KarinaG Skrevet August 1, 2010 Rapporter Share Skrevet August 1, 2010 Misja (½-labrador + ½-slædehund) og jeg er godt i gang med klikker og (fri) shaping 1 gang om ugen og ud over at være helt nyt og underligt for os, vi har trænet helt anderledes igennem 7 år, er det også en positiv og hyggelig udfordring. Men, men, men jeg har et pænt stort problem, for Misja er så over-ivrig og over-fokuseret på belønning (godbider) at jeg tydelig kan se hun egentlig ikke rigtige er klar over hvad vi er i gang med! Jeg tror hendes tempo skal ned, men hvordan gør jeg det uden at hun også mister interesse og fokus ? Jeg synes jeg har prøvet lidt forskelligt nu i div. forskellige øvelser for at få hende til at "se" øvelsen inden og under, men hun ser bare min hånd og godbidstasken og kan hun ikke se nogen af delene, kigger hun rundt efter dem Kort sagt, jeg kan slet ikke få helt rigtig samling på hende og på os og øvelserne bliver sjuskede fordi hun gør dem for hurtigt eller konstant bare bliver ved med at gætte en øvelse for til sidst at ramme rigtigt, får hendes klik og godbid men tydeligtvis ikke har forstået for hvad og hvorfor! Hun elsker mad, dummy, leg ja alt der bare "er et eller andet" og helst med 110 km. i timen Normalt er dette her tempo/iver en god ting, men med denne her slags træning kan jeg slet ikke få styr på det og vi strander ligesom i øvelserne fordi der er for meget sjusk, iver og "ja jeg ved det ikke helt" og alle de problemer er helt nye for mig at have med Misja! Har i nogen råd og ideer så hør jeg meget gerne dem alle, for jeg er ved at synes det virker håbløst at komme videre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 34 har læst, er der slet ingen som kan/vil/har løst til at hjælpe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Fuldstændigt åndssvagt spørgsmål måske - men har du trænet en stærk basis kontakt? Kan ikke tro andet, men hun skal jo kigge på dig og ikke på godbidsposen (nej, har ikke kigget så meget på jer, når vi har trænet ). Ellers har jeg ikke rigtig nogen guldkorn.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Kan desværre ikke byde ind med noget, har det samme problem med min pointer, han gætter sig hele tiden, til det han mener vi skal igang med, istedet for at vente på signal, det skal gå så hurtigt og han har ingen "tålmodighed". Så jeg håber at du får nogle gode svar, som jeg kan "nasse" lidt på :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Jeg ved ikke hvad du skal gøre, for jeg har det modsatte problem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Fuldstændigt åndssvagt spørgsmål måske - men har du trænet en stærk basis kontakt? Kan ikke tro andet, men hun skal jo kigge på dig og ikke på godbidsposen (nej, har ikke kigget så meget på jer, når vi har trænet ). Ellers har jeg ikke rigtig nogen guldkorn.. Hmm det er egentlig et ret godt spørgsmål, jeg sidder og prøver at gennem-tænke hvordan hendes kontakt er og den er nok allermest på godbids tasken/hænderne - og så min position??? Ingen tvivl om at den er, under en øvelse! Men jeg kan sagtens lave en øjenkontakt øvelse, den forstå hun fint, men hvordan skal jeg øverføre det til andre øvelser ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Fuldstændigt åndssvagt spørgsmål måske - men har du trænet en stærk basis kontakt? Kan ikke tro andet, men hun skal jo kigge på dig og ikke på godbidsposen (nej, har ikke kigget så meget på jer, når vi har trænet ). Ellers har jeg ikke rigtig nogen guldkorn.. Kan desværre ikke byde ind med noget, har det samme problem med min pointer, han gætter sig hele tiden, til det han mener vi skal igang med, istedet for at vente på signal, det skal gå så hurtigt og han har ingen "tålmodighed".Så jeg håber at du får nogle gode svar, som jeg kan "nasse" lidt på :slem: Hehe sku rart at høre jeg ikke er den eneste og jeg håber at få flere svar, for jeg er ærlig talt på temmelig bar bund og synes det er træls at øve når hun "dimser" på den måde og jeg simpelthen ikke kan få fokus på øvelsen hos hende Det er så også mange-mange år siden vi har skullet lære noget nyt, så ikke nok med at metoden er ny, så er øvelserne det også! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Har du prøvet at skifte belønningen ud til en der er knap så attraktiv? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Vil det hjælpe hvis jeg begynder at tage klikker med over alt og klikke hende for øjenkontakt inden hun får lov til fx. at gå over en vej osv ? Eller er godbider i det heletaget en dårlig idé med Misja ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Elsker hun træningen? Dumle kan slet ikke koncentrerer sig hvis godbidderne er for gode, så glemmer han alt træning. Til gengæld er han så glad for træningen at det ikke gør ham noget at godbidderne er forringet, det er som om at træningen i sig selv er nok. Det har vi jo så også brugt for at få bugt med hans gø-problem. Hver gang han har gøet til træningen har han fået time-out og er blevet frataget muligheden for træning og godbidder. I løbet af 3gange med det på træningspladsen er han stort set stoppet med at gø til træning. Kan du ikke træne noget "værsgod"/kontakt eller hvad det nu hedder. Tag en godbid og smid foran hende, når hun kigger på dig får hun "værsgod". Tag en godbid og hold den i hånden, når hun kigger på dig får hun godbidden. Tag hånden i godbidstasken og når hun kigger på dig får hun godbidden :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Hmmm.. Jeg er ikke prof. så jeg tvivler på om jeg kan komme med en masse gode råd:vedikke: Men noget jeg kom til at tænke på var: Hvordan belønner du hende? Gør du det samme HVER eneste gang du giver hende en guf? Måske du skulle have godbidderne andre steder engang imellem, så de ikke altid kommer fra tasken af? Evt. belønne hende med gufferne på forskellige måder. Tænker sådan noget som at have en godbid i en plastic bøtte, i sammen kan løbe ud til når hun skal have sin beløning? Eller at du kaster dem fra tid til anden? Du kan også belønne ved at hun får sit yndlingslegetøj.. Selvfølgelig uden at hun stresser helt vildt, hvis hun har tendens til det. Hvis jeg var dig ville jeg prøve at bryde de træningsmønstre du har.. Nemmere sagt end gjort. Men på det HTM kursus jeg går på, snakker vi meget om belønning, at det ikke skal være så ens hver gang, samt det at gøre sig selv sjov. Jeg prøver at tænke meget over det i min træning efter vi har snakket rigtig meget om det. :blink: Tag de øvelser i træner på, stille og roligt, hav små mål, og så byg på efterhånden som hun bliver bedre og bedre. Hvilke øvelser træner I? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Hmm det er egentlig et ret godt spørgsmål, jeg sidder og prøver at gennem-tænke hvordan hendes kontakt er og den er nok allermest på godbids tasken/hænderne - og så min position??? Ingen tvivl om at den er, under en øvelse! Men jeg kan sagtens lave en øjenkontakt øvelse, den forstå hun fint, men hvordan skal jeg øverføre det til andre øvelser ? Jeg tænker (jeg ved det ikke), at du KUN belønner for øjenkontakt til at starte med og når hun så har fattet, at hun skal give øjenkontakt, så begynder du også at klikke for de små bevægelser (hvis hun er træg i det altså med at tilbyde under øjenkontakt). Uden at vide det, så tror jeg, at det vil give en større bevidsthed om, hvad hun laver, hvis hun ikke er opslugt af godbidsposen. Og uden at vide det, så TROR jeg, at det er en fremgangsmåde jeg har beskrevet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Har du prøvet at skifte belønningen ud til en der er knap så attraktiv? Ja og nej, for jeg kan ikke rigtig finde en knap så attraktiv Altså legetøj, en alm. dummy, bide pølse You name it og hun er PÅ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Elsker hun træningen? Dumle kan slet ikke koncentrerer sig hvis godbidderne er for gode, så glemmer han alt træning. Til gengæld er han så glad for træningen at det ikke gør ham noget at godbidderne er forringet, det er som om at træningen i sig selv er nok. Det har vi jo så også brugt for at få bugt med hans gø-problem. Hver gang han har gøet til træningen har han fået time-out og er blevet frataget muligheden for træning og godbidder. I løbet af 3gange med det på træningspladsen er han stort set stoppet med at gø til træning. Kan du ikke træne noget "værsgod"/kontakt eller hvad det nu hedder. Tag en godbid og smid foran hende, når hun kigger på dig får hun "værsgod". Tag en godbid og hold den i hånden, når hun kigger på dig får hun godbidden. Tag hånden i godbidstasken og når hun kigger på dig får hun godbidden :blink: Ja hun er super glad for træning, hun er vist glad for alt der har "noget med noget" at gøre Det er rigtig gode idéer du kommer med, men det er alle øvelser vi har fået på plads for mange år siden - forstået sådan, at dem laver hun korrekt og på rygraden - hvis du forstår ? Hendes godbider er hendes alm. foder, til træningen putter jeg også lidt pølser i men herhjemme er det bare hendes foder og det gør ingen forskel - hun er total hyper-mad-glad! Hun får godbider hvor jeg gemmer dem i hånden, fra tasken og fra lommer, kan hun ikke se tasken kigger hun bare konstant efter hvor de så kan være Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Ja og nej, for jeg kan ikke rigtig finde en knap så attraktiv Altså legetøj, en alm. dummy, bide pølse You name it og hun er PÅ! Da jeg gik til træning med Huckie, var han også 100 % på godbidderne. Jeg begyndte så at tage pølser i munden, så spyttede jeg en pølse ud når opmærksomheden var på mit ansigt i stedet for lommen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Uden at have set hende og iøvrigt vide hvordan du træner, ville jeg arbejde koncentreret med beløningsfelt, med synlig belønning, så hun ved lige præcist hvad hun arbejder for og hvad hun ikke opnår ved uænsket adfærd samt med at skabe nogle situationer hun tror hun kender for så at vise hende at det var noget andet der ventes af hende. Du kan prøve, straks hun lægger an til uønsket øvelse at afbryde træningen straks, og fjerne belønningen, så hun bliver mere lydhør i stedet for at gætte sig frem. Det du nævner her er en af bagsiderne ved den fri shaping, ja, jeg mener helt klart der er flere bagsider, men det plejer at kunne fixes Pt. arbejder jeg med en kommende tjenestehund som "lider" af det samme, han TROR han ved, hvad han skal, han har "fyrværkeri" i måsen og var det ikke det forsøger han bare noget andet. "Hjernen kører for hurtigt" og der skal ro på. Det er utroligt spændende at arbejde med og kræver noget af ejer/fører. Giver det mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Hmmm.. Jeg er ikke prof. så jeg tvivler på om jeg kan komme med en masse gode råd:vedikke: Men noget jeg kom til at tænke på var: Hvordan belønner du hende? Gør du det samme HVER eneste gang du giver hende en guf? Jeg prøver/synes ikke det er helt det samme hver gang :hmm: Måske du skulle have godbidderne andre steder engang imellem, så de ikke altid kommer fra tasken af? Evt. belønne hende med gufferne på forskellige måder. Tænker sådan noget som at have en godbid i en plastic bøtte, i sammen kan løbe ud til når hun skal have sin beløning? Eller at du kaster dem fra tid til anden? Det lyder som en god idé, men under opbygning af en øvelse skal der både klikkes og belønnes super hurtigt, kan jeg godt gøre det og samtidig skulle hen til fx. men bøtte ? For idén lyder god! Du kan også belønne ved at hun får sit yndlingslegetøj.. Selvfølgelig uden at hun stresser helt vildt, hvis hun har tendens til det. Hun har nemlig tendens til meget stress og det har jeg også, hvilket vist ikke gør det bedre Hvis jeg var dig ville jeg prøve at bryde de træningsmønstre du har.. Nemmere sagt end gjort. Men på det HTM kursus jeg går på, snakker vi meget om belønning, at det ikke skal være så ens hver gang, samt det at gøre sig selv sjov. Jeg prøver at tænke meget over det i min træning efter vi har snakket rigtig meget om det. :blink: Alt synes jeg, er helt brudt op, da det er en hel ny trænings metode for mig og os - men måske vi alligevel allerede har tillagt os mønstre :hmm: - måske du har ret og jeg er for blind, hold op det er svært det her Tag de øvelser i træner på, stille og roligt, hav små mål, og så byg på efterhånden som hun bliver bedre og bedre. Hvilke øvelser træner I? Vi træner især "elefanten", sit og dæk ved genstand, snude target, vinke m. h/v pote (vi er kommet til højre pote) og så lidt flere af den slags. Det er især elefanten og genstands øvelserne det går galt ved, synes jeg, hun opfatter ikke genstandene og gætter sig frem og hun opfatter ikke rigtig elefanten/baljen men er så forhippet på at få godbidden at hun sjusker vildt og køre helt op i stress Jeg er heller ikke proff og er bare super glad for alle jeres input :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Jeg tænker (jeg ved det ikke), at du KUN belønner for øjenkontakt til at starte med og når hun så har fattet, at hun skal give øjenkontakt, så begynder du også at klikke for de små bevægelser (hvis hun er træg i det altså med at tilbyde under øjenkontakt). Uden at vide det, så tror jeg, at det vil give en større bevidsthed om, hvad hun laver, hvis hun ikke er opslugt af godbidsposen. Og uden at vide det, så TROR jeg, at det er en fremgangsmåde jeg har beskrevet Så må du gerne beskrive den igen, eller smide et link :blink: Hun stresser helt vildt/er dybt og inderligt opslugt og når hun tilbyder en adfærd, "karter" hun rundt ind til belønningen falder :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Da jeg gik til træning med Huckie, var han også 100 % på godbidderne. Jeg begyndte så at tage pølser i munden, så spyttede jeg en pølse ud når opmærksomheden var på mit ansigt i stedet for lommen. Okay, dén har jeg ikke prøvet før - altså at lade dem komme fra min mund. Måske det vil gøre en forskel...puuha, jeg synes det er svært det her for så mange ting er jo indlært, men dur ligesom ikke her når vi shaper! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Uden at have set hende og iøvrigt vide hvordan du træner, ville jeg arbejde koncentreret med beløningsfelt, med synlig belønning, så hun ved lige præcist hvad hun arbejder for og hvad hun ikke opnår ved uænsket adfærd samt med at skabe nogle situationer hun tror hun kender for så at vise hende at det var noget andet der ventes af hende. Du kan prøve, straks hun lægger an til uønsket øvelse at afbryde træningen straks, og fjerne belønningen, så hun bliver mere lydhør i stedet for at gætte sig frem. Det du nævner her er en af bagsiderne ved den fri shaping, ja, jeg mener helt klart der er flere bagsider, men det plejer at kunne fixes Pt. arbejder jeg med en kommende tjenestehund som "lider" af det samme, han TROR han ved, hvad han skal, han har "fyrværkeri" i måsen og var det ikke det forsøger han bare noget andet. "Hjernen kører for hurtigt" og der skal ro på. Det er utroligt spændende at arbejde med og kræver noget af ejer/fører. Giver det mening? Jeep!!!! Du har vist nærmest lige beskrevet Misja Shaping og fri shaping er fuldkommen ny for os, vi har haft en trænings sæson på 6 gange og så gået sammen med et par andre hen over sommeren og selv-trænet, that's it for mig! Det er liiige den der med RO PÅ jeg ikke ved hvordan jeg skal opnå, når jeg samtidig skal klikke og belønne hurtigt og gerne der hvor hun står (såvidt jeg har forstået det). Normalt er hendes tempo super, men her går det helt galt for os og jeg har lige nu slet ikke rigtig løst til at øve for jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal undgå at hun køre helt op med det samme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Elsker hun træningen? Dumle kan slet ikke koncentrerer sig hvis godbidderne er for gode, så glemmer han alt træning. Til gengæld er han så glad for træningen at det ikke gør ham noget at godbidderne er forringet, det er som om at træningen i sig selv er nok. Det har vi jo så også brugt for at få bugt med hans gø-problem. Hver gang han har gøet til træningen har han fået time-out og er blevet frataget muligheden for træning og godbidder. I løbet af 3gange med det på træningspladsen er han stort set stoppet med at gø til træning. Kan du ikke træne noget "værsgod"/kontakt eller hvad det nu hedder. Tag en godbid og smid foran hende, når hun kigger på dig får hun "værsgod". Tag en godbid og hold den i hånden, når hun kigger på dig får hun godbidden. Tag hånden i godbidstasken og når hun kigger på dig får hun godbidden :blink: Misja har det også med at tilbyde "halse" som et af hendes tilbud, dén med timeout er måske en god idé for mig at prøve konsekvent hver gang hun begynder at "karte rundt" i tilbud og gear - vil det hjælpe til at få ro på ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Misja har det også med at tilbyde "halse" som et af hendes tilbud, dén med timeout er måske en god idé for mig at prøve konsekvent hver gang hun begynder at "karte rundt" i tilbud og gear - vil det hjælpe til at få to på ? Det har hjulpet på Dumle. Vi brugte det først til hans stressen op, senere til gø-problemet. Ved stress fik han en lidt længere pause, men ved gå stod han kun ude ganske kort (medmindre han fortsat gøede) inden han kom ind igen. Han kartede nemlig også rundt i øvelserne til at starte med og fik slet ikke opfattet hvad han gjorde rigtig. Det eneste han tænkte på var at få belønningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Det har hjulpet på Dumle. Vi brugte det først til hans stressen op, senere til gø-problemet. Ved stress fik han en lidt længere pause, men ved gå stod han kun ude ganske kort (medmindre han fortsat gøede) inden han kom ind igen. Han kartede nemlig også rundt i øvelserne til at starte med og fik slet ikke opfattet hvad han gjorde rigtig. Det eneste han tænkte på var at få belønningen. Det skal da prøves mere alvorligt, jeg har gjort lidt i timeout når hun gik helt i "urdu" oppe i hovedet men jeg vil bruge det langt mere og konsekvent og se, om det kan hjælpe - for ellers ved jeg ikke hvad jeg skal forsøge mig med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret August 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Uden at have set hende og iøvrigt vide hvordan du træner, ville jeg arbejde koncentreret med beløningsfelt, med synlig belønning, så hun ved lige præcist hvad hun arbejder for og hvad hun ikke opnår ved uænsket adfærd samt med at skabe nogle situationer hun tror hun kender for så at vise hende at det var noget andet der ventes af hende. Du kan prøve, straks hun lægger an til uønsket øvelse at afbryde træningen straks, og fjerne belønningen, så hun bliver mere lydhør i stedet for at gætte sig frem. Det du nævner her er en af bagsiderne ved den fri shaping, ja, jeg mener helt klart der er flere bagsider, men det plejer at kunne fixes Pt. arbejder jeg med en kommende tjenestehund som "lider" af det samme, han TROR han ved, hvad han skal, han har "fyrværkeri" i måsen og var det ikke det forsøger han bare noget andet. "Hjernen kører for hurtigt" og der skal ro på. Det er utroligt spændende at arbejde med og kræver noget af ejer/fører. Giver det mening? Er du sød at uddybe det fremhævede, jeg er ikke sikker på at jeg forstår helt hvad du mener ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Mit bud vil være, at hun skal lære at slippe belønningen. Både fysisk og mentalt. Hun skal være 110% sikker på at hun aldrig aldrig før den belønning, før du har givet signal. Du kan træne " at slippe belønningen" på mange forskellige måder. Eksempelvis kan du sætte dig ned med en godbid i hånden lige foran hende. Når hun vil tage godbidden lukker du hånden. Så vil hun nok forsøge sig med at slikke/kradse eller andet. I samme sekund hun trækker sig, man kan faktisk se at de lige trækker hovedet 5-10 centimeter tilbage - så klikker du og belønner. Når hun er sej til den, så rykker du videre til næste. Du sætter godbidderne i en skål foran dig og venter. Prøver hun at tage dem, lægger du hånden over. Trækker hun sig som hun skal, så tager du en godbid fra skålen og belønner. Når hun mestrer denne øvelse og kan sidde roligt imens du belønner fra skålen, så kan du begynde at bygge øvelser på. Stadig med skålen med godbidder fremme. Det kan være små simple ting i starten. Beløn for ro og beløn for at hun "frigør" sig fra godbidderne. Afbryd hvis hun bliver for hektisk og vent til hun falder ned igen. Sørg for at succesraten er høj, men der altid er ro på. Jeg har trænet det ret intensivt med Carla og nu bruger jeg belønninger i en skål som står på træningsbanen. Når hun så har gået en super fri ved fod, så giver jeg hende fri og hun går selv hen og belønner. Hun har lært at hun får bare aldrig, aldrig noget, medmindre jeg har givet signal. Når det her er sagt, så betyder det selvfølgelig også, at du skal passe på med at lokke alt for meget - især hvis du bruger principperne bag klikkertræning. Sæt en grænse til 3 gentagelser, hvor du bruger godbidden i lokning. Derefter bruger du kun kropssprog til at hjælpe og godbidden kommer fra lomme/skål. Synes derimod ikke du skal skifte til dårligere belønning. Det er fint at hun lærer at arbejde med de gode - hun skal bare vide hvordan hun opnår dem. Håber den lange smøre giver mening:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts