Hop til indhold

Click og sjov


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Pelle og jeg startede til træning i søndags.

 

Holdet vi havde fået plads på er et klikkerhold og ALT skal indlæres operant, hvilket ikke lige er min kop te, men skik følge eller land fly - så afsted med os.

 

Formålet med at gå til træning er ene og alene at Pelle oplever at "gå til træning" med alt hvad dette indebærer af fremmed areal, fremmede mennesker og fremmede hunde - og så at skulle koncentrere sig alligevel.

 

Da Pelle ikke er klikker trænet fik vi en opgave som skulle være nem, nemlig at han skulle løbe frem til en kegle og dutte på den.

Duttet (target) har han jo lært, men samtidig har han også lært at øjenkontakt er meget værdsat, så han blev lidt låst og dermed lidt frustreret.

 

Jeg klikkede for at han så på keglen og der gik vi sådan set i stå.

 

Hjemme valgte jeg så at hjælpe ham og gå bagud fra keglen i stedet for at starte de anbefalede 5m fra den.

Så skete der noget og nu løber han frem og dutter til keglen, så vi skal til at lægge signal på.

 

Sideløbende, for at hjælpe ham til at forstå, at han skal tilbyde noget nyt, klikkede jeg ham for at se til højre og der gik ligesom en prås op for ham.

 

De mere erfarne hunde på holdet skulle lære at bukke og det satte jeg mig for at Pelle gerne skulle kunne på søndag.

Og det gør han så nu, jeg er begyndt at sætte signal på.

 

Han gjorde det meget nemt for mig, idet han ofte tilbyder "dæk" fra stående, så det var bare om at klikke i det øjeblik han gik ned i forbenene.

 

Så Pelle er begyndt at fortså konceptet operant indlæring på forventning :-)

 

Jeg har altid anvendt en masse operant indlæring, idet jeg har belønnet for ønsket adfærd, men der er stor forskel på dette og så på at skabe en indlæringssituation NU, hvor hunden forventes at forsøge sig frem.

Redigeret af Ninjamor
slåfejl
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst scheindel
Pelle og jeg startede til træning i søndags.

 

 

Da Pelle ikke er klikker trænet fik vi en opgave som skulle være nem, nemlig at han skulle løbe frem til en kegle og dutte på den.

Duttet (target) har han jo lært, men samtidig har han også lært at øjenkontakt er meget værdsat, så han blev lidt låst og dermed lidt frustreret.

 

Jeg klikkede for at han så på keglen og der gik vi sådan set i stå.

 

Hjemme valgte jeg så at hjælpe ham og gå bagud fra keglen i stedet for at starte de anbefalede 5m fra den.

Så skete der noget og nu løber han frem og dutter til keglen, så vi skal til at lægge signal på.

 

 

er det ikke sjovt?:-)

 

det jeg lagde mærket til var dog at de starter med 5 m fra keglen, det synes jeg er lidt meget for en nybegynder, i sær når det viste sig at han så fik brug for hjælp. skal man træne uden hjælp så skal man jo lægge træningen op sådan at hunden også har en rimelig chance for at klare opgaven. det er jo først når den får succe den lærer noget, så at gå rundt og prøve ting der er for svære giver jo ikke ret meget...

 

det er måske lidt OT, men jeg ville efter at han lært at dutte på keglen først lære han at dutte måske når den er 50 cm væk, sedan 1 m, så 2 og så stille og rolig arbejde mig op til det afstand der var målet, sådan at han fanger idéen med at man skal gå hen til den uden nogen støtte fra dig.

 

en OT til, hvorfor vælger du at lægge signal på target?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
er det ikke sjovt?:-)

 

Jo da, jeg har træner på denne måde før, bare ikke målrettet med Pelle.

Rasmus min tidligere hund var på metoden alerede fra dengang man brugte en fløjte.

 

det jeg lagde mærket til var dog at de starter med 5 m

 

Og derfor jeg valgte at bevæge mig baglæns fra keglen i stedet for den store afstand :-)

 

 

en OT til, hvorfor vælger du at lægge signal på target?

 

Fordi hans target blev overført fra "dut på hånd", så i stedet for at bruge hånden, kan jeg nu bruge signalet og få ham til at dutte på det jeg vil.

 

Ikke operant indlæring, men det betyder intet for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel
er det ikke sjovt?:-)

 

Jo da, jeg har træner på denne måde før, bare ikke målrettet med Pelle.

Rasmus min tidligere hund var på metoden alerede fra dengang man brugte en fløjte.

 

Og derfor jeg valgte at bevæge mig baglæns fra keglen i stedet for den store afstand :-)

 

Fordi hans target blev overført fra "dut på hånd", så i stedet for at bruge hånden, kan jeg nu bruge signalet og få ham til at dutte på det jeg vil.

 

Ikke operant indlæring, men det betyder intet for mig.

 

ah, jeg tror jeg misforstod hvordan du havde hjulpet ham tidligere :oops:

 

det jeg tænker mht signal er at er det egentlig ikke nemmere at ingen signal have, sådan at det at targeten bliver lagt ud er signal nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

ah, jeg tror jeg misforstod hvordan du havde hjulpet ham tidligere :oops:

 

det jeg tænker mht signal er at er det egentlig ikke nemmere at ingen signal have, sådan at det at targeten bliver lagt ud er signal nok?

 

 

Jo men jeg kan ikke skrue min hånd af :blink: og det er den, der er hans target

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
I er dygtige begge to :klap:

 

Herhjemme bruger vi ikke klikker. Men måske en skønne dag, hvem ved :-)

 

Joe.. tak.

Klikker er sjovt og hundene bliver dejligt trætte i deres ansigter af det. På den gode måde. God mental stimulering

Link til indlæg
Del på andre sites

Joe.. tak.

Klikker er sjovt og hundene bliver dejligt trætte i deres ansigter af det. På den gode måde. God mental stimulering

 

Vi har jo snuset til det hos Pia, og efterfølgende derhjemme. Og det er som om det ikke gjorde Toffi lykkeligere, hun så ikke specielt glad ud. Theresas Bitten derimod, som jo var med den dag, var i sit es med den slags.

Så jeg så hvordan det kunne se ud.

 

Toffi er meget mere glad når vi beder hende om f.eks. at gå på plads og andre ganske almindelige ting. Så er det høj haleføring og let gang.

 

Det er som om at når hun selv skal gætte sig til tingene, synes hun det bliver knapt så sjovt. Jeg tror det har noget med hendes personlighed at gøre.

 

Det kan selvfølgelig også være jeg ikke har helt styr på teknikken og timing, så jeg vil ikke gå videre alene, men måske en skønne dag på et hold, det ved man aldrig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi har jo snuset til det hos Pia, og efterfølgende derhjemme. Og det er som om det ikke gjorde Toffi lykkeligere, hun så ikke specielt glad ud. Theresas Bitten derimod, som jo var med den dag, var i sit es med den slags.

Så jeg så hvordan det kunne se ud.

 

Toffi er meget mere glad når vi beder hende om f.eks. at gå på plads og andre ganske almindelige ting. Så er det høj haleføring og let gang.

 

Det er som om at når hun selv skal gætte sig til tingene, synes hun det bliver knapt så sjovt. Jeg tror det har noget med hendes personlighed at gøre.

 

Det kan selvfølgelig også være jeg ikke har helt styr på teknikken og timing, så jeg vil ikke gå videre alene, men måske en skønne dag på et hold, det ved man aldrig :-)

 

Det kan også være at hun synes hun gerne vil bedes om noget konkret.

Hvis hunde ikke er vant til selv at skulle tage initiativ til at forsøge sig frem, så kan det tage lang tid og hunden kan nå at gå død i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være at hun synes hun gerne vil bedes om noget konkret.

Hvis hunde ikke er vant til selv at skulle tage initiativ til at forsøge sig frem, så kan det tage lang tid og hunden kan nå at gå død i det.

 

En ting det lykkedes med var "High five", dog uden klikker, men som operant indlæring. Men kors hvor tog det lang tid! Men til gengæld sidder det superfast i hendes hoved.

(Men det gør de andre mere almindelige ting vi har lært hende nu også, sit, dæk, plads, stå, bliv.)

 

For tiden bruger jeg først og fremmest godbidder til at få hende til at spise sundt, at krydre de "kedelige" grøntsager med, det har højeste prioritet lige nu.

 

Men hun er nu på vej ind i en overskudsperiode kan jeg mærke, så jeg tror hun er minded for at lære nyt.

 

Men mener du at det er godt at bede hende om noget konkret? Eller mener du at hun bare skal have mere tid end mange andre til at vænne sig til noget mere operant, evt. på sigt klikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Vivi

 

Jeg tillader mig lige, at svare dig også. ;-)

Istarten er det en god ide, at klikke for lette ting, så der blir succes.

Hvis kriteriet er for højt opgiver mange hunde, da de blir frustrede, og ikke ved hvad vi vil have dem til.

På klikker uddannelsen, trænede vi med hinanden uden hund, det var sjovt og men man kunne let blive frustreret hvis klikket trak ud, eller der blev klikket på forkerte tidspunkter.

Du kan jo som Irene skriver klikke for at Toffi kigger til den ene side, det kan jo blive starten på en twist. De fleste hunde vil dreje hovedet lidt hvis de står foran os.

Jeg startede også med at klikke Flaffy for noget af det han kunne i forevejen.

Det er jo heller ikke forbudt at guide lidt i starten, bare det ikke bliver til lokning.

Jeg er ved at lære Luna at lægge bamser i kurv. Starter med at klikke for hun kigger på den, nærmer sig, tager hovedet i kurven, dutter på bamsen, osv. Små steps med succes :-D

 

Hilsen Susanne.

Redigeret af Flaffy,Zozo,Luna
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Vivi

 

Jeg tillader mig lige, at svare dig også. ;-)

Istarten er det en god ide, at klikke for lette ting, så der blir succes.

Hvis kriteriet er for højt opgiver mange hunde, da de blir frustrede, og ikke ved hvad vi vil have dem til.

På klikker uddannelsen, trænede vi med hinanden uden hund, det var sjovt og men man kunne let blive frustreret hvis klikket trak ud, eller der blev klikket på forkerte tidspunkter.

Du kan jo som Irene skriver klikke for at Toffi kigger til den ene side, det kan jo blive starten på en twist. De fleste hunde vil dreje hovedet lidt hvis de står foran os.

Jeg startede også med at klikke Flaffy for noget af det han kunne i forevejen.

Det er jo heller ikke forbudt at guide lidt i starten, bare det ikke bliver til lokning.

Jeg er ved at lære Luna at lægge bamser i kurv. Starter med at klikke for hun kigger på den, nærmer sig, tager hovedet i kurven, dutter på bamsen, osv. Små steps med succes :-D

 

Hilsen Susanne.

 

Jeg forstår sagtens hvad du mener :-)

 

Det jeg ikke helt forstår er meningen af ordet "konkret" i denne sammenhæng. Men det er måske lig med delmål, altså dette eksempel: Konkret = at dreje hovedet lidt til siden? Er det forstået korrekt?

 

For jeg troede at det kunne være noget med at Toffi måske skulle træne på en anden måde fordi hun ikke virker glad og ivrig ved operant indlæring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undrer mig også over at I skulle dutte en kegle 5 meter væk :shock: Synes da netop klikkerprincippet handler om sekvensering - så jeg ville starte VED keglen, og arbejde mig bagud - som du også siger du gør :-D

 

Ellers - LÆNGE LEVE KLIKKEREN! :blink: Loke og mig er så glade for den - og han indlærer x 100 efter vi har fået den!

Fx ville jeg lære ham at skubbe en skål rundt over gulvet med næsen, og med klikkeren der tog det 4 x 10 minutters træning over to dage, og nu kan han bare! :shock: :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel
Jo men jeg kan ikke skrue min hånd af :blink: og det er den, der er hans target

 

aha... jeg tror jeg har misforstået det hele... troede øvelsen var at lære ham at keglen er en target, men du har simpelthen brugt hånden som target for at lære ham at dutte på keglen, som ikke er en target...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
aha... jeg tror jeg har misforstået det hele... troede øvelsen var at lære ham at keglen er en target, men du har simpelthen brugt hånden som target for at lære ham at dutte på keglen, som ikke er en target...?

 

Vi taler vist forbi hinanden :-P

Pelle lærte for lang tid sidet at min hånd var target, så fik jeg en targetstick, som jeg i øvrigt forærede væk, og så lavede han target på andre objekter.

Også på keglen som han havde lært at dutte på i forvejen.

 

Keglen er NU en target

 

Blev det nemmere? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Undrer mig også over at I skulle dutte en kegle 5 meter væk :shock: Synes da netop klikkerprincippet handler om sekvensering - så jeg ville starte VED keglen, og arbejde mig bagud - som du også siger du gør :-D

 

Ellers - LÆNGE LEVE KLIKKEREN! :blink: Loke og mig er så glade for den - og han indlærer x 100 efter vi har fået den!

Fx ville jeg lære ham at skubbe en skål rundt over gulvet med næsen, og med klikkeren der tog det 4 x 10 minutters træning over to dage, og nu kan han bare! :shock: :mums:

 

Ja, klikkeren er god. Nogle gange FOR god synes jeg. Det går meget stærkt og på den måde kan hundeejeren hurtigt løber tør for ideer :-P

 

Pelle kan nu "bukke" på signal og blive i positionen nogle sekunder. Jeg har ikke nogen til at tage fotos af ham ellers kunne vi lige prale en anelse :lol:

 

Keglen er også ved at sidde, men han vil helst lave noget inde ved mig, så det må han lige se at komme helt over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det lyder til i hygger jer. Det er i reglen sjovt at prøve noget andet. Vi begyndte på klikker, men måtte stoppe igen, Groa kørte helt op når hun så klikkeren.

 

 

Jae, men så kan du forsøge med en lydløs fløjte i stedet. Betingningen er noget anderledes og det er virkningen derfor også.

Der kan være meget mere ro på med fløjten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel
Vi taler vist forbi hinanden :-P

Pelle lærte for lang tid sidet at min hånd var target, så fik jeg en targetstick, som jeg i øvrigt forærede væk, og så lavede han target på andre objekter.

Også på keglen som han havde lært at dutte på i forvejen.

 

Keglen er NU en target

 

Blev det nemmere? :-)

 

ja, vi har åbenbart haft nogle problemer med kommunikationen, men nu tror jeg jeg er med dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jae, men så kan du forsøge med en lydløs fløjte i stedet. Betingningen er noget anderledes og det er virkningen derfor også.

Der kan være meget mere ro på med fløjten.

 

Man skal så bare huske, at man nærmest skal have fløjten i munden hele tiden- kunne jeg forestille mig er belastende... Ellers ryger timingen. Det kan måske også betyde, at hunden vænner sig til, at der kun er godbidder på vej når man stavler rundt med en fløjte i munden. Bare mine tanker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Man skal så bare huske, at man nærmest skal have fløjten i munden hele tiden- kunne jeg forestille mig er belastende... Ellers ryger timingen. Det kan måske også betyde, at hunden vænner sig til, at der kun er godbidder på vej når man stavler rundt med en fløjte i munden. Bare mine tanker :-D

 

Hvis man anvender fløjte i indlæringssituationer er det ikke meget anderledes end hele tiden at skulle være klar med klikkeren.

 

Der er intet i vejen for at kombinere "almindelig" træning (guidet operant) med situationer med klikker/fløjte (operant), så man øver hunden i selv at tage initiativer i de oplæg man laver til operant indlæring.

På denne måde behøver man ikke have fløjten i munden konstant :-)

 

Pelle er vokset op med begge dele og det fungerer fint.

 

Der er heller ikke noget til hinder for, at man giver sin hund godbidder i situationer uden tilstedeværende klikker/fløjte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man anvender fløjte i indlæringssituationer er det ikke meget anderledes end hele tiden at skulle være klar med klikkeren.

 

Der er intet i vejen for at kombinere "almindelig" træning (guidet operant) med situationer med klikker/fløjte (operant), så man øver hunden i selv at tage initiativer i de oplæg man laver til operant indlæring.

På denne måde behøver man ikke have fløjten i munden konstant :-)

 

Pelle er vokset op med begge dele og det fungerer fint.

 

Der er heller ikke noget til hinder for, at man giver sin hund godbidder i situationer uden tilstedeværende klikker/fløjte.

 

Jeg hævder heller ikke, at man ikke kan belønne kun med godbidder uden fløjte/klikker. Jeg tænkte bare, at det ville være svært for mig at bruge en fløjte, som jeg forstår, at man skal bruge en klikker :-) Det er vel meningen, at man skal kunne indlære noget med klikker (eller fløjte), og efterhånden koble et signal på, og med tiden kan man fjerne klikker/fløjte/whatever man bruger. Har jeg forstået det rigtigt? :lol: Jeg tror ikke jeg forstår hvordan du bruger fløjten, hvis det ikke er til at give signal, når hunden gør det rigtigt. Jeg tror at misforståelsen går på, at jeg forestiller mig klikkertræning med fløjte i stedet for klikker, og du mener noget andet :cool: Men jeg vil meget gerne høre nærmere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...