Hop til indhold

Bedømmelse af golden


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Er der nogle af jer der ved, om og hvor man kan få sin golden (uden tavle :cry:) bedømt henne?

 

Har tanker om måske at få Mille med hvalpe og vil gerne undersøge så meget som muligt inden beslutning. Dr. dyr skal selvfølgelig klare røntgen og øjne, men ville gerne have dømt proportioner hos en prof. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du vil have bedømt, sundhed eller udseende?

 

Du kan ikke gå på udstilling med en golden uden stamtavle. Alternativt kan du få en opdrætter til at se på hende. Det kan dog måske blive svært at få en til at bifalde avl uden stamtavle, hvad jeg heller ikke selv gør :-D

 

Og lige præcis med golden, er det super vigtigt at være kritisk over for hvad man mener sin tæve kan bidrage med, fordi racens arbejdsegenskaber er ved at være udvaskede. Personligt vil jeg gerne prøve at have et kuld hvalpe, men min tæve - hvor dejlig hun end er - vil ikke forbedre racens temperament, så det bliver der ikke noget af med hende, desværre :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigste er hendes sundhed. Og den skal du snakke med dyrlægen om.

 

Stambogs-goldens bliver undersøgt for en række ting, som der er risiko for i den race.

Det kan du læse om her:

 

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

Udseendet kan du læse om her:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Golden.pdf

 

At få en professionel til at vurdere hende ville næppe resultere i en fair bedømmelse. Så skulle det da være på et hyggeskue for familiehunde et eller andet sted.. Og så skulle dommeren ikke vide noget om, hvorvidt hundene var stambogsført eller ej. Det sker, at nogle byer laver sådan en "hundeudstilling" i forbindelse med noget festival eller sommermarked..

 

 

Og så er der den tredie vigtige ting, hendes temperament og evne og lyst til at samarbejde. Jeg er ikke sikker på, at du kan deltage i markprøver når hun ikke er stambogsført. Men alle hunde, også blandinger, kan deltage i lydighedsprøver. Og den slags prøveresultater ville også blive skrevet på stambogen på lige fod med erhvervede udstillingstitler.

Så det kan være, at du skal gå i gang med at træne lydighed til prøver med hende?

Reglerne for lydighedsprøver og deltagelse finder du her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/LP-_Regler_2010_b.pdf

 

---En grundig beskrivelse af øvelserne ved de forskellige prøver starter på side 12 med klasse 1.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...