Hop til indhold

En kemisk kastreret hund kan ikke gøre en tæve drægtig - vel?

FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Og virkningen indtræffer efter 1½ uge efter injektionen? Og virker 5-6 måneder? Korrekt? :engel:

Skal bare lige vide mig sikker, eftersom en hanhund hoppede på Smilla her til aften. Ejeren havde sagt det ikke skete noget for den var kemisk kastreret, men jeg pillede den nu alligevel af. Der er ikke nogen fare vel? (Pyh, var gået i seng, men stod op for at spørge jer, så jeg kunne vide mig sikker).

Link til indlæg
Del på andre sites

Og virkningen indtræffer efter 1½ uge efter injektionen? Og virker 5-6 måneder? Korrekt? :engel:

Skal bare lige vide mig sikker, eftersom en hanhund hoppede på Smilla her til aften. Ejeren havde sagt det ikke skete noget for den var kemisk kastreret, men jeg pillede den nu alligevel af. Der er ikke nogen fare vel? (Pyh, var gået i seng, men stod op for at spørge jer, så jeg kunne vide mig sikker).

Det burde den ikke kunne..

Hvad mener du med "pillede den af"? Hvis de hang sammen kan du ikke "pille" dem fra hinanden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvilket middel hanhunden blev kemisk kastreret med.

Jeg begik den brøler at få min hundkemisk kastreret, om følgerne af dette kan læses andetsteds i dette forum.

Hvis stoffet er Suprelorin, også kendt som "hormonchip" har det, eller kan have den bivirkning at testosteronniveauet stiger markant i de 6-8 uger der går inden den tilsigtede virkning indfinder sig.

Det oplyser producenten dog intet om, men indrømmer at det forholder sig sådan når en dyrlæge der har fået en klagesag på halsen ringer til dem..

Og i det tilfælde kan hanhunden sagtens parre en tæve.

Der findes et andet stof der hedder Promon, det skulle begynde at virke efter ca 1½-2 uger, så også det er lige på grænsen til at en parring godt kan lykkes..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Da vi i sin tid fik Bamse kemisk kastreret fik vi udtrykkeligt at vide, at det ikke var nogen garanti for at han ikke kunne lave hvalpe.

Dels fordi at man ikke fjerner testiklerne - Altså er der et sted at opbevare sædceller.

Dels fordi at der går noget tid, inden at hormon produktionen stopper og der altid er en usikkerhed omkring dosisen (selvom der ikke burde være det) så det ikke altid er helt slut med hormon produktionen, selvom det burde være det.

Der er nu kommet flere produkter på markedet, end der var den gang og flere forskellige virkninger - Men personligt så er jeg ikke sikker på noget som helst, før dingleværket er fjernet :engel:

Tør ikke gisne om hvor stor risikoen er for at der kan komme hvalpe ud af det møde - Men en lille bitte risiko tror jeg der er.

Så ville nok selv få tjekket om der kunne være hvalpe på vej, hvis jeg stod i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hvis du er usikker på om der skete noget, så ville jeg ikke tage chancen og vente og se...

Smilla kan få en sprøjte mod livmoderbetændelse hos dyrelægen, den vil få livmoderen til at trække sig sammen og eventuelle fostre vil komme ud. Du skal dog ikke vente mere end en uge efter "parringen".

Hun får to sprøjter med 1 dags mellemrum. Det er dog en dyr fornøjelse på 1400 kr.

Der er ingen fare ved det, da det ikke en "rigtig" abort sprøjte, så hun kan ikke få kræft osv. af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar, som er lidt blandede... :-)

Okay, de hang ikke sådan sammen.:oops: (Jeg ved ikke så meget om det). Den hoppede bare op på hende og humpede en 3 gange. Forinden havde de snakket og leget lidt sammen (vi havde trænet sammen) og ejeren havde sagt, at der ingen fare var, da han var kemisk kastreret. (Hun har flere hunde og det var ude i klubben, så jeg tænkte at hun nok havde forstand på det. Hun har i forvejen kastrerede hunde både rigtigt kastrerede og kemisk).

Fik alligevel et stik at usikkerhed og jeg rykkede ham af. Sagde bare til Smilla:'' Hov hov, sådan noget ved du ikke hvad er''. (Ville ikke sige til ejer at jeg var usikker/ ikke troede på hende, for vidste absolut heller ikke nok om det (tydeligvis).

Kæresten siger idag jeg er pyldret. Han siger der umuligt kan være sket noget, men alligevel (og hvad ved han om det ;-))

Havde jo håbet på, at I bare havde sagt der ingen fare var på færde. Men hvis jeg kan konkludere at de ikke hang sammen samt at han er kemisk kastreret, så er risikoen vel nok også meget lille. Eller?

Jeg ser hende i weekenden, så kan jeg spørge lidt mere ind. Det er stadig indenfor de 6 dage. Der er jo også nogle trælse bivirkninger ved sådan en abort sprøjte...

Under alle omstændigheder sker det ikke igen. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tak for alle jeres svar, som er lidt blandede... :-)

Okay, de hang ikke sådan sammen.:oops: (Jeg ved ikke så meget om det). Den hoppede bare op på hende og humpede en 3 gange. Forinden havde de snakket og leget lidt sammen (vi havde trænet sammen) og ejeren havde sagt, at der ingen fare var, da han var kemisk kastreret. (Hun har flere hunde og det var ude i klubben, så jeg tænkte at hun nok havde forstand på det. Hun har i forvejen kastrerede hunde både rigtigt kastrerede og kemisk).

Fik alligevel et stik at usikkerhed og jeg rykkede ham af. Sagde bare til Smilla:'' Hov hov, sådan noget ved du ikke hvad er''. (Ville ikke sige til ejer at jeg var usikker/ ikke troede på hende, for vidste absolut heller ikke nok om det (tydeligvis).

Kæresten siger idag jeg er pyldret. Han siger der umuligt kan være sket noget, men alligevel (og hvad ved han om det ;-))

Havde jo håbet på, at I bare havde sagt der ingen fare var på færde. Men hvis jeg kan konkludere at de ikke hang sammen samt at han er kemisk kastreret, så er risikoen vel nok også meget lille. Eller?

Jeg ser hende i weekenden, så kan jeg spørge lidt mere ind. Det er stadig indenfor de 6 dage. Der er jo også nogle trælse bivirkninger ved sådan en abort sprøjte...

Under alle omstændigheder sker det ikke igen. ;-)

Den sprøjte som jeg omtalte er der ingen bivirkninger ved, udover at hun selvfølgelig bliver lidt døsig... det er ingen abort sprøjte, men som sagt en sprøjte mod livmoderbetændelse.

Jeg har selv prøvet noget lign. med Freya og jeg tog ingen chancer.. jeg ville heller ikke vente til at det var forsent så en scanning ville vise evt. fostre, og en abort sprøjte med trælse bivirkninger ville være den eneste udvej.

Nogle gange kommer der ingen hvalpe ud af at tæve og han har hængt sammen, og andre gange kommer der hvalpe af at de ikke har hængt sammen, og det hele har gået meget hurtigt...:???:

Jeg ville ikke tage chancen... men jeg er også en pylder-mås:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sprøjte som jeg omtalte er der ingen bivirkninger ved, udover at hun selvfølgelig bliver lidt døsig... det er ingen abort sprøjte, men som sagt en sprøjte mod livmoderbetændelse.

Jeg har selv prøvet noget lign. med Freya og jeg tog ingen chancer.. jeg ville heller ikke vente til at det var forsent så en scanning ville vise evt. fostre, og en abort sprøjte med trælse bivirkninger ville være den eneste udvej.

Nogle gange kommer der ingen hvalpe ud af at tæve og han har hængt sammen, og andre gange kommer der hvalpe af at de ikke har hængt sammen, og det hele har gået meget hurtigt...:???:

Jeg ville ikke tage chancen... men jeg er også en pylder-mås:lol:

Okay, det kan være jeg skal prøve at høre dyrlægen ad i morgen. Jeg er ret sikker på ejeren vil synes jeg er pjattet, når jeg snakker med hende i weekenden. Hun har selv tæver gående sammen med de hanhunde og det er der så aldrig sket noget ved åbenbart. :vedikke: Det kan også være hun for held af at berolige mig. Øv, træls situation. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det kan være jeg skal prøve at høre dyrlægen ad i morgen. Jeg er ret sikker på ejeren vil synes jeg er pjattet, når jeg snakker med hende i weekenden. Hun har selv tæver gående sammen med de hanhunde og det er der så aldrig sket noget ved åbenbart. :vedikke: Det kan også være hun for held af at berolige mig. Øv, træls situation. :???:
Er din hund i løbetid? altså sådan højløbsk? Det lyder ikke sådan..Hvis de har leget sammen og hilst på hinanden og han alligevel ikke har parret hende på den tid..Så er han enten ikke specielt kløgtig eller også er hun ikke "klar"..

Jeg tror ikke du behøver være nervøs

Link til indlæg
Del på andre sites

Er din hund i løbetid? altså sådan højløbsk? Det lyder ikke sådan..Hvis de har leget sammen og hilst på hinanden og han alligevel ikke har parret hende på den tid..Så er han enten ikke specielt kløgtig eller også er hun ikke "klar"..

Jeg tror ikke du behøver være nervøs

Ja, hun er rigtig højløbsk. Hun er normalt næsten bange for hanhundene og nu elsker hun dem alle. :???: De legede lidt sammen i 2 m snor og ejeren sagde jeg ikke skulle være bekymret for hendes hund (da han var kemisk kastreret og så kunne der ikke ske noget, hvis han sprang på hende, sagde hun).

Det er jo også små hunde, så jeg kunne ikke se, hvor ''korrekt'' han hang på hende. Men han var til at skubbe af.. og så begyndte han at springe på igen og min kæreste bar Smilla væk derfra.

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra præparat-beskrivelsen (Suprelorin) burde en befrugtning ikke kunne ske. Jeg ved bare ikke med sikkerhed at det er det er det produkt, der er anvendt.

4.4 Særlige advarsler

Infertilitet opnås fra 6 uger op til mindst 6 måneder efter første behandling. Behandlede hunde skal

derfor holdes væk fra tæver i løbetid inden for de første seks uger efter den første behandling.

En ud af 75 hunde, der blev behandlet med produktet i kliniske forsøg parrede sig og bandt sig til en

tæve i løbetid inden for 6 måneder efter implantation, men dette resulterede ikke i drægtighed. Hvis en

behandlet hund parrer sig med en tæve mellem seks uger og seks måneder efter behandling, bør der

tages passende forholdsregler for at udelukke risikoen for drægtighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra præparat-beskrivelsen (Suprelorin) burde en befrugtning ikke kunne ske. Jeg ved bare ikke med sikkerhed at det er det er det produkt, der er anvendt.

4.4 Særlige advarsler

Infertilitet opnås fra 6 uger op til mindst 6 måneder efter første behandling. Behandlede hunde skal

derfor holdes væk fra tæver i løbetid inden for de første seks uger efter den første behandling.

En ud af 75 hunde, der blev behandlet med produktet i kliniske forsøg parrede sig og bandt sig til en

tæve i løbetid inden for 6 måneder efter implantation, men dette resulterede ikke i drægtighed. Hvis en

behandlet hund parrer sig med en tæve mellem seks uger og seks måneder efter behandling, bør der

tages passende forholdsregler for at udelukke risikoen for drægtighed.

Åhm ved du hvad, jeg har haft lige netop den manual meget tæt inde på livet den sidste måneds tid. Det der står i den kan man ikke desværre regne helt med, specielt også det der ikke står i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser hende i weekenden, så kan jeg spørge lidt mere ind.

Trunten ved åbenlyst ikke ret meget (siden DU måtte fjerne HENDES hund), så ring til din dyrlæge og få klar besked, istedet for at satse på en eller anden tilfældig ved noget om den slags.

Vi har utroligt dygtige og vidende trænere til agility - jeg ville aldrig stole på dem mht sygdomme, parringer etc, for det har intet med deres agility-evner at gøre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Men den sidste sprøjte skal bare være givet senest en uge efter... derefter er det forsent og kun en rigtig abort sprøjte kan fjerne eventuelle fostre.

Hvis du gerne vil snakke med hende først kunne du måske ringe til hende??.. og udtrykke at du er bekymret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men den sidste sprøjte skal bare være givet senest en uge efter... derefter er det forsent og kun en rigtig abort sprøjte kan fjerne eventuelle fostre.

Hvis du gerne vil snakke med hende først kunne du måske ringe til hende??.. og udtrykke at du er bekymret.

Har faktisk siddet og googlet igår efter om jeg kunne finde email eller tlf nummer på hende. (Uden held). Jeg ser hende i weeekenden, så der kunne jeg i princippet stadig nå det (indenfor de 6 dage).

MEN snakkede med dyrlægen idag. Han sagde at den sprøjte ikke var bedre (mht bivirkninger) end den man kan give senere. :confused: Han mente der var meget meget meget lille risiko ved der var sket noget. Selvfølgelig både pga kemisk kastrering, men også fordi det var så kort tid han var på ryggen af hende (han skulle jo nå at få udløsning (sagde dyrlægen).

Men han synes jeg skulle spørge ejeren, om hvornår hendes hanhund var blevet kemisk kastreret (for om medicineringen evt var ved at klinge af) og med hvilket præparat. Så kunne vi bedre beslutte ud fra det om hun evt skulle have en scanning på 21 dagen.

Normalt når hunde parrer, rammer de så rigtigt med det samme de hopper op? Når jeg ser ham humpe 3 gange, kan jeg så være sikker på han var inde?

Petrine- synes også det er skideirriterende hun lod ham gøre det og sagde der ikke ville ske noget ved det. Hun burde da have fået de instrukser fra dyrlægen, specielt når hun har tævehunde derhjemme. Og er selvfølgelig mest af alt rasende på mig selv over, jeg ikke vidste bedre.

Kæresten synes jeg overreagerer. Han tvivler på hanhunden overhovedet var inde. Men jeg vil godt nok være meget ked af at få hvalpe.

Så skal i hvert fald have snakket med dyrlægen igen.

Der er ikke nogle symptomer på graviditet op mod 21'ende dagen man kan observere og regne med? Sikkert ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har faktisk siddet og googlet igår efter om jeg kunne finde email eller tlf nummer på hende. (Uden held). Jeg ser hende i weeekenden, så der kunne jeg i princippet stadig nå det (indenfor de 6 dage).

MEN snakkede med dyrlægen idag. Han sagde at den sprøjte ikke var bedre (mht bivirkninger) end den man kan give senere. :confused: Han mente der var meget meget meget lille risiko ved der var sket noget. Selvfølgelig både pga kemisk kastrering, men også fordi det var så kort tid han var på ryggen af hende (han skulle jo nå at få udløsning (sagde dyrlægen).

Men han synes jeg skulle spørge ejeren, om hvornår hendes hanhund var blevet kemisk kastreret (for om medicineringen evt var ved at klinge af) og med hvilket præparat. Så kunne vi bedre beslutte ud fra det om hun evt skulle have en scanning på 21 dagen.

Normalt når hunde parrer, rammer de så rigtigt med det samme de hopper op? Når jeg ser ham humpe 3 gange, kan jeg så være sikker på han var inde?

Petrine- synes også det er skideirriterende hun lod ham gøre det og sagde der ikke ville ske noget ved det. Hun burde da have fået de instrukser fra dyrlægen, specielt når hun har tævehunde derhjemme. Og er selvfølgelig mest af alt rasende på mig selv over, jeg ikke vidste bedre.

Kæresten synes jeg overreagerer. Han tvivler på hanhunden overhovedet var inde. Men jeg vil godt nok være meget ked af at få hvalpe.

Så skal i hvert fald have snakket med dyrlægen igen.

Der er ikke nogle symptomer på graviditet op mod 21'ende dagen man kan observere og regne med? Sikkert ikke...

Nej hvis han var inde ville han have hængt fast i hende..Og fast betyder virkelig fast..Svulmelegemerne ryger jo med ind..Og ja svulmer op og lukker/låser dem sammen (altså han og tæve).. Hvis han kun har humpet på hende 3 gange så er der ikke sket noget..der går rimelig lang tid før sædcellerne kommer, hvilket jo er grunden til at de hænger sammen..Lige når han begynder at ejakulere kommer der noget næringsvæske som det er mewningen sædcellerne skal svømme i deropad..Derefter kommer sædcellerne (5-10 min efter han er begyndt at ejakulere).. til sidst kommer noget vandigt tynd vædske som ligesom skal skylle sædcellerne på rette vej... Det er også derfor at man, hvis man tager en sædprøve skal vente til midter-ejakulationen..Eller har du en prøve som viser ingen eller meget få sædceller...

Hvis du er erfaren ud i hundegraviditeter kan du se fra omkring 19 dagen på tævens patter at den er drægtig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hvis han var inde ville han have hængt fast i hende..Og fast betyder virkelig fast..Svulmelegemerne ryger jo med ind..Og ja svulmer op og lukker/låser dem sammen (altså han og tæve).. Hvis han kun har humpet på hende 3 gange så er der ikke sket noget..der går rimelig lang tid før sædcellerne kommer, hvilket jo er grunden til at de hænger sammen..Lige når han begynder at ejakulere kommer der noget næringsvæske som det er mewningen sædcellerne skal svømme i deropad..Derefter kommer sædcellerne (5-10 min efter han er begyndt at ejakulere).. til sidst kommer noget vandigt tynd vædske som ligesom skal skylle sædcellerne på rette vej... Det er også derfor at man, hvis man tager en sædprøve skal vente til midter-ejakulationen..Eller har du en prøve som viser ingen eller meget få sædceller...

Hvis du er erfaren ud i hundegraviditeter kan du se fra omkring 19 dagen på tævens patter at den er drægtig..

Skal han ikke være inde i hende for at der kan ske noget? :oops:

Der hvor du skriver 5-10 min mener du sekunder ikke?

Jeg sværger han kun humpede hende 3 max 4 gange før jeg puffede ham af. Og så ville han op igen. Min kæreste løfter så Smilla væk derfra på armen.

Uh nej, som du tydeligvis kan høre ved jeg absolut intet om hundegraviditet. Men jeg kan da tage et godt kig på hendes patter nu og se om de ændre sig. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal han ikke være inde i hende for at der kan ske noget? :oops:

Der hvor du skriver 5-10 min mener du sekunder ikke?

Jeg sværger han kun humpede hende 3 max 4 gange før jeg puffede ham af. Og så ville han op igen. Min kæreste løfter så Smilla væk derfra på armen.

Uh nej, som du tydeligvis kan høre ved jeg absolut intet om hundegraviditet. Men jeg kan da tage et godt kig på hendes patter nu og se om de ændre sig. :vedikke:

ALtså han kan godt ejakulere selvom han ikke er inde i hende..Men så er du ikke i tvivl..Tissemanden er stor og rød så den overser man ikke..Og når først "den" er gået i gang, så står hunden stille..Den er ikke sådan lige at få ind..Svulmelegemerne er svulmet og kan ikke komme ind i forhuden igen..

Nej jeg mener ikke sekunder..Men minutter..Når først han hænger der, eller hvis man tapper hunden, når hånden holder fast om penis og ligesom taktfast (for at efterligne tævens skedebevægelser) kommer der en væske osv læs det foregående indlæg jeg skrev..

Hvis ikke du tidligere har tjekket hundes patter kan du ligeså godt glemme det..Men jeg siger igen.Jeg tror ikke på hun er blevet parret så hun er gravid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lidt erfaring med, at min hanhund parrer og prøver at parre løbske tæver. :genert::oops: Heldigvis er han jo rigtigt kastreret, så der sker ikke noget ved det.

Som Janni også skriver, har hanhunden ikke været inde i Smilla, for så havde de hængt fast med det samme. Tyson er flere hoppet på en løbsk tæve og har humpet 3-4 gange, men hvor jeg har nået at hive ham ned, og der er han ikke nået at trænge ind i hende, og har derfor heller ikke fået udløsning (det tror jeg næppe nogle hanhunde får af 3-4 hump i luften?). De to gange, hvor han har nået at "ramme rigtigt", har hundene øjeblikkeligt hængt sammen. Og så har der ikke været andet at gøre end at vente de ca. 10 minutter det tog, før de gik fra hinanden igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak begge to. jeg må erkende at jeg jo slet ikke ved, hvordan sådan noget foregår. Det kommer bag på mig, det normalt tager så lang tid. :oops:

Men jeg tænker også, at hvis han kredser lidt rundt om hende og forsøger at komme op igen efter jeg skubbede ham ned, så har han nok ikke ejakuleret. :confused: Lagde ikke mærke til tissemanden, han er også sådan lidt semi langhåret...

Men det lignede egentlig mest de tilfælde, hvor en hund hopper op og ''dominerer'' en anden et kort øjeblik. Men igen, jeg har jo aldrig set en rigtig parring. :oops:

Nu må jeg lige have snakket med hende (ejeren) i weekenden. Hun så det jo i hvert fald også.

Link til indlæg
Del på andre sites