Hop til indhold

Ex-hundeejer vil smide ex'et


Gæst Nanett
 Share

Recommended Posts

Gæst Nanett

Jeg har netop opdaget dette forum i ren og skær "trøstesøgning" efter at jeg idag har måttet tage den svære og hjerteknusende sidste tur til dyrlægen med min højtelskede grand danois, Mishka på 7 år. Hun fik tidligere på ugen stillet den uhelbredelige diagnose "knoglecancer" og havde en stor svulst på det ene forben der udviklede sig på ganske få dages tid - altså en meget aggresiv og hurtig process.

 

Jeg er 22 år og læser medicin i Odense. Jeg har altid elsket hunde og har aldrig "levet uden" så at sige, før jeg flyttede herover for et halvt år siden. Mishka boede før sammen med min ekskæreste og jeg i en stor lejlighed på 110 kvm, men da jeg skulle flytte til Fyn kunne jeg kun umiddelbart få fat i en 37kvm lejlighed - og så syntes jeg at det var synd at hun skulle omstilles i så høj grad.

 

Istedet tog mine forældre imod hende (vi havde jo boet sammen hos dem dengang hun var hvalp trods alt og de ville gerne have hende).

 

Jeg er troligt og fanatisk taget hjem til mit hende hver weekend for at nusse, lege og hygge om hende...men oplever nu et tomrum hvis lige ikke kan beskrives med ord. Det er nøjagtigt som at miste et familiemedlem...men det vidste jeg jo. Det har jeg prøvet før.

 

Nu vil jeg imidlertid gerne have hund igen. Jeg har før oplevet at en ny hund at kaste sin kærlighed på, kan få sorgen fra tabet af den gamle til at komme lidt på afstand idet man bedre kan fokusere på de gode minder istedet for "tabet" så at sige. ...ligeså vel som det faktum at jeg ikke føler at jeg er "hel" uden at have min motionspartner, min kælepotte og savlende ven i mit liv.

 

Men er det ikke urealistisk at have en hund af den kaliber i en 37 kvm lejlighed? Jeg er studerende og har tiden til hunden da jeg kun studerer nogle timer på universitetet hver dag...resten er selvstudie. Jeg er meget sportsanlagt og elsker at løbe med min hund (hvad man ikke altid kan overbevise en doven grand danois om er en fed ide), at gå lange ture, træne og hygge. Opmærksomhed og kærlighed ville den ikke mangle, den ville ikke være meget alene hjemme da jeg er typen der tager hunden med overalt (og går ikke i byen og drikker mig beruset som de fleste andre unge da jeg lider af svær epilepsi og ikke kan tåle alkohol/store ændringer i døgnrytmen)...

 

Grand danois er stille og rolige indendørs og ligger bare og daser det meste af tiden med alle fire stænger i vejret. Men ER 37 kvm ikke for småt til så stor en hund alligevel? Er jeg topegoist hvis jeg anskaffer mig en ny hund? Jeg ville under alle omstændigheder anskaffe en voksen hund da jeg godt kan lide princippet i at give en moden hund en "ny chance" i en god familie.

 

Trapper osv er intet problem da der kun er ti små step op til min lejlighed der både består af et lille køkken, et minibadeværelse, en rimelig stor stue og en lang mellemgang.

 

Råd ville virkelig værdsættes. I kan jo nok høre at jeg desperat prøver på at argumentere for at jeg saaaaagtens kan have en pony-hund hos mig her...Men hvis det er helt urealistisk, så vil jeg naturligvis gerne rives ud af mine illusioner! Det er trods alt alpha og omega at vuffen har det godt.

 

Kan en grand danois ekspert give et råd, tak?

 

Venlige hilsener,

 

Nanett

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte

Hej og velkommen til :vinken:

 

Er ked af at læse om din Mishka :ae:.

 

Jeg har desværre ikke så stor erfaring med hunde i det hele tage endnu, så jeg vil slet ikke være den rigtige til at rådgive dig. Ville bare lige byde dig velkommen.

 

Hilsen Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i store træk af den holdning, at jo større en hund er, jo mindre plads behøver den indendørs... (sådan da :lol:) Jeg har set små hunde som bruger væsentligt mere end de store, så for mig handler det om, hvor meget man er sammen med sin hund og aktiverer den. En Grand Danois er jo en rimelig rolig hund (mener jeg) så hvis du har mulighed for at gå nogle ture med den og aktivere den mentalt + at bruge meget tid sammen med den (som du siger at du kan, gælder det også når du er færdig med studiet? De læger jeg arbejder sammen med har døgnvagter osv. og det kommer du vel også til at få?) så ser jeg ikke de store problemer i det.

Tilgengæld synes jeg at det lyder lidt vildt at bruge den som løbe-partner. Kan de overhovedet tåle det???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hund på 30 kvm - dog en chihuahua, men alligevel.. Hvis man giver dem den tid, motion og aktivering de har brug for - så har de jo ikke brug for så meget plads til at løbe på væggene på derhjemme ;-)

 

Måske en GD er en stor hund at have på 35kvm - men der er dog også racer imellem det og chihuahua ;-)

Og hvis du så gerne vil have en som du også kan løbetræne lidt med, så ville en lidt mindre, men mere adræt hund, måske være løsningen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Kære allesammen,

 

Tak for den varme velkomst her på boardet og for de medfølende ord. Vi kender vel alle til det at miste hund herinde og ved at simpelthen virker som jordens undergang det første stykke tid.

 

Dogue1,

 

Hvor er det dog forfærdeligt at måtte miste hele to hunde på så kort tid. Jeg kan ikke engang forestille mig hvor svært det må være.

 

Jeg tror at jeg vil ringe til en grand danois opdrætter og høre ham/hende om hvorvidt der er et "minimums krav" for at holde denne race. Jeg ved af erfaring at de er utrolig rolige indendørs (mildest talt dovne faktisk) og vil allerhelst bare ligge og flæske den der hvor familien er.

 

Trods det at 37 kvm ikke er meget, så er der da plads til at bevæge sig rundt alligevel og der vil sagtens være plads til sovetæppe, at kunne skubbe lidt rundt med en aktiveringsbold og i det hele taget at "tulle stille rundt".

 

Jeg er ikke så forblændet i denne race at jeg ikke kan forestille mig at have en anden hund. Mine forældre har haft både schæfer og siberian husky i min tid, men de racer synes jeg er for aktive indendørs til at jeg synes at det ville være ok at have i så lille en lejlighed uanset hvor meget jeg kan være hjemme. Det optimale for mig vil være en race der er meget rolig indendørs og kunne gå lange ture (eller mange korte) undendørs. Jeg vil ydermere gerne have en hund med en vis størrelse (det behøver dog ikke at være en hest).

 

Derudover skal det være en race der er god til børn og som har et udbredt "flade-ud og kælepotte-gen". Min første hund på egen hånd har været en grand danois, så det er ligesom bare den race som jeg er "forelsket" i og er vant til.

 

Hvis I kan anbefale en anden race som ville kunne få opfyldt sine behov med de midler jeg kan stille til rådighed, så tages de imod med kyshånd ;)

 

Mvh

 

Nanett

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg syntes at 37 m2 er for lidt til en GD, da den - som du skriver - bare gerne vil ligge og hygge sig, men når du nu er sportslig, hvorfor så vælge en hund, der praktisk talt ikke må bevæge sig de første 2 år? Nu da du har haft en før, ved du jo at store hunde vokser hurtigt og derfor er deres knogler skrøbelige det første års tid (2 år).

 

Men ja, en GD er sq en dejlig hund, der ikke er klar over dens størrelse når den lige vil sidde på skødet...humor hund :engel:

Vi havde også kigget på en GD, men vi fik at vide, at havde man først haft en, ville man ikke have andre racer, så vi starter med en broholmer, og den dag vi skal have en ny, skal vi have en GD:mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Nørj hvor jeg mangler en "edit" knap, til når man skriver forkert eller ikke får det hele med :(

 

Er det ikke også noget om at en GD heller ikke må motionere for meget når den er voksen?

Har du ikke en rediger knap helt i bunden til venstre ved dine indlæg?

|

|

v

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte
Har du ikke en rediger knap helt i bunden til venstre ved dine indlæg?

|

|

v

Jeg har i hvert fald ikke - og har godt nok ledt efter den nogen gange efterhånden :oops:. Men måske man skal lave 50 indlæg, før den bliver synlig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nørj hvor jeg mangler en "edit" knap, til når man skriver forkert eller ikke får det hele med :(

 

Er det ikke også noget om at en GD heller ikke må motionere for meget når den er voksen?

 

Det får du, når du har skrevet 50 indlæg :-) Jeg manglede den også rigtig meget dengang, men de 50 indlæs er hurtigt skrevet- især når man ofte bliver nødt til at poste igen med det samme fordi man glemte en tilføjelse :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Dogue de Bordeaux er pragtfulde hunde og jeg vil kigge lidt nærmere på sagen :) Man skal jo aldrig skynde sig at anskaffe sig en hund...bare for at få en hund med det samme.

 

Jeg skal vide en del mere om racen før jeg vil kaste mig ud i at eksperimentere med en hel ny type hund. Racer kan jo være som dag og nat.

 

Mht til det at en grand danois ikke må motionere for meget som små, så er dette helt korrekt. Man skal passe meget på i den retning og ligeså med hvilken type fodder man giver hunden de første år.

 

Men jeg havde nu mest tænkt i retningen af at anskaffe mig en "voksen" hund. Der er mange der godt kunne bruge en ny chance i et nyt hjem - men hvem ved - måske ender det alligevel med at jeg tager en baby under mine vinger igen til sin tid.

 

Indtil videre ser jeg mig bare rundt og er i "overvejelsesfasen". Det er noget så lokkende at kaste sig hovedkulds ud i at finde en hund når man lige har mistet en gammel, men for hundens skyld er det bedst at man lige har sin fornuft med i processen også (siger jeg til migselv).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Dogue de Bordeaux er pragtfulde hunde og jeg vil kigge lidt nærmere på sagen :) Man skal jo aldrig skynde sig at anskaffe sig en hund...bare for at få en hund med det samme.

 

Jeg skal vide en del mere om racen før jeg vil kaste mig ud i at eksperimentere med en hel ny type hund. Racer kan jo være som dag og nat.

 

Mht til det at en grand danois ikke må motionere for meget som små, så er dette helt korrekt. Man skal passe meget på i den retning og ligeså med hvilken type fodder man giver hunden de første år.

 

Men jeg havde nu mest tænkt i retningen af at anskaffe mig en "voksen" hund. Der er mange der godt kunne bruge en ny chance i et nyt hjem - men hvem ved - måske ender det alligevel med at jeg tager en baby under mine vinger igen til sin tid.

 

Indtil videre ser jeg mig bare rundt og er i "overvejelsesfasen". Det er noget så lokkende at kaste sig hovedkulds ud i at finde en hund når man lige har mistet en gammel, men for hundens skyld er det bedst at man lige har sin fornuft med i processen også (siger jeg til migselv).

 

Det har du helt ret i :-) Jeg har skrevet lidt og dogue de bordeaux i ddb forumet. Der kommer lidt ad gangen;-)

http://www.hunde-forum.dk/dogue-de-bordeaux/

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste der lige falder i øjnene på mig er, at du ikke ville byde din gamle GD at flytte ind i den lille lejlighed. Jeg tænkte først, at jeg godt kunne følge, at det var noget, andet når den vokser op der- Men man kunne frygte, at du måske ville få de samme skrupler med den nye GD. Hvad er forskellen på en voksen GD, som du vil give et nyt hjem, og den, som du desværre mistede (det var rigtig synd :ae:) -mht. evnen til at omstille sig til et nyt lille sted? Jeg vil bare være sikker på, at du ikke fortryder og kommer til at leve med dårlig samvittighed. - du skal være sikker på, at DU har det okay med at flytte den ind i din lejlighed. Håber du kan se, hvad jeg mener- det er ikke ment ondt :-)

 

Med alt det sagt gør det mig virkelig glad at se, at du gør dig så mange tanker om det, at få hund. Du kender vigtigheden af, ikke bare at gøre det som impuls, og det er priceless :mrgreen:

Redigeret af Imba
uklart skrevet
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg kan ikke lade være med, at bide mærke i at du overlod Mischa til dine forældre, fordi hun var vant til en stor lejlighed og du derfor ikke ville 'putte hende ind' i en lille lejlighed - alligevel overvejer du at få en voksen GD.... jeg tror du vil få svært ved at finde en voksen GD, der er opvokset i en så lille lejlighed, som du selv har... ikke for at træde i det :oops:

 

Jeg har selv haft en Golden retriver i en lejlighed på 48 kvm og der var der ikke megen plads at rutte med, på trods af at han absolut hørte til de roligste af racen - bare det at komme rundt for ham, gled ikke altid lige ubesværet.

 

Vi får ofte besøg af en GD her i huset og jeg vil have mine tvivl om en GD´s trivsel på så lidt plads som 38 kvm er - du skal vel også have møbler :blink: og en GD smutter jo ikke bare under spisebordet eller sofabordet :mrgreen:

 

Et er jo også hvad hunden kan klare af minimumsplads, noget andet er hvad den bør klare :-)

 

Set i forhold til den plads du kan tilbyde en hund og det du gerne vil lave med den - hvad så med en cavalier - det er en lille, glad og rolig hund, der er den perfekte(!?) selskabshund, som også er med på en gang agility eller en løbetur - løber du langt, kan man jo få en såkaldt løbebarnevogn, hvor der er rigeligt med plads til sådan en størrelse :-D

 

Alternativt kan du jo lede efter en større lejlighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Nanett

Jeg kan ikke helt dy mig for at skrive en bette update.

 

Jeg har længe villet flytte nærmere universitetet og har endelig fundet en 2vær lejlighed på 46m2 med egen lille have til.

 

I samme anledning er jeg blevet den stolte ejer af Hektor, min lille "blomst" af en harlekin grand danois. Han er absolut herlig og jeg synes på ingen måde at der er pladsmangel - heller ikke når han bliver stor.

 

Ingen kan erstatte min elskede gamle hund, men det at få en ny hund at kaste sin kærlighed på hjælper ubeskriveligt meget. Jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme den hårde dag hvor I bliver nødt til at sige farvel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Tak for de søde ord ;-)

 

Jeg har overtaget Hektor fra sine tidligere ejere idet de ikke havde tid til ham. Han er 7 måneder gammel og derfor ikke helt "lille".

 

Efterhånden måler han 85 cm over skuldrene, men han er naturligvis hvalpe-ranglet med alt for store fødder og småklodsede fjollede bevægelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...