Hop til indhold

Må han gø?

Gæst FuttesMor
 Share

Recommended Posts

Gæst FuttesMor

Futte, vores lab-hvalp på 6 mdr. prøver vi at lære at han ikke skal gø når han hører andre hunde gø eller når nogen går forbi vores hus.

Er det ikke det rigtige at gøre? Nu har jeg et par gange oplevet andre hundemennesker kigge fortørnet på mig og sige at det jo bare er naturlig hunde-adfærd....

Men jeg synes ikke at Futte skal gø... Altså selvfølgelig må han sige fra når der sker ham noget - og hvis han leger med en hund i fri leg og de gør af hinanden så får han lov. Men jeg gider ikke han skal stå hjemme i haven og bjæffe af alt hvad han hører!

Når han gør siger vi bare højt 'NEJ' - ikke på en agressiv måde eller noget, bare bestemt. Han affinder sig med det - nogen gange kommer der sådan et lille bjæf som han prøver at lukke ud uden at åbne munden, det ser så sjovt ud :lol:

Jeg ved godt at gøen er naturlig adfærd... men er det ikke ok at prøve at stoppe det? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stoppe det.

Jeg gider ikke selv have en hund, der står og gør hele tiden.

Nu bor vi i lejlighed, og der går det jo slet ikke. Luna har lært at man godt må gø, når det ringer på døren.. Og hun gør også hvis der lige kommer en uvant lyd. Men ellers ikke..

Så jeg ville gøre som du, og lære ham, at det ikke er ok

Link til indlæg
Del på andre sites

det synes jeg da bestemt er ok at stoppe... jeg får fnat at en terrier der bor et gader henne, som gør og gør og gør hver gang nogen går forbi dens have...

Vi har strikse regler her i huset om, at hvis man gør i haven, så ryger man ind! Det respekteres i vid udstrækning, på trods af, at min hund er yderst glad for sin egen stemme ;-) (dansk / svensk blanding)...

Der er intet i vejen med at lære hunden ikke at stå og galpe i haven efter min mening... faktisk synes jeg, det direkte modsatte. At det er for dårligt hvis hunden får lov til at stå og gø og gø og gø.... både fordi det er vold-generende for omgivelserne, men også fordi det som oftest er en selvforstærkende adfærd, som kører hunden mere og mere op....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

Nu gøer Chilli generelt meget sjældent og aldrig hvis det ringer på døren, en kat går forbi på græsset nedenfor altanen osv.

Men når/hvis hun en sjælden gang gøer, får hun også et klart og tydeligt "nej"!

Af den simple årsag at vi bor i etagebyggeri, og jeg ikke vil have klager fra naboerne over at hun står og gøer og galper.

Så ingen gøen her ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom vi bor i hus - så er det ikke okay at vores hunde gør f.eks. af en hund som kommer forbi på fortovet. Og med 3 beagles kan det hurtig blive en værre koncert :mrgreen:

Så vi har lært dem at det ikke er okay. Vi bruger så ikke at sige Nej - men i stedet går vi til dem og snakker med dem - får dem til at sætte og så klø dem på brystet. At blive kløet på brystet beroliger hunde - så måske kan I bruge en kombination af Nej og klø på brystet :-)

Tilgengæld gøer de aldrig når der ringes på døren eller der kommer fremmede ind i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er himmelvid forskel på en evigt gøende hund og en hvalp/unghund i "puberteten".

Det er den ene ting, den anden er, at jovist er det i orden at lære sin hund at være stille, det er måden man forsøger at lære den det på, der efter min erfaring er afgørende for resultatet.

Medmindre det allerede er et indlært mønster Futte har, så er det ud fra den følelse han oplever i situationen at han gør, og det er den, følelsen,der skal tages hånd om, ikke kun hans gøen.

Hvis det er noget pubertets adfærd, og det er det sandsynligvis, hvis det ikke har stået på så længe, så er det vigtigt at Futte bliver hjulpet gennem denne udviklingsfase og ikke bare bliver stoppet i sin udtryksform.

Hvis det ikke bliver markant bedre fra gang til gang du siger" nej", hjælper "nej" ham ikke til at lære at undlade at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er himmelvid forskel på en evigt gøende hund og en hvalp/unghund i "puberteten".

Det er den ene ting, den anden er, at jovist er det i orden at lære sin hund at være stille, det er måden man forsøger at lære den det på, der efter min erfaring er afgørende for resultatet.

Medmindre det allerede er et indlært mønster Futte har, så er det ud fra den følelse han oplever i situationen at han gør, og det er den, følelsen,der skal tages hånd om, ikke kun hans gøen.

Hvis det er noget pubertets adfærd, og det er det sandsynligvis, hvis det ikke har stået på så længe, så er det vigtigt at Futte bliver hjulpet gennem denne udviklingsfase og ikke bare bliver stoppet i sin udtryksform.

Hvis det ikke bliver markant bedre fra gang til gang du siger" nej", hjælper "nej" ham ikke til at lære at undlade at gø.

Gider du komme med nogle eksempler på hvordan du ville håndtere det markerede? :-D tror jeg får brug for det i løbet af den kommende tid :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Gider du komme med nogle eksempler på hvordan du ville håndtere det markerede? :-D tror jeg får brug for det i løbet af den kommende tid :???:

Først og fremmest skal han ikke være alene i haven, for så har du ingen indflydelse på hvad han oplever og dermed ingen indflydelse på hvad han lærer.

Det er vigtigt for et godt resultat at han ikke oplever ubehag ifm det han gør ad.

Det er helt naturligt for unghunde at reagere med selv at gø, når de hører andre hunde gø og når deres vagtinstinkt vækkes af forbipasserede. Derfor skal de lære at disse stimuli er irrelevante for dem selv, så de skal lære at overhøre/overse dem til en vis grad.

Du kan sige "tak for det, nu overtager jeg" når han har gøet et par bjæf og derefter aflede med godbidssøg eller andet der kræver hans opmærksomhed.

Det du afleder med skal være positivt for ham.

Sideløbende kan du indlære halsgivning på signal, så du også får indlært et slutsignal, som passende kunne være "tak".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syndes da det underligt, hvis der er nogle som kigger skævt til dig, fordi du prøver på at lære din hund, ikke at stå og gø af alt og alle.

For det da tit man kommer forbi haver, hvor hundene gør helt vildt, når man går forbi på sin lufte tur.

Nu bor vi i lejlighed, så jeg er rigtig glad for jeg har en hund, som ikke gør særlig meget, specielt når man bor i første lejlighed efter trappeopgangen og alle andre skal gå forbi på svalegangen, han reagerer heller ikke her om sommeren, når døren står åben, selv om der er en del trafik forbi, så det kun når der bliver banket på døren, han begynder at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FuttesMor
Jeg syndes da det underligt, hvis der er nogle som kigger skævt til dig, fordi du prøver på at lære din hund, ikke at stå og gø af alt og alle.

For det da tit man kommer forbi haver, hvor hundene gør helt vildt, når man går forbi på sin lufte tur.

Nu bor vi i lejlighed, så jeg er rigtig glad for jeg har en hund, som ikke gør særlig meget, specielt når man bor i første lejlighed efter trappeopgangen og alle andre skal gå forbi på svalegangen, han reagerer heller ikke her om sommeren, når døren står åben, selv om der er en del trafik forbi, så det kun når der bliver banket på døren, han begynder at gø.

Jeg synes faktisk også det er en underlig reaktion... Sidst jeg oplevede det var da vi besøgte et vennepar i et sommerhus. Vi sidder indenfor ved kaffebord og Futte ser så en schæfer der går forbi udenfor - vel og mærke på den anden side af den stribe skov der er ved siden af huset. Så klart ville Futte da bare sige 'hej', men jeg vil ikke have at han gør når noget går forbi så langt væk.

Min veninde kiggede overbærende på mig og sagde 'det er jo bare hans måde at hilse på og det er jo hans natur'. Jo tak, men den natur ønsker jeg så ikke. De har selv en mini-collie eller hvad han nu er - og han er så sløv og kedelig at han aldrig kunne finde på at gø! Så måske er det derfor hun er så large?!

Men tak for jeres svar - dejligt at læse at jeg ikke er helt galt på den. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare sig til de fortørnede mennesker at de alligevel ville brokke sig hvis din hund stod og gøede af alt hele tiden 24 tiimer i døgnet :mrgreen:

selvfølgelig bestemmer du om du vil have din hund gør eller ej.

Og mon ikke det faktisk kunne blive til et enormt stress at skulle gø hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites