreret :-D De købes her: DKK

 

Tag ham med på en udstilling eller to og stil ham op og få ham bedømt. Så kan tæveejere se, om han er bygget "som han skal" og om han passer til deres tæve. Nogle passer han til og andre ikke (fx. har han "gode bagbensvinkler", kan han kompensere for en tæves knap så gode og omvendt i andre henseender).

 

Derudover, så bliver han vist, set og berørt og bemærket på en udstilling, så tæveejerne har en chance for, at finde ud af, om han kunne være interessant :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har han stamtavle?

 

Goldens fotograferes typisk for HD og AD og øjenlyses for PRA og Cataract (ved ikke, om de har gentest?). De er begge to øjensygdomme og medfører vist begge blindhed. De ligger alle til racen.Hvis det er i DKK, skal I bestille nogle rekvisitioner, som skal afleveres hos dyrlægen ved undersøgelse. Det er så resultaterne bliver officielt registreret :-D De købes her: DKK

 

Tag ham med på en udstilling eller to og stil ham op og få ham bedømt. Så kan tæveejere se, om han er bygget "som han skal" og om han passer til deres tæve. Nogle passer han til og andre ikke (fx. har han "gode bagbensvinkler", kan han kompensere for en tæves knap så gode og omvendt i andre henseender).

 

Derudover, så bliver han vist, set og berørt og bemærket på en udstilling, så tæveejerne har en chance for, at finde ud af, om han kunne være interessant :-D

Det med øjentests lyder meget kompliceret for mig som kun er 14 år så det må jeg lige have mine forældre til at kigge nærmere på :-)

 

Vi havde faktisk også engang for et halvt års tid siden overvejet at tage ham med på udstilling så vi må se at finde ud af noget :)

 

Ja det er fra Dansk Kennel Klub han har stamtavle - Tusind mange tak for dit svar også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med øjentests lyder meget kompliceret for mig som kun er 14 år så det må jeg lige have mine forældre til at kigge nærmere på :-)

 

Vi havde faktisk også engang for et halvt års tid siden overvejet at tage ham med på udstilling så vi må se at finde ud af noget :)

 

Ja det er fra Dansk Kennel Klub han har stamtavle - Tusind mange tak for dit svar også :-D

 

Velbekommen :-D

 

Hehe, ja, det lyder nok ikke helt let ;-)

 

Udstilling er faktisk en hyggelig disciplin. Hvis I har mulighed for at kontakte jeres opdrætter, så ville jeg råde jer til det :5up: hvis det er en god opdrætter, vil h*n kan hjælpe jer med det hele - både udstilling og hvordan med sundhedstjek osv :-D

 

I kan lige få et link til golden retrievernes avlsrestriktioner her: Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

Link til indlæg
Del på andre sites

Også mange tak for dit svar :)

 

Det er vores golden vi godt kunne tænke os skulle have hvalpe. Han har stamtavle og det hele. Man kan vel godt sige han kan lidt ekstra, han er en meget lydig vovse, som er god i stort set al slags træning. Han er god i både agility (som jeg har øvet med ham herhjemme), spor, indkald, almindelig lydighed og så videre, og så enes han også godt med stort set alle andre hunde.

 

Det han er god til, skal kunne "bevises". Det vil sige at han skal på prøver og gøre sig godt, for at der skal være en chance for, at andre vil finde ham interessant. I det mindste retrieverklubbens brugsprøve (som jeg er helt sikker på I to hurtigt vil kunne blive gode til!).

 

Og så et par gange på udstilling. Start til noget ringtræning og få noget hjælp der. De plejer at være søde og hjælpsomme på sådanne hold. Nu husker jeg ikke hvor i landet du bor, men der må være nogle udstillingsglade folk herindefra i din nærhed, som du måske også kan få lidt hjælp af.

 

Selv når du gør de ting jeg nævner, er det ikke sikkert der er nogen der ønsker at bruge ham. Det afhænger af så mange ting, blandt andet hvilke hunde der er i hans stamtavle og hvem der er på udkig efter hanhund.

 

Men de to ovennævnte ting og så de forskellige helbredsundersøgelser der skal til. De skal alle registreres i DKK, hvor man også bestiller papirer til dyrlægen når der skal tages røntgenbilleder og lyses øjne (hvilket i øvrigt kun kan gøres af nogle få udvalgte dyrlæger).

 

Prisen for HD og AA billeder ligger på omkring 2.000 kr. og øjenlysningen på 700-1.000 kr. For en parring kan man som regel få omkring 6.000-9.000 kr. Som regel prisen for hvad en hvalp koster. Ved ikke hvor meget de ligger på i goldens i øjeblikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om der er virkelig meget at gøre inden sådan en parring! :blink: Men det er forhåbentlig al ventetiden værd :hjerte:

 

Der ER virkelig meget at gøre inden en parring - men det er det hele værd! Hvis i får ham tjekket for arvelige skavanker, markprøvet og udstillet og det hele går godt - ja, så kan I være med til at bidrage aktivt til en sund og dejlig race. Og det er bare det hele værd. I en tid med en del tvivlsom avl og mange blandingshunde, så kan det kun være en fornøjelse at sætte sunde og racetypiske hunde i verden:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der ER virkelig meget at gøre inden en parring - men det er det hele værd! Hvis i får ham tjekket for arvelige skavanker, markprøvet og udstillet og det hele går godt - ja, så kan I være med til at bidrage aktivt til en sund og dejlig race. Og det er bare det hele værd. I en tid med en del tvivlsom avl og mange blandingshunde, så kan det kun være en fornøjelse at sætte sunde og racetypiske hunde i verden:-D

Ja det er rigtigt :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et (måske lidt underligt) spørgsmål:

Det gør vel ikke noget at testiklerne sidder lidt skævt?

Det er ikke så slemt men vil jo gerne være helt sikker ;-)

 

Nej nej - det betyder intet. Så længe de begge er hvor de skal være - så er lidt skævhed vist kun en skønhedsfejl:-D Intet problem der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...