Hop til indhold

Grædefærdig (om Groas stress)


Gryn
 Share

Recommended Posts

Det har bare gået SÅ godt med Groas stress i laaaaang tid, men de sidste 14 dage er det gået ret meget tilbage.

Hun gør meget, kører op i løbet af nul komma fem og hun piber meget. Heldigvis er hun ret hurtigt nede igen, men i dag har det været helt galt.

 

Når hun er i haven og folk går forbi hilser de på hende over hækken, overvejer at bede folk om at ignorere hende. Har en idé om at det er med til at køre hende op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ked af at høre. :ae:

 

Men I har jo arbejdet med det så længe, og det har gået så godt i så lang tid nu, så jeg tænker, at der må være et rigtig godt fundament. Så jeg tror på, at I nok skal få hende ned i gear igen.

 

Det med at folk hilser over hækken kan jeg sagtens forestille mig er en stressfaktor, så jeg synes da bestemt, at I skal bede dem om at lade være og så se, om det har en positiv effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis det er jeres indtryk at det er haven, som jo er en ny situation for Groa, der kører hende op, må I tage kontrol over "havesituationen"

 

Dette kan medføre at Groa for det første ikke har fri adgang til haven for det andet kun er der når I er der og for det tredje at hun en overgang evt. må holdes i line. Så I har mulighed for at skabe situationer I kan have indflydelse på.

 

Bed forbipasserende om ikke at tage kontakt og fortæl at der kommer SÅ mange forbi og vil hilse at hun ikke kan rumme det, men kører op af det.

 

Overdrivelse fremmer forståelsen, så du kan sagtens inkludere noget stressmave og manglende ædelyst i historien, for at få folk til at respektere det du siger.

 

Det handler om grænser Gryn, dem må du lige definere for folk :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som en god idé med linen, skal hun også have den på når hun får fodersøg?

 

Jeg har lige snakket med naboen (Groa er total vild med konen), de er heldigvis forstående og vil gerne hjælpe.

 

Det er sket inden for de sidste 14 dage, har tænkt meget over hvad der udløser stress hos hende. Måske det er eftervirkninger af flytningen, der er jo meget nyt her ude. Heldigvis har hun fået nogle gode hundevenner, den ene deler hun endda pind med.

 

Vores hverdag har også ændret sig her ude og jeg har også været en del væk fra hende. I weekenden vil vi snakke om hvordan vi få rutiner ind i Groas hverdag, håber det også vil gøre en forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad I har arbejdet med før, men det lyder da virkelig som om at i gør et seriøst stykke arbejde. Jeg har været på et par stresskurser, blandt andet med Anders Hallgren og han nævner to ting i forbindelse med stress: kost og smerter. Han mener at smerter i høj grad er årsag til forskellige stressymptomer hos hunde. Man kan altid teste sin hund ved ganske enkelt at give den smertestillende og se reaktionen.

 

For det andet er der kosten. Ifølge ham har nogle hunde svært ved at regulere "bremsen" og "speederen" i hjernen - altså neurologiske problemer. Det problem kan man både fremme og hæmme igennem kosten. For det første er majs helt bandlyst. Der er nogle stoffer i (som jeg ikke kan huske navnet på) som stimulerer "speederen". Af de stoffer der hjælper på "bremsen" kan nævnes: banan, græskarkerner (knuste), kalkun og brune ris. Heri finder man mange af de stoffer der kan modvirke stress (det er enten tryptofan eller tryptid - kan ikke huske det). Hvis man prøver at regulere i kosten bør man altid supplere med B50 (allround bvitamin), som fremme optagelsen.

 

Et alternativ kan også være at supplere en periode med Zylkéne. Det fås også i en billigere version (som er magen til), der hedder Equicalm. Her skal igen suppleres med B50 (som kan købes i helsekost).

 

Kosten står naturligvis ikke alene. For selvom man får rettet op på den neurologiske balance, så er der stadig nogle stressvaner der er blevet indlært. Så det skal altid forbindes med adfærdsbehandling eller træning.

 

Jeg skal nok lige kigge mine noter fra kurset igennem når jeg kommer hjem i dag:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad I har arbejdet med før, men det lyder da virkelig som om at i gør et seriøst stykke arbejde. Jeg har været på et par stresskurser, blandt andet med Anders Hallgren og han nævner to ting i forbindelse med stress: kost og smerter. Han mener at smerter i høj grad er årsag til forskellige stressymptomer hos hunde. Man kan altid teste sin hund ved ganske enkelt at give den smertestillende og se reaktionen.

 

For det andet er der kosten. Ifølge ham har nogle hunde svært ved at regulere "bremsen" og "speederen" i hjernen - altså neurologiske problemer. Det problem kan man både fremme og hæmme igennem kosten. For det første er majs helt bandlyst. Der er nogle stoffer i (som jeg ikke kan huske navnet på) som stimulerer "speederen". Af de stoffer der hjælper på "bremsen" kan nævnes: banan, græskarkerner (knuste), kalkun og brune ris. Heri finder man mange af de stoffer der kan modvirke stress (det er enten tryptofan eller tryptid - kan ikke huske det). Hvis man prøver at regulere i kosten bør man altid supplere med B50 (allround bvitamin), som fremme optagelsen.

 

Et alternativ kan også være at supplere en periode med Zylkéne. Det fås også i en billigere version (som er magen til), der hedder Equicalm. Her skal igen suppleres med B50 (som kan købes i helsekost).

 

Kosten står naturligvis ikke alene. For selvom man får rettet op på den neurologiske balance, så er der stadig nogle stressvaner der er blevet indlært. Så det skal altid forbindes med adfærdsbehandling eller træning.

 

Jeg skal nok lige kigge mine noter fra kurset igennem når jeg kommer hjem i dag:genert:

 

Tak for dit svar.

Vi har haft en dygtig adfærdsbehandler på og det med kosten har vi også styr på, har også været til seminar med AH ;-)

Angående smerter så er Groa helt OK, så er ret sikker på det ikke er problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej

jeg ved af egen erfaring at en flytning sagtens kan stredse en hund (mere end man lige tror)

men i mit tilfælde faldt hun (hunden) til ro igen efter et par måneder .

Godt med de nye hundevenner :rolleyes:

jeg håber det bliver bedre med Groas stress når hun har vennet sig til alle de nye lugt, lyde, hunde osv

mvh anna

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Lyder som en god idé med linen, skal hun også have den på når hun får fodersøg?

 

Jeg har lige snakket med naboen (Groa er total vild med konen), de er heldigvis forstående og vil gerne hjælpe.

 

Det er sket inden for de sidste 14 dage, har tænkt meget over hvad der udløser stress hos hende. Måske det er eftervirkninger af flytningen, der er jo meget nyt her ude. Heldigvis har hun fået nogle gode hundevenner, den ene deler hun endda pind med.

 

Vores hverdag har også ændret sig her ude og jeg har også været en del væk fra hende. I weekenden vil vi snakke om hvordan vi få rutiner ind i Groas hverdag, håber det også vil gøre en forskel.

 

I skal nok få styr på det igen.

 

Ja, lad hende have line på eller vær i det mindste sammen med hende også når hun søger foder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu ved jeg ikke hvad I har arbejdet med før, men det lyder da virkelig som om at i gør et seriøst stykke arbejde. Jeg har været på et par stresskurser, blandt andet med Anders Hallgren og han nævner to ting i forbindelse med stress: kost og smerter. Han mener at smerter i høj grad er årsag til forskellige stressymptomer hos hunde. Man kan altid teste sin hund ved ganske enkelt at give den smertestillende og se reaktionen.

 

For det andet er der kosten. Ifølge ham har nogle hunde svært ved at regulere "bremsen" og "speederen" i hjernen - altså neurologiske problemer. Det problem kan man både fremme og hæmme igennem kosten. For det første er majs helt bandlyst. Der er nogle stoffer i (som jeg ikke kan huske navnet på) som stimulerer "speederen". Af de stoffer der hjælper på "bremsen" kan nævnes: banan, græskarkerner (knuste), kalkun og brune ris. Heri finder man mange af de stoffer der kan modvirke stress (det er enten tryptofan eller tryptid - kan ikke huske det). Hvis man prøver at regulere i kosten bør man altid supplere med B50 (allround bvitamin), som fremme optagelsen.

 

Et alternativ kan også være at supplere en periode med Zylkéne. Det fås også i en billigere version (som er magen til), der hedder Equicalm. Her skal igen suppleres med B50 (som kan købes i helsekost).

 

Kosten står naturligvis ikke alene. For selvom man får rettet op på den neurologiske balance, så er der stadig nogle stressvaner der er blevet indlært. Så det skal altid forbindes med adfærdsbehandling eller træning.

 

Jeg skal nok lige kigge mine noter fra kurset igennem når jeg kommer hjem i dag:genert:

 

Tryptofan som hæmmer genoptagelsen af serotonin :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da dejligt at høre. :-) Kan I så mærke nogen forandring på hendes stressniveau generelt?

 

I haven kan vi, men ikke på gåture.

Havde besøg i tirsdags hvor jeg fik nogle redskaber til at håndtere gårture.

Tror Groa ikke kan magte al den plads, hun skal vænne sig til den. På gåture har hun også meget mere frihed end da vi boede midt i byen.

 

I går fik hun et stressanfald i lastbilen fordi vi kørte et sted hvor hun havde haft en dårlig oplevelse. Hun kom ud af bilen i et minut og så ind igen, så var hun nulstillet.

Redigeret af Gryn
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo sket en hel masse for det bette myr på meget kort tid, så egetlig var det vel forventeligt - omend trist - at der kunne se et tilbagefald :ae:

 

Men hun er så meget stærkere nu, og I har et kæmpe arsenal af værktøjer samt uendelig kærlighed og tålmodighed, så hun skal nok komme over dette også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo sket en hel masse for det bette myr på meget kort tid, så egetlig var det vel forventeligt - omend trist - at der kunne se et tilbagefald :ae:

 

Men hun er så meget stærkere nu, og I har et kæmpe arsenal af værktøjer samt uendelig kærlighed og tålmodighed, så hun skal nok komme over dette også :5up:

 

Ja der er sket rigtig meget og hun kan jo også mærke på os at vi har haft travlt.

I går fik jeg samlet nogle kogler, sådan nogle har hun ikke haft længe. I morgen koger jeg lever og kyllig til at fylde i. Når vi så skal holde pause på turen får hun sådan en, håber det kan få hende ned igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...