Hop til indhold

Knurrer af hanhunde


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Måske en anelse naivt af mig, men i et par uger har jeg været i tvivl om, hvorvidt Motor knurrer af andre hunde. Nogle gange viser hele hans kropssprog at det gør han IKKE, men i dag var det desværre helt tydeligt, at han gjorde det.

 

Vil rigtig gerne vide, hvordan jeg skal træne det her med ham, ved jo godt at ikke alle hunde vil tage knurren i en hilse situation så pænt som den vi mødte i dag.

 

For evigt undgå møder med intakte hanhunde er ikke noget vi kan.

 

Jeg kunne ikke tage fat i ham i dag og bare gå, det var situationen lidt for anspændt til, ville jo nødigt at det endte i slagsmål (Motor var i snor og den anden hund var løs - men den var umådelig venlig). Jeg snakkede venligt om hvor sød den anden hund var og det endte roligt og vi gik hver vores vej (efter at de havde tisset lidt om kap, tror det var det der opløste anspændtheden, men spørg mig ikke hvem der startede det).

 

Banditten er snart 11 måneder, og det virker meget som om, at det er noget han prøver af - men det går jo nok ikke "bare" over af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Simba har vi bare brugt det nej som vi indlært i hans hjerne, da han var hvalp. Ligesom Motor havde han en periode, hvor han skulle blæse sig op og så sagde vi bare nej hver gang det forekom og nu er han åbenbart kommet over det, hvis han altså ikke lige bliver provokeret...men nu synes vi så også, at det er hans ret at sige fra overfor uhøflige hunde. Han skal bare ikke starte noget op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Simba har vi bare brugt det nej som vi indlært i hans hjerne, da han var hvalp. Ligesom Motor havde han en periode, hvor han skulle blæse sig op og så sagde vi bare nej hver gang det forekom og nu er han åbenbart kommet over det, hvis han altså ikke lige bliver provokeret...men nu synes vi så også, at det er hans ret at sige fra overfor uhøflige hunde. Han skal bare ikke starte noget op.

 

:genert:

 

:engel:

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Simba har vi bare brugt det nej som vi indlært i hans hjerne, da han var hvalp. Ligesom Motor havde han en periode, hvor han skulle blæse sig op og så sagde vi bare nej hver gang det forekom og nu er han åbenbart kommet over det, hvis han altså ikke lige bliver provokeret...men nu synes vi så også, at det er hans ret at sige fra overfor uhøflige hunde. Han skal bare ikke starte noget op.

 

Det vil jeg prøve :-) Det er det med at se skoven for bare træer, ikk?

Han må også gerne sige fra, det gør han nu yderst sjældent, men der var intet overhovedet at komme efter med denne hund, det var rimelig strengt af den lille bølle.

 

Jeg ved ikke helt, men ærlig talt virker det som om han har lært det. Vi mødte en anden samojed, også en han, og den knurrede af Motor - og der kom Motor med en laaaaaaang lyd hvor jeg faktisk tænkte, sig mig knurrer han? Men han sad bare og kiggede og så interesseret og fredelig ud, og så tænkte jeg ikke mere over det.

Og her hvor vi bor, bor der en terrier som har det med at gå på stive ben og knurre lidt rundt om Motor, og det var helt sådan han gjorde i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg tænker lidt at den line som Motor "var bundet i" (som han nok selv ville have udtrykt det:mrgreen:) var en af grundene til hans brummen.

 

Jeg ved at Freya kan finde på det samme når hun har snor på... et udtryk for at hun ikke bare kan trække sig hvis hun har lyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt at den line som Motor "var bundet i" (som han nok selv ville have udtrykt det:mrgreen:) var en af grundene til hans brummen.

 

Jeg ved at Freya kan finde på det samme når hun har snor på... et udtryk for at hun ikke bare kan trække sig hvis hun har lyst.

 

Ja - og så nej. Ja han har rigtig mange lyde og nogle gange lyder det som knurren men hvor det ikke er, men den her var helt tydelig. Jeg holdt snoren HELT løst, jeg har nemlig set den video hvor 2 hunde mødes i slowmotion, den sidder fast :lol:

Det var Motor der gik i rundkreds om den anden hund, men nej når man når dertil, er det selvfølgelig også svært bare lige at smutte videre og lade som ingenting hehe.

 

Jeg har indlært "så går du bare væk" :genert:, så hun kan forlade en anspændt situation..... og er situationen for tilspidset til at hun kan forlade den, så går jeg imellem dem... så må det jo gå ud over mig, hvis de farer i flæsket på hinanden...

 

men nu er min jo også kun i knæhøjde :vedikke:

 

Men hvordan lærte du hende det? Min er da også omkring knæhøjde, han er faktisk slet ikke så stor som han ser ud til på billeder :-D

Jeg "turde" bare ikke begynde at gøre snoren stram eller blande mig alt for meget, måske jeg bare skulle være gået ind imellem :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo nøjedes ikke med at knurre men bed faktisk andre hunde da han var unghund, så jeg kender godt til problemet. Jeg gjorde det at jeg havde en klikker med mig og, allerede på lang afstand, klikkede når jeg så tegn på neutrale signaler (senere øgede jeg kravene og det blev venlige signaler). Selve det at man samarbejder og træner, skaber jo en stemning af hygge hos hunden (som den overfører til synet af den anden hund) og samtidig bliver afledt lidt i forhold til den stigende spænding der kan opstå når to hunde kommer tættere og tættere imod hinanden.

 

Red.: På sigt tror jeg faktisk at hunde lærer at de øvelser man laver (for det må jo være sådan de oplever det) bevirker at andre hunde bliver mindre truende og mere venlige, og derfor gør det af dem selv (Thailo gør det ihvertfald uden hjælp idag).... at det så er deres egne bevægelser der er indlært, der gør forskellen, ved de formodentlig ikke noget om. Skægt egentlig, hvis man tænker over det.

Redigeret af Ascha
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får Tyson generelt ikke lov til at hilse på andre hanhunde, når han er i snor, for det kan han ofte ikke håndtere. Men når han er løs og hilser på andre hanhunde, kan han også godt nogle gange finde på at knurre af dem. Så siger jeg "nej da, sikke noget pjat - kom, så går vi videre", og så går jeg. Tyson følger altid med og virker faktisk som om, at han er lidt lettet over at slippe ud af den anspændte situation på den måde.

 

I starten da jeg havde Tyson, gøede han jo af alle andre hunde. Jeg har trænet meget med klik, ros og godbidder for at lære ham ikke at gø og i sidste ende at hilse pænt på andre hunde. Det har hjulpet meget, så han for det meste hilser pænt, han kommer også altid meget stolt hen til mig og beder om sin godbid, når han har hilst høfligt på en anden hanhund. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er jeg fornylig begyndt at grov øve 'på plads', Motor render jo gerne oppe foran og så skal jeg lige have ham et par meter tilbage før jeg sådan har "kontrol" over ham hvis der kommer en anden hund gående.

 

Som det er nu siger jeg 'på plads' når han er okay tæt på, og han er flere gange selv gået ind på plads (eller trækker jeg ham stille ind eller lokker med godbid), så roser jeg og giver godbidder, er begyndt at trække rosen så han får 2 godbidder mens han stadig går der - og så siger jeg fri lige inden han smutter videre.

Er det ikke en okay måde at øve det på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen det går meget godt :-D Faktisk ser det ud som om, at en stor del af hans lyd kommer fordi han bliver frustreret når de ikke må hilse. Så vi øver rigtig meget ignorer de andre hunde (og det går SÅ meget nemmere med frolics, altså).

 

I dag mødte vi så en corgi, jeg fik Motor til at sidde og roste ham for ikke at gø og sådan, men manden lod ligesom sin hund gå helt hen til os i flexsnor, så tilsidst måtte jeg jo bare lade Motor hilse. Men så knurrede corgi'en sgu af Motor :lol: Motor så ret overrasket ud (gjorde ejeren nu også), og de gik videre - samtidigt trækker jeg så Motor lidt med bagud, og så knurrede han kort, neej og sæt dig igen virkede.

 

Bagefter øvede vi 2 hunde mere som gik forbi, ingen lyd fra min hund :5up:

 

Der er nogle hunde i nærheden i løbetid, så højst sandsynligt kører hans hjerne også lidt på overdrev for tiden, han synger i hvert fald en del skønsange om aftenen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...