Hop til indhold

Sterilisation - fordele og ulemper

LiseLyholm&Ronja
 Share

Recommended Posts

Jeg har en glad tæve der er flot i pelsen, frisk og fuld af spilopper i en alder af 7 år. Det er 5 år siden hun blev steriliseret og hun tømmer kun blæreren uden for :-D

Eneste minus er at hun har let ved at tage på, men grønsager er et godt fyldstof.

Vægten er nok det største problem når de blevet steriliseret, det kan jeg høre på andre tæve ejere.

Men så må vi bare lufte vores hunde noget mere og lave nogle lege dage så de kan rende fedtet af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du sætte lidt flere ord på ? :engel:

Nu er hun en D/S gårdhund, hvordan bliver den pels ødelagt?

Nu er evt. pelsproblem nok det mindste af de problemer der kan opstå, og når din hund er korthåret, vil den nok ikke filtre så meget.

Men ingen kan på forhånd sige, hvordan din hund fysisk og psykisk vil reagere på en sterillisering, det vil altid være som "at trække et lod i en tombola" og generelt synes jeg det er en uskik, sådan at gå rundt og skære i raske hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Negative

• Ronja vil ikke kunne få hvalpe
  • Tendens til overvægt
  • Pelsen ville kunne falme lidt men sker ikke ved alle og med godt foder og pleje kan hjælpe på det.

Positive

• En tæve som ikke kommer i løbetid som kan være en ulempe ved træning osv. Nogle hunde er påvirket psykisk af løbetiderne.
  • Hunden bliver ikke falsk drægtig hvilket kan være ens tor psykisk belastning for dem.
  • Mindsker risikoen for for forskellige sygdomme i form af kræft som rigtig mange tævehunde får.

Jeg har kiki som er sterriliseret og det eneste jeg fortryder er at jeg ikke gjorde det noget før!!!!

Hendes pels er blevet lidt vattet men stadig byens smukkeste hund synes jeg energi har hun ikke fået mindre af har taget pænt på men absolut ikke overvægtig og hendes psykiske tilstand er i top og hun er ens og ikke psykisk ustabil flere gange om året som tidligere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Mollie blev steriliseret i oktober 2008 for at se om det kunne afhjælpe slåskampene mellem to af mine hunde.

Mollie er fra december 2003, så hun var godt 5, da vi gjorde det og det blev gjort så sent, fordi jeg hele tiden har haft samme holdning som Sigurd. Men alternativet var, at hun blev aflivet eller Rosie blev aflivet dengang og så valgte jeg operation først.

Mollie har altid haft et noget specielt sind og hun havde voldsom tendens til at stresse uden at kunne komme ned igen samt led hun af falsk drægtighed, når hun blev stresset.

Mollie er en engelsk springer spaniel og derved en hund med semilang pels.

Mollie er faldet mere til ro efter hendes sterilisation, men hun vil stadig meget gerne arbejde og hun har nemt ved at tage på, hvilket gør, at hun pt. ligger 3 kg. for højt, men det er på nedadgående.

Om Mollie's pels har ændret sig, har jeg svært ved at svare på - Mollie bliver maskinklippet på kroppen og har kun sine faner tilbage, men det pels, der er tilbage har ikke ændret sig.

Hun er heller ikke blevet inkontinent, selvom 5 % af alle steriliserede tæver bliver det - om det er så er højt, må være op til den enkelte at vurdere.

Jeg har absolut ikke fortrudt, at jeg har steriliseret Mollie, men jeg har fortrudt, at jeg ikke gjorde flere år før, da det aldrig har været meningen, at Mollie skulle have hvalpe og det har hjulpet på hendes temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Synes ikke at have oplevet nogen ulemper...

Fie led af falsk drægtighed og efter indgrebet, har jeg nu en glad hund hele året rundt.

Pelsen er der ingen ændringer i, ingen problemer med vandet ( efter hvad jeg fik fortalt er der få hunde der oplever det, men det ville kunne afhjælpes med piller)

Fedme...hmm....har jo en lab og hun har altid været madglad og derfor skal der stadig passes på.

Så nej intet negativt her, kun positive ting og skulle jeg gøre det om, så var indgrebet lavet et år eller 2 før

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke at have oplevet nogen ulemper...

Fie led af falsk drægtighed og efter indgrebet, har jeg nu en glad hund hele året rundt.

Pelsen er der ingen ændringer i, ingen problemer med vandet ( efter hvad jeg fik fortalt er der få hunde der oplever det, men det ville kunne afhjælpes med piller)

Fedme...hmm....har jo en lab og hun har altid været madglad og derfor skal der stadig passes på.

Så nej intet negativt her, kun positive ting og skulle jeg gøre det om, så var indgrebet lavet et år eller 2 før

Jeg kopierer dette her, og så kan I smide Luna ind istedet for Fie.. For det passer her..

Og jeg fortryder også at jeg ikke gjorde det før

Se billeder af Luna.. så kan du vist se for dig selv, at der ikke er nogen ødelagt pels, og fed er hun heller ikke:-D

Doven/lad var hun også før steriliseringen..

Så nej ingen negative ting her overhovedet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er evt. pelsproblem nok det mindste af de problemer der kan opstå, og når din hund er korthåret, vil den nok ikke filtre så meget.

Men ingen kan på forhånd sige, hvordan din hund fysisk og psykisk vil reagere på en sterillisering, det vil altid være som "at trække et lod i en tombola" og generelt synes jeg det er en uskik, sådan at gå rundt og skære i raske hunde.

Altså, nu går jeg jo ikke rundt og skære i raske hunde :roll:

Min lille vuffetøs har noget med sin livmoder, kan hverken sige at hun er syg eller rask. Men vil da hellere have en steriliseret hund, end at jeg går og er bange hele tiden :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med nogle fortællinger (eller had det nu hedder :genert:) om jeres steriliserede tæver :-D

Overvægt og ladhed er for mig de værste konsekvenser, sådan lige umiddelbart.

Hvis hun bliver meget mere doven, er det da helt vildt :shock::engel:

Men overvægten kan vel forhåbentlig reguleres med lidt mere motion og lidt mindre kiks :mrgreen:

Det bliver nok i november så, et par uger efter hendes fødselsdag :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er den beslutning du ender op med, så sørg for at snakke med dyrelægen i meget god tid så i sammen finder en tid som passer bedst til Ronja. Det skal vidst være en bestemt periode efter løbetid også for at sikre man ikke kommer ind i falsk drægtighed osv.

Så sørg for at have skrevet ned hvornår hun har været i løb så dyrelægen kan regne bedste tidspunkt ud fra det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi valgte at få vores tæve steraliseret efter hendes første løbetid, da vi ved, at vi ikke vil avle på hende.

Vi fik af dyrlægen at vide, at jo tidligere vi steraliserede hende jo mindre risiko vil hun få for at udvikle brystkræft samt livmoderkræft. Det skulle de seneste undersøgelser i hvert fald have vist. Så da vi gerne vil have vores dejlige tøs så længe som mulig, valgte vi en steralisation.

Efterfølgende er hun klart blevet mere madglad - så det skal man passe på. Men hendes pels fejler ikke noget:-D, den er lige så fin som tidligere. Hun er heller ikke mere lad - men så igen er hun en mastiff, så hun er jo generelt ikke den mest aktive hund.

Man skal vælge, hvad man føler er det rette for ens egen hund! Men tag en snak med dyrlægen først, så du er klædt rigtig på til valget.

Mvh Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 month later...

Jeg har en rottweiler hvor vi er i tvivl om hun skal sterilieres.

Hendes første løbetid var et blodbad og den anden så vi slet ikke. Det ville primært være for at slippe for blodet.

Jeg vil gerne have hende sterilieret da man ikke behøver at tænke over de 2 måneder om året hvor man ikke kan have hende med nogen steder.

Min kæreste er meget i tvivl når hun ikke bløder så meget mere.

Jeg kan forstå at dem som har fået en hund steriliseret er meget glade for det. Så det støtte mig i det jeg mener, men hvordan får jeg manden med på den?

Link til indlæg
Del på andre sites