Hop til indhold

Hvordan lærer man hunden duftdiskriminering?


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Ved der er nogle stykker herinde, (Amocca og lædermor bla :-)) der har lært deres hunde at lugte til en bestemt type the (f.eks skovbær) og så skal hunden finde et identisk thebrev i en bunke med 10 forskellige.

 

Prøvede at lave 2 poser med karry idag og 2 ens thebreve, men hun fangede ikke den med at hun skulle vælge den rigtige ud, når hun havde snust til den første. Hvordan lærer man hende det?

 

 

Fik lyst til at gå i krig med det igen, da jeg igår fik fortalt at én af kursisterne på træningsbanen havde tabt sine nøgler på en pløjmark et sted på en gåtur... Og så havde hun mødt den her dejlige kooiker og dens ejer, som tilbød at hjælpe. Hunden snuste til pigens tøj og fandt nøglerne. :klap:

Og det er så skønt at se sin hund på sådan en glad søge-opgave med oprejst hale og stor entusiasme. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden snuste til pigens tøj og fandt nøglerne. :klap:

 

Wauw, dét må jeg simpelt hen lære min kommende hund! Jeg smider ALTID mine nøgler væk! Og min mobil (som jeg oftest taler i, samtidig med at jeg går og leder efter den). Og min taske. Og mine sko. Ja, generelt kan jeg aldrig huske, hvor jeg lægger/sætter mine ting. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan man lærer dem det bedst ved jeg ikke, men jeg kan sige hvordan jeg har lært Karla at finde en bestemt slags te :mrgreen:

 

Først søgte vi jo bare te... en øvelse hun elsker. Herefter startede jeg nærmest forfra.

 

Lagde to tebreve nær hende - det ene mango det andet skovbær. Havde en mango te i hånden og satte det foran næsen på hende mens jeg gav hende hendes signal "find te" og en fejende hådnbevægelse henimod teen...

 

I starten tror jeg lidt det var gætværk fra hendes side, hvilken te hun tog... der lå jo 2 slags te - så i hendes hoved havde hun jo fundet det ;-) Men efterhånden som hun 4 ud af 5 gange valgte mango te, ja så lagde jeg et tebrev mere i bunken...

 

Og sådan blev jeg ved, indtil der nu ligger måske 10 tebreve i alt i en rodet bunke og hun skal finde mangoteen og samle den op...

 

I starten lå brevene langt fra hinanden og da der kom flere til lå mango lidt for sig selv i forhold til de andre... nu er det i en stor bunke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan man lærer dem det bedst ved jeg ikke, men jeg kan sige hvordan jeg har lært Karla at finde en bestemt slags te :mrgreen:

 

Først søgte vi jo bare te... en øvelse hun elsker. Herefter startede jeg nærmest forfra.

 

Lagde to tebreve nær hende - det ene mango det andet skovbær. Havde en mango te i hånden og satte det foran næsen på hende mens jeg gav hende hendes signal "find te" og en fejende hådnbevægelse henimod teen...

 

I starten tror jeg lidt det var gætværk fra hendes side, hvilken te hun tog... der lå jo 2 slags te - så i hendes hoved havde hun jo fundet det ;-) Men efterhånden som hun 4 ud af 5 gange valgte mango te, ja så lagde jeg et tebrev mere i bunken...

 

Og sådan blev jeg ved, indtil der nu ligger måske 10 tebreve i alt i en rodet bunke og hun skal finde mangoteen og samle den op...

 

I starten lå brevene langt fra hinanden og da der kom flere til lå mango lidt for sig selv i forhold til de andre... nu er det i en stor bunke...

 

 

Okaj, tror også næææsten det var sådan jeg gjorde... men ikke helt. :mrgreen: Havde 2 liggende på gulvet ved hver af mine fødder og så blokerede jeg lidt, når hun tog den forkerte (hvilket hun hele tiden gjorde :lol:). Men det kan godt være jeg skal gøre det enklere ved at lade det være den samme hun snuser til hele tiden (og den samme hun skal finde) - det lyder som om du lod Karla finde mangoen hele tiden i starten?

(idag - kan hun så også give dig skovbær'en, når det er den du 'beder' om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okaj, tror også næææsten det var sådan jeg gjorde... men ikke helt. :mrgreen: Havde 2 liggende på gulvet ved hver af mine fødder og så blokerede jeg lidt, når hun tog den forkerte (hvilket hun hele tiden gjorde :lol:). Men det kan godt være jeg skal gøre det enklere ved at lade det være den samme hun snuser til hele tiden (og den samme hun skal finde) - det lyder som om du lod Karla finde mangoen hele tiden i starten?

(idag - kan hun så også give dig skovbær'en, når det er den du 'beder' om?

 

jeg har hele tiden ladet hende finde mangoen - jeg ved faktisk ikke om jeg mon har "låst" hende på mango nu :hmm: det må testes imorgen :mrgreen:

 

skal nok vende tilbage med resulatet af testen...

 

edit. det er fordi mango-teen er trekantet - så jeg tænkte den var nemmere at samle op fra gulvet end de flade andre tebreve :oops: derfor endte jeg altid med at bruge mangoteen som mit mål... + der er ingen her i huset der drikker mangote - det blev givet som en præmie i et pakkespil :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har hele tiden ladet hende finde mangoen - jeg ved faktisk ikke om jeg mon har "låst" hende på mango nu :hmm: det må testes imorgen :mrgreen:

 

skal nok vende tilbage med resulatet af testen...

 

edit. det er fordi mango-teen er trekantet - så jeg tænkte den var nemmere at samle op fra gulvet end de flade andre tebreve :oops: derfor endte jeg altid med at bruge mangoteen som mit mål... + der er ingen her i huset der drikker mangote - det blev givet som en præmie i et pakkespil :lol:

 

Jamen så venter jeg i spænding. :klap:

 

Har flere gange i skoven samlet en kogle eller en pind op - gnedet den i hænderne, gemt den og så har hunde-pigen fundet den. Men det er selvfølgelig også lidt noget andet.

De kan jo sagtens, det er bare lide det med at få dem til at forstå opgaven.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan købe træklodser som inge har rørt ved. Jeg tror nok de skal opbevares i fryseren. Man lægger dem ud på græset først 2- stk. Den ene har man haft i hænderne, eller man kan måske rulle den i en duft man gerne vil træne. Så skal hunden kunne komme med den klods man har sat duften på. Jeg ved ikke helt hvad man så skal stille op med de klodser bagefter. De skal jo være duftfri til næste gang. :vedikke:

 

De kan købes hos Hund og Træning bla. De er også søde til at svare på spørgsmål omkring hundetræning. Det er også et kanon blad, som nu kun er online, desværre. Der er dog stadig meget godt i det, og det er billigere at være medlem. Så prøv at snakke med endten Christina Ingerslev, som ejer det, eller en af de andre trænere. :banan:

 

Det kan være at der nogne indfor narkohundene der vil svare på hvordan man lære dem det.

 

Jeg vil også gerne igang med spor af forskellig art. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du starter med et glas med det emne hunden skal identificere (Russian Earl Grey thebrev f.eks.) Beløn hunden for at vise interesse for glasset, for at snuse, for aktivt at gå hen til glasset og snuse. Beløn i starten henover glasset.

Når det sidder rigtig godt, introducerer du et identisk men tomt glas, the glasset er i starten tættest på dig, du kigger på theglasset. Hunden får belønning for at snuse til theglas, ingenting for det tomme glas. Byt rundt på glassene, så hunden vælger fært, ikke position. Et par fejl er OK, mange fejl betyder at du er gået for hurtigt frem og du må gøre det nemmere.

Put så et andet emne i det tomme glas, og beløn for rigtigt valg.

Introducer flere "forkerte" dufte i nye identiske glas, efterhånden som hunden kan klare det.

Gør det sværere og sværere efterhånden som hunden er klar, f.eks. kan hunden lære at skelne forskellige former for Earl ´Grey fra hinanden, eller tyndere og tyndere opløsninger af the.

Det er en fordel at starte med en samling ens glas der er så små at hunden ikke kan nå emnet. De skal vaskes i maskine efter hver træning. Når hunden er sikker i færten og der er sat kommando på, kan man gemme pakker med emnet i huset eller udenfor.

Der er uendelige variationsmuligheder, det er herresjovt og en ny opgave for hunden hver gang.

Dette var den meget korte version. Husk korte træningssessioner og fantastiske belønninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du starter med et glas med det emne hunden skal identificere (Russian Earl Grey thebrev f.eks.) Beløn hunden for at vise interesse for glasset, for at snuse, for aktivt at gå hen til glasset og snuse. Beløn i starten henover glasset.

Når det sidder rigtig godt, introducerer du et identisk men tomt glas, the glasset er i starten tættest på dig, du kigger på theglasset. Hunden får belønning for at snuse til theglas, ingenting for det tomme glas. Byt rundt på glassene, så hunden vælger fært, ikke position. Et par fejl er OK, mange fejl betyder at du er gået for hurtigt frem og du må gøre det nemmere.

Put så et andet emne i det tomme glas, og beløn for rigtigt valg.

Introducer flere "forkerte" dufte i nye identiske glas, efterhånden som hunden kan klare det.

Gør det sværere og sværere efterhånden som hunden er klar, f.eks. kan hunden lære at skelne forskellige former for Earl ´Grey fra hinanden, eller tyndere og tyndere opløsninger af the.

Det er en fordel at starte med en samling ens glas der er så små at hunden ikke kan nå emnet. De skal vaskes i maskine efter hver træning. Når hunden er sikker i færten og der er sat kommando på, kan man gemme pakker med emnet i huset eller udenfor.

Der er uendelige variationsmuligheder, det er herresjovt og en ny opgave for hunden hver gang.

Dette var den meget korte version. Husk korte træningssessioner og fantastiske belønninger.

 

Lyder spændende. :5up: Det jeg gerne vil nå frem til er at hun skal snuse til én ting og så finde den identiske duft i bunken (altså ikke kun én og samme duft hele tiden). F.eks finde karry, forskellige typer te, krydderier... (hvor jeg så har 2 poser af hver) Lærer man hende det på den måde du beskriver. Hvordan forstår hun at det er det hun lugter til nu og her hun skal finde? :blink: For hvis det kun er den samme duft hun vænner sig til at finde blandt en masse andet, så er det vel nærmest det jeg gør nu, hvor hun finder tepakken ude i haven (hvilket hun er rigtig god lige meget hvor jeg gemmer den efterhånden. :-)

 

Hvordan lærer man hende at finde noget med ens egen duft på (hansker, nøgler...) hvis man f.eks har tabt noget. Er det så nødvendigt at hun har lært at træne med hver ting (hansker, nøgler..) først eller er det nok det bare dufter af mig. Sikkert ikke...? :hmm: Det kan også godt være det er for svært.. - altså at der ikke er meget logik i det for en bette vaps. ;-)

 

Men for at tage eksempet med kooikeren der fandt pigens nøgler (hvordan har den så lært at 'kæde det sammen')?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...