Hop til indhold

Er min hund er blevet en "dræber-hund"?


Gæst Trine199
 Share

Recommended Posts

Gæst Trine199

Da jeg i morges havde lukket Chilli ud i haven og ca. 15 min. senere ville kigge til hende, fandt jeg hende stående midt på græsplænen med munden fuld af fjer!

På græsset foran hende lå en due-unge....hårdt kvæstet! :fyfy::fyfy:

 

Min lille, søde, venlige, legesyge og kælne vovse havde pludselig forvandlet sig til et dræbende, fugle-monster! :skraek:

Der var ingen tvivl om, at det er hende der er den skyldige, for på hendes poter og negle var der blod, og på græsset lå fuglefjer spredt ud over det hele, foruden dem hun havde i munden.....

 

Jeg lukkede hende straks ind i stuen og checkede duen - som desværre var hårdt kvæstet på den ene vinge og det ene ben...:megaked:

Da den efter det første chok, forsøgte at flygte men ikke kunne flyve, var der ingen vej udenom.....jeg hentede en skovl, og fik duen aflivet på den mest mulige humane måde :cry:

 

Da vi senere gik tur og kom forbi en stor plæne, hvor der sad en due længere fremme - gik Chilli fuldstændig i selvsving igen, og fór efter fuglen og forsøgte at fange den....og glemte fuldkommen ALT om indkald på trods af mine indtrængende forsøg :damn:

 

Nu er det så at jeg er blevet bekymret over, om min dejlige familiehund nu er blevet en vaskeægte fuldblods dræber-maskine der går i blodrus, hver gang hun ser noget med fjer på? :confused:

Og hvad når hun møder en lille kattekilling?

Eller næste gang vi er til træf med alle de små hunde?

 

Nu ER hun gangske vist en labrador-blanding, og de har jo jagtinstinkt....men troede altså kun det var katte der dræbte fugle??

 

Har I andre prøvet noget lignende, og er det noget man skal være bekymret over??

Jeg er ihvertfald ikke særlig stolt over det......:oops:

Redigeret af Trine199
Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah var Nova hurtig nok tror jeg nu nok hun også havde nappet en fugl nu og da. Hun ligner ihvert fald hun gerne vil. Til gengæld tager hun også edderkopper, stangelbens halløjsaer osv.

Ved ikke lige hvad man kan gøre ved det. Er ikke noget vi er videre bekymrede over med Nova. Katte vil hun utrolig gerne lege med, men hun har fået noget respekt for dem efter at have mødt Lexus' kat :lol: en kattekilling skal jeg dog ikke kunne sige om hun ville lege med eller dræbe.

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld jeg nu kommer til at smile lidt af dig:genert:

 

Men altså, det har intet med aggressivitet at gøre at hun har fanget en due. Hun er jagthund og har hun ikke lært andet, så er små byttedyr spændende. Mine hunde har en del mus på samvittigheden og havde mysla været hurtigt nok, sikkert også fugle.

 

At du så nok skal tage hånd om det nu, så hun ikke lærer at alle fugle skal jagtes er noget andet, men det betyder altså ikke at hun spiser den næste lille hund der kommer forbi til frokost!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har netop ikke taget livet af duen, fordi hun er en retriever. Var hun en terrier, så havde hun formodentlig gjort kort process og brækket halsen på duen. Fordi hun er en retriever, så tygger hun bare i den. Mine forældres labrador tog engang en af vores høns. Vi fandt ham med hønen i munden og bad ham slippe. Hønen gik noget fortumlet derfra, men havde ikke en skramme.

 

Tror bare din hund har været lidt for entusiastisk og derfor er kommet til at skade duen. Men sådan er det at have hund og kat for den sags skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
undskyld jeg nu kommer til at smile lidt af dig:genert:

 

Men altså, det har intet med aggressivitet at gøre at hun har fanget en due. Hun er jagthund og har hun ikke lært andet, så er små byttedyr spændende.

 

At du så nok skal tage hånd om det nu, så hun ikke lærer at alle fugle skal jagtes er noget andet, men det betyder altså ikke at hun spiser den næste lille hund der kommer forbi til frokost!

 

Tillykke, du har anskaffet dig en hund :mrgreen: -også kaldet et rovdyr.

 

Hun har netop ikke taget livet af duen, fordi hun er en retriever. Var hun en terrier, så havde hun formodentlig gjort kort process og brækket halsen på duen. Fordi hun er en retriever, så tygger hun bare i den.

 

Tror bare din hund har været lidt for entusiastisk og derfor er kommet til at skade duen. Men sådan er det at have hund og kat for den sags skyld.

 

Tak for alle jeres svar - også de smilende smileyer ;-)

Tror jeg var lidt påvirket af at jeg selv måtte aflive den der kvæstede due :badr: og blev revet lidt med af situationen...

 

Men er da glad for at høre, at I andre har haft lignende episoder med jeres "rovdyr"..

 

For som PinPoynter jo så rigtigt skriver, så er hunden jo et "rovdyr" :-)

Jeg har bare aldrig betragtet min hund som et rovdyr der ville fange mus, fugle, katte osv.

Men kender det da udemærket fra da jeg havde kat...den tog jo ofte både mus og fugle.

 

Jeg vil i fremtiden holde lidt øje med hendes reaktion overfor fugle og andet fjerprydet kravl, så hun ikke får al for stor smag for områdets andefugle og andet....(selvom en and til Morten's aften jo egentligt ikke lyder så dårligt :slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar - også de smilende smileyer ;-)

Tror jeg var lidt påvirket af at jeg selv måtte aflive den der kvæstede due :badr: og blev revet lidt med af situationen...

 

Men er da glad for at høre, at I andre har haft lignende episoder med jeres "rovdyr"..

 

For som PinPoynter jo så rigtigt skriver, så er hunden jo et "rovdyr" :-)

Jeg har bare aldrig betragtet min hund som et rovdyr der ville fange mus, fugle, katte osv.

Men kender det da udemærket fra da jeg havde kat...den tog jo ofte både mus og fugle.

 

Jeg vil i fremtiden holde lidt øje med hendes reaktion overfor fugle og andet fjerprydet kravl, så hun ikke får al for stor smag for områdets andefugle og andet....(selvom en and til Morten's aften jo egentligt ikke lyder så dårligt :slem:)

 

Det er sgu aldrig sjovt at skulle tage livet af et dyr, men det var da det eneste rigtige at gøre i situationen. Måtte selv klappe en fugl med spaden forleden, da kattene havde haft fat i den - og det er ikke behageligt!

 

Jeg tror det er fint at holde lidt øje med hende, så der ikke går sport i det der fugle-fangeri:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrievere slår altså ikke dyr ihjel...:shock:

 

Og "jagthunde" er da ikke hunde, der selv jager dyr. De hjælper bare på forskellig vis deres ejer under jagten. En retriever henter det skudte vildt og afleverer det til ejeren.. Hvis en fugl ligger og er i live efter skuddet, så vil en ordentlig retriver hente den og aflevere den til ejeren ---i live:lun:!

 

Så du kan da nok lære Chilli at samle fugleungen op næste gang og så komme hen og aflevere den forsigtigt til dig...:lol::lol:

--Når du ikke har set hændelsen, så kan det jo osse være, at fuglen først har været i poterne på en kat..:mrgreen:

 

--Sådan ser det ud i den ideelle verden. Men der kan hurtigt ske en "ups'er" som der måske er sket hos jer. Og det vil Chilli forsøge at gentage hvis der kommer en lejlighed til det. For hun syntes sikkert at det var sjovt.

 

Du må selvfølgelig holde øje med hende. Og du kunne også lave noget jagtrelateret træning, så hun kan få afløb for sine naturlige evner. Allerbedst noget med forsigtigt at bære døde fugle, hvis du kender nogen, der laver den slags? Altså døde fugle.. :shock:

 

Men også almindelig kontrolleret apportering af en eller anden genstand kunne være godt. De fleste retriever-ejere har en eller flere "dummyer", som er en slags korte "pølser" af stof eller skind.

 

Og selvfølgelig sporsøg. DET er sjovt for de fleste jagthunde.

Alt skal bare være under din kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor får også i perioder trang til at jagte ting med fjer på. Det udløser et NEJ! -det GØR DU BARE IKKE og så dropper han faktisk lynhurtigt den ide igen :engel: Småkravl som græshopper og sådan, det siger jeg ikke noget til, men fugle og ænder og lignende, det må han ikke jage.

 

Har også gået forbi de steder hvor man fodrer ænder med ham, og øvet ignorer fugledyrene.

Synes jeg du skal prøve, når oplevelsen er kommet lidt på afstand - både for dig og Chili :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor får også i perioder trang til at jagte ting med fjer på. Det udløser et NEJ! -det GØR DU BARE IKKE og så dropper han faktisk lynhurtigt den ide igen :engel: Småkravl som græshopper og sådan, det siger jeg ikke noget til, men fugle og ænder og lignende, det må han ikke jage.

 

Har også gået forbi de steder hvor man fodrer ænder med ham, og øvet ignorer fugledyrene.

Synes jeg du skal prøve, når oplevelsen er kommet lidt på afstand - både for dig og Chili :-)

 

Synes jeg også, det er rigtig godt! :5up: Har brugt samme metode med Møffe, der var det bare mig, der fodrede kragerne! Han jagtede nemlig ogsåfuglene som lille - eller også ville han lege med dem, det er ikke til at sige :mrgreen: Han hoppede i hvert fald glad og fro efter dem, ret muntert at studere :lol:

 

Idag ænser han knap nok kragerne, det har virkelig givet pote!

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke var da meget interesseret i de store ællinger i søen, da hun var hvalp.

Silke sad på søbredden og læænede sig ud og gloede på de to ællinger, der bare svømmede nærmere og nærmere.......

--Og så pludselig, HAK! så fik hun et gok på snuden, så hun for baglæns.

 

Så hun har aldrig jagtet ænder, når hun svømmer eller hun går løs ved søen... Hun lader som om de ikke er der... :fornaermet:

 

Skaderne render hun stadig efter nogle gange. Men de er osse SÅ frække, så de bare elsker at få hende til at løbe... Så flyver de op, og lander fem meter længere fremme..:drille:

 

Vi har engang mødt en fugl, der sad og trykkede sig i skovbunden, Jeg tror den måske var syg eller osse var det en stor unge. Men da Silke ikke kunne få den til at flygte, så ignorerede hun den.

Det samme med katte. Katte skal DØ!! :evil:.. Men hvis de sidder helt stille, så kikker hun bare dumt på dem..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

Har også gået forbi de steder hvor man fodrer ænder med ham, og øvet ignorer fugledyrene.

Synes jeg du skal prøve, når oplevelsen er kommet lidt på afstand - både for dig og Chili :-)

 

Det har vi faktisk øvet siden jeg fik hende - og med stor succes! :5up:

Hun er også vant til at vi fodrer fugle i haven og har ingen interesse vist for dem (kun deres foderkugler ;-))

 

Men uheldet idag i haven var da hun var i et ubevogtet øjeblik....og så blev trangen åbenbart for stor, når sådan en lækker due-steg blev serveret lige for snuden af hende! :fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222

Sigurt fangede engang en vild kanin ved et uheld (den var inde i en hundegård og jeg lukkende lågen uden at have set kaninen), Men han anede simpelhen ikke hvad kan skulle gøre med den. Han sad bare der og holdt den i nakkeskindet og "krammede" den med forbenene. Mens han så helt forvirret ud i nogle sekunder hvorefter han så slap den. :lol::lun:

 

En anden gang var det min papegøje og der foregik det på nogenlunde samme måde, bort set fra der er lidt mere lyd i gøjen. :oops: (Nogen kom til at lukke hunden ind, mens gøjen var ude, så det er ikke fordi jeg lader hunden være sammen med gøjen normalt.)

 

En gang vi var ude at gå i mosen fandt vi en krage med brækket vinge, og der var det sørme mig der måtte aflive kræet, for hundene ville bestemt ikke...

 

Såe ja, det er ikke meget dræber i mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sigurt fangede engang en vild kanin ved et uheld (den var inde i en hundegård og jeg lukkende lågen uden at have set kaninen), Men han anede simpelhen ikke hvad kan skulle gøre med den. Han sad bare der og holdt den i nakkeskindet og "krammede" den med forbenene. Mens han så helt forvirret ud i nogle sekunder hvorefter han så slap den. :lol::lun:

 

En anden gang var det min papegøje og der foregik det på nogenlunde samme måde, bort set fra der er lidt mere lyd i gøjen. :oops: (Nogen kom til at lukke hunden ind, mens gøjen var ude, så det er ikke fordi jeg lader hunden være sammen med gøjen normalt.)

 

En gang vi var ude at gå i mosen fandt vi en krage med brækket vinge, og der var det sørme mig der måtte aflive kræet, for hundene ville bestemt ikke...

 

Såe ja, det er ikke meget dræber i mine hunde.

 

Hehe er præcist det samme med Dumle. Han har fundet begge de hittekillinger vi har haft ved at tage stand og han gør det samme ved pindsvin.

Den anden dag fandt han en halvdød fugleunge som vi måtte få en kommunemand til at tage sig af, for Dumle stod bare og gøede af den. Edderkopper potedasker han meeeeget forsigtig og laver så playbow og gør ad dem, render de hen imod ham flygter han lynhurtigt :lol:

Nova derimod... 3,2,1 haps! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...